Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


dan

dan

03-10-2023 om 14:20

Decembermamma schreef op 03-10-2023 om 13:53:

[..]

Ja dat klopt, maar ze roept steeds " Ik eet niet zoveel" en " ik kom helemaal niet aan want deze broek heb ik al 3 jaar" ....Maar goed dat is dus een stretch broek, want als ik foto's terugkijk zie ik die kilo's erbij komen. Daarnaast eet ze dus wel veel. EN het vervelende is dat ze al vanaf dat ik jong ben roept " Ik kan dit of dat niet" maar dat de meeste problemen echt veel minder zouden zijn als ze een kilo of 60 af zou vallen.

Dat is lastig, dat is het niet willen zien dat ze aankomt en het is vaak toch zo dat het meer gezondheidsklachten kan opleveren. 

Ik eet ook graag een pizza hoor, soms doe ik dat wel eens maar wel een met veel groente en een kleiner formaat en dat is ook al voldoende qua portie. Croissantjes vind ik ook lekker maar die neem ik al tijden niet meer. Gelukkig vind ik gewoon volkoren brood (ik eet nu brood waar minder koolhydraten in zouden zitten) ook erg lekker en dat vult bovendien beter. 

Binnenkort heb ik in een week tijd zowel een brunch, een lunch buiten de deur en ontbijt buiten de deur (in hotel) en een etentje. Ook daar zal ik wel proberen zo bewust mogelijk te kiezen maar als dat niet helemaal lukt, dan is het maar zo en komt het daarna wel weer.

dan

dan

05-10-2023 om 15:46

Vandaag wel goed bezig geweest, heb een gezondere hartige snack gemaakt waar ik van kan nemen na de lunch. Wel eten we vanavond risotto, zitten veel groenten bij maar is niet echt koolhydraatbeperkt (risotto) maar wellicht blijft de schade beperkt door het sporten na het eten. Ik heb nog een paar lessen gereserveerd voor de komende 2 weken. In december ben ik een aantal keer vrij dus kan die weken overdag meedoen met de groepslessen ipv 's avonds, dat vind ik wel fijner en zeker nu het najaar is. 
Deze week wel erg weinig gewandeld maar morgen verwacht ik na de lunch weer mijn rondje te doen en in het weekend ook. 

Ik zou niet weten hoeveel koolhydraten ergens inzitten, ik kijk meer naar wat ons vroeger is wijsgemaakt over wat gezond is. Zoals graanproducten, groente, fruit en beperkt vlees. Dat werkt voor mij.

Deze week 300 gram eraf, die laatste kilo's gaan echt traag. Iedereen zegt al "jij hebt geen overgewicht meer" maar toch is mijn bmi nog 26,3 ik kruip dus echt richting gezond. 

De afgelopen 2 maanden veel ziek (en ziek geweest) stress op het werk zorgt voor een zwakke weerstand. Veel vrije dagen toch gewerkt en veel dagen langer gewerkt. Ik ben echt toe aan rust, vandaag studiedag voor het kind dus ben nu echt vrij op deze vrije dag!

Isabella70

Isabella70

06-10-2023 om 11:38 Topicstarter

Ik weet het nog steeds niet met koolhydraatbeperkt. Ik heb dat in verleden ook weleens gedaan (niet heel streng) en het werkte geweldig. Maar die kilo’s was ik er ook zo weer bij toen ik minder op ging letten.
Liever ga ik nu naar een eetpatroon dat ik kan blijven volhouden, misschien blijven de kilo’s er dan ook vanaf. 
(Maarja, eerst  de kilo’s eraf en of dat gaat lukken? Met ‘ gewoon gezond’ en in mijn geval zo min mogelijk (toegevoegde) suikers? Geen idee.) 
De suikers kan ik misschien blijvend schrappen maar koolhydraten wil ik niet blijvend beperken. (Minder suiker scheelt natuurlijk wel al flink koolhydraten) 
Ik kies wel vnl volkoren producten nu. Fijn dat er steeds meer keuze is. Ah heeft steeds meer volkoren broodjes, ben er dol op. Risotto trouwens ook weleens met zilvervliesrijst gemaakt, natuurlijk niet te vergelijken maar best lekker! 
Ik ga binnenkort ook een paar dagen weg, benieuwd hoe het dan gaat. 

dan

dan

06-10-2023 om 14:08

Decembermamma schreef op 06-10-2023 om 08:51:

Ik zou niet weten hoeveel koolhydraten ergens inzitten, ik kijk meer naar wat ons vroeger is wijsgemaakt over wat gezond is. Zoals graanproducten, groente, fruit en beperkt vlees. Dat werkt voor mij.

Deze week 300 gram eraf, die laatste kilo's gaan echt traag. Iedereen zegt al "jij hebt geen overgewicht meer" maar toch is mijn bmi nog 26,3 ik kruip dus echt richting gezond.

De afgelopen 2 maanden veel ziek (en ziek geweest) stress op het werk zorgt voor een zwakke weerstand. Veel vrije dagen toch gewerkt en veel dagen langer gewerkt. Ik ben echt toe aan rust, vandaag studiedag voor het kind dus ben nu echt vrij op deze vrije dag!

Ik weet dat ook niet van die koolhydraten maar zie het in de app of op de verpakking maar dan moet ik eerst mijn leesbril opzetten tegenwoordig.

Erg vervelend inderdaad als je steeds terug moet komen werken ivm zieke collega's (heb het ook meegemaakt) en op den duur merk je dat je erg moe wordt en dan vermindert je weerstand behoorlijk. 

300 gram eraf is toch nog mooi, vind ik. Maar de laatste loodjes wegen vaak het zwaarst.

dan schreef op 06-10-2023 om 14:08:

[..]

Ik weet dat ook niet van die koolhydraten maar zie het in de app of op de verpakking maar dan moet ik eerst mijn leesbril opzetten tegenwoordig.


En daar komt die telefoon dan toch weer van pas. Maak een foto of zoom al in voor je de foto maakt, et voila, kleine lettertjes zijn ineens niet klein meer. 

dan

dan

06-10-2023 om 14:18

Isabella70 schreef op 06-10-2023 om 11:38:

Ik weet het nog steeds niet met koolhydraatbeperkt. Ik heb dat in verleden ook weleens gedaan (niet heel streng) en het werkte geweldig. Maar die kilo’s was ik er ook zo weer bij toen ik minder op ging letten.
Liever ga ik nu naar een eetpatroon dat ik kan blijven volhouden, misschien blijven de kilo’s er dan ook vanaf.
(Maarja, eerst de kilo’s eraf en of dat gaat lukken? Met ‘ gewoon gezond’ en in mijn geval zo min mogelijk (toegevoegde) suikers? Geen idee.)
De suikers kan ik misschien blijvend schrappen maar koolhydraten wil ik niet blijvend beperken. (Minder suiker scheelt natuurlijk wel al flink koolhydraten)
Ik kies wel vnl volkoren producten nu. Fijn dat er steeds meer keuze is. Ah heeft steeds meer volkoren broodjes, ben er dol op. Risotto trouwens ook weleens met zilvervliesrijst gemaakt, natuurlijk niet te vergelijken maar best lekker!
Ik ga binnenkort ook een paar dagen weg, benieuwd hoe het dan gaat.

Ik had ook mijn twijfels hoor en ik weet heel goed dat ik altijd op moet blijven letten, ook als ik op mijn streefgewicht kom. Maar op de "gewone" manier lukte op den duur niet, bleef steeds stil staan en dat was frustrerend. Het hoeft niet heel snel te gaan maar met 2 kg per maand zou ik al blij zijn. 

Ik eet wel brood maar minder sneetjes dan eerst en brood waar minder koolhydraten in zouden zitten. Met fruit kies ik ook waar ik zin in heb (alleen wel minder vaak bananen) anders moet ik teveel laten liggen terwijl er in fruit ook vezels en vitamines zitten dus koolhydraatarm of zeker keto zou ik niet doen. Ik eet wel meer groente dan voorheen en vanavond staat er weer zelfgemaakte tomatensoep met basilicum op het menu. Daar eet ik wel een tosti bij van volkoren brood, dit keer gewoon brood omdat er nog zoveel in de vriezer ligt. Daarna wil ik zelf eens een brood bakken. Ik heb sinds kort andere pasta, met kikkererwten maar er zijn ook andere varianten. Die met kikkererwten heb ik deze week gebruikt met broccoli en pesto roomsaus, mijn man heeft er ook van gegeten, hij proefde niet eens dat het andere pasta was omdat de saus er doorheen zat. 

Verder heb ik het wandelen vandaag terug opgepakt, had sinds zondag niet meer gewandeld. Paar dagen gesport dus dan wandel ik niet, dat vind ik niet nodig en de andere dagen toch iets minder zin of ik vertrouwde het weer niet zo (nogal somber en wat regen). Ik denk dat het voor mij het beste werkt om gelijk na het werk op pad te gaan en daarna pas te lunchen en niet andersom want na gezeten te hebben, heb ik vaak toch minder zin om weer op pad te gaan.

dan

dan

06-10-2023 om 14:25

Wat ik ook probeer te doen, lukt nog niet altijd helaas, om slechts 1 keer op te scheppen bij het avondeten. Bij gerechten die ik erg lekker vind zoals pasta, lasagne (gebruik voor mezelf wel de pompoen lasagnebladen, dat scheelt) is dat erg lastig. Ik mag de rest eventueel wel de dag erna als lunch opeten, wel wat meer opletten bij de andere maaltijden die dag. Of bij sommige gerechten vries ik het overschot in. 

dan schreef op 06-10-2023 om 14:08:

[..]

Erg vervelend inderdaad als je steeds terug moet komen werken ivm zieke collega's (heb het ook meegemaakt) en op den duur merk je dat je erg moe wordt en dan vermindert je weerstand behoorlijk.


Was het maar door ziekte, we waren al onderbemand maar zijn door het overlijden van een collega nog dieper in de problemen gekomen. In de accountancy is al zeker 20 jaar een personeelstekort en nu in alle sectoren het personeelstekort begint te spelen is het bij ons echt niet meer te doen.

dan

dan

06-10-2023 om 19:29

Decembermamma schreef op 06-10-2023 om 18:42:

[..]


Was het maar door ziekte, we waren al onderbemand maar zijn door het overlijden van een collega nog dieper in de problemen gekomen. In de accountancy is al zeker 20 jaar een personeelstekort en nu in alle sectoren het personeelstekort begint te spelen is het bij ons echt niet meer te doen.

Oei, dat is wel heftig. 

Bij ons is het eigenlijk door ziekte van collega's die dan vaak nog langere tijd aangepaste tijden en dagen werken zodra ze weer aan het werk gaan. En onlangs ook nog de vakantieperiode maar dan weet je dat die collega's na een paar weken terug aan het werk zijn. Ik kan best een poosje wat meer werkzaamheden erbij nemen maar op den duur is mijn duracell batterij ook leeg aan het raken, zeker in combinatie met slecht slapen. Ik blijk toch een lichte vorm van slaap apneu te hebben en dit is als ik op mijn rug slaap, krijg hiervoor binnenkort positietraining. 

Isabella70

Isabella70

07-10-2023 om 00:32 Topicstarter

Ik werk in de zorg, hier is het ook (meer dan) puinhoop. 
Dat is wel een behoorlijke uitdaging, om nog goed voor jezelf te zorgen dan. 
Gelukkig worden we iig steeds gezonder qua eten, dat scheelt vast! 
Dan, ik kieper mijn partner altijd op zijn zij, als hij per ongeluk op zijn rug beland, want dan snurkt, of iig snurkte, hij teveel. Kan je man dat niet doen 
Nee, serieus, ik kan dat natuurlijk doen omdat ik belabberd slaap en dus alles meekrijg van partner 

Wat betreft koolhydraten: zou niet ook meespelen dat er simpel veel calorieën zitten in koolhydraatrijke producten? In pasta bijv of brood.
Ik merk wel dat ik nu veel eet, wrs teveel. Maar ben al zo blij dat ik het snoepen al laat staan, ga na een tijdje vast minder eten. 

Isabella70 schreef op 07-10-2023 om 00:32:


Wat betreft koolhydraten: zou niet ook meespelen dat er simpel veel calorieën zitten in koolhydraatrijke producten? In pasta bijv of brood.

Koolhydraatrijke producten zijn vaak heel ongezond van zichzelf, suiker is een koolhydraat. 

Maar op zichzelf gezonde producten met veel koolhydraten zoals volkoren pasta, zilvervliesrijst, volkorenbrood of aardappels worden meestal gecombineerd met calorierijke producten. Omdat we dat associëren met dat opzich gezonde product krijgt het gezonde product een negatieve lading. Denk aan aardappels met jus, pasta met een romige saus en kaas en vlak het broodbeleg zeker niet uit, kaas, bewerkt vlees, zoetigheid of zelfs combinaties met onder dat beleg een laagje vettigheid. 

Ander bijkomend ding is dat de porties die we er van nemen veel te groot zijn. We eten weinig groenten maar veel pasta of aardappels. Die verhouding zou juist andersom moeten zijn. Naast die boterham bij je lunch bv ook een salade of snoep groenten.

veel calorieen in KH-rijke producten... - daar sla ik even op aan.
Het aantal calorieen per gram KH of per gram eiwit is gelijk (4 per gram), in 1 gram vet zitten 9 calorieen. Kortom, valt reuze mee met die calorieen in KH. 
De meeste mensen ETEN alleen veel te veel KH, zeker in combinatie met vet is het gewoon erg lekker (slagroom met suiker, chips, koekjes, cake). En als je 'lege KH' eet zitten er in dat voedingsmiddel geen andere nuttige of vullende stoffen, zodat je makkelijk blijft door-eten. 
Dus inderdaad meer KH eten met andere nuttige componenten (bv. in volkorenproducten met vezels of groentes met vitamines en mineralen) en zo weinig mogelijk de superbewerkte, lege versie (suikers). 

Isabella70

Isabella70

07-10-2023 om 12:48 Topicstarter

Ja dat klopt natuurlijk wel allemaal wat jullie zeggen. 
Maar ik vroeg me gewoon af of dat niet ook het succes van koolhydraatbeperkt is. 
Toen ik zelf koolhydraatbeperkt at at ik denk ik per saldo veel minder calorieën. 
Nooit geteld dus en ga ik ook niet doen. 
Maar ipv gezonde boterham met salade werd het dan bijv een salade en per saldo kom je dan toch op veel minder uit, ook als je net wat meer eiwitten in die salade doet. 

dan

dan

07-10-2023 om 12:52

Isabella70 schreef op 07-10-2023 om 00:32:

Ik werk in de zorg, hier is het ook (meer dan) puinhoop.
Dat is wel een behoorlijke uitdaging, om nog goed voor jezelf te zorgen dan.
Gelukkig worden we iig steeds gezonder qua eten, dat scheelt vast!
Dan, ik kieper mijn partner altijd op zijn zij, als hij per ongeluk op zijn rug beland, want dan snurkt, of iig snurkte, hij teveel. Kan je man dat niet doen
Nee, serieus, ik kan dat natuurlijk doen omdat ik belabberd slaap en dus alles meekrijg van partner

Wat betreft koolhydraten: zou niet ook meespelen dat er simpel veel calorieën zitten in koolhydraatrijke producten? In pasta bijv of brood.
Ik merk wel dat ik nu veel eet, wrs teveel. Maar ben al zo blij dat ik het snoepen al laat staan, ga na een tijdje vast minder eten.

Ik denk dat je zeker ook niet te weinig moet eten, ik eet soms ook best veel eigenlijk maar wel zo gezond mogelijk. Je hebt natuurlijk koolhydraten nodig en bovendien zitten die ook in groente en fruit en nog veel meer andere dingen. Sommige mensen laten brood en pasta helemaal weg maar ik vind dat te lekker, het zou mijn humeur beslist geen goed doen om me dit te ontzeggen. Maar ik probeer (lukt me nog niet altijd hoor) om de porties dan kleiner te houden. Het beste zou zijn om alles precies af te wegen zodat je voor elk genoeg eten hebt voor 1 bord maar dat vind ik niet fijn, wat ik echt teveel heb, bewaar ik voor een andere keer in de koelkast of vriezer. 

Wat het snurken betreft, mijn man mag me gerust een por geven hoor maar liever heb ik dat dit niet nodig is. Ik hoop dat het goed zal werken met die positietrainer waardoor ik weer naar bed kan gaan wanneer ik moe word en me niet verplicht voel om beneden te blijven totdat mijn man slaapt, hij raakt ook slecht in slaap dus dat kan wel ff duren. Intussen ben ik beneden op de bank al in slaap gesukkeld en moet dan alsnog mijn bed in, het duurt vervolgens weer een hele poos voordat ik slaap, dit hou ik geen jaren vol. En als ik moe ben (vaak door een slechte nachtrust) ga ik na de middag sneller snaaien en dat is juist wat ik wil voorkomen. De kans bestaat dat de slaapapneu op den duur stopt als ik een gezonder gewicht heb en daar hoop ik uiteraard op. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.