Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


dan

dan

14-09-2023 om 17:42

Wat het sporten betreft denk ik dat ik in het weekend een keer wil wandelen (mits droog, ik loop niet graag door de regen), 1 keer spinning en 1 keer clubpower wil volgen per week. Bij slecht weer kan ik eventueel doordeweeks een keer op de loopband na mijn werk. 

Isabella70

Isabella70

14-09-2023 om 19:34 Topicstarter

Ja, rauwkost mee naar werk, dat is het plan. Lukt soms wel maar niet altijd. Vandaag bleek de sla in huis weer niet meer goed en om rauwkost schoon te maken had ik weer absoluut geen tijd.
Terwijl ik nu wel zie dat daar de meeste winst te behalen is voor mij nu denk ik.
Dus tijd vrij maken om meer groente in huis te hebben en ze op momenten dat er wel ff tijd is alvast klaarmaken.

Hier maak ik altijd een lunchbox (bento stijl) met 2 boterhammen met wat groentespread erop. In de vakjes ernaast zitten dan komkommer en een bakje met een gepelde mandarijn of stukjes meloen of stukjes mango ofzo en ik gun mezelf 2 speculaasjes. Soms neem ik nog een los stuk fruit erbij mee. Met een bak sla kom ik de dag niet door.

dan

dan

15-09-2023 om 12:08

Decembermamma schreef op 14-09-2023 om 20:53:

Hier maak ik altijd een lunchbox (bento stijl) met 2 boterhammen met wat groentespread erop. In de vakjes ernaast zitten dan komkommer en een bakje met een gepelde mandarijn of stukjes meloen of stukjes mango ofzo en ik gun mezelf 2 speculaasjes. Soms neem ik nog een los stuk fruit erbij mee. Met een bak sla kom ik de dag niet door.

Nee, dat zou me ook niet lukken met alleen sla. Maar het is wel lekker voor erbij. 

Hier had ik tricolore groente pasta. Moest ik alleen even roerbakken en heb er champignons, cherry tomaatjes en groene pesto doorheen gedaan. Daarbij nog wat gemengde salade en een paar blokjes feta. 

Voor tussendoor mag ik een plakje cake met blauwe bessen. De rest zit in de vriezer want ik wil het alleen nemen op vrijdag en dan een cappuccino erbij. Op de andere dagen eet ik vaak een cracker met iets erop of soms noten maar daarbij vind ik het lastig om maat te houden en neem er dan teveel van. 

dan

dan

16-09-2023 om 10:33

De afgelopen 2 dagen elke avond na het eten zo'n 3 kwartier gewandeld, in een stevig tempo. Dit wil ik regelmatig blijven doen maar zodra het nog sneller donker wordt 's avonds, wil ik dat in de namiddag doen. Niet dat ik bang ben om in het donker te wandelen maar hier best wel wat stoepen met tegels die soms ongelijk liggen en daardoor meer kans om te struikelen, zo goed zijn mijn ogen niet in het donker. Daarnaast wil ik die groepslessen blijven volgen bij de sportschool. Ik ga er vanuit dat mijn conditie hierdoor sneller zal verbeteren en dat het ook zal helpen bij het afvallen. 

dan schreef op 16-09-2023 om 10:33:

De afgelopen 2 dagen elke avond na het eten zo'n 3 kwartier gewandeld, in een stevig tempo. Dit wil ik regelmatig blijven doen maar zodra het nog sneller donker wordt 's avonds, wil ik dat in de namiddag doen. Niet dat ik bang ben om in het donker te wandelen maar hier best wel wat stoepen met tegels die soms ongelijk liggen en daardoor meer kans om te struikelen, zo goed zijn mijn ogen niet in het donker. Daarnaast wil ik die groepslessen blijven volgen bij de sportschool. Ik ga er vanuit dat mijn conditie hierdoor sneller zal verbeteren en dat het ook zal helpen bij het afvallen.

Om beter te kunnen zien waar je loopt en tegelijk ook beter zichtbaar te zijn voor een ander kun je een lampje gebruiken.

Zelf gebruik ik deze al een aantal jaar.

https://www.decathlon.nl/p/hardloop-licht-runlight-250-hw19/_/R-p-312549?mc=8573980

dan

dan

16-09-2023 om 19:17

Ysenda schreef op 16-09-2023 om 17:54:

[..]

Om beter te kunnen zien waar je loopt en tegelijk ook beter zichtbaar te zijn voor een ander kun je een lampje gebruiken.

Zelf gebruik ik deze al een aantal jaar.

https://www.decathlon.nl/p/hardloop-licht-runlight-250-hw19/_/R-p-312549?mc=8573980

Dat is zeker een optie maar ik werk alleen in de ochtend dus na de middag ook genoeg gelegenheid om te wandelen. 

dan

dan

19-09-2023 om 15:50

Ook gisteren en vandaag weer 3 kwartier gewandeld, zondag was mijn ronde iets korter. Het is wel omdat ik weet dat wandelen goed voor me is maar nog niet dat ik er zelf enorm veel zin heb. Dat is bij het sporten ook zo, het voelt nog steeds als een verplichting. Hopelijk komt het ooit zo ver dat ik het oprecht leuk zal vinden, dat vele bewegen.

dan schreef op 19-09-2023 om 15:50:

Ook gisteren en vandaag weer 3 kwartier gewandeld, zondag was mijn ronde iets korter. Het is wel omdat ik weet dat wandelen goed voor me is maar nog niet dat ik er zelf enorm veel zin heb. Dat is bij het sporten ook zo, het voelt nog steeds als een verplichting. Hopelijk komt het ooit zo ver dat ik het oprecht leuk zal vinden, dat vele bewegen.

Wat bij mij goed werkt, ik heb voor een aantal dagen in de week een standaard persoon die ik bel tijdens het wandelen en dan ouwehoeren we over de week. Daarnaast heb ik Spotify en hele goede oortjes.

dan

dan

19-09-2023 om 19:03

Decembermamma schreef op 19-09-2023 om 16:30:

[..]

Wat bij mij goed werkt, ik heb voor een aantal dagen in de week een standaard persoon die ik bel tijdens het wandelen en dan ouwehoeren we over de week. Daarnaast heb ik Spotify en hele goede oortjes.

Ik heb wel een playlist op youtube maar ik hou niet van oortjes. 

dan

dan

22-09-2023 om 15:11

Vandaag maar een heel kort rondje gewandeld, er werd slecht weer voorspeld en ik hou er niet van om door de regen te lopen maar moest toch naar het centrum en daarna met een omweg terug gekomen. Nu blijkt het toch nogal mee te vallen dus had achteraf best 3 kwartier kunnen wandelen maar beter iets dan niets. Heb wat last van mijn rug en het was vooral goed om even de benen te strekken.
Gisteravond weer meegedaan aan een groepsles, had wel een gevoel van voldoening naderhand. Dus de les voor volgende week ook alvast gereserveerd. 
Vanochtend zag ik op de weegschaal dat ik toch weer iets afgevallen ben, het gaat met hele kleine stapjes maar beter zo dan helemaal niks uiteraard. Ben nu iets meer dan 7 kg kwijt sinds half mei. 

dan

dan

23-09-2023 om 06:47

Nu aan het wachten totdat ik weer afgekoppeld wordt na de slaaptest, wel wat geslapen maar weinig, zoals gewoonlijk. Het zal me benieuwen wat eruit komt maar dat hoor ik over bijna 2 weken. Bloeddruk was gisteravond weer erg hoog voordat ik aangekoppeld werd, zal morgenochtend zelf ook eens meten want bij het afkoppelen zal het vast  weer gemeten worden.

Isabella70

Isabella70

24-09-2023 om 02:17 Topicstarter

Spannend dan! benieuwd wat er uit komt!

Je bent flink afgevallen! 
Ik niets sinds die tijd, denk ik, of misschien wel bij gekomen. 
Was wel lekker bezig net weer hier maar weer flink ingekakt
Super druk, geen tijd om te zwemmen oid en verder veel te veel gedoe en dan ga ik weer goed los zucht. 
Morgen weer beginnen en dan ook vasthouden. Gelukkig komende tijd wrs wat meer tijd en ruimte, dat scheelt. Kan iig vaker gaan zwemmen, dat helpt me wel. 

dan

dan

24-09-2023 om 08:17

Isabella70 schreef op 24-09-2023 om 02:17:

Spannend dan! benieuwd wat er uit komt!

Je bent flink afgevallen!
Ik niets sinds die tijd, denk ik, of misschien wel bij gekomen.
Was wel lekker bezig net weer hier maar weer flink ingekakt
Super druk, geen tijd om te zwemmen oid en verder veel te veel gedoe en dan ga ik weer goed los zucht.
Morgen weer beginnen en dan ook vasthouden. Gelukkig komende tijd wrs wat meer tijd en ruimte, dat scheelt. Kan iig vaker gaan zwemmen, dat helpt me wel.

Het scheelt zeker als je het zwemmen erin kan blijven houden, daarbij ook zeer weinig kans op blessures. 

Hier ga ik ook wel eens de fout in hoor maar ik probeer het de dag erna weer terug op te pakken zodat de schade nog een beetje beperkt blijft. Ik heb sinds een aantal dagen wat last van mijn rug maar wandelen lukt gelukkig prima dus dat doe ik wel. Vrijdag een kort rondje omdat ik regen verwachtte (die kwam pas in de namiddag) en gisteren 3 kwartier, vandaag ook weer hetzelfde. Ik heb me voor morgenochtend aangemeld voor een spinningles dus ik hoop dat de rugpijn dan weg is, anders annuleer ik het en ga op de loopband of wandelen.

Binnenkort heb ik 3 etentjes (etentje, brunch, lunch en ook nog een ontbijt in een hotel) in korte tijd, ik ga er natuurlijk wel van genieten maar tevens proberen ook daar gezondere keuzes te maken en me zeker niet vol te proppen. 

Hier heb ik me nooit tegen laten houden door regen! Ik had een super winterjas die het goed volhield in de regen soms aan het einde van de wandeling kwam er wat regen naar beneden gesijpeld. Als je wandelt wordt je vrien niet snel nat dus dat was zelfden een probleem.

Lopen in de regen is niet heel leuk, maar je hebt een doel he.

Ik hoop dat mijn nieuwe winterjas/tussenjas (icepeak) ook goed genoeg waterdicht is. 

Hier ben ik inmiddels meer dan 45 kilo afgevallen. Iedereen roept dat ik moet stoppen want ik zie er nu prima uit. Ikzelf zie nog vetrollen, ik zit goed in mijn lichaam en dat lichaam verliest nog wekelijks 200-500 gram. En nee ik honger mezelf niet uit, hoewel ik wel elke dag echt trek heb als ik aan mijn avondeten begin!

Bijna elke avond eet ik weer een beetje chips, of een stukje chocolade. Een stukje chocolade tussendoor gebeurd ook weleens. In de ochtend meestal een koekje bij de thee (Bastogne, oreo, speculaas) en gewoon 2 boterhammen, wat komkommer en een stuk fruit als lunch/tussendoor. Op verjaardagsvisite neem ik vaak een stuk taart. In het weekend eten we vaak iets minder gezond. Allemaal geen enkel probleem als de basis maar goed zit. Een gezond ontbijt, gezonde lunch en gezond avondeten. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.