Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


Ik heb geen klachten en leef gezond, bmi van 23, sport veel maar ik heb een middelomtrek van 89 cm en dat betekend dat ik een zeer hoog risico heb op allerlei enge ziektes
Ik heb nooit een taille gehad en dat is alleen maar erger geworden na zwangerschappen en overgang. Ik wil ook liever niet meer afvallen want dan verdwijnen mn borsten en wordt ik mager in mn gezicht maar hoe krijg ik nu een gezonde middelomtrek?

dan

dan

10-01-2024 om 17:07

IMI-x2 schreef op 10-01-2024 om 15:18:

[..]

Hoe oud ben je, Dan? Veel vrouwen krijgen rondom de overgang en in de menopauze slaapproblemen door verminderde melatonine-aanmaak. Bij mij begon dat achteraf al langzanerhand vanaf mijn 40e. Bij mij hielp melatonine met vertraagde afgifte.

Hopelijk helpt de acupunctuur bij jou ook.

Inmiddels krijg ik hormoonsuppletie, en slaap ik weer als een roosje (en een massa andere klachten zijn ook minder of opgelost). Maar dat is een ander verhaal.


Ik word dit jaar 58, mijn zus is ouder. Ik slik wel hormonen maar dat is ivm bloedverlies. In elk geval zijn de slaapproblemen erg vervelend. Ik slaap soms wel diep maar het duurt erg lang voordat ik in slaap val (behalve op de bank bij de tv, dan kost het me veel minder moeite helaas)

Isabella70

Isabella70

12-01-2024 om 22:14 Topicstarter

dan schreef op 10-01-2024 om 17:07:

[..]

Ik word dit jaar 58, mijn zus is ouder. Ik slik wel hormonen maar dat is ivm bloedverlies. In elk geval zijn de slaapproblemen erg vervelend. Ik slaap soms wel diep maar het duurt erg lang voordat ik in slaap val (behalve op de bank bij de tv, dan kost het me veel minder moeite helaas)

Kun je niet op de bank slapen dan? (volgens mij heb ik je dat al eens gevraagd?) of kijken naar wat maakt dat je daar beter inslaapt? 
Succes iig, ik weet alles van slaapproblemen helaas. 

Isabella70

Isabella70

12-01-2024 om 22:25 Topicstarter

Bolmieke schreef op 10-01-2024 om 15:41:

Ik heb geen klachten en leef gezond, bmi van 23, sport veel maar ik heb een middelomtrek van 89 cm en dat betekend dat ik een zeer hoog risico heb op allerlei enge ziektes
Ik heb nooit een taille gehad en dat is alleen maar erger geworden na zwangerschappen en overgang. Ik wil ook liever niet meer afvallen want dan verdwijnen mn borsten en wordt ik mager in mn gezicht maar hoe krijg ik nu een gezonde middelomtrek?

Bolmieke, volgens mij is het kiezen…Zelf een paar jaar geleden afgevallen naar flink wat minder dan ik nu weeg. Pas op het laatst ging mijn buikje eraan, maar dat ging wel ten koste van gezicht en borsten.
Ik weet het ook (nog) niet zo. Focus nu (nog) niet op afvallen, wel op toename beweging en gezonder eten. Ben wel benieuwd of dat uiteindelijk een ander effect geeft. Bij jou dus niet. 

dan

dan

13-01-2024 om 07:25

Isabella70 schreef op 12-01-2024 om 22:14:

[..]

Kun je niet op de bank slapen dan? (volgens mij heb ik je dat al eens gevraagd?) of kijken naar wat maakt dat je daar beter inslaapt?
Succes iig, ik weet alles van slaapproblemen helaas.


De hele nacht op de bank is geen optie voor elke dag. Ik moet doordeweeks erg vroeg opstaan (moet om 6 uur beginnen). Maar ik hoop dat ook ik veel baat zal hebben bij de acupunctuur. 

Ik vermoed dat het vooral in de winter makkelijk gebeurt dat ik op de bank in slaap sukkel omdat de verwarming aan/hoger staat en de tv aan, zeker tijdens de reclameblokken. 

dan

dan

13-01-2024 om 07:28

Bolmieke schreef op 10-01-2024 om 15:41:

Ik heb geen klachten en leef gezond, bmi van 23, sport veel maar ik heb een middelomtrek van 89 cm en dat betekend dat ik een zeer hoog risico heb op allerlei enge ziektes
Ik heb nooit een taille gehad en dat is alleen maar erger geworden na zwangerschappen en overgang. Ik wil ook liever niet meer afvallen want dan verdwijnen mn borsten en wordt ik mager in mn gezicht maar hoe krijg ik nu een gezonde middelomtrek?


Welke sport beoefen je? Misschien kun je daarin nog iets toevoegen, oefeningen voor je schuine buikspieren ofzo, eventueel thuis? Want verder afvallen lijkt me bij jou zeker niet nodig want je hebt wel een gezond bmi. 

Isabella70

Isabella70

13-01-2024 om 10:28 Topicstarter

dan schreef op 13-01-2024 om 07:28:

[..]

Welke sport beoefen je? Misschien kun je daarin nog iets toevoegen, oefeningen voor je schuine buikspieren ofzo, eventueel thuis? Want verder afvallen lijkt me bij jou zeker niet nodig want je hebt wel een gezond bmi.

Buikomtrek wordt als bepalender gezien dan bmi als middel om in te schatten of afvallen gezonder is. Het is een redelijk goede indicator van visceraal vet. 
Die van mij is ook te hoog terwijl bmi ook binnen marge valt. 
Ik vind buikomtrek wel lastig te meten trouwens en krijg steeds andere resultaten. 

Isabella70 schreef op 13-01-2024 om 10:28:

[..]

Buikomtrek wordt als bepalender gezien dan bmi als middel om in te schatten of afvallen gezonder is. Het is een redelijk goede indicator van visceraal vet.
Die van mij is ook te hoog terwijl bmi ook binnen marge valt.
Ik vind buikomtrek wel lastig te meten trouwens en krijg steeds andere resultaten.

Er wordt ook geadviseerd buikomtrek niet bij jezelf te meten maar dit door iemand anders te laten doen, bij voorkeur steeds dezelfde persoon omdat je dan de grootste kans hebt dat het steeds op dezelfde plek en zelfde manier gedaan wordt.

dan

dan

13-01-2024 om 12:48

Isabella70 schreef op 13-01-2024 om 10:28:

[..]

Buikomtrek wordt als bepalender gezien dan bmi als middel om in te schatten of afvallen gezonder is. Het is een redelijk goede indicator van visceraal vet.
Die van mij is ook te hoog terwijl bmi ook binnen marge valt.
Ik vind buikomtrek wel lastig te meten trouwens en krijg steeds andere resultaten.


Ik hoef niet te meten om te weten dat mijn buikomtrek te hoog is. Ik ga er vanuit dat het nog een hele tijd zal duren voordat die goed zal zijn maar acht de kans groter dat deze altijd wel te hoog zal blijven, ondanks afvallen. Maar elke verbetering is meegenomen. Heb mezelf net aangemeld om over een week te sporten onder begeleiding zodat ik daarna gerichter kan sporten. Nu rommel ik vaak maar wat aan, ook omdat bepaalde toestellen vaak in gebruik zijn als ik erop wil. Misschien dat ik wat meer alternatieven hiervoor kan vinden met behulp van een coach. 

Bij de sportschool zeiden ze dat ik geen wonderen kan verwachten van oefeningen, wel dat het goed is maar dat het niet zoveel voor de middelomtrek zal doen.
Op mn armen en benen heb ik geen vet het zit puur om mn middel. Ik kan het zo beetpakken en het loopt door tot over mn rug. Met liposuctie zou het verwijderd kunnen worden volgens mij maar ik zal daar wel geen medische indicatie voor krijgen.

dan

dan

14-01-2024 om 08:11

Bolmieke schreef op 13-01-2024 om 16:43:

Bij de sportschool zeiden ze dat ik geen wonderen kan verwachten van oefeningen, wel dat het goed is maar dat het niet zoveel voor de middelomtrek zal doen.
Op mn armen en benen heb ik geen vet het zit puur om mn middel. Ik kan het zo beetpakken en het loopt door tot over mn rug. Met liposuctie zou het verwijderd kunnen worden volgens mij maar ik zal daar wel geen medische indicatie voor krijgen.

Nee, ik verwacht ook niet dat je eventuele liposuctie vergoed zal krijgen. Jammer dat oefeningen met dit doel weinig effect zullen hebben.

Vraagje ? Ik lees hier berichten over gemiddelden van stappentellers van 13.000 per dag. Hoe doen jullie dat in hemelsnaam ?
Mijn streven is 8.000 en vind dat vaak al lastig.
Ik heb een ‘zittend’ beroep en geen tijd/zin om iedere avond nog flink te wandelen. Ik sport gemiddeld 2 tot 3 keer week, maar maak dan ook geen stappen. Dus moet het vaak in het weekend inhalen.

Zonnebloempje schreef op 14-01-2024 om 09:25:

Vraagje ? Ik lees hier berichten over gemiddelden van stappentellers van 13.000 per dag. Hoe doen jullie dat in hemelsnaam ?
Mijn streven is 8.000 en vind dat vaak al lastig.
Ik heb een ‘zittend’ beroep en geen tijd/zin om iedere avond nog flink te wandelen. Ik sport gemiddeld 2 tot 3 keer week, maar maak dan ook geen stappen. Dus moet het vaak in het weekend inhalen.

Nou ik heb dus ook een zittend beroep, ik wandel in mijn halve uur pauze en kom dan tot aan het avondeten ergens tussen de 3.000 en 4.000 stappen. Maar na het avondeten en de afwas pak ik toch de uur tot anderhalf uur om te gaan wandelen. Ik heb soms ook geen zin hoor maar je moet het voor jezelf leuk maken. Wat ik dan doe is vaak dat ik een luisterboek opzet of vriendinnen of familie bel tijdens het wandelen en dan vliegt de tijd zo voorbij.

Als je zoals ik echt overgewicht hebt (of in mijn geval hebt gehad) moet je investeren in jezelf!

Zonnebloempje schreef op 14-01-2024 om 09:25:

Vraagje ? Ik lees hier berichten over gemiddelden van stappentellers van 13.000 per dag. Hoe doen jullie dat in hemelsnaam ?
Mijn streven is 8.000 en vind dat vaak al lastig.
Ik heb een ‘zittend’ beroep en geen tijd/zin om iedere avond nog flink te wandelen. Ik sport gemiddeld 2 tot 3 keer week, maar maak dan ook geen stappen. Dus moet het vaak in het weekend inhalen.

Wij zijn bila's lopend gaan doen. Ik doe nu meer overleggen lopend vooral die genen waar ik weinig toe te voegen heb maar wel bij aanwezig moet zijn. 

Wij werken nog steeds heel veel online onze afdeling zit op 3 continenten en mijn andere collega's ook wereldwijd. 

Isabella70

Isabella70

15-01-2024 om 00:40 Topicstarter

Zonnebloempje schreef op 14-01-2024 om 09:25:

Vraagje ? Ik lees hier berichten over gemiddelden van stappentellers van 13.000 per dag. Hoe doen jullie dat in hemelsnaam ?
Mijn streven is 8.000 en vind dat vaak al lastig.
Ik heb een ‘zittend’ beroep en geen tijd/zin om iedere avond nog flink te wandelen. Ik sport gemiddeld 2 tot 3 keer week, maar maak dan ook geen stappen. Dus moet het vaak in het weekend inhalen.

Oh, maar ik tel wel gewoon elke beweging, dat sporten zou ik dus wel meetellen.  
Alleen zwemmen tel ik nog niet, maar wil wel een horloge aanschaffen zodat ik zwemmen gewoon mee kan tellen. (Maar weet niet of stappenteller dan gewoon werkt?) 

Ik heb ook nog steeds dagen dat ik moeilijk aan mijn stappen kom. Kan ook mijn werk soms lastig inschatten, soms veel kantoorwerk waardoor ik weinig beweeg en er is helaas totaal geen wandelcultuur. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.