Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Wachtlijsten voor orgaandonatie deel 2


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hazeltje

Hazeltje

09-11-2014 om 17:35

Urslau en Barvaux

Barvaux je begrijpt me verkeerd. Zo'n ding heb ik al jaren en is handig voor als je overeind in bed wilt zitten maar het is niet automatisch verstelbaar. Als ik vanuit liggen overeind wil komen heb ik er dus niks aan.
En ons bed is ook niet verstelbaar.
Ik draai nu enigszins moeizaam op mijn zij, duw er een elleboog onder en kom overeind.

Kan me voorstellen Urslau dat je man het allemaal beu wordt. Kan zijn dat een ander langer bezig is maar vergelijken heeft zo weinig zin... Jullie zitten in deze situatie en leuk is ie gewoon niet al heeft een ander het misschien nóg zoveel erger.

Thuis zijn bevalt wel hoor . Alleen al dat je niet de hele dag geplaagd wordt door geprik en gepor en vragen is heerlijk. En natuurlijk de hectiek van thuis weer meemaken, het geplaag tussen de broers, mijn jongste die lieve briefjes en tekeningen blijft afleveren en oudste die komende week lasagna wil maken en vraagt of het wel goed is voor mij dat ze er kaas op doet. En een nacht- en ochtendzoentje krijg je van verpleegkundigen ook niet
Ik had eigenlijk nog het voornemen een rondje over het plein te maken met de rollator (argh ) maar dat is er niet meer van gekomen, we hebben Frozen zitten kijken.

Van die dieetdrankjes heb ik nu ook, er werd vrijdagavond een hele doos vol bezorgd met allerlei merken. Als het op is kan ik maar kiezen wat het beste bevalt. Allemaal eiwitverrijkt spul. In het zkh kreeg ik eerst nog suikerrijke sapjes, voor de calorieën, maar dat is in combinatie met die diabetes even niet zo'n goed plan (jammer want ze zijn wel lekkerder dan de huidige). De diëtiste heeft het dus veranderd naar deze Fristi-achtige drankjes.
Aankomen is het doel en dat lukt wel, inmiddels meer dan 42,5 op de weegschaal.

Alleen aan dat zelf suikers en insuline prikken kan ik nog niet zo wennen, maar ja. Verplicht nummer, ik zal wel moeten.

goedemorgen

Was even het weekend weg.
Wat fijn om zo lekker veel te lezen van het naar-huis-gaan-proces, Hazeltje. En ook van jou Urslau fijn om te horen / lezen hoe het gaat.

Hazeltje ik hoop dat je nog wel een keer van die suiker af kan komen?

En die kilo's.... als we nu eens zo'n 10 kilootjes even konden uitwisselen?

Urslau

Urslau

10-11-2014 om 11:43 Topicstarter

Hazeltje

ai ai ai. Dan valt het even niet mee. Mijn man heeft hier zeker de eerste weken veel aan het elektrisch verstelbare gedeelte gehad. Maar alles went en voor je het weet kun je weer vrij makkelijk uit bed. Vandaag zeker de eerste controle?

O ik vergelijk ons ook zeker niet met zwager (anus fistels). Die heeft zo zijn andere problematiek. Ook de problemen van mijn schoonzus (nier en blaasproblemen naast obstipatieklachten) en mijn schoonmoeder (uitgezaaide borstkanker) zet ik heel makkelijk naast mij neer. We hebben iets te veel sores zelf aan ons hoofd.

Heerlijk is het inderdaad om "gewoon" thuis te zijn. Wat leuk dat jouw kinderen zo lief zijn. Hier waren ze in beginsel ook lief voor papa. Nu begint het wat meer af te vlakken en vragen ze zich wel eens af waarom papa niet alles kan. Tja in kinderland verandert alles sneller

Wij werden vorige week door Tefa/mediq opgebeld. Ik had voor man genoeg voor een maand besteld, maar jongste had nog voor halve maand. Daar dus minder voor gedaan. Tja .... we doen niet halve maanden. Dus weer voor hele maand voorraad gekregen. Is best leuk als ze hier staan. Als het geen vaste bezorger is teken ik braaf voor eerste pakket. Zie je ze de auto ingaan. Weer starten en dan tot de ontdekking komen dat ze hier nog een pakket af mogen leveren. Leuk om die gezichten dan te zien Komt blijkbaar niet veel voor dat op een adres meerdere mensen producten van hun gebruiken.

je bent al aardig aan het aankomen. Bij mijn man ging dat de eerste weken dat hij thuis kwam best rap. Begon op zo'n 47 kg en paar waken later was dat alweer 55 kg. Net voor laatste opname was hij 59 kg. Erna weer 57 kg. Hij is dus maar weer flink aan de eiwitdrankjes gegaan. Zal hem eerdaags wel weer eens naar weegschaal dirigeren (hoeft van hem niet; hij weegt toch altijd te weinig ).

Voor je het weet mag je alweer minderen met prednison (iedere maand iets eraf). Hoop dat je er vanaf komt en geen verdere klachten ervan gaat krijgen.

Urslau

Urslau

10-11-2014 om 11:45 Topicstarter

En bedankt

voor alle lieve bemoedigende berichten......

De wond lijkt hier nu redelijk dicht te willen gaan. Ik verwacht dat het met een week dicht is op de meeste plaatsen. Duimen jullie mee dat er geen abcessen oid ontstaan? Ik duim alvast ervoor.

Bellefleur

Bellefleur

10-11-2014 om 12:21

Urslau

Ken jij het meldnummer voor rsi door duimen uit je hoofd? Ik duim mee. Wonden dicht en steeds dikker worden.

Urslau

Urslau

10-11-2014 om 20:18 Topicstarter

Bellefleur

als dat zou gaan. Nee helaas moet ik ook regelmatig mijn duimen rust gunnen en wat meditatie, yoga oid doen.

Vanmorgen vond ik de wonden er steeds mooier uit zien. Een plek vind ik nog verdacht. Die hou ik dan ook nauwlettend in de gaten.

Juline

Juline

10-11-2014 om 21:24

De duimen draaien weer!

Op zulke verzoeken ga ik graag in. Duimen voor Urslau man dat de wonden mooi helen. Ook draaien mijn duimen voor Hazeltje, dat de vooruitgang zo doorzet.
Kanjers zijn jullie, allemaal.

Juline

Een poosje niet gekeken hier...

....... en wat een ontwikkelingen!
Ik wens iedereen alle goeds!

Hazeltje

Hazeltje

10-11-2014 om 21:53

nou...

Als ik dat zo hoor Urslau staat het er echt een stuk beter voor dan een aantal weken geleden! Maar hou dat plekje maar goed in de gaten inderdaad.
Ik duim me met liefde een rsi'tje aan mijn linkerduim (de rechter is al zwaar geïrriteerd door al het getik op mijn telefoon de afgelopen weken ) als dat helpt. En ik ben ervan overtuigd dat de morele steun in elk geval helpt.
Zet 'm op en hou vol!

Jouw man kwam ook van een heel eind dan, 47 kilo is erg weinig. 59 ook nog wel. Ik weet niet hoe lang hij is maar hij kan die eiwitpakjes in elk geval gebruiken.
Grinnik, die chauffeurs een beetje voor de gek houden valt dan weer onder de krenten in de pap he .

Vandaag eerste controle inderdaad. Twee poli's, apotheek waar het enorm druk was, nog even naar de afdeling omdat ik de adapter van mijn telefoon was vergeten donderdag. Er lagen er overigens nog een stuk of 4 dus ik ben niet de enige die zo suf is . Meest vergeten artikel...
Anyway. dat met die medicijnen is nu goed geregeld, recept met 'medische noodzaak' erop want ik mag dan weer niet de ene keer de échte Cellcept en de andere keer die van Sandoz nemen. Klaar dus, echte Cellcept en anders niks. Dat is ook duidelijker voor mijn eigen apotheek straks. Arts was het met me eens.
Ik heb ook recepten nu voor de insuline + de juiste naaldjes. Ik spuit nu met 8 mm naaldjes en die zijn wat lang voor mij. Meegekregen op 9 Noord, daar hadden ze geen andere. Ik krijg er nu van 5 mm, beter geschikt voor van die gratenpakhuizen .
De prednison mag al minder. Begonnen met 20 mg en na 2 weken mag je naar 15. Ik zit al op 3 weken dus hopsa. Zal wellicht ook al schelen in de suikers.
De prof had het over 4,5 liter bloedverlies. Jemig. Veel meer heb je niet. Ze hebben flink moeten bijgieteren tijdens de OK...
En ik houd voorlopig kans op Pfeiffer. Mijn donor had daar antistoffen tegen en ik niet. Dat geldt dan vnl het eerste jaar. Hopen dat het nog even duurt, of helemaal niet gebeurt natuurlijk, want over een tijdje kunnen ze wel wat spelen met de inmmunosuppressiva (zodat je lichaam zelf de kans krijgt om het virus te lijf te gaan) maar nu is dat nog wel wat vroeg.

We zijn van half 11 tot 6 uur van huis geweest in totaal. Pffff. Om half 3 pas tijd voor lunch samen (wel een zalig broodje gezond trouwens!).
Als er nav de bloeduitslagen nog iets veranderd moet worden of niet goed is, bellen ze morgen. Geen nieuws is dus goed nieuws kunnen we wel stellen.
Ik was gesloopt naderhand en érg blij met de rolstoel die man bij de thuiszorg heeft geregeld. We hadden 'm maar gewoon meegenomen vandaag, scheelt een hele wandeling door een grote koude parkeergarage.

Op de benedenverdieping ontdekten we het stiltecentrum, we zijn daar even een kaarsje gaan aansteken. Met een héle grote dankjewel voor onze donorheld.
Mijn man heeft dat de dag van de OK al gedaan maar nu kon ik het zelf.
Ik ben daar sowieso nog erg veel mee bezig in mijn hoofd. En met alles wat er gebeurd is.
Ik las vanmorgen het verslagje dat man bijhield en daar hield ik het ook al niet droog bij. Zoveel dingen waar ik niets van wist. Maar goed om te lezen want het neemt een stukje weg van het gat in mijn herinneringen.

Hazeltje

Hazeltje

10-11-2014 om 21:55

ohja

En ik mag iets van fysio gaan regelen, beetje fietsen op een hometrainer e.d., beetje spierballen kweken
Ik zal mijn fysio eens bellen waar ik kwam voor mijn rug, daar hebben ze ook een oefenzaaltje. Fysio in het ziekenhuis zou dat ook gedaan hebben als ik er nog een aantal dagen was geweest.

Tonny

Tonny

10-11-2014 om 22:15

Wat en belevenissen hazeltje!

Enerverende dag!! Hopelijk gaat het stukje bij beetje vooruit!

Bij jullie ook urslau, het zijn heel andere verhalen dan een tijdje terug, geweldig!

Thursday Next

Thursday Next

10-11-2014 om 22:28

mijn duimen

draaien weer overuren.
Om in de nachten door te kunnen duimen heb ik een duim-app op mijn telefoon gezet.

Puck

Puck

11-11-2014 om 09:12

wat fijn

Al die positieve berichten van Urslauman en Hazeltje. Hoop dat dit draadje iedere dag positieve berichten blijft geven, mooi begin van de dag. Ook hier ga ik verder met duimen.

kaarsjes en duimen

Wat zou het fijn zijn Urslau, als er nu eens stijgende lijn in zat zonder knikjes naar beneden. Hartstikke fijn dat de wondjes goed helen, nu die ene nog. Daar gaan die kaarsjes en duimen weer voor aan de slag.
Hazeltje, wát een dag zeg... Zo fijn te horen dat het best goed gaat met jou, ondanks alles wat erbij komt. En natuurlijk gaan we duimen dat met het afbouwen van de prednison ook de diabetes verdwijnt. Het kan blijkbaar. Ook kaarsjes en duimen voor jou!

Bij mijn ouders een terugslagje. Het bleef ook al zo goed gaan, dat we het bijna griezelig vonden met z'n allen. Nu dus een wat dippige periode bij allebei, waarvan we hopen dat het weer voorbij gaat zonder extra dokteren.

Hazeltje

Hazeltje

11-11-2014 om 16:51

Genista

Ai, dat klinkt niet zo fijn. Ik had mijn duimen al flink aan de gang maar ik laat ze nog een tandje harder draaien in de hoop dat het een zeer tijdelijk dipje mag zijn en dat het zonder gevolgen weer voorbijgaat.
#kaarsje

Gekke dag hier. Ik wilde graag even mee een paar boodschappen doen (winkelwagen als rollator), staan we net bij de groente, gaat mijn telefoon. Nefroloog aan de lijn. Dat mijn kreatinine perfect was en dat ik 1 medicijn iets moet ophogen. Eerste wat ze vroeg: Oh, bent u in het ziekenhuis? Ik hoor allemaal piepjes?
Hahaha dat waren de kassa's en de scanners

Net heen en weer zitten sms'en met mijn chirurg, hij zou de foto's van de OK nog sturen en via de telefoon lukte dat niet. Of ie ze wilde mailen. Komt eraan! Echt een superaardige man die me heel veel vertrouwen gaf toen we hem vlak vantevoren nog even ontmoetten.
Misschien dat Urslau hem ook wel kent, zijn achternaam is heel kort en begint met een D.
Heb hem donderdag ook een bedankbriefje geschreven (in een bibberig kriebelpootje, vanwege de medicijnen ) en door een van de vpk's door laten geven en dat had hij erg gewaardeerd.

Thursday ik moest erg lachen om je duim-app!

En Puck, helaas vandaag niet aan het begin van de dag maar aan het eind, leuk dat je de berichten zo ervaart. Ik ben blij dat deze draad dat effect heeft en dat er dus blijkbaar meer mensen iets aan hebben. En wie weet hoeveel stille meelezers daarnaast nog.

Tabitha

Tabitha

11-11-2014 om 18:52

Urslau en Hazeltje

Fijn dat het Nijmegen jullie allebei de goede kant op lijkt te gaan! Genista, ik hoop dat het maar een klein dipje is en je ouders snel weer opkrabbelen!

Tabitha

Tabitha

11-11-2014 om 18:53

Nijmegen?

Dat moest met zijn...

Urslau

Urslau

11-11-2014 om 21:37 Topicstarter

Tabitha

haha... Meestal maakte Hazeltje deze leuke tikfouten. Leuk dat je het van haar over neemt.

)

Urslau

Urslau

11-11-2014 om 21:44 Topicstarter

Hazeltje

jeetje.... alweer de super bezocht? Zover heb ik man nog niet gekregen
D ken ik inderdaad. Wij hebben wisselende ervaringen met hem. Aardig persoon, maar af en toe .....

Met 4.5 liter kom je een aardig eind. Man kwam helaas iets verder (7).

verder weinig te melden.
Vandaag wel veel gedaan:
werken: iets nieuws opgepakt en zat op een gegeven moment naar scherm te turen waar ik mee bezig was. Daarnaast gevaarlijke stoffen bijeenkomst. Zh van ons scoort erg goed met veiligheidsadviseur en veiligheid op de weg ed. Toch leuk te horen. En ik mag (als man tenminste niet naar zh oid moet) in jan naar een symposium. Jippie!!
Thuis: met man praten over nieuwe hoorapparaten jongste, sint maarten en info avond lwoo (wordt nog spannend of oudste dat gaat halen(wordt beter met begrijpend lezen en dat is juist speerpunt)). Rekenen is ander punt (mhhh vwo niveau). Dus mogelijk wordt dat ehm ook niet. Mogelijk nog andere route. Zoeken zoeken zoeken.
Zo weer wondzorg en snel naar bed.

Trusten

een goede dag

Ik ga werken, ik wens jullie weer een goede dag!

Hazeltje

Hazeltje

12-11-2014 om 09:33

grinnik

Nee, ik maak geen autocorrectiefouten want die functie heb ik direct uitgezet, werd er gek van. Ik maak gewoon stomme tikfouten . Tikkend op een telefoon zie je niet wat je doet hier op OO, en als ik achteraf wilde corrigeren kreeg ik mijn muis niet meer terug naar het einde van de tekst óf mijn hele tekst was ineens weg dus dan liet ik het maar gewoon zitten.
Nu gelukkig weer gewoon op de laptop, stukken fijner. Ook voor mijn duim die echt geïrriteerd is.

Naja dat boodschappenplan was achteraf bezien ook wel een tikkeltje te wild hoor, maar ik wilde er zo graag even uit en dan voor de verandering eens niet naar een ziekenhuis. Tegen de tijd dat we bij de kassa kwamen kon je me bij elkaar vegen en we zijn toch echt niet lang binnen geweest. Maar goed, ik heb het gedaan.
Maar ja wat wil ik nou ook helemaal, net 3 weken na een megazware operatie. Geduld geduld...

Ik weet niet of het toeval is maar gisteren mocht de prednison naar beneden en had ik de hele dag prima glucosewaarden, niet bij hoeven spuiten (alleen een dosis langwerkende insuline in de ochtend). Zou het??? Duimduimduim....

Hazeltje

Hazeltje

12-11-2014 om 09:34

Geerke

Dank je wel, ook voor jou een fijne (werk)dag!

Urslau

Urslau

12-11-2014 om 11:32 Topicstarter

Geerke

jij ook een fijne werkdag. Ik ben nog even thuis, maar mag over een tijdje ook weer op de woensdag aan de slag.

Urslau

Urslau

12-11-2014 om 11:38 Topicstarter

komt vast door belletje

dat je het niet meer trok Hazeltje. Die paar seconden kunnen soms al funest zijn. En ja het is nog maar 3 weken geleden. Je bent nu al vele malen verder als waar mijn man toen stond (die lag toen high te worden van soort puur gif).

Je had inderdaad al eerder van suiker vertelt. Wat zou het super zijn als dat gewoon rustiger wordt en nog mooier; niet meer nodig is.

Gisteren maar weer eens wat foto's van de wond gemaakt. Het zijn twee plekjes die ik extra ga spotten geworden. Als het bij hypergranulatieweefsel (overwoekerende groei) blijft zonder onderhuidse ontsteking vind ik het best. Dan maar kijken of we daar iets voor kunnen krijgen. Blijft anders toch bron van irritatie.

Fijne dag allen.
Ik ga het huishouden vandaag maar eens flink aanpakken. En ik ben weer in bed gegaan en heb heerlijk nog een paar uur in bed gelegen.

Wow Hazeltje...

Als dát zich nou eens doorzet, die goede glucosetrend... *duimt zich weer suf voor goede hazelbloedspiegels* Dat zou mooi zijn. En met Urslau eens, dat telefoontje kan nét je nekslag geweest zijn in de super. Ik vind het anders wel van lef getuigen om nu al mee naar de super te willen. Wat een super echtgenoot heb jij om dat, ongetwijfeld tegen zijn gevoel in, te faciliteren

Urslau, wat lekker om weer een paar uur naar bed te kunnen. Of je nou slaapt of doezelt of een beetje ligt te lezen, het kan zo lekker zijn. Ook voor jullie duim ik weer hard mee, dat het maar vooral niet weer gaat ontsteken. Hoe gaat het verder met hem? Voelt hij zich ook in stijgende lijn, wat meer energie? Ik hoop het zo.

Bellefleur

Bellefleur

12-11-2014 om 13:07

Klinkt goed!

Hazel, wat geweldig. Zelf de super in, én betere glucosewaarden. Het lijkt me lastig om jezelf in acht te houden. Blijf je voorzichtig?
Urslau, dat huishouden is volgens mij minder belangrijk dan een paar uur in bed liggen niksen. Als het uitgedeeld kon worden, stond jij vooraan in de rij bij de uitrustbalie. Wat vindt meneer Urslau van het hele proces? Heeft hij het gevoel dat er vooruitgang is?

Urslau

Urslau

13-11-2014 om 09:25 Topicstarter

Bellefleur

Mhh dat van die uitrustbalie lijkt mij wel iets. Zouden ze er dan ook voor zorgen dat ik gewoon standaard goed kan slapen?
Ik maak mij nu nog druk om soms de kleinste dingen en kan daar dan echt niet van slapen
Mijn man ziet alles wat positiever in. Al denk hij er liever niet aan. Maakt zich liever druk over andere dingen dan zijn gezondheid.

En een beetje positief nieuws: een van de twee plekjes lijkt mooier te gaan worden. De laag granulatieweefsel liet in ene los. Nu de andere, grotere, nog.

Urslau

Urslau

13-11-2014 om 09:37 Topicstarter

Genista

Zijn de klachten bij jouw ouders gerelateerd aan hun ziekte of toch verkoudheden ed die dan extra in de weg zitten?

Ik heb hier nu een oudste die blaft als een zeehond. Voor mijn gevoel blaft hij de hele tijd zo in het rond dat wij allemaal ziek ervan zouden moeten worden. Ik hou mijn hart vast.

Mijn man is gisteren voor het eerst mee naar de super geweest. Dat is echt al meer dan 1.5 jaar geleden geweest. We hadden best wat nodig. Hij heeft alles gered. Wel stijf en stram erna, maar qua energie ging het best redelijk. Ik had van jou vertelt Hazeltje en toen kon hij wrs niet achter blijven

Hoe man zich nu voelt? Hij zegt altijd gaat wel goed. Het maakt dan niet uit hoe hij zich voelt. Praktisch? Hij weet zich redelijk in huis alleen te redden. Stofzuigen en andere huishoudelijk zwaardere taken is lastig. Koken gaat hem weer aardig af en neemt hij mij dan GRAAG uit handen. Zijn buik is wel iets opgezet. Vocht? Geen idee. Zijn nierfunctie was wel iets om in de gaten te houden. Kreat was bij hem iets hoger als zou moeten. Zijn energie zit dus in de lift.

Hazeltje

Hazeltje

13-11-2014 om 09:49

wedstrijd

Okeeee Urslauman, jij kookt dus al . Tja ik vrees dat hij mij nog even de baas is hoor, dat red ik nog niet. Laat ik lekker nog even aan man over. Trouwens, als je nog niet meer mag tillen dan 1 kilo wordt een pan aardappels afgieten al lastig.
Was vouwen kan ik dan weer wel (man weet nooit welk t-shirt nou bij wie hoort ) dus dan voel ik me ook weer nuttig.

Mooi nieuws Urslau dat er weer een plekje mooier aan het worden is. Ik weet even niet wat granulatieweefsel precies is maar blijkbaar hoort het er niet, dus dan is dit goed nieuws.
En meer energie ook.

Dat kan ik nog niet zeggen hoor, en van die stunts zoals de supermarkt gaan we dan ook niet dagelijks uithalen. Wees gerust Bellefleur .
Ik ben gisteren wel mee geweest naar de zwemles maar dat is gewoon een uurtje zitten in de kantine met een bak cappucino voor mijn neus en man deed de rest. De kinderen vonden het leuk dat mama mee was.

Straks weer richting Rotterdam, maar 1 poli deze keer plus het lab natuurlijk. Dus zo heel laat zullen we niet thuis zijn.

Hier ook 2 verkouden kinderen. Oudste zoon niest en proest al sinds de dag nadat ik thuiskwam en nu is kleine zusje ook mee gaan doen. Tja jammer maar dan mag mama even geen kusjes!

Genista hoe gaat het met je ouders? En met jou?

Yo! lang leve de super

met die handige rollatorkarretjes. En koken, toe maar! Eerlijk gezegd zou dat ook hetgene zijn dat ik zelf dan het eerst weer zou willen kunnen Er zit wel vooruitgang in, al gaat het allemaal langzamer dan je graag zou willen. En één van de verdachte plekjes beter, ook al goed nieuws.

Die klachten van mijn ouders, sja, ligt wat ingewikkeld. In principe ziekte- en medicatiegerelateerd. Er scheen ook wel even een dipje te verwachten te zijn, ook ivm het afbouwschema van de medicatie (en dan afwachten en hopen dat er niets fout gaat in de categorie afstoting enzo), maar doordat het met allebei wat minder gaat, kunnen ze elkaar ook wat lastiger motiveren om wat meer actief te blijven. En de daarbij rondwarende virusjes helpen dan een stukje mee aan het gevoel van lamlendigheid, waar ze toch continu tegen proberen te vechten. Want als er één ding is dat met name mijn moeder gemerkt heeft in het afgelopen halfjaar+, dan wel dat hoe actiever je weet te blijven, hoe sneller het herstel gaat. Anderzijds weer oppassen dat je genoeg rust neemt, anders fluit je lichaam je terug... Het blijft een moeizaam evenwicht.

Met mij gaat het wel redelijk. Veel drukte deze dagen en dat vind ik eigenlijk wel prettig. Veel afleiding, veel beweging, dan slaap je ook beter.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.