Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


dan

dan

07-12-2023 om 12:42

Isabella70 schreef op 07-12-2023 om 01:01:

Jee, zie dat ik pas een week van alle lekkers afblijf! Maf hoor, ik zeg zo ontzettend vaak ‘nee’, tegen anderen en tegen mezelf, dat het veel langer voelt.
En het begint echt al bijna normaal te voelen. Maar dat is vast ook omdat ik wel al langer bezig ben maar incidenteel de mist in ging.
Vandaag veel volkoren mueslibolletjes. Best gezond maar ik vind ze zo lekker dat ik er aan door blijf eten. Maar het is zo makkelijk, kan altijd snel tussendoor of meegenomen worden overal mee naartoe.
En een omelet met wat groente. En wat rauwkost, dat laatste begint ook in mijn systeem te komen. Ik probeer mezelf te temperen en niet te snel teveel te willen. Ik wil nu net als met mijn stappen mijn groente inname langsaam verhogen ipv meteen onhaalbare doelen voor mezelf te formuleren. Proberen meer tevreden te zijn met wat ik al doe….ik eet bijv veel meer fruit nu.
Stapje voor stapje!

Je bent toch al goed bezig, vind ik. Zelf probeer ik ook bij elke lunch wat rauwkost te eten, kan zijn bij brood maar ook in een wrap, ook vaak omelet met groente. Fruit door de yoghurt of kwark en tijdens de pauze. 

Isabella70

Isabella70

10-12-2023 om 00:04 Topicstarter

Oeps, dat restje chocolade dat ik nog had liggen is toch gesneuveld op een kwetsbaar moment en het bleek nog best wel veel te zijn….Toch maar even niet meer in huis laten liggen.
Verder best gezond bezig!
Stappen ook weer op 13.000 dus best tevreden!

dan

dan

10-12-2023 om 09:27

Isabella70 schreef op 10-12-2023 om 00:04:

Oeps, dat restje chocolade dat ik nog had liggen is toch gesneuveld op een kwetsbaar moment en het bleek nog best wel veel te zijn….Toch maar even niet meer in huis laten liggen.
Verder best gezond bezig!
Stappen ook weer op 13.000 dus best tevreden!

Hier is het even knudde maar na de middag pak ik het weer op, er staat morgen een spinningles gereserveerd. Heb gisteren croissants gegeten, taart op een verjaardag en gisteravond wat glazen wijn met blokjes kaas. Vandaag elders wafels eten maar ik hou niet zo van suiker op mijn wafels dus dat laat ik weg. Vanavond ook maar wat rustiger aan met het eten. 

Ik heb me erop ingesteld dat het deze maand lastiger wordt om af te vallen maar ik wil wel proberen om stabiel te blijven gedurende de komende weken.

Ach een dagje of misschien 2 zondigen kan best toch? Gisteren was de verjaardag van mijn zoon, we hebben een leuke dag gehad mijn moeder zou er al vroeg zijn dus moest vroeg uit de veren om de taart op te halen.

Ik ben bewust lopend geweest met het halen van het gebak zodoende had ik met een kleine omweg om 10 uur al 3,5 km in de benen zitten. Ik heb een heerlijke punt chocoladetaart genomen en tussendoor af en toe een bootje, chocolaatje of chipje genomen. Normale lunch en normaal avondeten. In de avond nog wat gewandeld en zo aan het einde van de dag 11 kilometer op de teller. 

Isabella70

Isabella70

10-12-2023 om 12:00 Topicstarter

Af en toe zondigen kan natuurlijk best.
Maar het blijft (bij mij) toch meestal niet bij af en toe en eenmaal aan het zondigen geslagen is de drempel om in te gaan op aanbiedingen weer wat lager.
En de aanbiedingen zijn hier nu eenmaal behoorlijk fors. Zeker deze maand natuurlijk. Ik probeer het ook maar wat te matigen en te focussen op januari. 
Ik wil/ hoef niet veel gewicht kwijt en merk dat ik dat beetje dat ik kwijt raak meteen weer terug heb als ik dus de mist in ga. (Ik weeg me niet, veel te koud nu want weeg zonder kleding, maar ik merk het zo wel aan mijn lijf) 
Niet heel erg want focus bij mij ligt op gezonder eten en niet afvallen, maar toch wat balen. 
Wijn met kaas valt bij mij niet perse onder ongezond maar ik matig daar nu wat te weinig in. 

dan

dan

10-12-2023 om 14:34

Hier als lunch 3 wafels met roomboter gegeten, rest zit in de vriezer. Maar nu gaan we 2 weken tegemoet met weinig verleidingen, dat scheelt wel. 

Isabella70

Isabella70

11-12-2023 om 23:22 Topicstarter

Fijn dan, weinig verleidingen, dat scheelt. 
Hier zijn ze altijd en overal. Alleen al op werk overvloedig. 
Verder lastig te voorspellen komende weken. Heb wat vage afspraken opstaan met vrienden, dan weet je nooit waar het op uitdraait. En een reisje, dan weet je het meestal ook niet. Met een groot gezelschap dus ik heb niet alles zelf in de hand. 
Ik dacht in januari wat strikter te starten maar bedacht me vandaag dat ik ook in januari wel wat afspraken op heb staan die meestal uitnodigen tot wat minder verantwoord gedrag dus ik moet me nog eens goed bedenken. Meestal heb ik nooit zoveel afspraken, nu komt een hoop samen. 
Vandaag weer weinig tijd en volkoren broodjes gegeten met brie en salade en daarbij flink wat rauwkost. Erg lekker. 

dan

dan

12-12-2023 om 12:15

Isabella70 schreef op 11-12-2023 om 23:22:

Fijn dan, weinig verleidingen, dat scheelt.
Hier zijn ze altijd en overal. Alleen al op werk overvloedig.
Verder lastig te voorspellen komende weken. Heb wat vage afspraken opstaan met vrienden, dan weet je nooit waar het op uitdraait. En een reisje, dan weet je het meestal ook niet. Met een groot gezelschap dus ik heb niet alles zelf in de hand.
Ik dacht in januari wat strikter te starten maar bedacht me vandaag dat ik ook in januari wel wat afspraken op heb staan die meestal uitnodigen tot wat minder verantwoord gedrag dus ik moet me nog eens goed bedenken. Meestal heb ik nooit zoveel afspraken, nu komt een hoop samen.
Vandaag weer weinig tijd en volkoren broodjes gegeten met brie en salade en daarbij flink wat rauwkost. Erg lekker.

Hier in januari en februari wel een aantal verjaardagen waaronder die van mezelf maar dan kan ik er natuurlijk wel voor kiezen om ook wat gezondere snacks op tafel te zetten.

Isabella70

Isabella70

13-12-2023 om 21:44 Topicstarter

Het begint echt rustig te voelen, lang niet meer zo ervaren! Ik ben nu best gezond aan het eten, met hier en daar een uitzondering, ipv andersom 
Het kost me geen moeite ongezond eten te laten staan, zolang er geen actief aanbod van een ander is. 
Het kost me wel wat moeite nog voldoende tijd en aandacht te besteden aan gezond eten, lukt niet altijd.
Vandaag zoete aardappel frietjes, groene asperges met champignons en zalm. Erg lekker! 

dan

dan

14-12-2023 om 11:48

Isabella70 schreef op 13-12-2023 om 21:44:

Het begint echt rustig te voelen, lang niet meer zo ervaren! Ik ben nu best gezond aan het eten, met hier en daar een uitzondering, ipv andersom
Het kost me geen moeite ongezond eten te laten staan, zolang er geen actief aanbod van een ander is.
Het kost me wel wat moeite nog voldoende tijd en aandacht te besteden aan gezond eten, lukt niet altijd.
Vandaag zoete aardappel frietjes, groene asperges met champignons en zalm. Erg lekker!

Het scheelt beslist dat je het nu rustiger hebt. En af en toe iets minder gezond is geen ramp als er vaak genoeg wel gezonder gegeten wordt.

Hier heb ik net alvast pastinaakpuree gemaakt, smaak is prima. Mijn man eet waarschijnlijk friet maar ik neem die puree en daarbij witlofsalade 

dan

dan

16-12-2023 om 07:33

Hebben jullie al enig idee wat er op tafel komt tijdens de feestdagen? 

Zelf heb ik wel een paar ideeën maar ben nog niet volledig rond maar gelukkig is er nog tijd genoeg. Op 1e kerst zijn we met 4 en eten we 's avonds warm. Het voorgerecht zal iets kleins zijn (moet nog kijken in mijn kookboeken), als hoofdgerecht varkenshaas met champignon roomsaus, daarbij salade en misschien een warme groente. Verder iets als friet of pommes duchesse. En als toetje zal het ijs worden. 

Op 2e kerstdag zullen we waarschijnlijk met 5 zijn als mijn moeder komt en die dag wordt het een kerstlunch. Ik heb een recept gezien van champignon roomsoep met diverse soorten champignons erin en eventueel nog een andere soep erbij, ik hou van soep koken. Daar stokbrood en allerlei broodjes bij (een aantal wil ik zelf bakken), kaas (diverse soorten, ook brie) en ham om te beleggen, roomboter. En misschien nog een quiche, ook dit vind ik altijd leuk om te bereiden. Het zal vast gezellig worden tijdens het bereiden want onze zoon en zijn vriendin willen zeker helpen. 

Verder zal ik ook nog wel ergens een borrelplank doen met ook hapjes die koolhydraat beperkt zijn zodat ik er ook van kan eten zonder na de feestdagen gelijk weer kilo's zwaarder te wegen want daar zou ik enorm van balen. Maar een glas wijn erbij neem ik dan weer wel. 

Op oudjaarsdag zijn we voor de eerste keer in meer dan 20 jaar met 2, ik verwacht dat het die avond iets eenvoudigs wordt maar wel nog ijs ergens later in de avond of een kaasplankje. 

de feestdagen - hier nog niet echt een idee van wat er op tafel komt. Ik weet dat ik op nulde kerstdag (eigenlijk op min 1, dus de 23 's avonds) het hoofdgerecht mag verzorgen, samen met man en jongste. Te serveren voor 17 mensen (6 ouders, 11 kinderen tussen 15 en 25). We willen veel vegetarisch, veel groentes op tafel zetten en verder weet ik het nog niet. Ik ga proberen weinig te eten per gang. Als er eten over blijft, hebben we daarna nog een aantal dagen voor we weer veel 'moeten' eten. En met 11 adolescenten in huis denk ik dat eventuele restjes wel op zullen komen.
Overigens ben ik heel hard van mening dat je niet dik wordt van de 10 dagen per jaar dat je (te) veel eet, maar van de 355 andere dagen... Kortom, pak tussen kerst en de jaarwisseling gewoon de draad weer op - dan valt het reuze mee.

Kinderen tussen 15 en 25 dat zijn Pubers en jongvolwassenen.

Van groente kun je lekker veel eten! 

dan

dan

16-12-2023 om 21:17

TineWinkel schreef op 16-12-2023 om 17:46:

de feestdagen - hier nog niet echt een idee van wat er op tafel komt. Ik weet dat ik op nulde kerstdag (eigenlijk op min 1, dus de 23 's avonds) het hoofdgerecht mag verzorgen, samen met man en jongste. Te serveren voor 17 mensen (6 ouders, 11 kinderen tussen 15 en 25). We willen veel vegetarisch, veel groentes op tafel zetten en verder weet ik het nog niet. Ik ga proberen weinig te eten per gang. Als er eten over blijft, hebben we daarna nog een aantal dagen voor we weer veel 'moeten' eten. En met 11 adolescenten in huis denk ik dat eventuele restjes wel op zullen komen.
Overigens ben ik heel hard van mening dat je niet dik wordt van de 10 dagen per jaar dat je (te) veel eet, maar van de 355 andere dagen... Kortom, pak tussen kerst en de jaarwisseling gewoon de draad weer op - dan valt het reuze mee.

Het kost inderdaad wel meer tijd om flink aan te komen maar ik heb al zoveel moeite gedaan om af te vallen dat ik het erg jammer zou vinden om na al de feestdagen weer een aantal kilo zwaarder te wegen. Ik ga zeker genieten en genoeg eten maar ik kan het mezelf wel makkelijker maken door ook genoeg gezondere gerechten klaar te maken. 

dan

dan

17-12-2023 om 15:01

Vandaag is het prachtig weer dus vanmiddag de wandelschoenen aangetrokken en mijn gebruikelijke rondje gewandeld, ben 40 minuten onderweg geweest. Dit wil ik deze week vaker doen op de dagen waarop ik niet ga sporten en het droog is. 
Voor deze week staan 2 spinninglessen gepland en as zondag nog een. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.