Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


Isabella70

Isabella70

09-06-2024 om 11:32 Topicstarter

Zonnebloempje schreef op 09-06-2024 om 06:49:

Natuurlijk kan je best wat ongezonds eten af en toe als de basis goed is.

Maar waarom zou je, als je dat niet wilt ? En zelfs geen trek meer in hebt ? Ik vind het echt van de zotte, dat dat verwacht wordt. Gewoon consequent nee blijven zeggen en ook geen klein hapje nemen. Ooit houden ze er vanzelf wel mee op. Hoop ik voor je.

Ooit heb ik een suiker challenge gedaan (geen toegevoegde geraffineerde suikers). Dat leek beter geaccepteerd te worden, dan ik doe aan de lijn of ik heb geen zin.

Hier overigens pas 4 kilo afgevallen in 6 weken. Ik heb de Camino gelopen naar Santiago de Compostella (800km). Maar dat was een beetje extreme manier 😅. Heb het ook niet gedaan om af te vallen hoor.
Ik hoop in ieder geval wel, dat ze er af blijven.

Dat is wel een heel bijzondere manier om af te vallen! Gaaf hoor! Het is dat mijn lijf heel veel wandelen niet trekt, anders zou ik het graag doen. 

Het ging in dit geval om mijn ouders, en die zijn wel een beetje apart in deze. Het ‘probleem’  speelt al heel lang want ook toen ik wel regelmatig mee deed (en niet alle feestjes verpestte) zei ik vaak nee omdat ze nu eenmaal heel veel aanbieden. Daarom heb ik ook niet zoveel zin om steeds uitleg te geven maar misschien kan ik het beter wel doen. Hoewel ik ook wel hoop dat ze na het kleine hapje hun lesje geleerd hebben, ze waren niet blij. 



Isabella70 schreef op 09-06-2024 om 11:32:

[..]

Dat is wel een heel bijzondere manier om af te vallen! Gaaf hoor! Het is dat mijn lijf heel veel wandelen niet trekt, anders zou ik het graag doen.

Het ging in dit geval om mijn ouders, en die zijn wel een beetje apart in deze. Het ‘probleem’ speelt al heel lang want ook toen ik wel regelmatig mee deed (en niet alle feestjes verpestte) zei ik vaak nee omdat ze nu eenmaal heel veel aanbieden. Daarom heb ik ook niet zoveel zin om steeds uitleg te geven maar misschien kan ik het beter wel doen. Hoewel ik ook wel hoop dat ze na het kleine hapje hun lesje geleerd hebben, ze waren niet blij.



Je hoeft niks uit te leggen, gewoon heel consequent 'nee, dankjewel ' zeggen. Jij maakt de keuze wat en hoeveel je eet. 

dan

dan

09-06-2024 om 13:27

Zonnebloempje schreef op 09-06-2024 om 06:49:

Natuurlijk kan je best wat ongezonds eten af en toe als de basis goed is.

Maar waarom zou je, als je dat niet wilt ? En zelfs geen trek meer in hebt ? Ik vind het echt van de zotte, dat dat verwacht wordt. Gewoon consequent nee blijven zeggen en ook geen klein hapje nemen. Ooit houden ze er vanzelf wel mee op. Hoop ik voor je.

Ooit heb ik een suiker challenge gedaan (geen toegevoegde geraffineerde suikers). Dat leek beter geaccepteerd te worden, dan ik doe aan de lijn of ik heb geen zin.

Hier overigens pas 4 kilo afgevallen in 6 weken. Ik heb de Camino gelopen naar Santiago de Compostella (800km). Maar dat was een beetje extreme manier 😅. Heb het ook niet gedaan om af te vallen hoor.
Ik hoop in ieder geval wel, dat ze er af blijven.

Dat moet vast een bijzondere ervaring geweest zijn. Deed je dat met anderen samen, dat wandelen?

Isabella70 schreef op 09-06-2024 om 11:32:

[..]

Het ging in dit geval om mijn ouders, en die zijn wel een beetje apart in deze. Het ‘probleem’ speelt al heel lang want ook toen ik wel regelmatig mee deed (en niet alle feestjes verpestte) zei ik vaak nee omdat ze nu eenmaal heel veel aanbieden. Daarom heb ik ook niet zoveel zin om steeds uitleg te geven maar misschien kan ik het beter wel doen. Hoewel ik ook wel hoop dat ze na het kleine hapje hun lesje geleerd hebben, ze waren niet blij.


Kun je bij hen thuis ook niet bijvoorbeeld zelf even even een mes pakken en het stuk dat zij voor jou hebben afgesneden halveren? Of nog kleiner maken.
Of misschien aanbieden om te helpen met ronddelen en zo jezelf overslaan. Dan leren ze niks, maar heb je in ieder geval geen gezeur. In het geval van afgetelde porties, dan laat je die van jou (deels) met afval erover in de prullenbak verdwijnen terwijl jij ogenschijnlijk druk druk druk bezig bent met ronddelen en zelf eten. Tegen de tijd dat jij aanschuift bij het gezelschap heb jij je taart al op. 

Ik heb ook wel eens gehad dat oma het stuk taart voor mijn peuter niet kleiner wilde maken, terwijl ik zei en wist dat hij dat niet op ging eten. Toen was ze ook niet blij dat hij de helft liet staan. Ja, duh. Dat zei ik toch? Of  dingen die ze niet lustten. Heel lastig, mensen die niet luisteren (terwijl zij dan vinden dat het kind niet luistert). Maar dan zijn ze maar even 'niet blij'. Ze gaan er niet dood aan. Hooguit moeten ze eten weggooien of zelf opeten waar ze niet van tevoren over hebben overlegd.

dan schreef op 09-06-2024 om 13:27:

[..]

Dat moet vast een bijzondere ervaring geweest zijn. Deed je dat met anderen samen, dat wandelen?

Ik deed het alleen. Maar ben ongelooflijk veel mensen tegen gekomen.

Isabella70

Isabella70

10-06-2024 om 12:05 Topicstarter

Ysenda schreef op 09-06-2024 om 11:43:

[..]

Je hoeft niks uit te leggen, gewoon heel consequent 'nee, dankjewel ' zeggen. Jij maakt de keuze wat en hoeveel je eet.

Je hebt gelijk. 

Isabella70

Isabella70

10-06-2024 om 12:10 Topicstarter

Valeria schreef op 09-06-2024 om 13:33:

[..]


Kun je bij hen thuis ook niet bijvoorbeeld zelf even even een mes pakken en het stuk dat zij voor jou hebben afgesneden halveren? Of nog kleiner maken.
Of misschien aanbieden om te helpen met ronddelen en zo jezelf overslaan. Dan leren ze niks, maar heb je in ieder geval geen gezeur. In het geval van afgetelde porties, dan laat je die van jou (deels) met afval erover in de prullenbak verdwijnen terwijl jij ogenschijnlijk druk druk druk bezig bent met ronddelen en zelf eten. Tegen de tijd dat jij aanschuift bij het gezelschap heb jij je taart al op.

Ik heb ook wel eens gehad dat oma het stuk taart voor mijn peuter niet kleiner wilde maken, terwijl ik zei en wist dat hij dat niet op ging eten. Toen was ze ook niet blij dat hij de helft liet staan. Ja, duh. Dat zei ik toch? Of dingen die ze niet lustten. Heel lastig, mensen die niet luisteren (terwijl zij dan vinden dat het kind niet luistert). Maar dan zijn ze maar even 'niet blij'. Ze gaan er niet dood aan. Hooguit moeten ze eten weggooien of zelf opeten waar ze niet van tevoren over hebben overlegd.

Ik moet het me vooral zelf minder aantrekken. (gaat op en af) Bij mijn ouders krijg ik niks voor elkaar. Helpen met serveren, het idee al, dat mag ik absoluut niet! Ze zijn nogal lastig (voor mij) en dat geeft me eigenlijk goed oefen materiaal want er zijn natuurlijk wel meer mensen die het jammer vinden als je niet gezellig mee doet.

dan

dan

10-06-2024 om 12:35

Vervelend maar het gebak gewoon laten staan in het vervolg. Zeker als je van tevoren duidelijk hebt aangegeven geen gebak,  of iets anders, te willen. 

dan

dan

13-06-2024 om 17:19

Hier gaat het de laatste dagen goed. Ik weet dat ik ga snaaien als ik moe ben dus dit moet ik zien te voorkomen. Op mijn werkdagen sta ik erg vroeg op en na de middag hou ik me een poosje rustig,  zeker als ik na het werk gesport heb. Soms val ik even in slaap, is niet erg want dat voorkomt dat ik 's avonds op de bank in slaap sukkel en dat is geen aanrader. Het op een vaste tijd naar bed gaan lukt me nog niet altijd. Maar dat komt later wel. 
Als ik na het werk of sporten al erg veel trek heb, neem ik eerst een glas amandelmelk met een schep eiwitpoeder (meestal met chocolade smaak). Zo is de ergste trek weg waardoor de kans flink afneemt dat ik ga snaaien en kan ik op het gemak een gezonde lunch klaarmaken.

Het sporten doe ik momenteel 3 keer per week, 2 keer na het werk en 1 keer in de namiddag, dit tot het najaar, daarna wil ik dit op vrijdag ook na het werk doen, pilates of circuit training. Op andere dagen soms wandelen of thuis wat oefeningen doen.

Volgende week doe ik weer mee met een challenge van kha eten, al eet ik normaal gesproken khb. Dus zal af en toe wel een extra tussendoortje nemen of iets toevoegen aan de maaltijden, dat komt wel goed. Mijn man eet niet kha of khb maar waar mogelijk pas ik de avondmaaltijd aan waardoor ik niet elke keer 2 keer moet koken. In elk geval begin ik wel lekkerder in mijn vel te zitten. Niet alleen lichamelijk door het afvallen maar ook door de complimenten die ik regelmatig krijg en doordat ik meer zelfvertrouwen krijg. Ik ben nog niet waar ik wezen moet qua gewicht maar wel blij op wat ik al bereikt heb in 13 maanden.

Isabella70

Isabella70

13-06-2024 om 23:29 Topicstarter

Leuk Dan, we gaan samen goed! 
Tuurlijk is het niet erg als je dutjes doet, super gezond zelfs. Ik ben geen slaper en zeker geen dutter. Kijk vaak jaloers naar partner of dochter die heerlijk even wegdutten op bank. Dochter kan het heel goed haha. 
Ik dus helemaal nooit en goeie nachten maak ik nu al een hele tijd niet. Door overgang fors verergerd. Nu bezig met hormonen, hoop dat dat nog wat kan doen. 
Maar sinds ik knop heb omgezet (gezonder eten) zorgt ook slaapgebrek niet meer voor ongezonde keuzes. Ik eet dan wellicht wel meer maar niet perse ongezond. Qua gezond eten mag ik van mezelf alles en ook qua hoeveelheden dus dat scheelt. 
Het wordt wel steeds wat makkelijker ongezonde keuzes te laten. Dochter had weer gebakken en schoot nu ook in een manipulatieve modus: ik moest dit toch echt proberen en het was een speciale gelegenheid etc haha!! Goeie oefening voor mij! En gaan uiteten en een menu gehad en tsja, waarom zijn die toch altijd met ongezonde toetjes? Mooi geskipt hoewel ik wel 2 biertjes heb genomen. 

Blij en tevreden hiermee. Nog steeds erg druk, hoop snel sport/ beweging in te kunnen gaan plannen. Het zwemmen deze week stelde niet veel voor. Eén keer is niet doorgegaan en de andere keer kon ik niet echt veel door een aantal klachten, balen. 

dan

dan

14-06-2024 om 12:16

Erg vervelend, die hormonen. Gelukkig heb ik het ergste nu wel gehad maar heb wel regelmatig last van nachtelijke opvliegers, meerdere per nacht en dat is natuurlijk ook niet bevorderlijk voor een goede nachtrust. Ik ga volgende week bij de acupunctuur vragen of ze daar misschien iets aan kan verhelpen. Het inslapen gaat al een stuk beter en ik val ook sneller weer in slaap als ik naar het toilet ben geweest. Ik gebruik geen hormonen meer, een jaar geleden nog wel ivm overmatig bloedverlies. Maar er waren leveringsproblemen bij de apotheek dus heb aangegeven het zonder hormonen te proberen, tot nu toe gaat het nog goed.

dan

dan

14-06-2024 om 12:25

Hier eet ik de ene dag ook wel meer dan de andere dag maar zolang het gezond is, vind ook ik dat niet zo erg. Ik weeg ook niks af, behalve als ik iets wil bakken om mislukken te voorkomen Maar 1 aardbei of blauwe bes meer of minder door de yoghurt maakt me niks uit. En 5 of 6 lepels yoghurt ook niet. Zeker niet als ik ga sporten. Natuurlijk is het niet mijn bedoeling om alle calorieën die ik tijdens het sporten, wandelen of traplopen op het werk verbrand heb er weer terug aan te eten. Maar ik denk dat ik mijn balans nu wel zo ongeveer gevonden heb, daar draait het vooral om.

dan

dan

17-06-2024 om 22:22

Vandaag ben ik met de challenge begonnen, het is wel een uitdaging zo hier en daar maar dat maakt het juist ook leuk. Ik eet namelijk weinig vlees en helemaal geen vis dus is het bij veel gerechten afwegen of ik het weglaat of een vervanger ervoor neem. Ik neem wel iets meer calorieën, extra tussendoortje, want 1400 tot 1500 vind ik voor mezelf wat weinig op dagen waarop ik aan het werk ben en bij sporten. Uiteraard ben ik ook erg benieuwd wat het dit keer zal doen met mijn gewicht. 

Isabella70

Isabella70

17-06-2024 om 23:51 Topicstarter

Pas wel op dat je geen tekorten krijgt. Ik vind de combi kha en heel weinig vlees wel een uitdaging. Ligt er natuurlijk ook wel aan wat je verstaat onder weinig vlees.
En let op dat je genoeg vezels binnen krijgt, ook heel lastig met weinig kh. Vezels zijn ook voor je lijn van groot belang. Maar je kunt ook een supplement pakken natuurlijk, doe ik weleens.
Maar juist vanwege de vezels heb ik khb wel losgelaten. In verleden vond ik het wel super effectief om af te vallen. Maar ik had wel het idee dat gewicht er ook wel weer bij kwam als ik weer kh ging eten. Maar dat weet ik ook niet zeker. 

dan

dan

18-06-2024 om 09:25

Ik heb om de redenen die je benoemt bewust gekozen voor khb ipv kha omdat ik anders teveel vetten en eiwitten op andere manieren moet binnen krijgen. Zeker ivm lichamelijk werk en regelmatig sporten is het van belang dat ik voldoende eiwitten maar ook vetten en vezels (stoelgang) binnen krijg. Daar ben ik echt erg alert op.

 Ik ga wel regelmatig een vleesvervanger nemen zoals vegetarische kipreepjes als er kip bij moet. Ik neem geregeld yoghurt 10%, ook wordt er slagroom gebruikt bij diverse gerechten. Vezels is ook geen probleem want op mijn werkdagen eet ik extra fruit en nog een tussendoortje, zeker als ik na het werk ga sporten.  Ik slik wel altijd visolie capsules. Maar heb besloten ook eens een vis vervanger te proberen.

1400 a 1500 calorieën is voor mij te weinig maar ik vind het leuk om dit te volgen en geef er dus hier en daar mijn eigen draai aan zodat ik voldoende binnen krijg.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.