Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ookmam

Ookmam

22-08-2020 om 10:19

Vaccineren


Maatregelen

https://edition.cnn.com/2020/09/01/health/herd-immunity-coronavirus-pandemic-explainer-wellness/index.html

Welke maatregelen er genomen worden verschilt per land. Het is nog niet zo duidelijk wie waar goed aan gedaan heeft en waarom. Elk land zal ook eigen doelen hebben die bereikt worden of niet.

Toch vind ik de opstelling van Amerika maar ook van Zweden een slechte keuze.
Het zorgt voor veel zieke en dode mensen, en niet alleen ouderen gaan dood. Er zijn mensen die langdurig klachten houden.

Er ontstaat nog steeds geen kudde immuniteit.

Bovendien is de economie in Zweden geen voorloper van herstel in Europa. En daar doe je het dan voor?

Het blijft een belangrijke afweging: zijn de maatregelen proportioneel gezien overige gezondheidsschade en ook de (gezondheids)schade door de aanslag op de economie.

Voor mij is het een pandemie en daar maak je geen grapjes mee. Ik zou geen voorschotje nemen op de nu wat stabielere cijfers en nog meer opengooien.

Tenzij met behoorlijke beschermende maatregelen en middelen er meer mogelijk is.
Het lukt ons met name ook door de basismaatregelen om erger te voorkomen.

Eerst maar eens de winter zien door te komen.

En hopen op een vaccin.

Angela67

Angela67

01-09-2020 om 14:21

voor de niet-krantenlezers (ahum)

nu.nl is gratis, dus wellicht dat soort fact check zaken kunnen helpen?

https://www.nu.nl/nucheckt/6074477/nucheckt-beweringen-over-europees-vaccinatiepaspoort-ongefundeerd.html

gr Angela

Snap ik niet

' Dat het allemaal zo ontzettend heftig lijkt is ook al niet de schuld van het virus, maar van de hijgerige berichtgeving van de media. '
Echt, ik snap dat niet. Wereldwijd zijn er ' hijgerig' rigoreuze maatregelen genomen om verspreiding van het virus te voorkomen, met als gevolg dat er tot nu toe in 6 maanden tijd ' slechts' bijna 1 miljoen extra doden zijn.
We hadden dus beter de nieuwsmedia de deur uit kunnen doen, dan hadden we lekker door kunnen gaan met ons leventje. Hadden we ook niet geweten wat er op de IC's gebeurde. Of de families waar echtparen tegelijk stierven. Of de verpleeghuizen waar plotseling 1/3 van de bewoners overleed.
De media moeten ons gewoon niks vertellen, dan weten wij ook niks en hebben we nergens last van.
En die dokter in China had zijn mond moeten houden (voordat hij overleed aan corona).

Achteraf krijgt iedereen gelijk, ook Alison.

Tsjor

Saar

Saar

02-09-2020 om 07:32

AnneJ

Wat bedoel je met Zweden?
Zweden wordt steeds afgeschilderd als een land met een afwijkende koers, maar volgens mij verschilt het beleid niet zo gek veel met dat van Nederland.
De gevolgen/schade door corona (vooralsnog) ook niet. Toch?

Saar

Zweden heeft twee keer zoveel besmettingen en een derde met doden per miljoen inwoners dan Nederland, vind ik best een groot verschil.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

02-09-2020 om 10:15

Dooddoener

Dat corona slechts een klein percentage doden in het grote geheel vormen, vind ik zo'n dooddoener. Ja duh... Maar als je het goed te pakken hebt, ben je mooi de sigaar. Mijn zus, zeer ervaren ic-verpleegkundige, had een situatie als dit nooit eerder meegemaakt in haar 46-jarige (waarvan denk ik 30 jaar ic) carrière. Dat zegt toch wel wat.

Kanker overkomt je helaas door erfelijkheid, pech, of zelfs door eigen toedoen, maar niet omdat anderen in je gezicht spetteren. Dat geldt ook voor andere aandoeningen. Eens in de zoveel tijd is daar ook aandacht voor. Ik merk dat dat ook nodig is, omdat sommige aandoeningen als hypes zien. Als de aandacht verflauwt "zie je wel, allemaal onzin!". Maar niet dus. Geen onzin, het gaat in stilte door, waardoor mensen die het hebben tegen onbegrip aan kunnen lopen. Ah joh, even doorbijten hoor, niet zo aanstellen!

Corona heeft blootgelegd hoe belangrijk het is om óók afstand te houden als je weet dat je een virus als influenza of verkoudheid onder de leden hebt. Het scheelt echt.

Andere sterfte-oorzaken hebben soms wel te maken met gedrag van anderen en dat heeft dan soms gevolgen voor de "dader". Dat staat dan soms ook in de krant. Moord, of ongevallen, maar daarnaast ook andere oorzaken zoals aardbevingen, orkanen, oorlogslachtoffers bijvoorbeeld. Ook hijgerig omdat dat door "de media" gedeeld wordt? Collectes voor fondsen, long-, hart-, lever- e.d., hysterische aandacht?

Als de wereld te kampen heeft met een ernstige situatie met veel doden, is daar aandacht voor. Corona is dus geen overdreven hijgerig item in "de media". Het is domweg echt ernstig.

BCG

https://nos.nl/artikel/2346422-tuberculosevaccin-getest-op-nederlandse-ouderen-in-strijd-tegen-corona.html

Onderzocht wordt of de vaccinatie tegen TBC helpt longklachten, ondermeer door het Coronavirus, te voorkomen of te verzachten.

Het onderzoek is al gaande sinds maart, onder zorgmedewerkers en patienten, in Nederland, en men hoopt 1 januari a.s. uitsluitsel te kunnen geven of het zin heeft.

Als het helpt dan laat ik me inenten. Hopelijk wordt ik dan wel opgeroepen. Toevallig heb ik binnenkort een policonsult. Ik kan in elk geval vragen of het nog mogelijk is mee te doen aan de trial.

"Een jaar later hadden de ouderen die het vaccin ontvingen 40 procent minder infecties en 80 procent minder luchtweginfecties doorgemaakt dan ouderen die een placebo kregen", zegt Mihai Netea, hoogleraar experimentele interne geneeskunde bij het Radboudumc. "Het vaccin versterkt het aangeboren immuunsysteem en we denken dat dit effect zo'n drie tot vijf jaar aanhoudt. Of het ook tegen covid-19 beschermt, konden we nog niet vaststellen."

Kaaskopje

"Kanker overkomt je helaas door erfelijkheid, pech, of zelfs door eigen toedoen, maar niet omdat anderen in je gezicht spetteren."
Nee maar wel bijvoorbeeld omdat sigaretten vrij verkrijgbaar zijn (hoezo kan daar geen beleid op worden gevoerd) of omdat diagnoses te laat gesteld worden (vooral met huidkanker kan dat verschil zijn tussen makkelijk behandelbaar en zeer ernstig). Het is niet louter pech of slechte genen.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-09-2020 om 22:05

Alkes

Je hebt gelijkt, ik vergat dat kanker door roken ook terug te voeren is naar een niets ontziende industrie en een overheid die niet wil kiezen tussen een melkkoe voor de staatskas en de gezondheid van aan nicotine en wat er niet meer in sigaretten zit, verslaafde burgers.

Kanker krijgt ook nog steeds belangstelling vanuit de media. Niet in dezelfde vorm als van corona, maar dat lijkt mij niet verrassend. Kanker is helaas een doodsoorzaak waar we al honderden jaren mee te maken hebben, we weten niet beter. Dankzij de wetenschap is de kans dat je het overleeft flink groter geworden. En de media geven daar óók graag aandacht aan. Aan de successen en aan de noodzaak om geld in te zamelen voor de wetenschap.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.