Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


Valeria schreef op 21-06-2024 om 17:02:

[..]

Bedoel je dat je onzin vond wat MyFitnessPal voor mij aangaf?

Daar zat inderdaad een interval-duurtraining van 1,5 uur bij, maar ook 40 minuten fietsen en 30 minuten hardlopen. Als je meer beweegt, mag je meer eten. En met een zo'n training verbrand je nou eenmaal meer dan met een evenlang durende krachttraining of zo.

Klopt dat je dan meer mag eten. Mijn collega sport dagelijks dik 2 uur, krachtsport en interval. Die eet ongeveer 2.000 kcal per dag om op gewicht te blijven.

dan

dan

21-06-2024 om 18:58

Ik eet wel wat meer na het sporten maar niet de hoeveelheid calorieën die ik verbrand heb.

Maar wat was er dan onzin?

dan schreef op 21-06-2024 om 18:58:

Ik eet wel wat meer na het sporten maar niet de hoeveelheid calorieën die ik verbrand heb.

Nee, ik ook niet. Dus bij extra trainen val ik af.

dan

dan

22-06-2024 om 13:23

Vandaag, door omstandigheden later op pad met alles, mijn ontbijt overgeslagen, althans dit als lunch genomen. Mijn lunch neem ik vanavond (maaltijdsalade) en dan maar een extra tussendoortje om toch aan de juiste hoeveelheid calorieën, eiwitten en vetten te komen. 

dan

dan

22-06-2024 om 16:48

Ook nog wat voorbereidingen gedaan voor de 2e week van de challenge, blauwe bessen muffins gebakken maar heb er ook wat aardbeien doorheen gedaan. Moet nog wel wat dingen voorbereiden maar dat doe ik pas een paar dagen van tevoren, op den duur wat weinig plek in de vriezer. Het lastige is dat mijn man niet meedoet dus vaak moet ik toch 2 maaltijden klaar maken. Bij een gerecht als kip stroganoff of kip curry ed is het weinig extra werk, dan neem ik bloemkoolrijst en hij de gewone. Maar ik vind het wel de moeite waard om die gerechten uit te proberen, althans degene die me voldoende aanspreken. 

Isabella70

Isabella70

22-06-2024 om 23:15 Topicstarter

Ja Dan, lijkt me vermoeiend zo vaak apart koken. Ik vind het vaak al uitdaging genoeg om überhaupt een gezonde lekkere maaltijd  te organiseren, laat staan meerdere. 
Is hier met periodes ook wel geweest maar nu gelukkig praktisch nooit. Sommige dingen houd ik wel als bijgerecht apart als iemand het niet lekker vindt en maak dan meerdere bijgerechten bijv. Maar meestal maak ik iets dat iedereen lekker vindt. 
Maar waarom doet je man niet mee? Vindt hij de dingen die je maakt niet lekker? 
Hier dus eens kcal geteld! Het blijkt toch vooralsnog mee te vallen, ik eet niet zoveel als ik dacht. Ik had donderdag zo’n 3200 kcal, maar vrijdag maar 2150 dus blijkbaar compenseer ik dan toch wel wat vanzelf. En vandaag 2350. 
Maar het zijn toch hoeveelheden waar ik van bij zou moeten komen dus ben benieuwd of dat gaat gebeuren. Volgens mijn smartphone verbruik ik zo’n 300 a 400 kcal bovenop bmr van 1300. 

Isabella70

Isabella70

22-06-2024 om 23:41 Topicstarter

Engeltje schreef op 21-06-2024 om 16:28:

Ik vind kha/khb nog best lastig. En volgens mij eet ik al niet zo heel erg veel koolhydraten. Ontbijt is een plakje ontbijtkoek, dan tussendoor fruit en (op het werk) een soepje. Lunch is meestal kwark/kefir met eigen gemaakte granola, tussendoor tomaatjes, worteltjes of weer fruit en een handje ongebrande noten, 's avonds wel altijd rijst of een pastasoort (kan ook mie zijn) maar dat is 90% van de tijd volkoren. En minder dan de standaard aangegeven portie. Zitten er eigenlijk koolhydraten in tofu? Dat eten we wel regelmatig als vleesvervanger. Nooit een toetje. Ik drink voornamelijk koffie, thee en water, of een zero frisdrank. Wel gaan man en ik regelmatig voor de bijl met toast met een Frans kaasje en daarbij dan port of likeur. Maar dat is alleen in het weekend. Dus als ik het zo bekijk zit er niet heel veel 'vet' aan wat ik eet dat ik nog kan schrappen. Hoe zien de ervaren kha/khb eters dat?

Engeltje, ontbijtkoek bevat wel erg veel koolhydraten en suikers. Een goed begin is het halve werk en je dag begint op die manier wel met veel suikers. (En weinig voedingstoffen, of eet je volkoren?) 
Het kan ook nuttig zijn eens te kijken of eten op een stabiele (re) bloedsuiker voor jou wat kan doen voor je lijn, dat is heel persoonlijk. Dus niet alleen fruit maar combi met eiwitten/ vetten. Je bloedsuikerspiegel kan ook omhoog schieten van zoetstoffen, dat verschilt ook van persoon tot persoon. Verder de vraag natuurlijk of je nog suiker gebruikt in je granula of tijdens het koken. Of in je soepje, maak je die vers? Port en likeur stikken ook van de suikers. 

Ik ben zo blij dat ik 53 kg kwijt ben zonder ingewikkeld gedoe met apart koken of streng diëten. Dat is ook iets wat je nooit de rest van je leven zou vol kunnen houden. De routine van elke avond een rondje wandelen is er zo makkelijk in gekomen dat zal ik niet snel meer loslaten. Daarbij kan ik gewoon normale maaltijden en tussendoortjes blijven eten. 

dan

dan

23-06-2024 om 11:17

Isabella70 schreef op 22-06-2024 om 23:15:

Ja Dan, lijkt me vermoeiend zo vaak apart koken. Ik vind het vaak al uitdaging genoeg om überhaupt een gezonde lekkere maaltijd te organiseren, laat staan meerdere.
Is hier met periodes ook wel geweest maar nu gelukkig praktisch nooit. Sommige dingen houd ik wel als bijgerecht apart als iemand het niet lekker vindt en maak dan meerdere bijgerechten bijv. Maar meestal maak ik iets dat iedereen lekker vindt.
Maar waarom doet je man niet mee? Vindt hij de dingen die je maakt niet lekker?
Hier dus eens kcal geteld! Het blijkt toch vooralsnog mee te vallen, ik eet niet zoveel als ik dacht. Ik had donderdag zo’n 3200 kcal, maar vrijdag maar 2150 dus blijkbaar compenseer ik dan toch wel wat vanzelf. En vandaag 2350.
Maar het zijn toch hoeveelheden waar ik van bij zou moeten komen dus ben benieuwd of dat gaat gebeuren. Volgens mijn smartphone verbruik ik zo’n 300 a 400 kcal bovenop bmr van 1300.

Mijn man wordt niet blij van bijvoorbeeld een maaltijdsalade. Hij houdt van kropsla en ik van rucola of een slamelange. Hij is het type voor aardappels met groente en vlees met liefst overal saus over of jus erbij.

Als de challenge klaar is, maak ik weer wat meer gerechten waar we allebei van eten met hooguit een kleine aanpassing. De saus over bijvoorbeeld de bloemkool is koolhydraatarm maar dat is geen probleem of ik roer er wat kruidenroomkaas doorheen en geraspte kaas erover. Ik maak ook weer lasagne en daar eten we beiden van, voor mij slechts een kleine aanpassing. En zodra de low carb lasagnebladen binnen zijn, dan gebruik ik die voor ons beiden.

dan

dan

23-06-2024 om 11:22

Decembermamma schreef op 23-06-2024 om 11:06:

Ik ben zo blij dat ik 53 kg kwijt ben zonder ingewikkeld gedoe met apart koken of streng diëten. Dat is ook iets wat je nooit de rest van je leven zou vol kunnen houden. De routine van elke avond een rondje wandelen is er zo makkelijk in gekomen dat zal ik niet snel meer loslaten. Daarbij kan ik gewoon normale maaltijden en tussendoortjes blijven eten.


Nee, steeds apart koken blijf ik niet doen, dat raak ik op den duur beu. Maar ik wil me ook niet alles ontzeggen alleen omdat mijn man niet mee doet. Het is vooral het avondeten dat ik vooral nu vaak apart maak. Bij het ontbijt of lunch is het altijd al zo geweest dat ik iets anders eet, ook voor het khb eten.

Voor mij werkt khb prima, is echt geen streng dieet. En soms eet ik wel eens aardappelen, zelfs gebakken of een kleine portie friet. Dus deze leefwijze kan ik ook blijven volhouden zodra ik op mijn streefgewicht ben. Misschien wel ietsjes meer koolhydraten dan nu om stabiel te blijven. Nu streef ik ernaar maximaal 90 gram koolhydraten per dag te nemen, daarna zit ik misschien iets boven 100 gram ofzo.

dan

dan

23-06-2024 om 11:37

Engeltje schreef op 21-06-2024 om 16:28:

Ik vind kha/khb nog best lastig. En volgens mij eet ik al niet zo heel erg veel koolhydraten. Ontbijt is een plakje ontbijtkoek, dan tussendoor fruit en (op het werk) een soepje. Lunch is meestal kwark/kefir met eigen gemaakte granola, tussendoor tomaatjes, worteltjes of weer fruit en een handje ongebrande noten, 's avonds wel altijd rijst of een pastasoort (kan ook mie zijn) maar dat is 90% van de tijd volkoren. En minder dan de standaard aangegeven portie. Zitten er eigenlijk koolhydraten in tofu? Dat eten we wel regelmatig als vleesvervanger. Nooit een toetje. Ik drink voornamelijk koffie, thee en water, of een zero frisdrank. Wel gaan man en ik regelmatig voor de bijl met toast met een Frans kaasje en daarbij dan port of likeur. Maar dat is alleen in het weekend. Dus als ik het zo bekijk zit er niet heel veel 'vet' aan wat ik eet dat ik nog kan schrappen. Hoe zien de ervaren kha/khb eters dat?


Er zit veel verschil in bijvoorbeeld ontbijtkoek, op dat soort dingen kun je vaak al iets meer letten. Zelf neem ik dat ook wel eens als tussendoortje maar die bak ik zelf dus dat scheelt al een hoop.

Ik eet ook graag Franse kaas of iets anders in het weekend maar neem een soort die ik ook zonder toastjes kan eten. Of ik neem minder toastjes. Alcohol neem ik soms maar vaker niet dan wel.

Het is voor iedereen verschillend wat goed werkt en waar je je goed bij voelt. En vooral dat laatste is van groot belang. Iets doen waar je niet achter staat werkt niet op de lange termijn. 

Engeltje schreef op 21-06-2024 om 16:28:

Ik vind kha/khb nog best lastig. En volgens mij eet ik al niet zo heel erg veel koolhydraten. Ontbijt is een plakje ontbijtkoek, dan tussendoor fruit en (op het werk) een soepje. Lunch is meestal kwark/kefir met eigen gemaakte granola, tussendoor tomaatjes, worteltjes of weer fruit en een handje ongebrande noten, 's avonds wel altijd rijst of een pastasoort (kan ook mie zijn) maar dat is 90% van de tijd volkoren. En minder dan de standaard aangegeven portie. Zitten er eigenlijk koolhydraten in tofu? Dat eten we wel regelmatig als vleesvervanger. Nooit een toetje. Ik drink voornamelijk koffie, thee en water, of een zero frisdrank. Wel gaan man en ik regelmatig voor de bijl met toast met een Frans kaasje en daarbij dan port of likeur. Maar dat is alleen in het weekend. Dus als ik het zo bekijk zit er niet heel veel 'vet' aan wat ik eet dat ik nog kan schrappen. Hoe zien de ervaren kha/khb eters dat?

Je zit qua Kilocalorieën niet zo hoog, maar wel in koolhydraten. Fruit en rente, rijst enz bevatten veel koolhydraten.

Met, zo even uit m'n hoofd: ontbijtkoek, 2x fruit, kefir, soep, rauwe groentes, rijst enz zit je zo op de 160 gram koolhydraten. Ik zit op streng koolhydraatarm ivm insulineresistentie/diabetes2 en zit op de 0-10 gram per dag.

Streng is 30-50, om af te vallen zou je richting 80 gr kunnen gaan. De app van het voedingscentrum is vrij streng, valt dus vaak iets hoger uit qua waardes, maar als je gaat invullen krijg je inzicht. Fruit is fruitsuiker, net zo slecht als gewone suiker. Vegaproducten: allemaal chemisch bewerkt ( ook vwb milieu oogpunt ), probeer zuiver te eten en probeer bv tussen de 80 en 110 gr te zitten om uit te proberen of het dan wel lukt.  Ontbijtkoek is zeg maar geen voeding

dan

dan

23-06-2024 om 13:23

Max88 schreef op 23-06-2024 om 12:17:

[..]

Je zit qua Kilocalorieën niet zo hoog, maar wel in koolhydraten. Fruit en rente, rijst enz bevatten veel koolhydraten.

Met, zo even uit m'n hoofd: ontbijtkoek, 2x fruit, kefir, soep, rauwe groentes, rijst enz zit je zo op de 160 gram koolhydraten. Ik zit op streng koolhydraatarm ivm insulineresistentie/diabetes2 en zit op de 0-10 gram per dag.

Streng is 30-50, om af te vallen zou je richting 80 gr kunnen gaan. De app van het voedingscentrum is vrij streng, valt dus vaak iets hoger uit qua waardes, maar als je gaat invullen krijg je inzicht. Fruit is fruitsuiker, net zo slecht als gewone suiker. Vegaproducten: allemaal chemisch bewerkt ( ook vwb milieu oogpunt ), probeer zuiver te eten en probeer bv tussen de 80 en 110 gr te zitten om uit te proberen of het dan wel lukt. Ontbijtkoek is zeg maar geen voeding

Zelf neem ik soms wel een vega product omdat ik niet van vlees houd maar het is hierbij inderdaad erg goed opletten. Soms laat ik het vlees weg en een andere keer vervang ik het door iets met ei te eten. 

dan

dan

23-06-2024 om 13:30

Max88 schreef op 23-06-2024 om 12:17:

[..]


 Ik zit op streng koolhydraatarm ivm insulineresistentie/diabetes2 en zit op de 0-10 gram per dag.


Hoe doe je dat? Dit lijkt me erg moeilijk al begrijp ik dat het hier om gezondheidsredenen gaat.

Ik weet wel dat er veel verschil zit qua khd in allerlei producten. Soms schrik ik er echt wel van, zeker bij voedingsmiddelen die helemaal niet ongezond zijn.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.