Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vaccinatiegroep 1961-1971 wie al uitnodiging ontvangen?

Ik ben uit 1967, en zit met smart te wachten op de uitnodiging voor mijn vaccinatie tegen Covid. 

Ben benieuwd naar hoe snel de jaartallen worden uitgenodigd! Heb jij hem al ontvangen, in welke regio woon je en uit welk jaar stam je?

Ben benieuwd!


https://www.lareb.nl/news/bijwerking-trombose-met-laag-aantal-bloedplaatjes-acht-keer-gemeld"

"Trombose met een laag aantal bloedplaatjes is een bijwerking van het AstraZeneca vaccin. Bijwerkingencentrum Lareb ontving tot nu toe acht meldingen. De klachten ontstonden 7 tot 20 dagen na vaccinatie. Het gaat om vrouwen tussen de 23 en 65 jaar."

"Waar moet je op letten
Mensen die het AstraZeneca vaccin hebben gekregen, moeten contact opnemen met de huisarts als de volgende klachten na drie of meer dagen na de vaccinatie ontstaan:

  • kortademigheid
  • pijn op de borst of in de buik
  • dik, rood en pijnlijk been of arm
  • hele erge hoofdpijn of wazig zien
  • aanhoudende bloeding
  • meerdere kleine blauwe plekken, rode of paarse plekjes, of bloedblaren onder de huid."

De bijwerking is dus uiterst zeldzaam en belangrijk is dat je op de waarschuwingen let en naar de huisarts gaat als je deze klachten krijgt.

1 van de 8 is overleden en de ander heeft een hersenbloeding gehad.

Als je voor de vaccinatie ziek bent, koorts/klachten, stel de vaccinatie dan uit. En als je na afloop klachten krijgt waarschuw je huisarts.

Ik ben met Astrazeneca gevaccineerd. Covid leek me ernstiger en een groter risico op ernstige langdurige ziekte of overlijden, vergeleken met het risico van Astrazeneca.

https://www.lareb.nl/news/meer-bekende-bijwerkingen-bij-eerste-vaccinatie-astrazeneca

Bij Astrazeneca heb je meer, gemiddeld een dubbele, kans op griepachtige verschijnselen als hoofdpijn, koorts en spierpijn.

Maar het gaat over. En dit is wat opgegeven is en verzameld via vragenlijsten.

Ben net terug van mijn eerste prik.  Goed georganiseerd op die locatie. Werd geprikt door een student geneeskunde die nog wat geleerd heeft van mij. 

Ze vroeg waar ik geprikt wilde worden, links of rechts. Ik zei dat zij mocht kiezen wat het makkelijkst was.  Ze ging keurig uitleggen dat het voor een rechtshandige handiger was om links de spuit te zetten en andersom.  Toen gezegd dat waar ze ook prikte er last van zou hebben,  omdat ik voor ieder klusje en andere voorkeurshand heb.  Het moeilijke woord genoemd wat ze meteen ging opschrijven om er meer over te leren. We hadden even tijd om te praten ik moest even in mijn hokje blijven, er was wat tumult in de gang. 

"Ik ben met Astrazeneca gevaccineerd. Covid leek me ernstiger en een groter risico op ernstige langdurige ziekte of overlijden, vergeleken met het risico van Astrazeneca."

Ja, maar Pfizer of Moderna lijkt me dus net iets fijner en het enige wat ik doe is hopen dat mijn jaargang een van die vaccins krijgt. Daar heeft verder niemand last van en het schaadt ook de bestrijding van de pandemie niet.

bieb1963 schreef op 22-05-2021 om 15:29:

[..]

Jansen heeft hetzelfde 'probleem' als AZ, zelfde soort vaccinatie. Moderna en Pfizer werken anders

Klopt maar het komt veel minder vaak voor dan bij AZ. In de VS hebben ze AZ niet eens goedgekeurd, maar met janssen prikken ze volop. Zelf zou ik op mijn leeftijd twijfelen over AZ, omdat voordeel en risico ongeveer gelijk zijn voor mijn leeftijd. Janssen zou ik meteen nemen. 

AnneJ schreef op 22-05-2021 om 16:51:

https://www.lareb.nl/news/meer-bekende-bijwerkingen-bij-eerste-vaccinatie-astrazeneca

Bij Astrazeneca heb je meer, gemiddeld een dubbele, kans op griepachtige verschijnselen als hoofdpijn, koorts en spierpijn.

Maar het gaat over. En dit is wat opgegeven is en verzameld via vragenlijsten.

hier AZ gehad op een vrijdag. In de avond had ik het heel koud, volgende dag hoofdpijn en spierpijn.

mijn nichtje heeft pfizer gehad, op een vrijdag, op zaterdag spierpijn, hoofdpijn en een beetje grieperig gevoel.

we zijn beide geen risico groep maar doordat we hetzelfde werk doen beide gevaccineerd.

AZ gehad en helemaal geen klachten. Het schijnt overigens beter te zijn als je wel wat milde klachten hebt. Dat zijn eigenlijk ook geen bijwerkingen.

Sammy70

Sammy70

22-05-2021 om 17:58

OmaVan2 schreef op 22-05-2021 om 17:52:

AZ gehad en helemaal geen klachten. Het schijnt overigens beter te zijn als je wel wat milde klachten hebt. Dat zijn eigenlijk ook geen bijwerkingen.

Niet beter, niet slechter. Gewoon niks. De een wordt ook heel erg ziek van covid, de ander heeft er niks van gemerkt. Het is alleen niet zo dat je moet schrikken als je wel flink ziek wordt van de vaccinatie. 

Poezie schreef op 22-05-2021 om 16:14:

[..]

Janssen en Astra Zeneca hebben helemaal geen probleem, alle vaccins werken even goed. Kijk gewoon dit filmpje even, dan ben je beter op de hoogte:


https://www.youtube.com/watch?v=K3odScka55

Ik bedoel het 'probleem' met die bloedplaatjes

Ik hoop juist dat man (1973) Jansen krijgt, dan is hij met 1 prik gelijk klaar. Ik heb zelf Pfizer gehad (griepprik groep) en had nergens last van. Ja de plek voelde een dag alsof je een blauwe plek hebt gehad maar dat noem ik geen bijwerking. Half juni prik nr 2.

Poezie

Poezie

23-05-2021 om 13:31 Topicstarter

bieb1963 schreef op 23-05-2021 om 11:35:

[..]

Ik bedoel het 'probleem' met die bloedplaatjes

Dat probleem blijkt dus zeer zeldzaam te zijn. De kans daarop is vele malen minder groot dan de kans op trombose bij gebruik van de pil of als je gaat vliegen. Daarnaast hebben ze allang iets gevonden om het op te lossen. 

Poezie schreef op 23-05-2021 om 13:31:

[..]

Dat probleem blijkt dus zeer zeldzaam te zijn. De kans daarop is vele malen minder groot dan de kans op trombose bij gebruik van de pil of als je gaat vliegen. Daarnaast hebben ze allang iets gevonden om het op te lossen.

Ja, dat weten we allemaal wel. En natuurlijk moet je hem gewoon nemen. Maar ik snap best, dat áls iemand de keuze heeft, toch liever voor een andere gaat (of op z'n minst dat stiekem denkt)

Poezie

Poezie

23-05-2021 om 17:53 Topicstarter

bieb1963 schreef op 23-05-2021 om 15:52:

[..]

Ja, dat weten we allemaal wel. En natuurlijk moet je hem gewoon nemen. Maar ik snap best, dat áls iemand de keuze heeft, toch liever voor een andere gaat (of op z'n minst dat stiekem denkt)

En dat is dus een verkeerde gedachte. (Zie filmpje) Janssen is getest in gebieden waar al mutaties heersten en blijkt daar goed tegen bestand. 

Poezie

Poezie

23-05-2021 om 18:14 Topicstarter

Ik krijg aanstaande vrijdag het Janssen vaccin. Als ik zou mogen kiezen zou ik daar zeker ook voor gaan. Niet omdat het maar 1 prik is, maar omdat het best zo zou kunnen zijn dat dit vaccin op de langere termijn het beter doet.

Poezie

Poezie

24-05-2021 om 10:45 Topicstarter

Hm, ik had verwacht dat 1969 en 1970 vandaag wel open gezet zouden worden maar ik heb nog niets gezien. (De leeftijdsgroep van mijn zusje, zou fijn zijn als zij ook een afspraak kan maken)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.