Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


dan

dan

08-06-2024 om 11:25

Ja, dat is lastig als het zo, zonder vragen, voor je wordt neergezet. Hier is dat gelukkig niet zo. Vaak is er wel een koffiekoek of iets anders van de bakker maar die delen we waarbij ik het grootste stuk aan mijn moeder geef. Vaak wel sap met veel koolhydraten maar dan leng ik mijn glas wat aan met water.
Op het werk valt het reuze mee, alleen bij verjaardagen wordt er getrakteerd, sommige collega's samen als ze erg kort na elkaar jarig zijn. Maar dit weet ik van tevoren en hou er de rest van de dag rekening mee wat eten betreft.

dan

dan

08-06-2024 om 11:38

Het snaaien heb ik vooral als ik moe ben, vooral kort na de lunch vaak een flinke dip. Ik moet er dus nog wat aan werken om dit te beperken of nog liever te voorkomen. Mijn maaltijden zijn wel gezond en ik krijg doorgaans alle voedingsstoffen binnen die ik nodig heb, dit houd ik bij in een app. 

Wat het sporten betreft heb ik intussen mijn draai gevonden. In elk geval 1 keer per week pilates en 1 of 2 keer circuit training. Als het zo uitkomt, dan 1 circuit training afwisselen met spinning want ook dat vind ik leuk. Natuurlijk ben ik niet overal goed in maar dat geeft niet. Tijdens de circuit training kan zo'n oefening vaak vervangen worden of wat aangepast. 

Isabella70

Isabella70

08-06-2024 om 12:51 Topicstarter

Nouja, dat soort situaties dus. Ik sla op dit moment zga alles over en weet nog niet of ik dat wil blijven doen. 
Ik ben nu wel afgevallen en begin me te realiseren dat het doorgaans wel het een of het ander is. Of steeds opletten en ook hoeveelheden etc in de gaten houden of letten op wát je eet. Ik hoef nu nergens rekening mee te houden en eet wanneer ik wil en wat ik wil. Zolang ik maar de echt ongezonde dingen laat staan. Dat bevalt me erg goed. Niet alleen omdat het veel beter bij me past (ik zou mijn eten niet willen monitoren) maar ook omdat ik me fysiek een stuk beter voel. Zal misschien ook wel met glucose pieken etc te maken hebben. En doordat ik gezonder eet geeft mijn lichaam zelf wel aan wanneer het genoeg is. Met een stuk taart  gooi ik dat weer in de war en wil ik weer meer eten juist ipv minder. Ook met een klein stukje. 
Maarja die sociale druk. 

dan

dan

08-06-2024 om 13:04

Ik denk dat ik het wel begrijp, zolang je gezond eet en niet in de verleiding wordt gebracht om te zondigen, heb je geen behoefte aan ongezonde dingen. Maar na bijvoorbeeld een stukje taart wordt de behoefte naar meer suiker weer aangewakkerd.

dan

dan

08-06-2024 om 16:51

Vanmiddag meer dan een uur gewandeld en daarna een rommelmarkt bezocht
 Het was zulk mooi weer, zonde om er geen gebruik van te maken.

Isabella70 schreef op 08-06-2024 om 01:31:

[..]

Mijn ouders bijv blijven het toch proberen, aanbieden en stimuleren. Ppfft, iedere keer hetzelfde gesprekje,stom hoor. Laatst kreeg ik gewoon een stuk taart voorgezet zelfs, was me niks gevraagd. Vond ik lastig, maar heb het toch bij een mini hapje gehouden.

Oh, zo maar een stuk taart voorgezet krijgen - dat lijkt mij echt heel vervelend! Het is dan altijd fijn als er iemand is met wie je het kunt delen, maar dat is in dat geval vast niet zo. Ik geloof dat ik er, na een aantal van die gesprekken, ZO genoeg van zou hebben dat ik demonstratief het stuk taart in de kliko had gegooid (onder het motto: liever in de kliko dan op mijn kont...) - en dat terwijl ik eigenlijk NOOIT eten weg gooi!?

liever in de echte kliko, dan dat je jezelf degradeert tot kliko.

Ik accepteer vaak ook wel gewoon hoor, als je zorgt dat de basis goed is kun je best weleens zondigen. Op een verjaardag eet ik gebak, in de avond lekker een bakje chips of een stukje chocolade. 

Isabella70

Isabella70

09-06-2024 om 00:38 Topicstarter

TineWinkel schreef op 08-06-2024 om 18:22:

[..]

Oh, zo maar een stuk taart voorgezet krijgen - dat lijkt mij echt heel vervelend! Het is dan altijd fijn als er iemand is met wie je het kunt delen, maar dat is in dat geval vast niet zo. Ik geloof dat ik er, na een aantal van die gesprekken, ZO genoeg van zou hebben dat ik demonstratief het stuk taart in de kliko had gegooid (onder het motto: liever in de kliko dan op mijn kont...) - en dat terwijl ik eigenlijk NOOIT eten weg gooi!?

Ja nouja, in feite heb ik dat ook gedaan dan door echt maar een heel klein stukje ervan te eten en de rest te laten staan. Het zal dus ook vast wel weggegooid zijn. Was een vervelende situatie en voelde dubbel en ongemakkelijk. Maar ik voelde wel echt dat ik wat klaar ben met de druk. 

Isabella70

Isabella70

09-06-2024 om 00:49 Topicstarter

Decembermamma schreef op 08-06-2024 om 21:33:

Ik accepteer vaak ook wel gewoon hoor, als je zorgt dat de basis goed is kun je best weleens zondigen. Op een verjaardag eet ik gebak, in de avond lekker een bakje chips of een stukje chocolade.

Ik schreef al dat er uiteindelijk maar grofweg 2 manieren zijn denk ik om je gewicht onder controle te houden: of regelmatig/ constant monitoren of gewoon (meestal) gezond eten. Jij doet het eerste toch, je houdt je cal inname toch in de gaten? Ik wil dat dus niet.

En moet zeggen dat ik inmiddels, na een poos nauwelijks snoepen daar ook bijna nooit meer zin in heb. Terwijl ik er dus juist veel zin in had toen ik het regelmatig at. 

En nogmaals, ik ben er ook nog niet over uit hoe ik het in toekomst ga doen. Voor het moment voelt ‘niet snoepen’ zo heerlijk rustig!! Duidelijk is voor mij geworden dat ik nooit meer terug wil naar al die ‘uitzonderingen’ want alles bij elkaar is het veel en veel teveel en heus wel ongezond. Hier wordt echt wel vaker taart/koek etc gegeten dan alleen op verjaardagen…

Natuurlijk kan je best wat ongezonds eten af en toe als de basis goed is.

Maar waarom zou je, als je dat niet wilt ? En zelfs geen trek meer in hebt ? Ik vind het echt van de zotte, dat dat verwacht wordt. Gewoon consequent nee blijven zeggen en ook geen klein hapje nemen. Ooit houden ze er vanzelf wel mee op. Hoop ik voor je.

Ooit heb ik een suiker challenge gedaan (geen toegevoegde geraffineerde suikers). Dat leek beter geaccepteerd te worden, dan ik doe aan de lijn of ik heb geen zin. 

Hier overigens pas 4 kilo afgevallen in 6 weken. Ik heb de Camino gelopen naar Santiago de Compostella (800km). Maar dat was een beetje extreme manier 😅. Heb het ook niet gedaan om af te vallen hoor.
Ik hoop in ieder geval wel, dat ze er af blijven. 

Isabella70 schreef op 09-06-2024 om 00:49:

[..]

Ik schreef al dat er uiteindelijk maar grofweg 2 manieren zijn denk ik om je gewicht onder controle te houden: of regelmatig/ constant monitoren of gewoon (meestal) gezond eten. Jij doet het eerste toch, je houdt je cal inname toch in de gaten? Ik wil dat dus niet.

En moet zeggen dat ik inmiddels, na een poos nauwelijks snoepen daar ook bijna nooit meer zin in heb. Terwijl ik er dus juist veel zin in had toen ik het regelmatig at.

En nogmaals, ik ben er ook nog niet over uit hoe ik het in toekomst ga doen. Voor het moment voelt ‘niet snoepen’ zo heerlijk rustig!! Duidelijk is voor mij geworden dat ik nooit meer terug wil naar al die ‘uitzonderingen’ want alles bij elkaar is het veel en veel teveel en heus wel ongezond. Hier wordt echt wel vaker taart/koek etc gegeten dan alleen op verjaardagen…

Ik eet in de basis gezond, ontbijt met ontbijtgranen en fruit, lunch met boterhammen en fruit avondeten met voornamelijkgroente en vleesvervangers. Daarbij bereken ik mijn kcal of er nog ruimte is om in de avond wat extra te nemen. Na een verjaardag kan dit meestal niet omdat ik niet daar als enige wil zijn die als partypooper op een houtje zit te bijten terwijl de rest lekker aan het snoepen is.

dan

dan

09-06-2024 om 09:30

Isabella70 schreef op 09-06-2024 om 00:49:

[..]

Ik schreef al dat er uiteindelijk maar grofweg 2 manieren zijn denk ik om je gewicht onder controle te houden: of regelmatig/ constant monitoren of gewoon (meestal) gezond eten. Jij doet het eerste toch, je houdt je cal inname toch in de gaten? Ik wil dat dus niet.

En moet zeggen dat ik inmiddels, na een poos nauwelijks snoepen daar ook bijna nooit meer zin in heb. Terwijl ik er dus juist veel zin in had toen ik het regelmatig at.

En nogmaals, ik ben er ook nog niet over uit hoe ik het in toekomst ga doen. Voor het moment voelt ‘niet snoepen’ zo heerlijk rustig!! Duidelijk is voor mij geworden dat ik nooit meer terug wil naar al die ‘uitzonderingen’ want alles bij elkaar is het veel en veel teveel en heus wel ongezond. Hier wordt echt wel vaker taart/koek etc gegeten dan alleen op verjaardagen…

Je moet vooral doen wat voor jou het beste werkt. En daar ben je eigenlijk wel achter, dat je niet dagelijks je voeding wil bijhouden maar niet snoepen. 

Jij werkt toch in de zorg? Daar inderdaad meer kans op taart, bonbons ed. 

Ik doe ongeveer hetzelfde als Decembermamma, bijhouden wat ik eet en als er nog ruimte is, dan iets extra. Ik let hierbij op de inname van eiwitten en vetten omdat ik koolhydraatbeperkt eet. Heb ik daarvan voldoende binnen, dan neem ik soms wat rauwkost als ik trek heb in een tussendoortje. Maar meestal doe ik dat alleen in de namiddag. 

Decembermamma schreef op 09-06-2024 om 08:52:

[..]

 Na een verjaardag kan dit meestal niet omdat ik niet daar als enige wil zijn die als partypooper op een houtje zit te bijten terwijl de rest lekker aan het snoepen is.

Maar waarom ben je een partypooper als je niet snoept?

Je bent er toch voor de gastvrouw/-heer en niet voor de vreterij? Deze houding gold vroeger ook voor roken, wordt minder voor alcohol (kan niet snel genoeg gaan) en nog steeds voor ongezonde versnaperingen.

dan

dan

09-06-2024 om 09:54

Ysenda schreef op 09-06-2024 om 09:46:

[..]

Maar waarom ben je een partypooper als je niet snoept?

Je bent er toch voor de gastvrouw/-heer en niet voor de vreterij? Deze houding gold vroeger ook voor roken, wordt minder voor alcohol (kan niet snel genoeg gaan) en nog steeds voor ongezonde versnaperingen.


Ik denk dat het komt omdat er op zo'n moment allerlei lekkers aangeboden wordt of op tafel staat. Dan is de verleiding om iets ervan te nemen wel groter. Al zie ik bij verjaardagen steeds vaker ook gezondere snacks op tafel komen zoals komkommer of augurk naast de chips en toastjes.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.