Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ookmam

Ookmam

22-08-2020 om 10:19

Vaccineren


Frieda

Frieda

22-08-2020 om 14:14

research

Jullie weten toch inmiddels dat het woord research bij anti-vaxxers betekent dat ze uren op Facebook meningen van gelijkgestemden hebben gelezen (ik citeer onze medisch expert annex fotomodel).

Wat gewone mensen onder research verstaan snappen ze toch niet. Ik werk in de research bij het LUMC en mijn man werkt bij Janssen waar ze druk bezig zijn met het vaccin ontwikkelen en alle procedures worden gewoon gevolgd. Alleen gaat het inderdaad wat sneller. Een aanvraag voor een volgende fase ligt niet drie maanden bij bijvoorbeeld een ethische commissie op een stapel, maar wordt de volgende dag behandeld. En bijwerkingen op de lange termijn kun je nooit testen, daar kom je pas achter als je het vaccin gaat geven en een paar jaar wacht. Maar de tijd is echt voorbij dat mensen maar iets probeerden en hoopten dat het werkte. Er is nu veel meer immunologische kennis.

Het virus dat nu rondwaart is een gewoon virus waarvan een heleboel dingen voorspelbaar zijn omdat het gewoon de biologische en chemische processen volgt die we al kennen.
Waar het virus wel apart in is, is de grote variatie aan ziekteverschijnselen die het veroorzaakt. De een niest een keer en is weer beter, de ander ligt drie maanden op de ic en zit nu in een rolstoel.

Mijntje

Mijntje

22-08-2020 om 14:23

Net als ik mijn kinderen ook liet inenten voor mazelen, de bof enz enz.. Het is niet nodig heel erg ziek of dood te gaan aan een heleboel ziekten. Anderen besmetten wil ik ook niet.
Het research laat ik over aan de deskundigen. Iedereen met een mening wordt tegenwoordig maar aan het woord gelaten in de media, heel vermoeiend.

Pirata

Pirata

22-08-2020 om 14:32

Frieda

Interessante materie. Donderdag mag ik als donateur online aanschuiven voor meer uitleg door prof. Snijder. Ik ben erg benieuwd.

Frieda

Frieda

22-08-2020 om 14:43

leuk Pirata

Hij zal het vast beter uitleggen dan wat we op Facebook kunnen lezen. Waarschijnlijk haalt hij er geen 5G en complotten van de overheid bij om zijn verhaal duidelijk te maken.

Wat natuurlijk wel waar is, dat in dit vaccin een chip zit waarmee de overheid ons gaat controleren. Maar dat is inmiddels al zo bekend, dat hoef ik niet meer geheim te houden

Pirata

Pirata

22-08-2020 om 14:55

Logisch

Die chip, daar ziy Bill Gates toch achter? Slimme man! 😁

Zo snel als mogelijk. Ik heb net als Temet genoeg vertrouwen in de overheid dat vaccinaties die beschikbaar worden gesteld goed getest zullen zijn.
Ik zou het vooral doen om anderen niet te kunnen besmetten. En ook omdat ik hoop we dan weer snel gewoon naar kantoor kunnen, naar de film, naar een concert (hopelijk is de hele cultuursector dan nog niet volledig ingestort)

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-08-2020 om 15:25

Aanvallen?

Is dat een anti-vaxxers bijwerking?

Ad Hombre

Ad Hombre

22-08-2020 om 15:56

Alkes

"Ik zou het vooral doen om anderen niet te kunnen besmetten. En ook omdat ik hoop we dan weer snel gewoon naar kantoor kunnen, naar de film, naar een concert."

Precies. Daar doe je het ook voor, je eigen gezondheid, maar ook vooral zodat we terugkunnen naar de oude wereld in plaats van deze aflevering van Black Mirror.

Pirata

Pirata

22-08-2020 om 16:01

Ah, daar ben je weer, je werd al gemist.

vingerhoedje

vingerhoedje

22-08-2020 om 16:10

vaccineren

Ik laat me onmiddellijk vaccineren als er een vaccin is, misschien niet onmiddellijk omdat ik niet tot de doelgroep behoor.
Ik draag dit ook uit in real life. Laatst sprak ik iemand die vond dat ik dan aan Russische roulette zou doen. Dat was ook een anti-vaccer trouwens.
Op mijn tijdlijn zijn er legio mensen met een alternatieve Willem Engel mening. Dood eng als je het mij vraagt. Gebaseerd op filmpjes uit de krochten van het internet.... Ik durf daar het onderwerp niet te bespreken om geen berg shit over me heen te krijgen...Maar het is wel heel bijzonder wat een pandemie met een grote groep mensen doet.

@Emma

@Emma

22-08-2020 om 16:15

Ha Ad

Daar ben je weer
Gelukkig nog steeds als anti-anti-vaxxer.

Triva

Triva

22-08-2020 om 17:06

Waarom

denkt men dat die vaccinatie heel anders zou zijn dan de griepprik?

"Laatst sprak ik iemand die vond dat ik dan aan Russische roulette zou doen. "

Het is gewoon het juiste vaccin maken. Over een paar jaar regelmatig aanpassen aan mutaties....

Piep

Piep

22-08-2020 om 17:28

Fijn dat je weer terug bent

Bobo

Bobo

22-08-2020 om 18:04

Ja zonder enige twijfel.

Ik val in nogal in de risicogroepen en ik ben sowieso voor vaccineren.
Daarnaast heb ik de plicht mijn omgeving te beschermen.

"Duidelijk, jullie laten je allemaal braaf vaccineren, hebben geen enkele research gedaan en doen dus wat men zegt. Geen probleem, maar reageer dan gewoon ipv sommige die meteen aanvallen. Nergens voor nodig, ik respecteer jullie mening toch ook.."

Kijk ff in de spiegel met die reactie van je.

Jackie

Jackie

22-08-2020 om 21:12

denk niet

Wij hebben het als gezin al gehad, en ik neem aan dat, mocht het vaccin op de markt zijn, men er inmiddels ook achter zal zijn of je na genezing immuun bent of niet. Grote kans dat je dat wel bent, en in zo'n geval hoeft een vaccin ook niet.
Hadden we de ziekte nog niet gehad, dan zou ik het overwegen, maar zeker ben ik er niet van omdat geen van ons in de risicogroep valt.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

22-08-2020 om 21:44

Immuun

Ik hoorde van een collega dat je maar voor 6 weken immuniteit gegarandeerd krijgt, dus dan zou je alsnog moeten vaccineren als je het al gehad hebt. Het gekke is dat hij een gezin van vijf heeft en maar twee kinderen positief testten. Beide zonder noemenswaardige klachten overigens.

Angela67

Angela67

22-08-2020 om 21:48

jackie

er is al bewezen - met de huidige periode van covid 19 - dat immuniteit niet erg lang duurt. Dus ja het kan beter worden maar de kans is niet groot.
overigens meen ik gelezen te hebben dat een vaccin langere immuniteit zou kunnen, maar daar zal ik eens een goede link over opzoeken.
gr Angela

Jackie

Jackie

22-08-2020 om 22:08

link

Thanks, ben ik wel benieuwd naar.

Begrijp ik nou dat er dus mensen zijn die ondanks officieel genezing opnieuw covid-19 hebben gekregen?

Angela67

Angela67

22-08-2020 om 22:32

enkele NRC artikelen

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/24/vijf-manieren-om-een-vaccin-te-maken-en-hoe-lastig-dat-is-a3997784 >> handig ivm uitleg type vaccinaties.

„Voor een krachtige immuunreactie tegen een ongewenste indringer zijn twee dingen nodig: een goede activatie van afweercellen, de T-cellen, en een sterke aanmaak van gerichte antistoffen”,

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/onderzoek-weerstand-tegen-corona-ebt-na-tijdje-weg~bc123aec/
"Met collega’s volgde Heeney ruim 90 coronapatiënten en zorgmedewerkers die positief testten op het virus. Zes van de tien ontwikkelden een sterke afweerrespons tegen het virus: hoe zieker ze werden, des te meer antistoffen. Maar drie maanden later was die respons bij 83 procent van de patiënten alweer weggezakt. De hoeveelheid antistoffen slonk met een factor 23, bij sommige patiënten waren er na drie maanden zelfs helemaal geen immuunstoffen meer te vinden."

"Want hoewel een vaccin het lichaam een veel sterker alarmsignaal toedient, is het de vraag of een vaccin het immuunsysteem wél in staat van paraatheid kan houden. Dat kan erop uitdraaien dat we elk jaar een prik tegen corona moeten halen, een beetje zoals de griepprik."
"Denkbaar is nog dat het immuunsysteem een geheugen overhoudt aan de aanvaring met het virus, zodat een volgende infectie minder ernstig verloopt, hopen de Britse onderzoekers. Een andere mogelijkheid is dat een ander soort afweercellen – de zogeheten T-cellen – de herinnering aan het virus in stand houden en uitvoeren. Vooral dat laatste is een onderschatte mogelijkheid, denkt hoogleraar immunologie Virgil Schijns (Wageningen Universiteit). T-celimmuniteit is namelijk lastiger te testen dan antistoffen. ‘In het gunstige geval hebben veel mensen al T-lymfocyten die dit virus perfect kunnen opruimen. Dat wordt nu heel belangrijk om aan de weet te komen’, zegt Schijns.
----------------
maar ik zoek nog even verder, want ergens een artikel gelezen dat vaccinatie die twee nuttige elementen beter stimuleert dan het 'gemiddeld' of 'licht' doormaken van de ziekte ("een goede activatie van afweercellen, de T-cellen, en een sterke aanmaak van gerichte antistoffen")

gr Angela

Ha Ad!

Je bent er weer/nog, gelukkig.
On topic: ja, ik ga me laten vaccineren.

Braaf?

Ik ga mij helemaal niet 'braaf' laten vaccineren. Ik heb een enorme hekel aan naalden dus ik ga me zeer zeker vreselijk aanstellen en veel misbaar maken!!

Maar ik ga uiteraard wèl die prik halen, zodra dat kan, zoals elk weldenkend en goed geïnformeerd mens....

Piep

Piep

22-08-2020 om 22:53

Immuniteit

Er is niet bewezen dat immuniteit maar kort duurt. De antistoffen zijn na een paar maanden uit je bloed, maar virologen zeggen dat de t-cellen die door het virus geactiveerd zijn je veel langer beschermen tegen het virus. Je zult het dus niet snel twee keer krijgen en al helemaal niet ernstig.

Wat betreft een vaccin, dat zal waarschijnlijk niet levenslang beschermen, maar wel lang genoeg om weer normaal te kunnen leven.

40er

40er

22-08-2020 om 23:02

Ik werk in de zorg.
De corona app heb ik ook, woon in het testgebied.
(Google weet toch al alles van me)

Als

er een vaccin is en als er mensen zijn die weigeren om zich te laten vaccineren (wat hun goed recht is) dan zouden zij verplicht een mondkapje moeten dragen. Lijkt mij een prima oplossing. Vaccinbewijs op zak of mondkapje.

Tsjor

Tsjor

We hebben dit soort regels niet voor virussen die vele malen gevaarlijker zijn dan dit. Waarom hiervoor wel? Wie risico loopt kan zich laten vaccineren, en op een gegeven moment kan iedereen dat. Vaccinaties zijn niet verplicht, en dus heeft het geen gevolgen als je het niet doet.
Zoals gezegd, ik haal gewoon het vaccin.

Emmawee

Emmawee

22-08-2020 om 23:19

'Zeker'

Tja... zeker wel, zeker niet.

We weten toch nog niet over welk vaccin we het hebben, voor welke groep het beschikbaar zal zijn, of het een onderdeel van de jaarlijkse griepprik wordt, welke bijwerkingen er zullen zijn, hoe lang het zal zorgen voor immuniteit. We weten ook niet in welke mate en heftigheid het virus tegen die tijd nog onder ons is en of er dan inmiddels een goed werkend medicijn is tegen (de heftige verschijnselen van) Corona.

Kortom, tegen de tijd dat ik een uitnodiging ontvang om me te laten inenten, zal ik er zeer waarschijnlijk voor kiezen om me (zo je wilt 'als een schaap') te laten inenten. Maar misschien heb ik tegen die tijd gefundeerde redenen om er toch vanaf te zien.

Ik hoop in elk geval dat er snel een goedwerkend vaccin komt, waardoor we afscheid kunnen nemen van dit tijdelijke abnormaal.

ElenaH

ElenaH

23-08-2020 om 07:00

Tsjor

'er een vaccin is en als er mensen zijn die weigeren om zich te laten vaccineren (wat hun goed recht is) dan zouden zij verplicht een mondkapje moeten dragen. Lijkt mij een prima oplossing. Vaccinbewijs op zak of mondkapje.'

Dan loopt straks de hele bible belt met een mondkapje ...

Piep

Piep

23-08-2020 om 08:38

Verplicht

Volgende mij maakt het met dit virus niet uit wat de vaccinatiegraad is. Net als bij de griepprik lijkt het me voldoende als de risicogroepen zich laten inenten. En verder iedereen die wil. De rest neemt zelf het risico om (heel) ziek te worden, maar van die groepen zullen de ziekenhuizen niet vol komen te liggen.

Of zal dat anders liggen?

ElenaH

ElenaH

23-08-2020 om 08:47

Piep

'De rest neemt zelf het risico om (heel) ziek te worden, maar van die groepen zullen de ziekenhuizen niet vol komen te liggen.'

Bovendien weten we ook steeds meer over de behandeling van mensen die (heel) ziek zijn geworden, dus zullen de gevolgen ook daar een stuk kleiner zijn.

vlinder72

vlinder72

23-08-2020 om 08:49

Geen idee piep

Maar ik kan mij voorstellen dat deze vaccinatie zoiets gaat worden als een vaccinatie tegen gele koorts. Zonder vaccinatie bewijs kom je sommige landen straks gewoonweg niet meer in.

Ik dacht dat Australië al gezegd heeft dat deze vaccinatie verplicht gaat worden voor de bevolking.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.