Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


dan

dan

28-09-2023 om 17:04

Isabella70 schreef op 28-09-2023 om 16:50:

Ja, gezondere alternatieven hebben, dat blijft toch belangrijk. Het lukt me al vaker om wat dingetjes in mijn tas te gooien als ik wegga, dat komt steeds meer in mijn systeem. Voorheen werd ik bijv bij zwemmen zo naar vd honger dat ik maar een zakje chips daar kocht omdat er geen alternatief was. Nu probeer ik standaard een bakje in tas te hebben met wat gedroogd fruit en noten, iig altijd wat bij de hand als het nodig is.
Het is erg druk en hectisch bij mij nu en weinig tijd om te koken, dat is wel een extra uitdaging nu.
Mijn voeding monitoren is niets voor mij, ik denk dat ik al een heel eind kom als ik alle ongezonde dingen minimaliseer.


Je moet inderdaad kijken wat het beste bij je past. Het is al een mooie stap vooruit dat je nu een bakje meeneemt voor bij het zwembad. Ik hou mijn  voeding dus bij in de app maar ik hoop dat ik na verloop van tijd zelf steeds beter in kan schatten wat ik beter wel of niet kan eten (ik eet koolhydraat beperkt). Binnenkort wil ik weer wat dingen maken voor de moeilijke momenten. Nu heb ik best nog veel crackers in huis voor tussendoor in de namiddag. Ik eet ook graag noten maar daarbij vind ik het nog te lastig om het bij 1 handje te houden dus die heb ik momenteel niet in huis. 

een zakje chips is zo ongezond niet. 

Isabella70

Isabella70

28-09-2023 om 18:32 Topicstarter

Decembermamma schreef op 28-09-2023 om 17:28:

een zakje chips is zo ongezond niet.

Mmh, erg lekker is het wel maar het valt voor mij toch duidelijk onder ongezond; transvetten (wel minder dan vroeger maar nog) , veel zout, vaak suiker, zo goed als geen voedingswaarde. En het is zo gemaakt dat je makkelijk dóóreet, ik draai mijn hand niet om voor een super zak. 

dan

dan

28-09-2023 om 19:30

Isabella70 schreef op 28-09-2023 om 18:32:

[..]

Mmh, erg lekker is het wel maar het valt voor mij toch duidelijk onder ongezond; transvetten (wel minder dan vroeger maar nog) , veel zout, vaak suiker, zo goed als geen voedingswaarde. En het is zo gemaakt dat je makkelijk dóóreet, ik draai mijn hand niet om voor een super zak.


Ja, het werkt verslavend, na1 chipje blijf ik door eten. Daarom dat ik er nu voor zorg ook genoeg alternatieven te hebben voor de lekkere hartige trek. 

Isabella70

Isabella70

28-09-2023 om 19:42 Topicstarter

dan schreef op 28-09-2023 om 19:30:

[..]

Ja, het werkt verslavend, na1 chipje blijf ik door eten. Daarom dat ik er nu voor zorg ook genoeg alternatieven te hebben voor de lekkere hartige trek.

Als je ervan houdt kun je ook iets als kikkererwten roosteren en kruiden zoals je wil. Ik houd er niet van maar maakte het wel vaker voor de liefhebbers hier. Of mais poffen, ook lekker zonder suiker of zout, zeker als het vers gemaakt is. (Ga ik vaker doen!) 

Ah ja ik hou het dus bij 25 gram chips.

Isabella70

Isabella70

28-09-2023 om 21:14 Topicstarter

Decembermamma schreef op 28-09-2023 om 20:52:

Ah ja ik hou het dus bij 25 gram chips.

Ja, tuurlijk, als dat werkt voor jou! 
Ik houd niet van het afmeten van eten en zeker niet bij snoepen, laat me dan ook maar goed snoepen. 
Maar voorlopig even niet dus, is het plan! 

Isabella70 schreef op 28-09-2023 om 21:14:

[..]

Ja, tuurlijk, als dat werkt voor jou!
Ik houd niet van het afmeten van eten en zeker niet bij snoepen, laat me dan ook maar goed snoepen.
Maar voorlopig even niet dus, is het plan!

Dat is knap als je helemaal niks kan snoepen. Bij mij werkt het als ik elke dag gewoon iets lekkers mag, en dan hoeft het vaak niet veel te zijn. 

Isabella70

Isabella70

28-09-2023 om 21:49 Topicstarter

Decembermamma schreef op 28-09-2023 om 21:25:

[..]

Dat is knap als je helemaal niks kan snoepen. Bij mij werkt het als ik elke dag gewoon iets lekkers mag, en dan hoeft het vaak niet veel te zijn.

Ik hoop dat het me lukt, de laatste maanden val ik na een paar dagen steeds weer terug. 
Maar ik weet van eerdere periodes dat de behoefte aan lekkers/snaai na paar weken wel verdwijnt en dat ik me dan juist veel beter/ energieker ga voelen. Daar hoop ik nu dus ook weer op. 
Vandaag voel ik me extreem moe. Het kan door externe factoren zijn (stress en hectiek die dus spelen) maar het zou ook afkicken van suikers kunnen zijn. 

dan

dan

29-09-2023 om 12:04

Isabella70 schreef op 28-09-2023 om 19:42:

[..]

Als je ervan houdt kun je ook iets als kikkererwten roosteren en kruiden zoals je wil. Ik houd er niet van maar maakte het wel vaker voor de liefhebbers hier. Of mais poffen, ook lekker zonder suiker of zout, zeker als het vers gemaakt is. (Ga ik vaker doen!)

Ja, dat is zeker een optie, zal er eens naar kijken als ik weer in de supermarkt kom.

dan

dan

30-09-2023 om 12:00

De kikkererwten zijn in huis. Bij hartige lekkere trek kan ik ze roosteren. 
Gisteren toch nog aan het snaaien geweest, ben er niet trots op. Maar ik had wel veel water en thee gedronken dus misschien valt de schade nog mee. In elk geval vandaag weer goed bezig en mijn wandelronde een stukje uitgebreid, het ging zo lekker en ben slechts 5 minuten langer onderweg geweest. Mijn conditie verbetert geleidelijk aan wel, dat is positief. 

Een minder goede dag zal ik af en toe wel houden, op zich geen ramp zolang ik de dag erna de draad weer op weet te pakken. Ik heb deze week wel te horen gekregen dat het al zichtbaar is dat ik ben afgevallen, echt fijn. Al hoop ik dat mijn bloeddruk op den duur ook zal dalen bij metingen elders. En een goede nachtrust staat ook hoog op mijn verlanglijstje. 

Isabella70

Isabella70

01-10-2023 om 14:18 Topicstarter

Hier ging het ook weer mis
Vandaag goede herstart, lunch gestart met 2 puntpaprika’s en ipv omelet met beetje groente veel groente met beetje ei. Was trouwens niet echt lekker dat laatste. 
Wat leuk dan dat het zichtbaar begint te worden, zie je het zelf ook?
Hoop dat je bloeddruk stabiel zakt. 

Isabella70

Isabella70

01-10-2023 om 14:20 Topicstarter

Mindere dagen zijn natuurlijk niet erg maar zo in mijn start is dat niet handig.

dan

dan

01-10-2023 om 15:34

Isabella70 schreef op 01-10-2023 om 14:18:

Hier ging het ook weer mis
Vandaag goede herstart, lunch gestart met 2 puntpaprika’s en ipv omelet met beetje groente veel groente met beetje ei. Was trouwens niet echt lekker dat laatste.
Wat leuk dan dat het zichtbaar begint te worden, zie je het zelf ook?
Hoop dat je bloeddruk stabiel zakt.

Ja, ik zie wel wat verschil maar niet opvallend veel. Mijn uniform op het werk zit al wat ruimer. Na nog een aantal kg eraf, wil ik kijken of ik al een maat kleiner aan kan maar nu lijkt het me nog iets te vroeg daarvoor. Het moet namelijk wel fijn zitten tijdens bewegen.

Vanochtend 1.15 uur gewandeld in een stevig tempo. Ik merk sinds deze week dat ik mijn tempo tussendoor niet meer of amper moet verlagen. Eerst was dat wel zo dat ik af en toe even het tempo omlaag moest doen. Ik kwam de huisarts ook nog tegen, die kon dan gelijk zien dat ik goed bezig was, die is zelf enorm sportief. 

Zit nu aan de snackgroente met tzatziki om te dippen. 

Isabella70

Isabella70

01-10-2023 om 18:50 Topicstarter

Haha, altijd goed om een goede beurt te maken bij je huisarts!
Hier ook snackgroente, zonder dip, te lui om te maken. Vroeger maakte ik die veel, toch weer eens gaan doen, smaakt zoveel beter. (En partner eet dan veel beter groente, zucht 
En nu heel simpel en lekker: volkoren broodjes met makreel en wat rode bietjes. Ook dat is lekkerder met een sausje maar heb het zo druk dus even niet. 
Fijn is dat hè als je je conditie vooruit ziet gaan. Gaat hier super langsaam maar zolang het vooruit gaat ben ik blij. Tot nu toe lijkt het erop dat ik ook een deel van mijn chronische klachten ermee redelijk onder controle krijg/ houd.  

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.