Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


Isabella70

Isabella70

25-06-2024 om 13:44 Topicstarter

Ok Max, ik las het er wel in. Dan lees ik niet goed of is het voor velerlei uitleg vatbaar. 

dan

dan

26-06-2024 om 16:01

Gisteren voelde ik me niet lekker, waarschijnlijk moet ik nog wennen aan de nu hogere temperaturen. Gelukkig gaat het vandaag een stuk beter, ook wezen sporten (binnen en iets minder fanatiek). Vanavond dan maar de maaltijdsalade maken die eigenlijk gisteren op het menu stond, is met pompoenblokjes.

dan

dan

27-06-2024 om 14:12

Ik weeg nu wel iets zwaarder maar kan deels ook vocht zijn door de hogere temperaturen. In dat geval zal het wel snel eraf gaan als het weer iets koeler wordt. Ik vind het nu te warm om te wandelen en veel traplopen op het werk is momenteel ook geen doen, niet te harden in het trappenhuis.

Isabella70

Isabella70

27-06-2024 om 21:10 Topicstarter

Vandaag ook gewogen en iets minder hier. 3 ons minder dan vorige week. Toch bijzonder, want nu hele week mijn kcal inname gemonitord en ik heb flink meer intake gehad dan verbruik. Nu kan het natuurlijk zijn dat ik hier en daar verkeerd tel maar dan nog heb ik iig flink meer gegeten dan mijn verbruik.  (volgens app smartphone) Ik tel tussen 2200 en 3200 kcal per dag. Dus of mijn bmr is super hoog, of ik ben ziek, of mijn idee dat het hele kcal verhaal genuanceerder ligt, iig voor bepaalde mensen, klopt. 
Ik ga ook slecht op dit weer. Gelukkig morgen beter! 

tussen de 2200 en 3200 eten....wat eet je dan zoal? Ik bedoel op een dag dat ik voor mijn gevoel echt gegeten (voor mijn gevoel dus gevreten)  heb zit ik 1800 kcal!

Isabella70

Isabella70

28-06-2024 om 00:29 Topicstarter

Decembermamma schreef op 27-06-2024 om 21:52:

tussen de 2200 en 3200 eten....wat eet je dan zoal? Ik bedoel op een dag dat ik voor mijn gevoel echt gegeten (voor mijn gevoel dus gevreten) heb zit ik 1800 kcal!

We hebben het daar al eens over gehad denk ik. Ik eet redelijk gewoon denk ik, probeer hier en daar steeds wat meer gezondere gewoontes in te passen. Zo gebruik ik bijv best flink wat olijfolie, en dat soort producten tikken aan natuurlijk. Ook veel kaas, volle zuivel, olijven, vette vis, noten, gedroogd fruit, pijnboompitten.  En ik eet tot ik vol zit op dit moment. Kunnen dus ook 2 borden zijn, ook als ik gekookt heb met roomboter, slagroom oid. 
Sinds ik gezonder eet heb ik nooit meer het gevoel me te over-eten. En honger heb ik ook nooit. (want dan ga ik iets eten) 

dan

dan

28-06-2024 om 12:03

Ja, dat soort producten tikken zeker flink aan. Ik gebruik ook volle yoghurt, kwark, veel room en roomboter. Ook noten, kaas, pijnboompitten, soms avocado. Na het werk gelijk een glas amandelmelk met schep eiwitpoeder, meestal die met chocoladesmaak. Ik eet het weinig maar halloumi vind ik ook lekker evenals brie  feta en burrata. 

Regelmatig een wrap met van alles erop/erin. Dit seizoen ook vaker een maaltijdsalade. En een omelet met champignons gaat er meestal ook prima in.

Isabella70

Isabella70

28-06-2024 om 15:30 Topicstarter

Dan, jij combineert al die producten met khb eten. Maar ik eet er dus flink veel koolhydraten bij. Wel bijna alleen maar volkoren maar ik eet er dus veel en vaak van.
Vandaar dat ik aan best veel kcal kom.

dan

dan

28-06-2024 om 18:48

Ja, dat klopt, de rest van mijn voeding bevat normaal gezien maximaal 90 tot 100 gram koolhydraten 

dan

dan

29-06-2024 om 15:53

Zojuist flink gewandeld, doordat het zo lekker van temperatuur was ben ik verder gegaan dan eerst gepland. Meestal wandel ik ongeveer 45 minuten, vandaag een uur langer. Op zich ook een mooie ronde dus ga hem beslist vaker lopen. Voor vanavond staat Mexicaans gevulde avocado op het menu. Wel als extra voor het wandelen een schaaltje kwark met eiwitpoeder genomen. 
 
 
 
 

Met zoon vanmorgen aan een sportevenement meegedaan! Vanmiddag dus lekker rustig aan gedaan. Maar door omstandigheden moet ik vanavond waarschijnlijk een flink eind wandelen met een hond (die overdag door de warmte niet echt de deur uit kon en het baasje is nogal bezig met andere zaken op het moment). Als extra een lekker bakje meloen genomen. Morgen aardbeien kopen! 

Isabella70

Isabella70

29-06-2024 om 20:47 Topicstarter

Goed bezig dames!
Hier ook aardbeien gekocht vandaag, zo lekker! 
Vandaag pastasalade met oa verse pesto, moet ik vaker maken, zo enorm lekker. 
Eten ok, bewegen niet zo geweldig. Veel pijntjes waardoor ik het wat rustig aan moet doen. En slapen niet geweldig waardoor wat minder energie etc. 
Dan, eet je in totaal max 100 gr koolhydraten? Ik had ze 1 dag meegeteld toen ik toch mijn kcal telde en kwam op  zeker 300. 

dan

dan

29-06-2024 om 21:23

Isabella70 schreef op 29-06-2024 om 20:47:

Goed bezig dames!
Hier ook aardbeien gekocht vandaag, zo lekker!
Vandaag pastasalade met oa verse pesto, moet ik vaker maken, zo enorm lekker.
Eten ok, bewegen niet zo geweldig. Veel pijntjes waardoor ik het wat rustig aan moet doen. En slapen niet geweldig waardoor wat minder energie etc.
Dan, eet je in totaal max 100 gr koolhydraten? Ik had ze 1 dag meegeteld toen ik toch mijn kcal telde en kwam op zeker 300.


Pastasalade met pesto is zeker lekker, daar mag je me 's nachts voor wakker maken, haha. Per dag zit ik inderdaad op maximaal 100 gram koolhydraten maar dat is prima te doen. Ik zit meestal rond de 1600 calorieën per dag, kan natuurlijk wel eens iets meer zijn door een etentje of traktatie maar dan let ik de dag erna wat meer op. 

Maar echt koolhydraatarm zou voor mij ook niet haalbaar zijn, laat staan keto. Nu heb ik niet het gevoel dat ik streng bezig ben, dit kan ik best langere tijd volhouden. Ik eet ook wel eens een ijsje, chips of chocolade. Maar ik streef ernaar om het zo gezond mogelijk te houden. Ik eet graag soep, in groente zitten ook wel wat koolhydraten maar groente is gezond en vult prima dus dan eet ik rustig 2 grote kommen soep, soms een schep creme-fraiche of kruiden roomkaas erop. Morgen gaan we ergens lunchen, waarschijnlijk neem ik dan een omelet met champignons of kaas. Kan best zijn dat ik er ook een boterham bij eet of een paar frietjes. Maar ik neem geen dessert, hooguit koffie want heb thuis mijn dessert in de vriezer zitten en dat is ook erg lekker.

dan

dan

29-06-2024 om 21:27

Decembermamma schreef op 29-06-2024 om 17:21:

Met zoon vanmorgen aan een sportevenement meegedaan! Vanmiddag dus lekker rustig aan gedaan. Maar door omstandigheden moet ik vanavond waarschijnlijk een flink eind wandelen met een hond (die overdag door de warmte niet echt de deur uit kon en het baasje is nogal bezig met andere zaken op het moment). Als extra een lekker bakje meloen genomen. Morgen aardbeien kopen!

Hier vanochtend frambozen, aardbeien en bramen gekocht, blauwe bessen had ik nog. Heb ook altijd wel wat diepvriesfruit op voorraad voor door yoghurt of baksels.

Isabella70

Isabella70

29-06-2024 om 23:57 Topicstarter

Oh Dan, lijkt me lastig zo weinig koolhydraten. Zeker als je er ook bij snoept.
Ik snoep niet eens meer en eet er dus zoveel, alleen al door gezond eten.
Behalve dan mijn 0,0 bier, maar daar zitten ook best goede stoffen in dus ik zie dat niet helemaal als snoepen en zolang ik er niet dik van word hoort het voor mij bij mijn gezonde voeding.
(Ik snoep wel nog als ik er sociaal gezien praktisch niet onderuit kom, maar dan kan ik het nu bij ministukjes houden) 
Heb je speciale producten dan zoals bij ijs en chocolade,  of eet je er heel weinig van? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.