Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


dan

dan

02-10-2023 om 09:32

Isabella70 schreef op 01-10-2023 om 18:50:

Haha, altijd goed om een goede beurt te maken bij je huisarts!
Hier ook snackgroente, zonder dip, te lui om te maken. Vroeger maakte ik die veel, toch weer eens gaan doen, smaakt zoveel beter. (En partner eet dan veel beter groente, zucht
En nu heel simpel en lekker: volkoren broodjes met makreel en wat rode bietjes. Ook dat is lekkerder met een sausje maar heb het zo druk dus even niet.
Fijn is dat hè als je je conditie vooruit ziet gaan. Gaat hier super langsaam maar zolang het vooruit gaat ben ik blij. Tot nu toe lijkt het erop dat ik ook een deel van mijn chronische klachten ermee redelijk onder controle krijg/ houd.

Hier was het een tzatxiki van de Lidl hoor. Maar zelf maken kan natuurlijk ook.

Mijn conditie ging in het begin maar heel langzaam vooruit. Nu merk ik echt flinke vooruitgang 

Hier ook weer een herstart gemaakt! Ik heb het idee dat de knop om is bij mezelf. Door de week kook ik vaak uit project gezond, ik volg niet de complete dagmenu's maar haal er wel inspiratie uit. Warme maaltijden maak ik wel vaak. Lopen deed ik al veel, met de hond, maar inmiddels sport ik ook 2-3 x per week. 
Geen flauw idee wat ik weeg, ik heb geen weegschaal, ik moet het maar in mijn kleding gaan merken.

Ik ben een paar dagen geleden begonnen, uit noodzaak, maar wel met de intentie om het door te zetten.
Vanwege mijn gezondheidsproblemen heb ik besloten om 's middags warm te eten. Het voordeel voor mij is dat ik dan minder eet en 's avond houd ik het op 2 boterhammen. Wie weet ga ik het merken in mijn kleding want ik heb wel een weegschaal maar die staat in de opslag.
We gaan zo aan de spinazie-ham quiche. Ik ben benieuwd.

Ik vind dat dan wel weer een bijzondere lunch zeg maar, ik kies (Behalve in het weekend) redelijk bewust voor een aardappelen/groente/vlees of vega menu als warme maaltijd. Dan ben je dus met ongeveer 300 en 400 kcal klaar. Ik heb even gekeken wat een portie van zo'n quiche als calorieen heeft maar dan zit je dus al op dik 600 a 700kcal.

Isabella70

Isabella70

02-10-2023 om 13:53 Topicstarter

Naar calorieën kijk ik nooit. (Ik kies liever ook voor meer calorieën dan hoef ik minder maaltijden te eten) Maar voor mij valt een quiche al gauw af omdat ik tot nu toe nog geen volkoren deeg heb kunnen vinden. (Wel veel plannen zelf te maken maar nog niet gelukt)
En ook weer de transvetten in bladerdeeg of filo oid. 
Quiche valt voor mij daardoor wel in half gezond en niet helemaal. Ik probeer nu zoveel mogelijk maaltijden gezond te plannen want kind is er tijdelijk niet en dat scheelt. Kind is ook dol op quiche bijv dus normaal maak ik het om die reden toch soms. 
Consequent ben ik trouwens niet want maak wel graag pizza van ‘groente’ bodem en dat is ook niet helemaal verantwoord. 

Koopmans heeft ook volkoren bladerdeeg, gewoon in de supermarkt. 

Dat klopt als je een volledige portie zou eten. Nu neem ik een halve portie, dus dan valt het erg mee. Doordat er gekookt ei in zit vult een halve portie mij genoeg.
Veel soorten quiche kan trouwens ook prima zonder korst

Isabella70

Isabella70

02-10-2023 om 15:36 Topicstarter

wil40 schreef op 02-10-2023 om 14:39:

Koopmans heeft ook volkoren bladerdeeg, gewoon in de supermarkt.

Ok, ik zie dat ah ze nu ook heeft, was voorheen niet. Biedt perspectief 😁

Isabella70

Isabella70

02-10-2023 om 16:53 Topicstarter

Decembermamma, ik tel nooit calorieën maar ik ga ervan uit dat ik verreweg het meeste binnenkrijg bij warme maaltijd. Krijg jij dan niet heel weinig binnen? 300 á 400, als je dat 3x pd eet zit je dus op 900-1200?

Isabella70 schreef op 02-10-2023 om 16:53:

Decembermamma, ik tel nooit calorieën maar ik ga ervan uit dat ik verreweg het meeste binnenkrijg bij warme maaltijd. Krijg jij dan niet heel weinig binnen? 300 á 400, als je dat 3x pd eet zit je dus op 900-1200?

Ik ontbijt met een bakje granola, met noten, banaan en soms wat ander fruit erdoor, dat is ongeveer 450-500 kcal.

Lunch is 2 en soms 3 boterhammen met spread,, komkommer en wat fruit, dat is bij elkaar ongeveer 250 tot 350 kcal.

Gisteren at ik bijvoorbeeld 1,5 aardappel, 250ggram Brocculien een stuk vleesvervanger, dat is 353 kcal. En toch een heel bord vol!

Ik neem dan nog tussendoortjes, zoals ontbijtkoek of speculaas, cracotte, stuke chocolade ofzo. Meestal kom ik op een hele dag uit op zo'n 1.500 kcal.

Ik merk trouwens dat ik me steeds meer begin te ergeren aan mijn moeders voedingsgedrag, ze verteld nagenoeg dagelijks wat ze eet en daar zit zeker wekelijks een kant en klare pizza bij, een kant en klare lasagna en meestal ook iets van bami en werkelijk waar altijd een grote kom vla erbij. Als ik haar erop wijs dat als ze het lastig vind om zelf te koken dat ze dan beter kan kijken bij de kant en klare groenteschotels die je alleen even moet roerbakken.

Op zich is het niet erg dat ze zelf zoveel ongezonde meuk naar binnen werkt maar al jaren maakt ze veel gebruik van de zorg, en die zorg heeft ze nodig omdat ze nauwelijks meer kan lopen....ze geeft aan dat het door rugklachten komt maar ik weet ook dat je met een enorm overgewicht het jezelf ook wel moeilijk maakt.

Gisteren zei ze nog  ''  ik gooi er zo lekker een pizza in, lekker makkelijk. O en vanmorgen had ik nog lekker 2 croissantjes van gisteren over'' 

dan

dan

03-10-2023 om 12:16

Decembermamma schreef op 02-10-2023 om 17:11:

Ik merk trouwens dat ik me steeds meer begin te ergeren aan mijn moeders voedingsgedrag, ze verteld nagenoeg dagelijks wat ze eet en daar zit zeker wekelijks een kant en klare pizza bij, een kant en klare lasagna en meestal ook iets van bami en werkelijk waar altijd een grote kom vla erbij. Als ik haar erop wijs dat als ze het lastig vind om zelf te koken dat ze dan beter kan kijken bij de kant en klare groenteschotels die je alleen even moet roerbakken.

Op zich is het niet erg dat ze zelf zoveel ongezonde meuk naar binnen werkt maar al jaren maakt ze veel gebruik van de zorg, en die zorg heeft ze nodig omdat ze nauwelijks meer kan lopen....ze geeft aan dat het door rugklachten komt maar ik weet ook dat je met een enorm overgewicht het jezelf ook wel moeilijk maakt.

Gisteren zei ze nog '' ik gooi er zo lekker een pizza in, lekker makkelijk. O en vanmorgen had ik nog lekker 2 croissantjes van gisteren over''

Ja, dat is dan wel lastig omdat je zelf andere keuzes maakt en ze al veel zorg nodig heeft. Maar mensen gaan hun leefstijl pas aanpassen als ze er zelf volledig achter staan. Dat is bij mijn man namelijk ook zo. Die klaagde een poosje geleden over zijn rug maar hij is ook te zwaar. Hij lijkt echter (nog) niet bereid zijn leefstijl aan te passen. 

dan

dan

03-10-2023 om 12:18

Decembermamma schreef op 02-10-2023 om 17:07:

[..]

Ik ontbijt met een bakje granola, met noten, banaan en soms wat ander fruit erdoor, dat is ongeveer 450-500 kcal.

Lunch is 2 en soms 3 boterhammen met spread,, komkommer en wat fruit, dat is bij elkaar ongeveer 250 tot 350 kcal.

Gisteren at ik bijvoorbeeld 1,5 aardappel, 250ggram Brocculien een stuk vleesvervanger, dat is 353 kcal. En toch een heel bord vol!

Ik neem dan nog tussendoortjes, zoals ontbijtkoek of speculaas, cracotte, stuke chocolade ofzo. Meestal kom ik op een hele dag uit op zo'n 1.500 kcal.


Hier ook rond de 1500 calorieën per dag en dat houd ik nog ff bij in een app, ook koolhydraten, eiwitten en vetten. 

Isabella70

Isabella70

03-10-2023 om 13:03 Topicstarter

Ja, dat vind ik wel het nadeel van bewust gaan eten, dat je zo scherp krijgt wat we allemaal wegwerken aan zooi.
Zou toch echt wel tijd worden dat ongezond voer veel duurder wordt en gezond goedkoper.

dan schreef op 03-10-2023 om 12:16:

[..]

Ja, dat is dan wel lastig omdat je zelf andere keuzes maakt en ze al veel zorg nodig heeft. Maar mensen gaan hun leefstijl pas aanpassen als ze er zelf volledig achter staan. Dat is bij mijn man namelijk ook zo. Die klaagde een poosje geleden over zijn rug maar hij is ook te zwaar. Hij lijkt echter (nog) niet bereid zijn leefstijl aan te passen.

Ja dat klopt, maar ze roept steeds " Ik eet niet zoveel" en " ik kom helemaal niet aan want deze broek heb ik al 3 jaar" ....Maar goed dat is dus een stretch broek, want als ik foto's terugkijk zie ik die kilo's erbij komen. Daarnaast eet ze dus wel veel. EN het vervelende is dat ze al vanaf dat ik jong ben roept " Ik kan dit of dat niet"  maar dat de meeste problemen echt veel minder zouden zijn als ze een kilo of 60 af zou vallen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.