Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


dan

dan

18-06-2024 om 09:32

Ik denk wel dat dit een leefstijl is die je moet blijven volgen, ook als je op gewicht bent. Maar nu neem ik ook wel eens iets wat niet bepaald koolhydraatarm of beperkt is zoals wat chips, beetje friet, gebakje of een pizza. Als ik de dag erna weer wat strenger ben, is dat geen probleem. Als ik dit ook zo vast kan houden zodra ik op mijn streefgewicht ben, dan zou dat moeten lukken. Maar als ik erna weer alles los zou laten, dan vliegen de kilo's er geheid weer bij.

Isabella70

Isabella70

18-06-2024 om 11:30 Topicstarter

Maar ik neem aan dat je nu geen/weinig producten neemt zoals pasta, rijst, brood? 
Als je dat voor een echt lange periode wil doen dan moet je wel heel veel noten en zaden en pitten etc eten om aan voldoende vezels te komen. 
Voor mij veel te bewerkelijk om voor echt lang te doen. (ik kom nu al vaak niet aan geadviseerde aantal denk ik) 
Als je ook nog weinig vlees eet lijkt het me echt een uitdaging. Ik eet praktisch geen vlees (wel geregeld vis) maar ben in de periode dat ik khb at wel weer vlees gaan eten. (maar wil dat nu echt niet meer.) 
Pas ook op met al teveel vleesvervangers. In feite zijn ze vaak behoorlijk bewerkt en niet helemaal volwaardig en goed voor je lijn. Er zijn vast wel uitzonderingen, en tofu en tempeh zijn natuurlijk prima en peulvruchten ook, maar die laatste wil je vast niet vanwege de kh? 

dan

dan

18-06-2024 om 16:41

Ik eet wel pasta maar die koop ik online, ook eet ik brood maar met minder koolhydraten erin. Rijst heel soms als ik geen zin heb om voor mezelf bloemkoolrijst te maken.
Vleesvervangers niet altijd, is inderdaad niet allemaal even geschikt ivm allerlei toevoegingen. Heb wel tofu mee gebracht vanochtend en kipreepjes. Ik eet wel regelmatig een ei, hardgekookt of een omelet met champignons en andere groente. Ook eet ik meer rauwkost dan voorheen.

Noten, pitten en zaden neem ik nu wel meer, ook peulvruchten, ondanks de koolhydraten. Ik hou wel dagelijks bij wat ik eet in een app zodat ik kan bijsturen zodra ik zie dat ik te weinig eiwitten, vetten of vezels heb gegeten. 

 Soms eet ik wel eens een aardappel, afgelopen weekend nog. 

Deze challenge duurt 2 weken, dat is voor mij ook lang genoeg hoor. Zeker omdat mijn man niet kha of khb eet. Maar ik merk dat ik nu meer afwisseling heb qua ontbijt, anders is het vaak 7 dagen hetzelfde. En vaak ook dezelfde soort lunch. Het kost inderdaad veel tijd maar ik werk alleen in de ochtend dus meer dan tijd genoeg om eventueel extra te koken. 

Ik denk dat ik bepaalde dingen van deze leefstijl wel blijf doen zodra ik op gewicht ben, er zijn veel lekkere gerechten bij.   Maar ik zal heus ook wel mee eten met mijn man, een beetje de gulden middenweg dus. Waarschijnlijk ook de gezondere tussendoortjes blijven aanhouden want het bakken bevalt me wel. 

 
 
 

Isabella70

Isabella70

19-06-2024 om 00:23 Topicstarter

Ah ok, dacht te begrijpen dat je blijvend heel weinig kh wilde eten, maar dat is dus niet zo. (Of iig niet zo weinig als ik dacht)
Hier nog steeds erg druk met huis opknappen. Wel een uitdaging om gezond te koken en aan mijn stappen kom ik nu ook niet.
Toch wel tevreden want ik snoep nog steeds niet ondanks veel verleidingen. Ik probeer daar nu maar blij mee te zijn en de rest komt hoop ik wel weer.

dan

dan

19-06-2024 om 12:29

Zeker goed dat je het snoepen kan laten. Maar vast ook geen tijd voor tijdens de verbouwing? Wel een uitdaging om dan juist gezond te blijven koken.

Tijdens de challenge eet ik ook meer calorieën dan die 1400 tot 1500 waarop het gebaseerd is. Dat is voor mij te weinig. Momenteel is het advies vanuit de sportschool 1683 calorieën. Het gaat me er vooral om toch wat meer afwisseling te hebben en de lekkere recepten gebruik ik naderhand ook uiteraard weer. 
 

Isabella70

Isabella70

19-06-2024 om 16:28 Topicstarter

Lijkt me ook wel heel erg weinig?
Ik tel mijn cal dus nooit maar laatst 1 xtje  gedaan en toen kwam ik op zo’n 3000 uit. Nu dus geen idee maar denk dat ik meestal vergelijkbaar eet dus zou me niets verbazen als het rond 3000 zit. 
Misschien verbrand ik veel (heb veel stress, zou dat zoveel verbranden) maar afgelopen maand toch bijna een kg kwijt geraakt. 
Ik eet dus zeker niet minder dan voorheen denk ik maar absoluut veel gezonder. 
Nu heb ik wel geen overgewicht (meer) alleen nog teveel spek op buik. (Volgens algemene richtlijnen) 

Isabella70 schreef op 19-06-2024 om 16:28:

Lijkt me ook wel heel erg weinig?
Ik tel mijn cal dus nooit maar laatst 1 xtje gedaan en toen kwam ik op zo’n 3000 uit. Nu dus geen idee maar denk dat ik meestal vergelijkbaar eet dus zou me niets verbazen als het rond 3000 zit.
Misschien verbrand ik veel (heb veel stress, zou dat zoveel verbranden) maar afgelopen maand toch bijna een kg kwijt geraakt.
Ik eet dus zeker niet minder dan voorheen denk ik maar absoluut veel gezonder.
Nu heb ik wel geen overgewicht (meer) alleen nog teveel spek op buik. (Volgens algemene richtlijnen)

Serieus, vaak 3000 per dag?! Wat eet je dan zoal? Ik kom vaak niet verder dan 1900 tot 2000? En soms moet ik zelfs daar moeite voor doen... (is ook ok als je dat niet wilt delen hoor, gewoon verbaasde interesse)

Isabella70

Isabella70

19-06-2024 om 16:56 Topicstarter

TineWinkel schreef op 19-06-2024 om 16:32:

[..]

Serieus, vaak 3000 per dag?! Wat eet je dan zoal? Ik kom vaak niet verder dan 1900 tot 2000? En soms moet ik zelfs daar moeite voor doen... (is ook ok als je dat niet wilt delen hoor, gewoon verbaasde interesse)

Momenteel razend druk dus dan kies ik vaak voor bekende en simpele weg: ik gris een zak volkoren mueslibolletjes mee. Daar kan ik geen maat in houden en die gaan 9 van de 10 x op. (Is al zo’n 1200 cal) Avond eten schat ik op zo’n 600 a 800. Ik ben best scheutig met bijv olijfolie en kook ook geregeld met roomboter. Ik eet iedere dag een flinke kom Griekse yoghurt 5 of 10% vet met flink wat zelfgemaakte muesli, noten, zaden etc. Ik zal een keer tellen en wegen maar is vast ook zo’n 700 met alle fruit dat ik erin kieper. 
Tussendoortjes zijn niet zo calorierijk doorgaans denk ik. Bekers kefir, gekookte eitjes, fruit, rauwkost. Wel geregeld een banaan en ik wil ook wel een plak kaas nemen. En ik drink best geregeld 0,0 bier. Kies soms wel voor variant met minste cal maar lang niet altijd. Maar ook niet voor de echt zoete. 
Poeh, als ik het zelf zo zie staan best veel, misschien wel meer dan ik dacht. Dus misschien wel meer dan 3000 cal…

Dan ben ik ook wel benieuwd naar hoe het kan dat jij moeite moet doen voor 2000 cal!

Kan ook best zijn dat ik soms minder eet hoor, want ik eet echt op gevoel, zou dus nooit moeite doen bijv iets op te krijgen. Ik eet als ik honger heb en stop als ik vol zit. Klopt natuurlijk niet helemaal en altijd, mijn eenmaal gemaakte kom yoghurt gaat gewoon op etc. Soms denk ik poeh eigenlijk teveel maar eet toch door. 

dan

dan

19-06-2024 om 17:25

Hier zit ik vandaag op 1615 calorieën, ik heb wel wat dingen aangepast voor vandaag want ik lust geen garnalen en zeekraal lijkt me ook niet lekker maar dat zou niet moeten uitmaken qua calorieën, eiwitten en vetten.
 Als ontbijt had ik yoghurt met fruit (fruit gepureerd), chiazaad en eiwitpoeder met vanillesmaak (bijna 400 cal), op het werk had ik gemengd fruit, goed voor zo'n 60 calorieën. Als lunch een omelet van 3 eieren met champignons, gebakken in wat roomboter, halve avocado, slamix en een plak kaas, ook wat ketchup (na het sporten), alles bij elkaar ook goed voor iets meer dan 750 calorieën als ik het glas amandelmelk met eiwitpoeder chocoladesmaak erbij reken. Dit vulde zodanig dat ik mijn tussendoortje van zo'n 90 calorieën nog niet genomen heb, dat eet ik vanavond. Als diner heb ik hetzelfde als gisteravond en dan aangevuld met slamelange en eventueel wat augurk. Dit is zo'n 360 calorieën. Tussendoor verder alleen thee, water en koffie (met scheut magere melk) gedronken. 

Gisteravond heb ik nog redelijk wat kaas gegeten na het avondeten, had lekkere trek. Dus toen zat ik zeker hoger dan die 1683 calorieën die me aangeraden is. Naarmate mijn gewicht daalt, past dit zich automatisch aan. 

ik kon me herinneren dat ik hier eerder n dagmenu gedeeld had, was op 14 april: 
Even opgezocht, een dag van 2040 maar liefst: ontbijt 430 (druiven, muesli, noten, yoghurt, beetje vla), lunch 480 (2 heel dikke boterhammen met weinig kaas, beker sinaasappelsap, tomaat, wortel), avondeten 670 (gebakken aardappels met geroosterde romainesla, sinaasappel, feta en pecannoten, toetje van yoghurt, cruesli en wat vla), tussendoor 450 (koffie met melk, minirozijnenbol, 2 rijstwafels met hummus, amandelen en een mandarijn). (burp - wat ene hoeveelheid eten...)

Dus voor 2040 moet ik echt m'n best doen... regelmatig is t  minder. 

Isabella70 schreef op 19-06-2024 om 16:56:

[..]

Dan ben ik ook wel benieuwd naar hoe het kan dat jij moeite moet doen voor 2000 cal!



Omdat ,2000 kcal heel veel is!

Ik haalde dat dinsdag ineens, want dan eten we elke week een dessert en dat was dit keer een halve familiepudding, en omdat ik tussen de middag een traktatie kreeg een heel stuk chocolade (4 blokjes) en in de avond een stuk slagroomtaart op had. Normaal gebeuren die 3 dingen dus niet......

dan

dan

19-06-2024 om 20:42

Decembermamma schreef op 19-06-2024 om 20:28:

[..]

Omdat ,2000 kcal heel veel is!

Ik haalde dat dinsdag ineens, want dan eten we elke week een dessert en dat was dit keer een halve familiepudding, en omdat ik tussen de middag een traktatie kreeg een heel stuk chocolade (4 blokjes) en in de avond een stuk slagroomtaart op had. Normaal gebeuren die 3 dingen dus niet......

Ja, zo loopt het snel op inderdaad. 

TineWinkel schreef op 19-06-2024 om 18:07:

ik kon me herinneren dat ik hier eerder n dagmenu gedeeld had, was op 14 april:
Even opgezocht, een dag van 2040 maar liefst: ontbijt 430 (druiven, muesli, noten, yoghurt, beetje vla), lunch 480 (2 heel dikke boterhammen met weinig kaas, beker sinaasappelsap, tomaat, wortel), avondeten 670 (gebakken aardappels met geroosterde romainesla, sinaasappel, feta en pecannoten, toetje van yoghurt, cruesli en wat vla), tussendoor 450 (koffie met melk, minirozijnenbol, 2 rijstwafels met hummus, amandelen en een mandarijn). (burp - wat ene hoeveelheid eten...)

Dus voor 2040 moet ik echt m'n best doen... regelmatig is t minder.

Ik kom dus meestal uit op 1600 kcal. Dan heb ik ontbeten met Skyr (yoghurt), muesli met noten, banaan en aardbeien of blauwe bessen ofzo, Geluncht met 2 boterhammen met spread, een stuk fruit, en avondeten stukje vega met aardappelen en groente, tussendoor meestal 2 speculaasjes en wat chips of een stukje chocolade. Dus die 2.000 red ik net als ik er flink bij bunker.

Isabella70

Isabella70

19-06-2024 om 22:35 Topicstarter

Ik zal voor de grap morgen weer eens proberen te monitoren

Isabella70

Isabella70

19-06-2024 om 22:38 Topicstarter

Hier vandaag ook werk gemaakt van de lunch, lukt me meestal niet. Ook omelet in roomboter en champignons Met wat ui en tomaat maar geen kaas. 
Dan, zeekraal vind ik super lekker. Kort roerbakken met wat knoflook, mjam. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.