Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Perimenopauze


Zware menstruaties kan toch ook door myomen komen, en worden verholpen door die te verwijderen? Is daar al naar gekeken? 

Toevallig sprak ik gisteren een vriendin (52) die in het najaar Novasure krijgt ivm zware bloedingen. Het is bij haar zo heftig en langdurig dat ze een bloedtransfusie nodig had.
Ik heb zelf een afspraak staan bij een gynaecoloog in een privé kliniek. Wordt gewoon vergoed. De wachttijd daar was een maand en bij het ziekenhuis 3-4 maanden.

Noorderlingetje

Noorderlingetje

23-07-2024 om 17:06 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 23-07-2024 om 15:19:

Daarom was ik ook zo blij met de gynaecoloog die me vertelde dat dit soort zware menstruaties juist niet normaal zijn. We krijgen als vrouwen nog veel te vaak te horen dat het erbij hoort. Dat doet het niet, en het hoeft ook niet. Achteraf had ik dat graag eerder geweten.

Mee eens. Ik ben hierdoor nl in het ziekenhuis beland dat totaal geen pretje was. Daarom was ik al erg blij dat ik op dat moment werd geholpen ongeacht wat ik kreeg. Alleen werd mij niet verteld dat er allerlei extra kwaaltjes bij kwamen kijken,(alleen opvliegers). Ik neem het nu zoals het is en ik heb nu even geen omkijken naar die nare menstruaties. Alleen die overtollige kilo's.....ik wist niet dat dat zo hard zou gaan in mum van tijd. 

Bedankt voor de uitleg over de novasure. Deze behandeling staat wat mij betrefr nu hoog op mijn lijstje. En hopelijk kan de arts ook iets meer vertellen over HST. 

Wij vrouwen hebben toch veel te verduren! 

Noorderlingetje schreef op 23-07-2024 om 14:22:

[..]

Ik ben benieuwd hoe je de novasure hebt ervaren in het algemeen? Hoe snel ben je na de behandeling hersteld? Klopt het dat de eerstvolgende menstruatie na de novasure nog heftig is of valt dat mee? Is bij jou de menstruatie minder heftig nu of zelfs helemaal weggebleven? (Sorry voor al deze vragen)

Ik heb een novasure behandeling met een roesje gehad, de dag erna wat krampen en moe, daarna nog een paar weken licht bloedverlies en nu een half jaar later voor het eerst een menstruatie die met een inlegkruisje te doen is. Daarvoor bloedingen waarbij ik binnen een half uur doorgelekt was met enorme stolsels, ‘s nachts droeg ik op het laatst een grote inlegluier van Attends om toch wat slaap te krijgen. Ik had het jaren eerder moeten doen, maar dacht dat het erbij hoorde.

Fourtyfour schreef op 23-07-2024 om 10:38:

[..]

[..]

Ik heb al contact gehad met een andere kliniek, kan in september er naar toe. Maar de ziekenhuizen in mijn regio hebben allemaal van die lange wachtlijsten. En ja, dat vind ik schandalig.

En IMI-x2, mijn huisarts schrijft dus geen HST voor. Het is een jonge vrouw, maar heeft er helemaal geen weet van. En dat vind ik ook wel erg. Dat vrouwen tegenwoordig nog steeds worden weg gestuurd met ga maar aan de pil. Of neem maar een spiraaltje.

Ik ben om deze reden naar een overgangsconsulent gegaan. Huisarts wilde niet voorschrijven, miste ook echt kennis om mee te denken. Gynaecoloog was +6 maanden wachttijd. Viavia hoorde ik dat een overgangsconsulent een optie is. Dus daarheen (binnen 1 week de eerste afspraak), intake gehad, conclusie was dat ik ws in perimenopauze zit, advies was HST en zij heeft een brief naar de huisarts geschreven waarin dit advies stond. Huisarts heeft het vervolgens voorgeschreven. Bij mijn 2 zussen precies hetzelfde. Deze route is misschien ook een idee voor anderen....

Misschien op het eerste gezicht wat vergezocht, maar zijn je schildklierwaardes in orde? Ik dacht ook dat ik overgangsverschijnselen had (o.a. in korte tijd 25 kilo aangekomen, opvliegers, stemmingswisselingen, huidproblemen). Nadat mijn alle hormonen zijn onderzocht, bleek ik een trage schildklier te hebben, veroorzaakt door de auto-immuunziekte Hashimoto. Sinds ik goed ben ingesteld, ben ik -zonder iets bijzonders te doen- weer 30 kilo afgevallen en mijn klachten zijn nagenoeg verdwenen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.