Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


Isabella70

Isabella70

19-12-2023 om 08:54 Topicstarter

Ik heb het helaas niet rustiger in mijn leven nu. Ik bedoelde dat ‘eten’ nu rustiger voelde, wat meer onder controle, minder zin in ongezond eten. 
Maarja, dat volhouden steeds. Toch een moeilijke maand. Veel afspraken en aanbod en hier en daar glipt er toch een borrel of snack door. 
En motivatie daalt dan toch weer. Stappen lukt nu even ook niet zo goed. 
Er komen nog veel vrij onvoorspelbare gelegenheden aan, ook rond feestdagen. Misschien ben ik volgend jaar wel klaar me daar goed genoeg doorheen te loodsen nu ben ik daar denk ik nog niet klaar genoeg voor. Dus we zien wel. Dit jaar zijn de ‘feestdagen’ lang voor mij, heb nog wat feestelijkheden staan in januari. 
Wat ook niet helpt is dat ik supermoe ben. (Te druk) dan loopt het toch net wat minder. 

dan

dan

01-01-2024 om 21:47

Voor ieder de beste wensen en natuurlijk een goede gezondheid.

Hoe zijn de feestdagen bij jullie verlopen?

Hier lekker gegeten, niet vol zitten proppen, combinatie van gezond maar ook heus wel minder gezonde dingen gegeten. Ben wel wat aangekomen maar daar had ik al rekening mee gehouden dus sinds vandaag weer op goede pad.

Isabella70

Isabella70

01-01-2024 om 23:56 Topicstarter

dan schreef op 01-01-2024 om 21:47:

Voor ieder de beste wensen en natuurlijk een goede gezondheid.

Hoe zijn de feestdagen bij jullie verlopen?

Hier lekker gegeten, niet vol zitten proppen, combinatie van gezond maar ook heus wel minder gezonde dingen gegeten. Ben wel wat aangekomen maar daar had ik al rekening mee gehouden dus sinds vandaag weer op goede pad.

Beste wensen voor iedereen! 
Klinkt goed dan! 
Hier wat minder goed gegaan de feestdagen, maar dat had ik ook wel ingecalculeerd. 
Nu wel weer wat moeite draad op te pakken. Vandaag toch ook nog wat oliebollen en chocolade gehad. 
Wel tevreden over beweging. Daar zit iig wel verbetering in, in 2022 had ik 9.000 stappen gemiddeld, in 2023 11.500 en ook december afgesloten met 13.000. Hoop dat vast te kunnen houden! 
Maar eerst weer wat meer rust zien in te bouwen, enorm drukke weken gehad. 

dan

dan

02-01-2024 om 17:28

Isabella70 schreef op 01-01-2024 om 23:56:

[..]

Beste wensen voor iedereen!
Klinkt goed dan!
Hier wat minder goed gegaan de feestdagen, maar dat had ik ook wel ingecalculeerd.
Nu wel weer wat moeite draad op te pakken. Vandaag toch ook nog wat oliebollen en chocolade gehad.
Wel tevreden over beweging. Daar zit iig wel verbetering in, in 2022 had ik 9.000 stappen gemiddeld, in 2023 11.500 en ook december afgesloten met 13.000. Hoop dat vast te kunnen houden!
Maar eerst weer wat meer rust zien in te bouwen, enorm drukke weken gehad.

Met die beweging zit het zeker goed bij jou, bij mij is dat stukken minder. Ik hoop op drogere dagen weer te wandelen maar nu is het echt knudde met al die regen. 

dan

dan

03-01-2024 om 14:37

Ik heb me weer aangemeld voor een aantal trainingen bij de sportschool, dat is circuit training en elke keer verschillend. Vanochtend voor de eerste keer meegedaan en het was best pittig. Denk dat dit wel een blijvertje kan worden naast de spinninglessen. En om op te warmen ga ik eerst op de loopband dus 2 vliegen in 1 klap. 

ik ben op vakantie! Na de vakantie kijk ik wel naar de schade. In de vs valt niet op gewicht te letten, ik had een stukje kip met rijst en groenten besteld, leek de groente wel gekookt in olie of vet....tja

dan

dan

04-01-2024 om 11:00

Decembermamma schreef op 03-01-2024 om 17:07:

ik ben op vakantie! Na de vakantie kijk ik wel naar de schade. In de vs valt niet op gewicht te letten, ik had een stukje kip met rijst en groenten besteld, leek de groente wel gekookt in olie of vet....tja

Veel plezier. Klinkt niet lekker, die groente.

Isabella70

Isabella70

07-01-2024 om 21:46 Topicstarter

Veel plezier Decembermamma!
Lastig als je zo weinig gezonde keuzes hebt. Hier ook een paar dagen gehad waarin ik moeilijk echt gezond kon eten, etentjes bij mensen thuis etc.
Dat is nu wel even voorbij voorlopig, morgen wil ik ook echt weer goed aan de gang. 
Bewegen gaat wel goed, maf dat je vanzelf ook meer gaat bewegen als je meer beweegt. Beetje kromme zin, hoop dat jullie snappen wat ik bedoel. Ik monitor nog steeds met stappentelller en merk dat ik nu alweer meer beweeg dan in december, terwijl ik daar eigenlijk zga niks voor doe, het gaat vanzelf ofzo.
Dan, ik loop graag in regen. Maar met zoveel activiteiten in sportschool kun je wandeling wel missen! 

Voor morgen pasta gepland (volkoren natuurlijk ) met courgette en sardientjes, zin in. 

dan

dan

08-01-2024 om 11:41

Isabella70 schreef op 07-01-2024 om 21:46:

Veel plezier Decembermamma!
Lastig als je zo weinig gezonde keuzes hebt. Hier ook een paar dagen gehad waarin ik moeilijk echt gezond kon eten, etentjes bij mensen thuis etc.
Dat is nu wel even voorbij voorlopig, morgen wil ik ook echt weer goed aan de gang.
Bewegen gaat wel goed, maf dat je vanzelf ook meer gaat bewegen als je meer beweegt. Beetje kromme zin, hoop dat jullie snappen wat ik bedoel. Ik monitor nog steeds met stappentelller en merk dat ik nu alweer meer beweeg dan in december, terwijl ik daar eigenlijk zga niks voor doe, het gaat vanzelf ofzo.
Dan, ik loop graag in regen. Maar met zoveel activiteiten in sportschool kun je wandeling wel missen!

Voor morgen pasta gepland (volkoren natuurlijk ) met courgette en sardientjes, zin in.

Ik denk dat het blijven bewegen inderdaad makkelijker gaat als je al in die flow zit van regelmatig bewegen. En vice versa.

Hier het afgelopen weekend teveel gezondigd dus een minder vriendelijke weegschaal vanochtend. Maar de draad gelijk terug opgepakt en weer op de gezonde toer verder. Na het werk gesport en ook woensdag staat een uur sporten gepland. Op de andere dagen trek ik de wandelschoenen aan.

Isabella70

Isabella70

08-01-2024 om 13:26 Topicstarter

dan schreef op 08-01-2024 om 11:41:

[..]

Ik denk dat het blijven bewegen inderdaad makkelijker gaat als je al in die flow zit van regelmatig bewegen. En vice versa.


Klinkt ook wel logisch. Maar toch, het te ervaren is toch wel weer maf en leuk. 
Ervaar jij het ook? 
Ik snap nu niet meer hoe ik ooit onder 10.000 stappen heb kunnen zitten haha, hoe deed ik dat dan? 
Klopt niet helemaal natuurlijk. Eea hing ook nauw samen met mijn lichamelijke klachten. En ben als de dood nog dat die terug komen in alle hevigheid.  Maaarr…. het gaat beter dan in jaren en hoewel ik daar verschillende verklaringen voor kan opvoeren geef ik zelf de opgevoerde beweging toch ook de schuld. Ik geniet nu iig intens, had nooit gedacht dat ik dit nog zou kunnen weer met mijn klachten. 


Ik wilde dit jaar naar 15.000 stappen gemiddeld en het ziet er naar uit dat dat eerder gaat gebeuren dan ik dacht. Zeker als ik mijn zwemmeters mee ga tellen. Wil een sporthorloge en over een tijdje (nu erg druk) proberen 2x per week te gaan zwemmen.(zwem nu 1x maar sla ook wel over) 

dan

dan

08-01-2024 om 15:09

Isabella70 schreef op 08-01-2024 om 13:26:

[..]

Klinkt ook wel logisch. Maar toch, het te ervaren is toch wel weer maf en leuk.
Ervaar jij het ook?

Ja, in weken waarin ik al wat sportactiviteiten gepland heb staan, vind ik het makkelijker om nog wat dingen te plannen. Maar als ik een aantal weken weinig gedaan heb, dan is het lastiger om opnieuw te beginnen. 

Mijn streven is om 2 keer per week te sporten in de sportschool en verder regelmatig te wandelen op de andere dagen mits droog of slechts hele lichte regen.

Verder ga ik vanaf volgende keer nog een aantal keer naar de acupunctuur in de hoop dat het slapen nog wat beter zal gaan. 

Isabella70

Isabella70

09-01-2024 om 23:37 Topicstarter

dan schreef op 08-01-2024 om 15:09:

[..]

Ja, in weken waarin ik al wat sportactiviteiten gepland heb staan, vind ik het makkelijker om nog wat dingen te plannen. Maar als ik een aantal weken weinig gedaan heb, dan is het lastiger om opnieuw te beginnen.

Mijn streven is om 2 keer per week te sporten in de sportschool en verder regelmatig te wandelen op de andere dagen mits droog of slechts hele lichte regen.

Verder ga ik vanaf volgende keer nog een aantal keer naar de acupunctuur in de hoop dat het slapen nog wat beter zal gaan.

Ja, dat snap ik wel. 
De stappenteller werkt bij mij (vooralsnog) wel goed. Ik kan niet een poosje wat minder doen, dan verlies ik teveel op mijn gemiddelde. Dat is een groot verschil met voorheen. Dan had ik actieve dagen maar ook zeer inactieve dagen en ook hele periodes met inactieve dagen. Nu maar af en toe een dagje en dan zie ik snel dat ik weer aan de bak moet. 

Ik had gemist dat je bezig was met acupunctuur, helpt het? Waar slaap je slecht door? Alleen je apneu of nog andere factoren? 
Partner hier is weer helemaal terug bij af en snurkt weer enorm. Ik vind het geluid wel fijn trouwens! Maar niet fijn voor hem natuurlijk dat het niet opschiet. Maar nu toont hij zich weer gemotiveerd. Ben benieuwd. Ik zelf ben wel super gemotiveerd, wil nu echt (redelijk) gezond blijven eten. Dat maakt het voor hem vast ook iets makkelijker. 
Maar ik ben er vaak ook niet in avond, met avonddiensten. Maar alle zooi die ik laatste weken weer gevonden heb in huis ging linea  recta vuilbak in, kwartje zal wel weer een beetje gevallen zijn denk ik. 
Ook zijn alle restjes van kerstpakketten enz enz nu wel écht op. Binnenkort alleen een xtje uit eten en dan let ik echt niet heel erg op, ben nu wel weer zover dat ik toetje zeker niet zal pakken. Dat was rondom feestdagen wel anders……

Isabella70

Isabella70

09-01-2024 om 23:43 Topicstarter

En voor mij werken de ‘stappen’ ook heel goed omdat het me zoveel vrijheid geeft om ze in te zetten. Als ik een xtje minder wandel kan ik ook fietsen of gewoon veel in huishouden doen (veel trappen hier, wil wel)  of wat dansen of wat ik ook wil of wat uitkomt. Het maakt in feite natuurlijk ook niet uit wát je doet, als je maar beweegt. Maar de vaste verplichting te bewegen past me nu niet zo goed. Hond is natuurlijk wel verplicht maar veel wandelingen kan ik uitbesteden aan gezinsleden maar op dit moment pak ik zelf de meeste wandelingen.
Als ik meer wil gaan zwemmen ga ik dat wel ook plannen, anders komt er niets van. 

dan

dan

10-01-2024 om 14:46

Ik heb geen idee waardoor ik slecht slaap, heb geen grote zorgen ofzo. Ik heb nog te weinig behandelingen gehad om al te kunnen zeggen dat het goed helpt maar mijn zus heeft er veel baat bij, zij is al vaker geweest en gaat nu 1 keer per kwartaal. 
 

dan schreef op 10-01-2024 om 14:46:

Ik heb geen idee waardoor ik slecht slaap, heb geen grote zorgen ofzo. Ik heb nog te weinig behandelingen gehad om al te kunnen zeggen dat het goed helpt maar mijn zus heeft er veel baat bij, zij is al vaker geweest en gaat nu 1 keer per kwartaal.

Hoe oud ben je, Dan? Veel vrouwen krijgen rondom de overgang en in de menopauze slaapproblemen door verminderde melatonine-aanmaak. Bij mij begon dat achteraf al langzanerhand vanaf mijn 40e. Bij mij hielp melatonine met vertraagde afgifte. 

Hopelijk helpt de acupunctuur bij jou ook.

Inmiddels krijg ik hormoonsuppletie, en slaap ik weer als een roosje (en een massa andere klachten zijn ook minder of opgelost). Maar dat is een ander verhaal.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.