Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Perimenopauze


Noorderlingetje

Noorderlingetje

23-07-2024 om 09:51 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 23-07-2024 om 08:12:

[..]

Zou een novasure voor jou niet kunnen? Wellicht kun je dat eens vragen. Het klinkt als heftige medicatie. (al is dat bijvoorbeeld geen oplossing bij endometriose, omdat Novasure alleen iets doet aan weefsel in de baarmoeder).

Deze optie zat ik ook aan te denken. Vooral omdat de artsen niet zo happig  zijn om de baarmoeder en eierstokken te verwijderen. (Dat zou voor mij overigens de laatste stap in het plan zijn). De leuproreline heb ik gekregen om zo snel mogelijk te handelen en na te denken over wat ik zou willen qua eventuele ingreep.

Ik mocht ook geen HST omdat mijn moeder borstkanker heeft gehad. Resultaat: zes vreselijke jaren waarin ik amper sliep, nauwelijks functioneerde, depressieve klachten had, kort lontje, opvliegers, overal pijn en nu op mijn 57e al botontkalking waardoor ik laatst toen ik longontsteking had een rib brak bij het hoesten. Met andere woorden: offer maar zes jaar van je leven op om de nog steeds kleine kans verder te verkleinen dat je een steeds beter behandelbare ziekte krijgt. Ik wil absoluut borstkanker niet bagatelliseren, zeker niet, maar het waren echt helse jaren. 
Maar goed hier heeft TO niks aan. Ik hoop voor je dat er een oplossing komt met minder heftige bijwerkingen. 

Noorderlingetje schreef op 23-07-2024 om 09:51:

[..]

Deze optie zat ik ook aan te denken. Vooral omdat de artsen niet zo happig zijn om de baarmoeder en eierstokken te verwijderen. (Dat zou voor mij overigens de laatste stap in het plan zijn). De leuproreline heb ik gekregen om zo snel mogelijk te handelen en na te denken over wat ik zou willen qua eventuele ingreep.

Ik had zelf de novasure binnen een week nadat ik voor iets anders bij de gynaecoloog was. Ben haar nog steeds dankbaar dat ze ook andere klachten uitvroeg.

Noorderlingetje

Noorderlingetje

23-07-2024 om 09:57 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 23-07-2024 om 08:12:

[..]

Zou een novasure voor jou niet kunnen? Wellicht kun je dat eens vragen. Het klinkt als heftige medicatie. (al is dat bijvoorbeeld geen oplossing bij endometriose, omdat Novasure alleen iets doet aan weefsel in de baarmoeder).

Deze optie zat ik ook aan te denken. Vooral omdat de artsen niet zo happig  zijn om de baarmoeder en eierstokken te verwijderen. (Dat zou voor mij overigens de laatste stap in het plan zijn). De leuproreline heb ik gekregen om zo snel mogelijk te handelen en na te denken over wat ik zou willen qua eventuele ingreep.

Fourtyfour schreef op 23-07-2024 om 08:33:

Mijn huisarts wil me tranexaminezuur voorschrijven tegen de zware menstruatie (ik kan 1,5 - 2 uur met de grootste tampon). Of ik moest maar naproxen ed nemen, daar word de bloeding ook minder van. Dat laatste doe ik, het helpt wel wat. Maar omdat ik meer klachten heb wilde ze me aan de pil doen. En daar ging ik niet mee akkoord, ik wilde net als IMI aan de hst. En nu zit ik dus te wachten op een afspraak bij de gynaecoloog. (Off topic, ziekenhuis heeft een wachtlijst van 300 dagen, niet normaal meer joh!)

Als ik de lijst lees met bijwerkingen van lucrin dan ging ik opzoek naar alternatieven.

Tranexaminezuur heb ik ook een paar keer voorgeschreven gekregen, alleen het lost het probleem niet op, ja tijdelijk. Nu ik hier al HST voorbij zie komen, ga ik dat binnenkort ook aankaarten bij de arts. 

Jeetje, wat een lange wachtlijst zeg. Ik weet dat het overal in zh erg druk is, maar om vrouwen zolang te laten wachten met hun problemen is echt onmenselijk. Hier is de wachtlijst ook lang, maar niet langer dan 3 maanden geloof ik en da tis nog redelijk te overzien. Als ik jou was, zou ik eens informeren of je toch ergens anders terecht kunt waar je sneller geholpen wordt. 

IMI-x2 schreef op 23-07-2024 om 08:51:

[..]

300 dagen? Gewoon wreed, om vrouwen een jaar extra met klachten te laten doorlopen, terwijl de huisarts ook HST mag voorschrijven.

Kan je verzekeraar niet een ander ziekenhuis/gynaecoloog voor je vinden waar je sneller terecht kunt?

Daglichtlamp schreef op 23-07-2024 om 08:52:

[..]

Woon je in Nederland? Dan zou ik wachtlijstbemiddeling bij je zorgverzekering vragen. Je kunt vast wel elders sneller terecht.

Ik heb al contact gehad met een andere kliniek,  kan in september er naar toe. Maar de ziekenhuizen in mijn regio hebben allemaal van die lange wachtlijsten.  En ja, dat vind ik schandalig. 

En IMI-x2,  mijn huisarts schrijft dus geen HST voor. Het is een jonge vrouw,  maar heeft er helemaal geen weet van. En dat vind ik ook wel erg. Dat vrouwen tegenwoordig nog steeds worden weg gestuurd met ga maar aan de pil. Of neem maar een spiraaltje.  

Noorderlingetje schreef op 23-07-2024 om 09:45:

[..]

Wat fijn dat HST bij jou zo goed werkt. Ik had tot voor kort nog niet eerder hiervan gehoord en het is ook niet in het gesprek met de arts naar voren gekomen dat dit ook een mogelijkheid is. De pil mag ik niet meer nemen. Ik ga dit sowieso aankaarten bij de eerstvolgende afspraak met de arts over hoe en wat met de HST. Bedankt voor de uitleg

Probeer jezelf in te lezen in HST.  Via bv een Facebook groep, boeken of luister naar podcast over overgang. Google op wij willen onze hormonen terug en je vind vast dingen die je kunnen helpen met informatie.  Echt, zorg dat jezelf weet wat je wilt, want niet iedere huisarts kent het (of wil het voorschrijven)

Fourtyfour schreef op 23-07-2024 om 10:38:

[..]

[..]

Ik heb al contact gehad met een andere kliniek, kan in september er naar toe. Maar de ziekenhuizen in mijn regio hebben allemaal van die lange wachtlijsten. En ja, dat vind ik schandalig.

En IMI-x2, mijn huisarts schrijft dus geen HST voor. Het is een jonge vrouw, maar heeft er helemaal geen weet van. En dat vind ik ook wel erg. Dat vrouwen tegenwoordig nog steeds worden weg gestuurd met ga maar aan de pil. Of neem maar een spiraaltje.

Dat is wel raar, de pil is heftiger dan hst en de pil schrijft ze dus wel voor. Lees je dan even in, denk ik. Dat kan ik als leek ook, dus zij als arts zeker.

Noorderlingetje

Noorderlingetje

23-07-2024 om 14:17 Topicstarter

Fourtyfour schreef op 23-07-2024 om 10:42:

[..]

Probeer jezelf in te lezen in HST. Via bv een Facebook groep, boeken of luister naar podcast over overgang. Google op wij willen onze hormonen terug en je vind vast dingen die je kunnen helpen met informatie. Echt, zorg dat jezelf weet wat je wilt, want niet iedere huisarts kent het (of wil het voorschrijven)

Dat ga ik zeker doen, zodat ik voorbereid het gesprek in ga binnenkort. Best vreemd dat het bij veel artsen niet of weinig bekend is (of ze houden de info achterwege, omdat ze toch liever een andere behandeling aanbieden). Bedankt voor de tip!

Noorderlingetje

Noorderlingetje

23-07-2024 om 14:22 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 23-07-2024 om 09:56:

[..]

Ik had zelf de novasure binnen een week nadat ik voor iets anders bij de gynaecoloog was. Ben haar nog steeds dankbaar dat ze ook andere klachten uitvroeg.

Ik ben benieuwd hoe je de novasure hebt ervaren in het algemeen? Hoe snel ben je na de behandeling hersteld? Klopt het dat de eerstvolgende menstruatie na de novasure nog heftig is of valt dat mee? Is bij jou de menstruatie minder heftig nu of zelfs helemaal weggebleven? (Sorry voor al deze vragen)

Noorderlingetje schreef op 23-07-2024 om 14:22:

[..]

Ik ben benieuwd hoe je de novasure hebt ervaren in het algemeen? Hoe snel ben je na de behandeling hersteld? Klopt het dat de eerstvolgende menstruatie na de novasure nog heftig is of valt dat mee? Is bij jou de menstruatie minder heftig nu of zelfs helemaal weggebleven? (Sorry voor al deze vragen)

Ik kreeg de novasure terwijl ik een roesje had. Dus van de novasure zelf heb ik niets gemerkt. Ik had de dag daarna wat krampen (maar minder dan bij een gewone menstruatie). Na de novasure heb ik nog twee keer een beetje bloedverlies gehad op het moment dat eigenlijk mijn normale menstruatie zou zijn. Daarna is de menstruatie helemaal weggebleven. Inmiddels ben ik wellicht ook gewoon echt in de overgang, maar dat vind ik ongeveer het enige nadeel, dat ik nu niet weet wanneer dat precies voorbij is.

Nooit meer ijzerpillen, echt ontzettend fijn. Mijn HB is tegenwoordig gewoon rondom de 8.

Bgdrrejnxs53226

Bgdrrejnxs53226

23-07-2024 om 14:49

Als de medicatie die je krijgt zorgt voor gewichtstoename dan valt daar niet tegen op te diëten, sporten etc dus geen tips, helaas. 
Wel misschien iets ter overweging : Ik heb ook van die zwarte menstruaties (met grote stolsels) gehad. Inderdaad wat jij ook zegt : krap 1,5 uur met de grootste tampon kunnen doen + maandverband er nog bij. Schone onderbroek standaard in de tas. Zeker geen pretje, lastig met werk en reizen etc. maar nu ook weer niet totaal onoverkomelijk vond ik. Het is wat het is. Is het het wel waard om de medische molen in te gaan met alle nadelen, stress en bijwerkingen van medicatie etc van dien? Behandeling heeft dus ook nadelen. Misschien een overweging waard om deze periode gewoon uit te zitten? Het wordt geleidelijk minder heftig en op een dag stopt het vanzelf. 

 Daarom was ik ook zo blij met de gynaecoloog die me vertelde dat dit soort zware menstruaties juist niet normaal zijn. We krijgen als vrouwen nog veel te vaak te horen dat het erbij hoort. Dat doet het niet, en het hoeft ook niet. Achteraf had ik dat graag eerder geweten.

Bgdrrejnxs53226

Bgdrrejnxs53226

23-07-2024 om 15:51

Daglichtlamp schreef op 23-07-2024 om 15:19:

Daarom was ik ook zo blij met de gynaecoloog die me vertelde dat dit soort zware menstruaties juist niet normaal zijn. We krijgen als vrouwen nog veel te vaak te horen dat het erbij hoort. Dat doet het niet, en het hoeft ook niet. Achteraf had ik dat graag eerder geweten.

Dat klopt. Gelukkig is er nu een keuze ! 

Bgdrrejnxs53226 schreef op 23-07-2024 om 14:49:

Wel misschien iets ter overweging : Ik heb ook van die zwarte menstruaties (met grote stolsels) gehad. Inderdaad wat jij ook zegt : krap 1,5 uur met de grootste tampon kunnen doen + maandverband er nog bij. Schone onderbroek standaard in de tas. Zeker geen pretje, lastig met werk en reizen etc. maar nu ook weer niet totaal onoverkomelijk vond ik. Het is wat het is. Is het het wel waard om de medische molen in te gaan met alle nadelen, stress en bijwerkingen van medicatie etc van dien? Behandeling heeft dus ook nadelen. Misschien een overweging waard om deze periode gewoon uit te zitten? Het wordt geleidelijk minder heftig en op een dag stopt het vanzelf.

Maar zo'n menstruatie is niet normaal.  En al helemaal niet met grote stolsels ed. Dus juist wel naar de arts en er wat aan laten doen!

Ik weet niet hoelang ik nog menstrueer, maar elke maand dit is ook niet prettig.  Je moet zo plannen,  nee, dan kan ik niet, dan ben ik ongesteld.  En dat geldt voor meer vrouwen. 

(Als mannen deze klachten hadden was er waarschijnlijk al een heel protocol voor. Maar nu word je door een mannelijke gynaecoloog afgescheept met neem maar een spiraaltje)

Bgdrrejnxs53226 schreef op 23-07-2024 om 14:49:

Als de medicatie die je krijgt zorgt voor gewichtstoename dan valt daar niet tegen op te diëten, sporten etc dus geen tips, helaas.
Wel misschien iets ter overweging : Ik heb ook van die zwarte menstruaties (met grote stolsels) gehad. Inderdaad wat jij ook zegt : krap 1,5 uur met de grootste tampon kunnen doen + maandverband er nog bij. Schone onderbroek standaard in de tas. Zeker geen pretje, lastig met werk en reizen etc. maar nu ook weer niet totaal onoverkomelijk vond ik. Het is wat het is. Is het het wel waard om de medische molen in te gaan met alle nadelen, stress en bijwerkingen van medicatie etc van dien? Behandeling heeft dus ook nadelen. Misschien een overweging waard om deze periode gewoon uit te zitten? Het wordt geleidelijk minder heftig en op een dag stopt het vanzelf.

Bij mij had me dat afwachten, symptoombestrijding én hormoonbehandeling mijn leven gekost😉.

Ik had hormoongerelateerde kanker. Op elke kankerreceptor was oestrogeen te vinden. Endometrioid adenocarcinoom, baarmoederkanker in de volksmond. Ik dacht ook: zit het maar uit, het zal de overgang eindelijk zijn, dus dat hoort erbij. 

Ik vind niet dat vrouwen hoeven te accepteren dat ze zo zwaar vloeien; ik kon amper de hond uitlaten, geen sociaal leven meer en wat van je bed, bankstel, kleding🙈🙂. 

Maar denk dat meer vrouwen doorgestuurd moeten worden naar de gynaecoloog en dat er iets aan die absurde wachttijden gedaan moet worden. Ik hoefde " maar" 2.5 maand te wachten tot ik bij de gynaecoloog terecht kon tot en met de operatie. 300 Dagen zou ik iets aan proberen te doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.