Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Help Astra zeneca


Blijft  mistig. De vaccinaties stopten helemaal, omdat er anders verspilling was. Vandaag in Trouw dat het geen zin heeft voor mensen om in de wachtrij te gaan staan voor overgebleven vaccins, omdat de restanten gebruikt worden om medewerkers te vaccineren, er komen meer nieuwe medewerkers dus zijn er geen restanten. Zucht.

Tsjor

Tsjor, over de restanten: die zijn minimaal, en daar doen ze bij de GGD hard hun best voor. Het opkomstpercentage is meestal 100% en is afgestemd op het aantal vaccins.  Mochten er afmeldingen zijn dan worden die op andere manieren ingevuld, bijvoorbeeld door mensen die bellen voor een afspraak al dezelfde dag te laten komen. Ook is er daardoor soms ruimte om echtparen die samen bij de locatie komen maar waarvan er eentje op een andere dag (binnen een dag of 2) de afspraak heeft samen te prikken.

Ik was zaterdag en zondag als vrijwilliger aan het werk, op mijn locatie hebben we in die dagen volgens mij in totaal rond de 1000 mensen geprikt, er was 1 prik over. Die is inderdaad naar een medewerker gegaan. En hoewel ik sinds januari help ben ik nog niet aan de beurt geweest.

Ixia: welk programma van gister moet ik kijken om de uitleg te zien?

Lexus schreef op 08-04-2021 om 22:20:

Ixia: welk programma van gister moet ik kijken om de uitleg te zien?

jaa, daar vraag je zo wat. Ik moet dat opzoeken. 

uit het stuk dat MeikeT aanhaalt:

'Groot' is wel betrekkelijk, benadrukt Kullberg. "Een kans van één op de paar honderdduizend is natuurlijk heel klein. Maar jonge vrouwen hebben ook een heel kleine kans om te overlijden aan corona, ook in de orde van één op een half miljoen of één op de miljoen. En dan is die balans ineens heel anders. Dan is het niet wenselijk om dit vaccin aan die mensen te geven."

De kans op ernstige bijwerkingen wordt afgezet tegen de kans op overlijden. Dat is toch enigszins het vergelijken van appels en peren. De kans op overlijden had vergeleken moeten worden, of de kans op ernstige bijwerkingen had moeten worden afgezet tegen de kans op IC-opname. 

Ten tweede heeft Kullberg het over jonge vrouwen. In het VK hebben ze de grens bij 30 jaar gelegd. Dat klonk mij vrij zinnig in de oren. Maar hier ligt de grens bij 60. De mensen met onderliggend lijden onder de 60 vissen dus nu achter het net, er is geen onderscheid gemaakt tussen mannen en vrouwen terwijl er toch veel reden is om aan te nemen dat de risico-vergelijking voor mannen anders uitpakt, en ook is niet duidelijk waarom bijvoorbeeld 50-ers niet gewoon geprikt worden. 

En ten slotte: kan er niet een systeem worden opgetuigd waardoor mensen die wel gevaccineerd worden met AstraZeneca dat gewoon aanvragen?

En als als deze mitsen en maren niet in een dag of zelfs twee dagen geregeld kunnen worden, soit, maar ik zou het toch wel fijn vinden als De Jonge (of een andere hotemetoot) in elk geval de indruk wekt hier serieus naar te kijken. Nu is het: niemand meer prikken onder de 60, maar alles komt heus wel goed. Hoe dan? Waar moet ik als 52-jarige straks mee geprikt worden dan? Komen die vaccins er wel, en in voldoende mate?

Jongens, een beetje meer urgentie in die vaccinatiecampagne, alsjeblieft!


Groeten, 

Temet

Ik snap het wel, het gaat ook om vertrouwen in de vaccinatiecampagne. Bovendien is het onethisch om een leeftijdsgroep in te enten met een vaccin dat juist hen een hele kleine kans op een zeer ernstige bijwerking geeft,  terwijl corona niet gevaarlijk voor ze is en er veiliger vaccins zijn voor deze groep. AZ is ook geschikt voor ouderen,  dus ze kunnen het omdraaien: 60 plussers AZ en Pfizer voor de jongeren. 

Waarom geven we het AstraZenica vaccin niet gewoon aan de mannen?

G

Granola schreef op 09-04-2021 om 09:12:

Waarom geven we het AstraZenica vaccin niet gewoon aan de mannen?

Omdat nog niet duidelijk is of vrouwen een hoger risico lopen of dat je nu vooral complicaties ziet bij vrouwen omdat die meer met AZ worden gevaccineerd omdat er verhoudingsgewijs veel meer vrouwen in de zorg werken. 

De resultaten kunnen niet (as usual zou ik bijna willen zeggen) naar sekse gesplitst worden.  Vrouwen zijn lastig in onderzoek vanwege de met de menstruatiecyclus samenhangende hormoonwisselingen. 

Ysenda schreef op 09-04-2021 om 09:50:

G

[..]

Vrouwen zijn lastig in onderzoek vanwege de met de menstruatiecyclus samenhangende hormoonwisselingen.

Die menstruatiecyclus is er ook als medicijnen of vaccins worden toegediend. Het lijkt me dus niet 'lastig' maar 'essentieel' (!) om dat te betrekken bij onderzoeken 😠

Ik word hier wel erg negatief van. Langzamerhand kun je er bijna vanuit gaan dat we volgend jaar nog niet uit de lockdown zijn.

Nou lees ik net dat er bij het Jansen vaccin ook al dergelijke gevallen zijn geconstateerd

Poezie schreef op 09-04-2021 om 10:17:

Ik word hier wel erg negatief van. Langzamerhand kun je er bijna vanuit gaan dat we volgend jaar nog niet uit de lockdown zijn.

Uiteindelijk gaat er er om dat de mensen die kwetsbaar zijn gevaccineerd zijn. En dat zijn vooral mensen boven de zestig. En een kleine groep daaronder. Ik denk zelfs dat we al uit de lockdown zijn voordat al deze mensen zijn gevaccineerd. Dan is de druk op de ziekenhuizen veel minder. 

Het is allang niet meer houdbaar. Steeds minder mensen houden zich aan de regels. Dan hebben ze geen zin meer. 

MeikeT schreef op 09-04-2021 om 09:56:

[..]

Die menstruatiecyclus is er ook als medicijnen of vaccins worden toegediend. Het lijkt me dus niet 'lastig' maar 'essentieel' (!) om dat te betrekken bij onderzoeken 😠

klopt, maar dat maakt interpretatie van resultaten erg lastig. En omdat het merendeel van onderzoeken nog door mannen wordt opgezet wordt hier gewoon geen rekening meegehouden. 

Vrouwen vallen nog erg vaak weg in onderzoek en ontwikkeling. 

Ook bij veel andere dingen trouwens. Denk aan veiligheidstesten van auto's pas sinds een paar jaar worden er dummies met vrouwelijke maten gebruikt. Maar alleen als passagier, niet als bestuurder terwijl onze verhoudingen anders zijn en wij daardoor dichter op een stuur zullen zitten met alle gevolgen van dien bij een ongeval. 

Pief schreef op 09-04-2021 om 10:30:

[..]

Uiteindelijk gaat er er om dat de mensen die kwetsbaar zijn gevaccineerd zijn. En dat zijn vooral mensen boven de zestig. En een kleine groep daaronder. Ik denk zelfs dat we al uit de lockdown zijn voordat al deze mensen zijn gevaccineerd. Dan is de druk op de ziekenhuizen veel minder.

Het is allang niet meer houdbaar. Steeds minder mensen houden zich aan de regels. Dan hebben ze geen zin meer.

Je kunt niet van tevoren weten of je kwetsbaar bent. Er zijn gevallen bekend van hele jonge mensen die long covid hebben gekregen en daar niet of moeilijk vanaf komen. Het kan zijn dat als ik besmet raak ik er makkelijk doorheen kom, maar er is ook een kans dat ik (veel) restklachten overhoud. Als een vaccinatie dat voorkomt laat ik me graag vaccineren!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.