Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


dan

dan

20-06-2024 om 12:31

Hoe smaakt zeekraal? Ik vind het niet echt interessant om het te kopen als ik er slechts heel weinig van nodig heb in een gerecht. 

Ik heb wel kipreepjes en spekjes gekocht, een plantaardige versie uiteraard. Ben er niet dol op maar vind het ook niet vies. Want er komen best regelmatig gerechten met kip voorbij. Ook een salade met spekjes die me verder lekker lijkt. 

dan schreef op 20-06-2024 om 12:31:

Hoe smaakt zeekraal? Ik vind het niet echt interessant om het te kopen als ik er slechts heel weinig van nodig heb in een gerecht.

Ik heb wel kipreepjes en spekjes gekocht, een plantaardige versie uiteraard. Ben er niet dol op maar vind het ook niet vies. Want er komen best regelmatig gerechten met kip voorbij. Ook een salade met spekjes die me verder lekker lijkt.

zeekraal is wat zoutig van smaak. Ik vind het niet heel bijzonder anders dan dat het een wat knapperige bite heeft. Als vervanging kan verse spinazie dienen, maar dat is nu bijna niet te krijgen door het slechte weer.

Ik zit vandaag bijna 1000, met ontbijt 2 boterhammen met pindakaas en plakje ontbijtkoek, lunch 2 boterhammen met pindakaas en een glas melk, tussendoor 1 appel en een bak sla met kaas, tomaat en pitjes.
Ik mag nog 1600 gezien mijn beweging vandaag.

dan

dan

20-06-2024 om 14:51

Ysenda schreef op 20-06-2024 om 13:21:

[..]

zeekraal is wat zoutig van smaak. Ik vind het niet heel bijzonder anders dan dat het een wat knapperige bite heeft. Als vervanging kan verse spinazie dienen, maar dat is nu bijna niet te krijgen door het slechte weer.

Dan ga ik er zeker niet achteraan, ik houd niet van een zoutige smaak. Gelukkig zijn er genoeg andere recepten te vinden. Of wel de saus maar met champignons erin. 

Valeria schreef op 20-06-2024 om 14:15:

Ik zit vandaag bijna 1000, met ontbijt 2 boterhammen met pindakaas en plakje ontbijtkoek, lunch 2 boterhammen met pindakaas en een glas melk, tussendoor 1 appel en een bak sla met kaas, tomaat en pitjes.
Ik mag nog 1600 gezien mijn beweging vandaag.

Dan heb je minstens 1,5 uur nonstop gesport. Dat is flink. 

Decembermamma schreef op 20-06-2024 om 15:20:

[..]

Dan heb je minstens 1,5 uur nonstop gesport. Dat is flink.

Klopt, de training is 1,5 uur vandaag, plus nog fietsen erheen en terug. Maar met steeds 200m fietsen en dan weer 2 minuten voor een stoplicht staan kom je niet in de verbranding natuurlijk, dus dat is meer dan het lijkt. Misschien als ik overal groen heb, maar dat gebeurt nooit.

dan

dan

20-06-2024 om 15:46

Valeria schreef op 20-06-2024 om 15:28:

[..]

Klopt, de training is 1,5 uur vandaag, plus nog fietsen erheen en terug. Maar met steeds 200m fietsen en dan weer 2 minuten voor een stoplicht staan kom je niet in de verbranding natuurlijk, dus dat is meer dan het lijkt. Misschien als ik overal groen heb, maar dat gebeurt nooit.


Welke sport beoefen je dan?

dan

dan

20-06-2024 om 15:49

Decembermamma schreef op 20-06-2024 om 15:20:

[..]

Dan heb je minstens 1,5 uur nonstop gesport. Dat is flink.

Hier wordt soms ook 1,5 uur gesport inclusief de warming-up en cooling down. Maar dat is alleen op woensdag, dan heb ik best veel tijd tussen mijn werk en aanvang circuit training dus op die dag een lange warming-up (meestal in een rustig tempo fietsen).

dan

dan

20-06-2024 om 17:18

Hier niet gesport vandaag, morgen in de namiddag weer. Wel een paar trappen gelopen op het werk, ik probeer dit wel wat vaker te doen zeker als ik in mijn eentje naar onze koffieruimte ga, samen met een collega stap ik meestal ook wel in de lift. 

Ik zou jullie nog een terugkoppeling geven over mijn sessies body sculpting. Nou, die hebben echt niets uitgehaald. Ik denk dat het wel wat kan doen als je 2 of 3 keer per week gaat en tegelijk echt lijnt. Dan kan het net het afvallen op de juiste plekken bevorderen. Maar het was dus eigenlijk een mislukt experiment (wel hebben ze - zogenaamd - gemeten dat ik wel 13 cm rond de buik kwijt was. Nou, dat merk je echt wel in je kleding, en ik voelde dat niet). Dus geen aanrader, mocht iemand daar nog over nadenken.

Verder zijn wij een paar weken terug op vakantie geweest. We hebben in een B&B gezeten waar het ontbijt echt heel overvloedig was. Dat kan ik dan niet weerstaan helaas. Pluspunt is dan wel dat ik niet hoef te lunchen. Om een uur of 3 snack ik dan wat fruit (en soms, omdat we veel hebben gewandeld en het best warm was) een zoutje zoals Tucjes of chips. En iedere avond uit eten, maar geen toetjes genomen. Wel af en toe een biertje. Ik was 3 kilo aangekomen, tot mijn verbijstering. Man, die hetzelfde heeft gegeten (en meer) en hetzelfde had bewogen was niets aangekomen. Hoe dan?!? Gelukkig zat er denk ik ook wat vocht bij, want 2 kilo was ik na een paar dagen alweer kwijt, maar sindsdien wil het maar niet opschieten met dat afvallen. Ik hoop nu het weer iets beter wordt wel zo af en toe op de fiets naar het werk te kunnen (uur enkele reis - wel op een elektrische fiets), duimen dat dat wat scheelt. Maar aan de andere kant ook wel een aantal sociale gelegenheden in het verschiet, dan wil ik toch niet op water en komkommer zitten...

dan schreef op 20-06-2024 om 15:49:

[..]

Hier wordt soms ook 1,5 uur gesport inclusief de warming-up en cooling down. Maar dat is alleen op woensdag, dan heb ik best veel tijd tussen mijn werk en aanvang circuit training dus op die dag een lange warming-up (meestal in een rustig tempo fietsen).

Klopt hoor het is ook onzin dat je na 1,5 uur sporten op die dag 2600 kcal verbrand. Dan zit je misschien op 2000 als je geluk hebt, maar dan heb je tijdens het sporten ook geen minuutje rust gepakt. 

dan

dan

21-06-2024 om 15:59

Engeltje schreef op 21-06-2024 om 14:47:

Ik zou jullie nog een terugkoppeling geven over mijn sessies body sculpting. Nou, die hebben echt niets uitgehaald. Ik denk dat het wel wat kan doen als je 2 of 3 keer per week gaat en tegelijk echt lijnt. Dan kan het net het afvallen op de juiste plekken bevorderen. Maar het was dus eigenlijk een mislukt experiment (wel hebben ze - zogenaamd - gemeten dat ik wel 13 cm rond de buik kwijt was. Nou, dat merk je echt wel in je kleding, en ik voelde dat niet). Dus geen aanrader, mocht iemand daar nog over nadenken.

Verder zijn wij een paar weken terug op vakantie geweest. We hebben in een B&B gezeten waar het ontbijt echt heel overvloedig was. Dat kan ik dan niet weerstaan helaas. Pluspunt is dan wel dat ik niet hoef te lunchen. Om een uur of 3 snack ik dan wat fruit (en soms, omdat we veel hebben gewandeld en het best warm was) een zoutje zoals Tucjes of chips. En iedere avond uit eten, maar geen toetjes genomen. Wel af en toe een biertje. Ik was 3 kilo aangekomen, tot mijn verbijstering. Man, die hetzelfde heeft gegeten (en meer) en hetzelfde had bewogen was niets aangekomen. Hoe dan?!? Gelukkig zat er denk ik ook wat vocht bij, want 2 kilo was ik na een paar dagen alweer kwijt, maar sindsdien wil het maar niet opschieten met dat afvallen. Ik hoop nu het weer iets beter wordt wel zo af en toe op de fiets naar het werk te kunnen (uur enkele reis - wel op een elektrische fiets), duimen dat dat wat scheelt. Maar aan de andere kant ook wel een aantal sociale gelegenheden in het verschiet, dan wil ik toch niet op water en komkommer zitten...


Erg jammer dat het eigenlijk weinig heeft uitgehaald. Of wellicht meer in combi met het letten op je voeding en meer bewegen. 

Zelf ben ik sinds eind augustus meer op mijn koolhydraat inname gaan letten en dat werkt bij mij prima. Ik neem tussen 50 en 100 gram koolhydraten per dag. Daardoor moet ik wel meer eiwitten en vetten eten maar dat lukt meestal prima. Ben in mei begonnen met afvallen, eerst op een andere manier, en ben nu iets meer dan 20 kg kwijt. En ik neem echt wel eens wat friet of iets anders hoor, eet gebak op een verjaardag maar de dag erna let ik weer goed op.

Ik vind kha/khb nog best lastig. En volgens mij eet ik al niet zo heel erg veel koolhydraten. Ontbijt is een plakje ontbijtkoek, dan tussendoor fruit en (op het werk) een soepje. Lunch is meestal kwark/kefir met eigen gemaakte granola, tussendoor tomaatjes, worteltjes of weer fruit en een handje ongebrande noten, 's avonds wel altijd rijst of een pastasoort (kan ook mie zijn) maar dat is 90% van de tijd volkoren. En minder dan de standaard aangegeven portie. Zitten er eigenlijk koolhydraten in tofu? Dat eten we wel regelmatig als vleesvervanger. Nooit een toetje. Ik drink voornamelijk koffie, thee en water, of een zero frisdrank. Wel gaan man en ik regelmatig voor de bijl met toast met een Frans kaasje en daarbij dan port of likeur. Maar dat is alleen in het weekend. Dus als ik het zo bekijk zit er niet heel veel 'vet' aan wat ik eet dat ik nog kan schrappen. Hoe zien de ervaren kha/khb eters dat?

Decembermamma schreef op 21-06-2024 om 15:37:

[..]

Klopt hoor het is ook onzin dat je na 1,5 uur sporten op die dag 2600 kcal verbrand. Dan zit je misschien op 2000 als je geluk hebt, maar dan heb je tijdens het sporten ook geen minuutje rust gepakt.

Bedoel je dat je onzin vond wat MyFitnessPal voor mij aangaf?

Daar zat inderdaad een interval-duurtraining van 1,5 uur bij, maar ook 40 minuten fietsen en 30 minuten hardlopen. Als je meer beweegt, mag je meer eten. En met een  zo'n training verbrand je nou eenmaal meer dan met een evenlang durende krachttraining of zo. 

dan

dan

21-06-2024 om 18:46

Engeltje schreef op 21-06-2024 om 16:28:

Ik vind kha/khb nog best lastig. En volgens mij eet ik al niet zo heel erg veel koolhydraten. Ontbijt is een plakje ontbijtkoek, dan tussendoor fruit en (op het werk) een soepje. Lunch is meestal kwark/kefir met eigen gemaakte granola, tussendoor tomaatjes, worteltjes of weer fruit en een handje ongebrande noten, 's avonds wel altijd rijst of een pastasoort (kan ook mie zijn) maar dat is 90% van de tijd volkoren. En minder dan de standaard aangegeven portie. Zitten er eigenlijk koolhydraten in tofu? Dat eten we wel regelmatig als vleesvervanger. Nooit een toetje. Ik drink voornamelijk koffie, thee en water, of een zero frisdrank. Wel gaan man en ik regelmatig voor de bijl met toast met een Frans kaasje en daarbij dan port of likeur. Maar dat is alleen in het weekend. Dus als ik het zo bekijk zit er niet heel veel 'vet' aan wat ik eet dat ik nog kan schrappen. Hoe zien de ervaren kha/khb eters dat?

 

In tofu zitten wel koolhydraten maar slechts weinig, al zal dat per merk kunnen verschillen. Pasta en rijst bevatten wel vrij veel koolhydraten maar er bestaan ook soorten waarin minder koolhydraten zitten. Maar ongezond is het volgens mij niet, zeker niet de volkoren variant. Maar je moet doen waar je je goed bij voelt want zo kun het het beter volhouden. Zelf had ik ook noten op na de lunch, had toch nog wat trek, maar wel meer dan een handje. Dus dat had ook beter gekund, wel gesport in de namiddag dus dat scheelt wel.

 Maar als je ervoor kiest om minder koolhydraten te nemen, moet je wel zorgen dat je voldoende eiwitten en gezonde vetten binnen krijgt. Maar daarvoor zijn berekeningen te vinden op internet, wat gegevens invoeren en hoeveel koolhydraten je wil eten en de rest wijst zich vanzelf. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.