Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


dan

dan

30-06-2024 om 10:05

Isabella70 schreef op 29-06-2024 om 23:57:

Oh Dan, lijkt me lastig zo weinig koolhydraten. Zeker als je er ook bij snoept.
Ik snoep niet eens meer en eet er dus zoveel, alleen al door gezond eten.
Behalve dan mijn 0,0 bier, maar daar zitten ook best goede stoffen in dus ik zie dat niet helemaal als snoepen en zolang ik er niet dik van word hoort het voor mij bij mijn gezonde voeding.
(Ik snoep wel nog als ik er sociaal gezien praktisch niet onderuit kom, maar dan kan ik het nu bij ministukjes houden)
Heb je speciale producten dan zoals bij ijs en chocolade, of eet je er heel weinig van?


Natuurlijk eet ik soms meer dan die 90 of 100 gram koolhydraten maar dat probeer ik wel te beperken. Ik heb intussen een voorraadje aan vervangende producten die zowel lekker als koolhydraatarm of beperkt zijn. Zelfgemaakte ijsjes met yoghurt en fruit bijvoorbeeld maar ook muffins met fruit of chocolade (puur, 85%). Ik gebruik pasta met minder koolhydraten, dat koop ik online. Maar als ik lasagne maak, gebruik ik plakken courgette ipv lasagnevellen. En mozzarella of roomkaas ipv bechamelsaus. Ik eet ook wel eens ontbijtkoek maar zelfgebakken, minder koolhydraten. 

Fruit en groente weeg ik niet af, dit is gezond want er zitten belangrijke voedingsstoffen in. Gisteren heb ik nog champignons toegevoegd aan de gevulde avocado. Ook eet ik tussendoor regelmatig snack tomaatjes of augurken, beiden soms ook met wat mini mozzarella. 

Het wordt makkelijker naarmate ik langer khb eet. 

 

Ik zit dus al met een gezond ontbijt en lunch op 120 koolhydraten. 

dan

dan

30-06-2024 om 14:28

Hier vandaag ook, zit nu op 105 gram als ik de soep voor vanavond mee reken  want buiten de deur wezen lunchen. Ik heb een boerenomelet genomen maar ook 2 sneetjes bruin stokbrood. Als dessert cheesecake en ook het chocolaatje opgegeten dat bij de koffie zat, het koekje echter laten liggen en geen alcohol. Ben er lopend heen gegaan en na afloop nog een half uur gewandeld. 
 
Maar we gaan niet vaak buiten de deur eten dus dat scheelt. 
 
 
 
 

Sinds paar maanden maak ik gebruik van gratis calorie-app met barcode lezer. Super! Zo weet ik hoeveel calorieën in een bastogne zit of in een digestive koekje, hoeveel in wit brood of in wit geroosterd brood. Maar ook hoeveel calorieën ik in die dag naar binnen heb geschoven. Het heeft ook handige tips; waarom bv kalium belangrijk is en welke producten kalium prijk zijn.  In totaliteit maakt het mij bewuster van wat gezond is en waar ik calorieën kan laten liggen; minder pasta eten, meer gekookte aardappel klaarmaken.

dan

dan

30-06-2024 om 15:52

Flanagan schreef op 30-06-2024 om 15:16:

Sinds paar maanden maak ik gebruik van gratis calorie-app met barcode lezer. Super! Zo weet ik hoeveel calorieën in een bastogne zit of in een digestive koekje, hoeveel in wit brood of in wit geroosterd brood. Maar ook hoeveel calorieën ik in die dag naar binnen heb geschoven. Het heeft ook handige tips; waarom bv kalium belangrijk is en welke producten kalium prijk zijn. In totaliteit maakt het mij bewuster van wat gezond is en waar ik calorieën kan laten liggen; minder pasta eten, meer gekookte aardappel klaarmaken.

Dat is inderdaad handig. Ik gebruik ook een app waarbij ik oa de barcode kan scannen. Die van mij zit gekoppeld aan de app van de sportschool. In eerste instantie was ik alleen in het begin van plan de app te gebruiken maar na iets meer dan een jaar gebruik ik hem nog steeds. Het invoeren van maaltijden en tussendoortjes gaat namelijk steeds makkelijker omdat veel producten vaak terug komen  en dat scheelt enorm.

.

Isabella70

Isabella70

05-07-2024 om 12:39 Topicstarter

Leuk zoals iedereen zijn weg vindt in dit oerwoud van concepten betreffende eten.
Hoe langer ik ermee bezig ben hoe gecompliceerder ik het allemaal zie. Eten is natuurlijk ‘alles’ en het hele leven draait om eten maar ik zie nu pas een hoop samenhangende zaken ervan goed.

Hier schuif ik juist meer een andere kant op. Ben wel klaar met meten, wegen enz. 
Alleen mijn stappen loslaten, daar moet ik nog even niet aan denken. Is soms wel een dilemma want ik zie ook duidelijk nadelen van het tellen. Maar in de context van mijn drukke leven heeft het zeker ook voordelen en. En ik ben ook gewoon verslaafd inmiddels, vrees ik. 

dan

dan

06-07-2024 om 10:59

Isabella70 schreef op 05-07-2024 om 12:39:

Leuk zoals iedereen zijn weg vindt in dit oerwoud van concepten betreffende eten.
Hoe langer ik ermee bezig ben hoe gecompliceerder ik het allemaal zie. Eten is natuurlijk ‘alles’ en het hele leven draait om eten maar ik zie nu pas een hoop samenhangende zaken ervan goed.

Hier schuif ik juist meer een andere kant op. Ben wel klaar met meten, wegen enz.
Alleen mijn stappen loslaten, daar moet ik nog even niet aan denken. Is soms wel een dilemma want ik zie ook duidelijk nadelen van het tellen. Maar in de context van mijn drukke leven heeft het zeker ook voordelen en. En ik ben ook gewoon verslaafd inmiddels, vrees ik.

Ja, wat voor de een goed werkt, is niet altijd geschikt voor de ander en dat is ook niet erg. Ik vind het juist leuk om te lezen hoe anderen ermee omgaan. 

Deze week zat ik niet echt lekker in mijn vel, was moe en heb op sommige dagen veel geslapen, geen idee hoe het komt. Op dat soort dagen ga ik helaas toch nog regelmatig de fout in met eten. Ik probeer het dan wel te compenseren door naderhand genoeg te drinken. Deze week ook minder gesport dan gewoonlijk. 

Maar nu heb ik vakantie, hoef dus niet zo vroeg op te staan (doordeweeks sta ik erg vroeg op want ben om half 6 al aan het werk). Mijn ontbijt is daardoor later evenals de lunch. Avondeten doe ik wel graag rond 6 uur, iets later is niet erg maar niet pas om 7 uur of later. Nu ook meer ruimte om eens wat anders te kiezen als ontbijt want op werkdagen grijp ik toch meestal naar Griekse yoghurt 10% vet met vers fruit en een schep eiwitpoeder. Mijn lunch varieert overigens wel per dag evenals avondeten. 

Vanochtend een chocolade mugcake gemaakt als extra wat geschaafde amandelen erop, was wel voor 2 porties dus morgen hetzelfde ontbijt, het recept delen was wat lastig want dan zat ik met een half ei over en rare hoeveelheden, ook niet zo fijn. 

Het wandelen zou hier wel wat vaker kunnen trouwens, heb er tijd genoeg voor maar de zin ontbreekt hier helaas regelmatig. Ik houd niet vast aan het aantal stappen, elke wandeling is meegenomen, al is het maar een half uurtje. Maar meestal zit ik rond de 40 minuten. Die van vorige week was 1.45 uur maar toen was het echt fijn wandelweer, voelde ik me kiplekker en had er zin in en besloot tijdens de wandeling steeds om er nog een stuk bij te nemen. 

Isabella70

Isabella70

06-07-2024 om 12:03 Topicstarter

Dan, kan je vermoeidheid niet komen door het schrappen van veel koolhydraten?

dan

dan

06-07-2024 om 16:22

Isabella70 schreef op 06-07-2024 om 12:03:

Dan, kan je vermoeidheid niet komen door het schrappen van veel koolhydraten?

Denk zelf van niet want voor die tijd was ik ook regelmatig moe. Misschien toch wat stress want de (zorg) organisatie waar ik werk staat er financieel niet goed voor. Er moet flink bezuinigd worden maar er is nog niet bekend gemaakt hoe dit te realiseren waardoor we na maanden nog steeds niet weten wat voor ons persoonlijk de gevolgen zijn. Nu kan ik er op zich wel aardig mee omgaan, reageer ook niet op allerlei speculaties maar het laat me natuurlijk ook niet onverschillig. Bovendien heb ik lange tijd erg slecht geslapen dus dit kan ook nog meespelen. 

Wat voeding betreft, ondanks dat ik koolhydraatbeperkt eet, zorg ik er wel voor dat ik voldoende variatie aanbreng. Ik let zeker op voldoende eiwitten en vetten. Ik kook zoveel mogelijk vers, zelden pakjes en zakjes. En ik neem elke dag een visolie capsule. 

 

dan

dan

06-07-2024 om 16:29

Zojuist wel bijna een uur gewandeld in een stevig tempo. Op zich had ik best wel wat langer door willen gaan maar af en toe werd het ineens erg bewolkt dus slechts een kwartier langer gewandeld dan wanneer ik mijn vaste ronde loop. Toen ik bijna thuis was, begon het wat te regenen. 
 

dan

dan

06-07-2024 om 17:59

Als avondeten heb ik straks een (zelfgebakken) broodje caprese, heb er al zin in. Ik heb al vaker broodjes gebakken maar deze nog nooit

Ik dacht gisteren goed bezig te zijn ipv handje Doritos chips een handje gezonde gemengde en gezouten cashewnoten. Wat was dat lekker, nog een hand. Bakje raakte leeg, maar hé wel noten! Daarna met barcode gelezen hoeveel calorieën ik naar binnen had geschoven; 900. Wauw, dat zijn twee borden spaghetti! . Les voor volgende keer; eerst scannen voor je eet.

dan

dan

06-07-2024 om 19:00

Flanagan schreef op 06-07-2024 om 18:17:

Ik dacht gisteren goed bezig te zijn ipv handje Doritos chips een handje gezonde gemengde en gezouten cashewnoten. Wat was dat lekker, nog een hand. Bakje raakte leeg, maar hé wel noten! Daarna met barcode gelezen hoeveel calorieën ik naar binnen had geschoven; 900. Wauw, dat zijn twee borden spaghetti! . Les voor volgende keer; eerst scannen voor je eet.

Ik heb dat ook met noten, al neem ik wel altijd ongezouten. Ik eet er altijd teveel van dus nu haal ik ze minder vaak in huis.

Onlangs dacht een collega ook gezond bezig te zijn met een bak Danio kwark en cruesli. Ze schrok zich rot toen ze merkte hoeveel calorieën erin zaten. 

dan schreef op 06-07-2024 om 19:00:

[..]


Onlangs dacht een collega ook gezond bezig te zijn met een bak Danio kwark en cruesli. Ze schrok zich rot toen ze merkte hoeveel calorieën erin zaten.

Je kunt beter een boterham met kaas nemen dan een bak kwark inderdaad, laat staan met cruesli erin. Aan de andere kant is calorierijk niet per se ongezond. 

dan

dan

06-07-2024 om 19:59

Valeria schreef op 06-07-2024 om 19:17:

[..]

Je kunt beter een boterham met kaas nemen dan een bak kwark inderdaad, laat staan met cruesli erin. Aan de andere kant is calorierijk niet per se ongezond.

Dat klopt, het ligt ook aan de variant die je kiest. Er zijn zoveel soorten en smaken kwark en dat geldt ook voor cruesli. Ze at de hele pot leeg, was volgens mij 500 gram dus al erg veel. Maar ik begrijp wel dat ze dacht gezond bezig te zijn. 

 

 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.