Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


Isabella70

Isabella70

24-09-2023 om 10:30 Topicstarter

Ik hou van regen en loop er graag in! 
Je moet dan wel droog blijven idd. 
Daar is best veel voor nodig vind ik want heb bijv wel een goede winterjas maar heb voor het wandelen met hond weer andere jassen want met hond wordt het vies en slijt het eerder. En schoenen waterdicht houden valt ook niet altijd mee, moet eigenlijk voor nieuwe. (Loop veel in modder etc) 
Als de basis maar goed is? Misschien, bij mij werkt dat toch maar tot een zeker punt. Ik eet al jaren vnl gezond maar al die extra dingen zorgen toch wel voor extra kilo’s. (zeker nu in overgang) 
Maar goed, misschien ook wel omdat ik het nooit bij 1 koekje kan laten. 

Isabella70 schreef op 24-09-2023 om 10:30:

Ik hou van regen en loop er graag in!
Je moet dan wel droog blijven idd.
Daar is best veel voor nodig vind ik want heb bijv wel een goede winterjas maar heb voor het wandelen met hond weer andere jassen want met hond wordt het vies en slijt het eerder. En schoenen waterdicht houden valt ook niet altijd mee, moet eigenlijk voor nieuwe. (Loop veel in modder etc)
Als de basis maar goed is? Misschien, bij mij werkt dat toch maar tot een zeker punt. Ik eet al jaren vnl gezond maar al die extra dingen zorgen toch wel voor extra kilo’s. (zeker nu in overgang)
Maar goed, misschien ook wel omdat ik het nooit bij 1 koekje kan laten.

Ik at ook altijd gezond (ik ben qua eten niet minder gaan eten). Ik ben wel veel meer gaan bewegen! Beweging zit het volgens mij ook grotendeels in. Ik loop nu minimaal 12.000 stappen per dag, 1 keer per week zeker 20.000. En twee keer rond de 15.000

dan

dan

24-09-2023 om 13:42

Decembermamma schreef op 24-09-2023 om 11:23:

[..]

Ik at ook altijd gezond (ik ben qua eten niet minder gaan eten). Ik ben wel veel meer gaan bewegen! Beweging zit het volgens mij ook grotendeels in. Ik loop nu minimaal 12.000 stappen per dag, 1 keer per week zeker 20.000. En twee keer rond de 15.000

Ik tel mijn stappen niet maar nu wandel ik bijna elke keer 3 kwartier en dat vind ik voor nu voldoende, naast het sporten. Ik heb een hekel aan regen dus zal beslist niet voor mijn plezier gaan wandelen. Dan liever een keer extra op de loopband bij de sportschool. 

Kou vind ik niet erg, dan gewoon wat warmer aankleden. 

Isabella70

Isabella70

24-09-2023 om 16:40 Topicstarter

Zeker niet in regen lopen als je er niet van houdt! 
Veel stappen Decembermamma, ik vind mijn 12.000 gemiddeld al veel. Wel tel ik het zwemmen niet, toch eens een sporthorloge aanschaffen. 
Vanmiddag even gaan zwemmen en dat is zo’n overwinning voor mij! Want eigenlijk geen tijd en er ligt nog zoooveel werk thuis. 
Dat is wel echt mijn plan voor nu, beter voor mezelf zorgen en ook even gedaan met alle gesnoep. 

dan

dan

27-09-2023 om 17:08

Vandaag weer gewandeld en een stuk eraan vast geknoopt want mijn vriendin aopte rond de middag of ik langs kwam. Dus goed bezig geweest. Wel 1 koekje bij de koffie en 1 flesje radler 0,0%

Isabella70

Isabella70

27-09-2023 om 18:01 Topicstarter

1 koekje, ik blijf het zo knap vinden! 
Hier een klein beetje afgevallen. (toch maar weer op weegschaal overgestapt) 
Niet veel, maar het motiveert enorm! 

dan

dan

27-09-2023 om 18:50

Isabella70 schreef op 27-09-2023 om 18:01:

1 koekje, ik blijf het zo knap vinden!
Hier een klein beetje afgevallen. (toch maar weer op weegschaal overgestapt)
Niet veel, maar het motiveert enorm!

Haha, thuis vind ik het ook lastig om het bij 1 koekje te houden hoor. Maar elders ga je niet de hele doos leeg eten, dat scheelt. 

Fijn dat je toch weer wat bent afgevallen, hier gaat het de ene week ook beter dan de andere. Ik ben blij met het resultaat maar moet er wel erg veel voor doen, vergeleken met een aantal jaar geleden. Toen was letten op mijn voeding al genoeg om er wat kilo's af te krijgen of meer water drinken. Nu is het een combinatie hiervan en ook nog meer bewegen. Mijn streven is om eind dit jaar 10 kg afgevallen te zijn, meer mag uiteraard ook. Vanochtend stond de teller op - 7,5 kg (sinds half mei). 

Als je genoeg loopt kun je wel meer koekjes nemen. Ik ga soms expres toch nog wat extra lopen omdat ik trek heb in wat lekkers.

Inmiddels 45,5 kg eraf. Officieel is her nog ongeveer 6 kg voor ik een goede bmi heb, maar ik moet zeggen ik heb cup maat g dat zijn toch ook wel wat kilo's waar je niet zoveel aan kan doen.

dan

dan

27-09-2023 om 19:01

Decembermamma schreef op 27-09-2023 om 18:55:

Als je genoeg loopt kun je wel meer koekjes nemen. Ik ga soms expres toch nog wat extra lopen omdat ik trek heb in wat lekkers.

Inmiddels 45,5 kg eraf. Officieel is her nog ongeveer 6 kg voor ik een goede bmi heb, maar ik moet zeggen ik heb cup maat g dat zijn toch ook wel wat kilo's waar je niet zoveel aan kan doen.

Ja, dat is erg moeilijk. Hier cup D waar niet zo snel iets vanaf gaat maar ik merk wel dat mijn jasjes en broeken op het werk ietsjes ruimer gaan zitten, nog niet genoeg om een maat kleiner te nemen maar dat komt op den duur wel. 

Wel een super prestatie, zoveel kilo eraf! Mooi dat je bijna op een goede bmi zit! Denk dat ik nog zo'n 27 kg moet afvallen voordat ik zo ver ben. 

dan

dan

27-09-2023 om 19:07

Morgenavond staat er weer een groepsles clubpower op de planning maar vrijdag weer wandelen, bij droog weer probeer ik de ronde weer wat uit te breiden. 

Isabella70

Isabella70

28-09-2023 om 12:01 Topicstarter

Decembermamma, dan monitor je vast alles. (verbruik etc) 
Ik kan dat niet. 
Liever eet ik wat meer op gevoel, mits redelijk gezond. Zolang dat redelijk gezond is gaat dat ook wel goed. 
En, ik hèb een hele poos met weinig suiker gegeten (ik bedoel toegevoegde) en ik voelde me toen beduidend beter. Ook wel een reden om dat nu weer te willen. 
Ik kom de laatste maanden alleen steeds niet langs de eerste weken heen 
Eenmaal gewend aan weinig suiker gaat het eigenlijk wel vanzelf, zo ging het toch voorheen.
Maar nu start ik steeds en binnen een week vergeet ik waar ik mee bezig was of ga toch ergens voor de bijl. 
Vandaar ook dat ik weer ga wegen, hoop wat meer focus te kunnen houden zo. 

Isabella70 schreef op 28-09-2023 om 12:01:

Decembermamma, dan monitor je vast alles. (verbruik etc)
Ik kan dat niet.
Liever eet ik wat meer op gevoel, mits redelijk gezond. Zolang dat redelijk gezond is gaat dat ook wel goed.
En, ik hèb een hele poos met weinig suiker gegeten (ik bedoel toegevoegde) en ik voelde me toen beduidend beter. Ook wel een reden om dat nu weer te willen.
Ik kom de laatste maanden alleen steeds niet langs de eerste weken heen
Eenmaal gewend aan weinig suiker gaat het eigenlijk wel vanzelf, zo ging het toch voorheen.
Maar nu start ik steeds en binnen een week vergeet ik waar ik mee bezig was of ga toch ergens voor de bijl.
Vandaar ook dat ik weer ga wegen, hoop wat meer focus te kunnen houden zo.

Ik monitor momenteel wel veel ja. Ik heb een (goedkoop) horloge wat mijn activiteiten meet en dan zie ik in Google Fit wat ik ongeveer zou hebben verbrand aan calorieën. Als ik iets eet vul ik dan in in de app van het Voedingscentrum en dan komen daar de gegeten calorieën te staan. 

dan

dan

28-09-2023 om 14:09

Decembermamma schreef op 28-09-2023 om 13:17:

[..]

Ik monitor momenteel wel veel ja. Ik heb een (goedkoop) horloge wat mijn activiteiten meet en dan zie ik in Google Fit wat ik ongeveer zou hebben verbrand aan calorieën. Als ik iets eet vul ik dan in in de app van het Voedingscentrum en dan komen daar de gegeten calorieën te staan.

Ik gebruik ook een app om alles in te voeren wat ik eet. Die zit gekoppeld aan de app van de sportschool. Maar ik kan, volgens mij, niet het wandelen invoeren. Op zich geen ramp, dat kan wel met de Eetmeter app. 

dan

dan

28-09-2023 om 14:16

Isabella70 schreef op 28-09-2023 om 12:01:

Decembermamma, dan monitor je vast alles. (verbruik etc)
Ik kan dat niet.
Liever eet ik wat meer op gevoel, mits redelijk gezond. Zolang dat redelijk gezond is gaat dat ook wel goed.
En, ik hèb een hele poos met weinig suiker gegeten (ik bedoel toegevoegde) en ik voelde me toen beduidend beter. Ook wel een reden om dat nu weer te willen.
Ik kom de laatste maanden alleen steeds niet langs de eerste weken heen
Eenmaal gewend aan weinig suiker gaat het eigenlijk wel vanzelf, zo ging het toch voorheen.
Maar nu start ik steeds en binnen een week vergeet ik waar ik mee bezig was of ga toch ergens voor de bijl.
Vandaar ook dat ik weer ga wegen, hoop wat meer focus te kunnen houden zo.

Het begin is inderdaad lastig en ik ga ook wel eens in de fout, zeker wanneer ik moe ben of niet lekker in mijn vel zit. Handig is om voor dat soort momenten een wat gezonder alternatief voor het grijpen te hebben, kan zoet of hartig zijn.

Nu heb ik al warm gegeten ivm vroeg in de avond sporten. Ik had tagliatelle van koolraap met een zelfgemaakte saus erbij van groenten die op mochten en tomatenpuree, kruidenkaas en kookroom. Al vind ik gewone tagliatelle en andere pasta lekkerder dan al die groentepasta's hoor. Die gun ik mezelf wel weer af en toe zodra ik wat meer afgevallen ben. Ik weeg niks af tijdens het koken. 

Isabella70

Isabella70

28-09-2023 om 16:50 Topicstarter

Ja, gezondere alternatieven hebben, dat blijft toch belangrijk. Het lukt me al vaker om wat dingetjes in mijn tas te gooien als ik wegga, dat komt steeds meer in mijn systeem. Voorheen werd ik bijv bij zwemmen zo naar vd honger dat ik maar een zakje chips daar kocht omdat er geen alternatief was. Nu probeer ik standaard een bakje in tas te hebben met wat gedroogd fruit en noten, iig altijd wat bij de hand als het nodig is. 
Het is erg druk en hectisch bij mij nu en weinig tijd om te koken, dat is wel een extra uitdaging nu. 
Mijn voeding monitoren is niets voor mij, ik denk dat ik al een heel eind kom als ik alle ongezonde dingen minimaliseer. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.