Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Perimenopauze

Sinds een tijdje merk ik een aantal lichamelijke klachten, welke horen bij de beginnende fase van de overgang. 
Ik heb een tijdje geleden de eerste hormooninjectie (Lucrin leuproreline) voor 3 maanden gekregen en binnenkort krijg ik de volgende voor 3 maanden. Ik merk wel dat ik sinds een korte tijd weer wat meer rust gevonden heb in mijn dagelijkse leven (op de opvliegers en het nachtzweten na). Het enige wat mij zichtbaar opvalt is, dat ik in mum van tijd veel kilo's ben aangekomen terwijl ik niet veel extra's eet (ja af en toe wat lekkers moet kunnen, maar niet overdreven natuurlijk). Ik weet dat dit in mijn geval tijdelijk zal zijn, maar het is niet de bedoeling dat ik aan het einde van de rit 20 kilo ben aangekomen.  Herkent iemand dit? Heeft iemand misschien tips hoe ik de verdere gewichtstoename enigszins kan beperken? Ik eet iedere dag gezond met groente en fruit en neem voldoende vezels tot mij. Alvast bedankt voor de tips in do's and don'ts


Waarom krijg je die injecties? Om overgangsklachten tegen te gaan? Als het echt effectief was had iedereen ze wel. Weet je precies wat erin zit? Misschien word je daar wel dik van. 

Het is nogal een heftig middel volgens mij.


“Lucrin zorgt ervoor dat uw geslachtshormonen erg laag worden. Dit geeft vaak bijwerkingen als:

  • opvliegers
  • minder zin in vrijen of droge vagina
  • stemmingswisselingen zoals depressieve gevoelens, zenuwachtigheid of geïrriteerdheid
  • gewichtstoename met name door vocht vasthouden
  • spierpijn of gewrichtsklachten
  • droge huid en haren
  • minder goed zien
  • hartkloppingen of hoge bloeddruk en
  • bij langdurig gebruik botontkalking (osteoporose).”
Noorderlingetje

Noorderlingetje

23-07-2024 om 07:15 Topicstarter

Anoniemer schreef op 22-07-2024 om 23:25:

Waarom krijg je die injecties? Om overgangsklachten tegen te gaan? Als het echt effectief was had iedereen ze wel. Weet je precies wat erin zit? Misschien word je daar wel dik van.

Met name om de zware menstruaties plat te leggen. Deze zijn erg zwaar geworden. Ik weet eerlijk gezegd niet welk middel erin zit wat dit maakt tot de gewichtstoename. 

Noorderlingetje

Noorderlingetje

23-07-2024 om 07:20 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 22-07-2024 om 23:44:

Het is nogal een heftig middel volgens mij.


“Lucrin zorgt ervoor dat uw geslachtshormonen erg laag worden. Dit geeft vaak bijwerkingen als:

  • opvliegers
  • minder zin in vrijen of droge vagina
  • stemmingswisselingen zoals depressieve gevoelens, zenuwachtigheid of geïrriteerdheid
  • gewichtstoename met name door vocht vasthouden
  • spierpijn of gewrichtsklachten
  • droge huid en haren
  • minder goed zien
  • hartkloppingen of hoge bloeddruk en
  • bij langdurig gebruik botontkalking (osteoporose).”

Dank je wel voor het delen. Vier dingen herken ik hier wel in: opvliegers (niet constant), droge huid, gewrichtspijn en de gewichtstoename. Het is "gelukkig" maar voor een bepaalde periode totdat een goede oplossing is gevonden om de zware menstruaties tegen te gaan. Want het is niet de bedoeling dat ik hier lang mee door ga.

Ik had heel veel vergangsklachten en ik had al een gezonde levensstijl (behandeling  nummer 1). Ik krijg nu hormoonsuppletietherapie (HST) in de vorm van estradiol via de huid (gel, spray of pleisters) en progesteron in pilletjes. Mijn onregelmatige, en soms hevige menstruatie door de perimenopauze is verdwenen, de lange lijst van overige klachten is ook grotendeels weg. Voor mij zijn de belangrijkste voordelen dat mijn extreme vergeetachtigheid, concentratieproblemen, depressieve buien en slapeloosheid weg zijn. In kan mijn werk weer doen! Ik ben sinds het begin van de overgang maar 2 kg aangekomen, dat is niet eens zichtbaar.
Het fabeltje dat je er borstkanker van kunt krijgen is allang ontkracht, dat was één slecht onderzoek. Denk ook even na: veel vrouwen slikken jarenlang de pil, dat zijn dezelfde hormonen maar in veel hogere dosering. Na heel wat jaren onderzoek blijkt HST juist veel gezondheidsvoordelen te hebben: minder baarmoederkanker, minder osteoporose, minder gewrichtspijn/problemen, minder problemen met droge slijmvliezen enz. Niet medisch, wel cosmetisch en leuk: mooiere huid en nagels, voller haar.
Maar let op: vrouwen met hormoongevoelige borstkanker (zelf of in de familie) mogen het niet gebruiken.
Je kunt je behandelend arts vragen of je dit ook kunt proberen, en zo niet, of er nog een andere behandeling is.

MMcGonagall schreef op 22-07-2024 om 23:44:

Het is nogal een heftig middel volgens mij.


“Lucrin zorgt ervoor dat uw geslachtshormonen erg laag worden. Dit geeft vaak bijwerkingen als:

  • opvliegers
  • minder zin in vrijen of droge vagina
  • stemmingswisselingen zoals depressieve gevoelens, zenuwachtigheid of geïrriteerdheid
  • gewichtstoename met name door vocht vasthouden
  • spierpijn of gewrichtsklachten
  • droge huid en haren
  • minder goed zien
  • hartkloppingen of hoge bloeddruk en
  • bij langdurig gebruik botontkalking (osteoporose).”

OT: Bijzondere lijst met bijwerkingen,  (bijna?) allemaal symptomen die horen bij de overgang.... alleen dat minder goed zien past niet in die lijst vgm. (En dat ik dan denk, zou zo'n middel ook voor mannen op de markt komen, tegen bv erectieproblemen, met als bijwerking dat t erectieproblemen kan geven...)

Noorderlingetje schreef op 23-07-2024 om 07:15:

[..]

Met name om de zware menstruaties plat te leggen. Deze zijn erg zwaar geworden. Ik weet eerlijk gezegd niet welk middel erin zit wat dit maakt tot de gewichtstoename.

Zou een novasure voor jou niet kunnen? Wellicht kun je dat eens vragen. Het klinkt als heftige medicatie. (al is dat bijvoorbeeld geen oplossing bij endometriose, omdat Novasure alleen iets doet aan weefsel in de baarmoeder).

Daglichtlamp schreef op 23-07-2024 om 08:12:

[..]

Zou een novasure voor jou niet kunnen? Wellicht kun je dat eens vragen. Het klinkt als heftige medicatie. (al is dat bijvoorbeeld geen oplossing bij endometriose, omdat Novasure alleen iets doet aan weefsel in de baarmoeder).

Dat is toch een behandeling voor vrouwen die altijd hevig menstrueren? In het geval van Noorderlingetje zijn de zware menstruaties een overgangsklacht (gezien haar titel) die weer voorbij zal gaan als ze eenmaal de menopauze bereikt heeft en niet meer menstrueert. Is novasure dan ook een passende behandeling?

Mijn huisarts wil me tranexaminezuur voorschrijven tegen de zware menstruatie (ik kan 1,5 - 2 uur met de grootste tampon). Of ik moest maar naproxen ed nemen, daar word de bloeding ook minder van. Dat laatste doe ik, het helpt wel wat. Maar omdat ik meer klachten heb wilde ze me aan de pil doen. En daar ging ik niet mee akkoord, ik wilde net als IMI aan de hst. En nu zit ik dus te wachten op een afspraak bij de gynaecoloog. (Off topic, ziekenhuis heeft een wachtlijst van 300 dagen, niet normaal meer joh!)

Als ik de lijst lees met bijwerkingen van lucrin dan ging ik opzoek naar alternatieven. 

ps, ben nog even in de facebookpagina over hst gaan kijken, daar word lucrin chemische castratie voor vrouwen genoemd... 

IMI-x2 schreef op 23-07-2024 om 08:27:

[..]

Dat is toch een behandeling voor vrouwen die altijd hevig menstrueren? In het geval van Noorderlingetje zijn de zware menstruaties een overgangsklacht (gezien haar titel) die weer voorbij zal gaan als ze eenmaal de menopauze bereikt heeft en niet meer menstrueert. Is novasure dan ook een passende behandeling?

Maar er zijn zoveel overgangsklachten. Als bij mij de menstruatie minder heftig is zou ik heel blij zijn. Andere klachten vind ik nog niet zo heel vervelend (lees, ze vallen heel erg mee).

Als ze mij een novasure zouden aanbieden zou ik het doen,  dan kan ik daarna wel verder kijken naar de andere klachten en of ik daar wat mee wil.

Fourtyfour schreef op 23-07-2024 om 08:33:

Mijn huisarts wil me tranexaminezuur voorschrijven tegen de zware menstruatie (ik kan 1,5 - 2 uur met de grootste tampon). Of ik moest maar naproxen ed nemen, daar word de bloeding ook minder van. Dat laatste doe ik, het helpt wel wat. Maar omdat ik meer klachten heb wilde ze me aan de pil doen. En daar ging ik niet mee akkoord, ik wilde net als IMI aan de hst. En nu zit ik dus te wachten op een afspraak bij de gynaecoloog. (Off topic, ziekenhuis heeft een wachtlijst van 300 dagen, niet normaal meer joh!)

Als ik de lijst lees met bijwerkingen van lucrin dan ging ik opzoek naar alternatieven.

300 dagen? Gewoon wreed, om vrouwen een jaar extra met klachten te laten doorlopen, terwijl de huisarts ook HST mag voorschrijven. 

Kan je verzekeraar niet een ander ziekenhuis/gynaecoloog voor je vinden waar je sneller terecht kunt?

Ik heb zelf jarenlang de (zware) Dianepil geslikt, dat ging prima, maar ik reageerde behoorlijk slecht op de modernere pillen (hevige hoofdpijn, stemmingswisselingen, geen libido). Ik heb er 3 geprobeerd, steeds 4 maanden, dat was geen leuk jaar. Toen heb ik de handdoek in de ring gegooid en een koperspiraaltje genomen. Maar HST verdraag ik prima. Alleen aan het einde van de eerste maand had ik lichte hoofdpijn, daarna nooit meer klachten gehad. Ik ben nu een jaar bezig en ik ben er echt blij mee, ik kan mijn (intellectuele) werk weer doen en ik heb weer energie en zin in het leven.

IMI-x2 schreef op 23-07-2024 om 08:27:

[..]

Dat is toch een behandeling voor vrouwen die altijd hevig menstrueren? In het geval van Noorderlingetje zijn de zware menstruaties een overgangsklacht (gezien haar titel) die weer voorbij zal gaan als ze eenmaal de menopauze bereikt heeft en niet meer menstrueert. Is novasure dan ook een passende behandeling?

Meestal wordt novasure juist bij oudere vrouwen gedaan, omdat je na de behandeling niet meer zwanger mag worden.

Fourtyfour schreef op 23-07-2024 om 08:33:

Mijn huisarts wil me tranexaminezuur voorschrijven tegen de zware menstruatie (ik kan 1,5 - 2 uur met de grootste tampon). Of ik moest maar naproxen ed nemen, daar word de bloeding ook minder van. Dat laatste doe ik, het helpt wel wat. Maar omdat ik meer klachten heb wilde ze me aan de pil doen. En daar ging ik niet mee akkoord, ik wilde net als IMI aan de hst. En nu zit ik dus te wachten op een afspraak bij de gynaecoloog. (Off topic, ziekenhuis heeft een wachtlijst van 300 dagen, niet normaal meer joh!)

Als ik de lijst lees met bijwerkingen van lucrin dan ging ik opzoek naar alternatieven.

Woon je in Nederland? Dan zou ik wachtlijstbemiddeling bij je zorgverzekering vragen. Je kunt vast wel elders sneller terecht.

Noorderlingetje

Noorderlingetje

23-07-2024 om 09:45 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 23-07-2024 om 07:58:

Ik had heel veel vergangsklachten en ik had al een gezonde levensstijl (behandeling nummer 1). Ik krijg nu hormoonsuppletietherapie (HST) in de vorm van estradiol via de huid (gel, spray of pleisters) en progesteron in pilletjes. Mijn onregelmatige, en soms hevige menstruatie door de perimenopauze is verdwenen, de lange lijst van overige klachten is ook grotendeels weg. Voor mij zijn de belangrijkste voordelen dat mijn extreme vergeetachtigheid, concentratieproblemen, depressieve buien en slapeloosheid weg zijn. In kan mijn werk weer doen! Ik ben sinds het begin van de overgang maar 2 kg aangekomen, dat is niet eens zichtbaar.
Het fabeltje dat je er borstkanker van kunt krijgen is allang ontkracht, dat was één slecht onderzoek. Denk ook even na: veel vrouwen slikken jarenlang de pil, dat zijn dezelfde hormonen maar in veel hogere dosering. Na heel wat jaren onderzoek blijkt HST juist veel gezondheidsvoordelen te hebben: minder baarmoederkanker, minder osteoporose, minder gewrichtspijn/problemen, minder problemen met droge slijmvliezen enz. Niet medisch, wel cosmetisch en leuk: mooiere huid en nagels, voller haar.
Maar let op: vrouwen met hormoongevoelige borstkanker (zelf of in de familie) mogen het niet gebruiken.
Je kunt je behandelend arts vragen of je dit ook kunt proberen, en zo niet, of er nog een andere behandeling is.

Wat fijn dat HST bij jou zo goed werkt. Ik had tot voor kort nog niet eerder hiervan gehoord en het is ook niet in het gesprek met de arts naar voren gekomen dat dit ook een mogelijkheid is. De pil mag ik niet meer nemen. Ik ga dit sowieso aankaarten bij de eerstvolgende afspraak met de arts over hoe en wat met de HST. Bedankt voor de uitleg  

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.