Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


dan

dan

02-09-2023 om 14:50

Isabella70 schreef op 02-09-2023 om 13:15:

En het voor jezelf makkelijk maken en koolhydraten zoveel mogelijk apart serveren.
Dus overschotels met veel groente en dan wat aardappelpuree apart. Of een ander aardappelgerecht.
Of gewoon nieuwe ovenschotels maken waarbij je geen rekening houdt met wens van partner vooral niet af te willen vallen (hij kan ook zelf koken toch)
Ik vond een stuk vis in oven vaak heel lekker met veel grof gesneden groente erbij, kruiden, wat kaas erover, vond vooral brie of geitenkaas erg lekker. Voor degene die echt niet zonder koolhydraten willen een stukje lekker brood erbij. Ook heel simpel bij soep of salade oid.
Voor dochter maakte ik soms dressing apart met toch wat suiker (bijv honing) erin, voor mij dan alleen olijfolie met citroen.
En soms voor mezelf de moeilijkste weg: tóch die lasagne maken die dochter wilde en zelf dan stoppen bij een ministukje en dan een grote salade erbij.


Gelukkig ben ik wel vindingrijk dus het zal wel goed komen, alleen even bekijken hoe ik de wensen van ons beiden het best kan inwilligen zonder al teveel extra werk. Ik vind het fijner om vanuit boekjes te werken dan alles op te zoeken op internet als ik ga koken en die boekjes komen binnenkort aan, daar zal ik zeker wel genoeg inspiratie in vinden, zowel voor gerechten voor ons beiden als eventueel iets aangepast zoals inderdaad de koolhydraten apart erbij. Zag al curry voorbij komen en stroganoff, dat soort dingen lusten we beiden. Dan voor hem maar aardappels of gewone rijst en voor mij bloemkoolrijst erbij. 

Isabella70

Isabella70

09-09-2023 om 16:05 Topicstarter

Weer eens een frisse start! 
Voel me echt super gemotiveerd. Ben uit aan het dijen maar wil vooral een stuk gezonder.
Heb daar wel vertrouwen in tenzij er weer heel veel stressfactoren gaan komen. (Er zijn nogal wat zaken flink instabiel in mijn leven nu) 
Hoop dat het even rustig blijft en ik goed kan beginnen. Juist gezonder kun je al die stress ook veel beter aan natuurlijk. 
Begonnen vandaag met wat vasten en ben van plan een overdosis aan groente te gaan eten vandaag. Benieuwd! 
Me ook heilig voorgenomen te stoppen met al die oefeningen die ik ‘moet’, wil, vind dat ik moet doen, naar streef, die ik probeer te doen om mijn klachten te verhelpen/ onder controle te houden enz enz bleeh! Zo klaar ermee. Lukt me toch niet en ik vind ze superstom!!
Hele opluchting na jaren. 
Wel wat eng, toch bang dat de boel weer gaat verergeren. 
Maar voor nu ga ik het proberen met alleen maar activiteiten waar ik zin in heb. Proberen meer te zwemmen en dansen, daar word ik iig blij van. 

dan

dan

09-09-2023 om 20:36

Isabella70 schreef op 09-09-2023 om 16:05:

Weer eens een frisse start!
Voel me echt super gemotiveerd. Ben uit aan het dijen maar wil vooral een stuk gezonder.
Heb daar wel vertrouwen in tenzij er weer heel veel stressfactoren gaan komen. (Er zijn nogal wat zaken flink instabiel in mijn leven nu)
Hoop dat het even rustig blijft en ik goed kan beginnen. Juist gezonder kun je al die stress ook veel beter aan natuurlijk.
Begonnen vandaag met wat vasten en ben van plan een overdosis aan groente te gaan eten vandaag. Benieuwd!
Me ook heilig voorgenomen te stoppen met al die oefeningen die ik ‘moet’, wil, vind dat ik moet doen, naar streef, die ik probeer te doen om mijn klachten te verhelpen/ onder controle te houden enz enz bleeh! Zo klaar ermee. Lukt me toch niet en ik vind ze superstom!!
Hele opluchting na jaren.
Wel wat eng, toch bang dat de boel weer gaat verergeren.
Maar voor nu ga ik het proberen met alleen maar activiteiten waar ik zin in heb. Proberen meer te zwemmen en dansen, daar word ik iig blij van.


Zwemmen en dansen is toch ook al heel wat aan beweging, vind ik. Vind dansen zelf ook leuk, doe dat regelmatig tijdens het koken, hebben de katten ook weer wat anders te zien, haha.

Hier soms ook mindere dagen hoor, vooral de tijd tussen lunch en avondeten vind ik lastig. Als ik moe ben, ga ik hier te vaak de fout in. 

Op de sportschool ga ik vanaf volgende week regelmatig meedoen met de lessen clubpower. Deze maand hou ik het rustig qua spinning maar dat wil ik in oktober weer oppakken. Vanaf dan kan het blijkvaar ook weer op zondag. En bij slecht weer eens op de loopband ipv gaan wandelen. Ik merk dat ik meer voldoening haal uit groepsleden dan uit training in de zaal.. 

Isabella70

Isabella70

09-09-2023 om 23:16 Topicstarter

Dat heb ik dus ook dan, vroeger veel groepslessen gedaan en dat vond ik wel leuk. Maar dat sporten puur om te sporten….(zaal dus) ik moet er niet meer aan denken! Terwijl ik nog maar net gestopt ben haha. (medische  fitness maar das net zoiets als zaal) 
Ik ga sowieso rigoureus zoveel mogelijk dingen uit mijn leven schrappen waar ik niet blij van word!(waarom heb ik dat toch niet eerder gedaan?) Dus ook met bewegen. 
Vandaag dus goede start gemaakt, een halve kilo groente op, poeh, dat is toch wel veel!!
Kun je niet een extra, gezonde, maaltijd plannen tussen lunch en avondeten? 

dan

dan

10-09-2023 om 09:21

Isabella70 schreef op 09-09-2023 om 23:16:

Dat heb ik dus ook dan, vroeger veel groepslessen gedaan en dat vond ik wel leuk. Maar dat sporten puur om te sporten….(zaal dus) ik moet er niet meer aan denken! Terwijl ik nog maar net gestopt ben haha. (medische fitness maar das net zoiets als zaal)
Ik ga sowieso rigoureus zoveel mogelijk dingen uit mijn leven schrappen waar ik niet blij van word!(waarom heb ik dat toch niet eerder gedaan?) Dus ook met bewegen.
Vandaag dus goede start gemaakt, een halve kilo groente op, poeh, dat is toch wel veel!!
Kun je niet een extra, gezonde, maaltijd plannen tussen lunch en avondeten?

In het begin vond ik het op zich best leuk in de zaal, voordeel ervan is dat ik niet gebonden ben aan tijden zoals bij de groepslessen wel het geval is. Maar ik merk dat ik meer voldoening heb na een groepsles dan na individueel sporten. Ook al omdat sommige toestellen weer net bezet zijn als ik erop wil (en ik ben niet zo geduldig van aard helaas).

Vanochtend 3 kwartier gewandeld, het was nog goed te doen qua temperatuur. Had ik toch meer zin in dan eerst naar de sportschool fietsen om daar op de loopband te gaan staan, al is dat zeker wel een optie als het slechter weer wordt (maar in dat geval gelijk na het werk).

Ik ben nog wat zoekende wat de beste tussendoortjes zijn, ik wil ook niet teveel eten zodat ik bij het avondeten nog genoeg op kan. Er liggen een aantal boeken met allerlei recepten voor gezonde tussendoortjes en zal me er deze week wat meer in verdiepen. Ik heb noten in huis, die zijn op zich gezond maar ja, niet al teveel ervan eten uiteraard en nu ook snack paprika's en stengels bleekselderij met tzatziki. Ik durf ook wel eens een lepel pindakaas uit de pot te halen. Heb crackers in huis waar minder koolhydraten in zitten. Het is vooral aan het eind van de week, wanneer ik moe ben, dat ik blijkbaar behoefte heb aan zoete ongezonde dingen. Ik zou daarvoor eventueel wel iets lekkers kunnen bakken zoals muffins met blauwe bessen (koolhydraatbeperkte recepten).

dan

dan

10-09-2023 om 09:29

Isabella70 schreef op 09-09-2023 om 23:16:

Dat heb ik dus ook dan, vroeger veel groepslessen gedaan en dat vond ik wel leuk. Maar dat sporten puur om te sporten….(zaal dus) ik moet er niet meer aan denken! Terwijl ik nog maar net gestopt ben haha. (medische fitness maar das net zoiets als zaal)
Ik ga sowieso rigoureus zoveel mogelijk dingen uit mijn leven schrappen waar ik niet blij van word!(waarom heb ik dat toch niet eerder gedaan?) Dus ook met bewegen.
Vandaag dus goede start gemaakt, een halve kilo groente op, poeh, dat is toch wel veel!!


Het is zeker goed om vooral te kijken naar activiteiten die je leuk vindt, zo hou je het beter vol en voelt het niet als een verplichting. 

Toch goed bezig met je groente, zelf probeer ik nu ook zoveel mogelijk groente te verwerken in mijn lunch, ik eet vaak een omelet met groente of een bord rauwkost erbij. Verder eet ik regelmatig zelf gemaakte soep en soms een pak pureersoep als lunch. 

Als ontbijt eet ik meestal yoghurt met wat fruit, nu doe ik er sinds kort een lepel lijnzaad doorheen voor wat meer vulling. Maar hiermee wil ik ook wat meer gaan afwisselen ipv bijna elke dag hetzelfde. Ik moet vroeg beginnen dus het moet niet al te bewerkelijk zijn en brood vind ik niet zo fijn in de vroege ochtend, wel als lunch (heb brood met minder koolhydraten).


Isabella70

Isabella70

10-09-2023 om 11:10 Topicstarter

We hebben hier een hele poos ook vaker smoothies gemaakt, ook voor ontbijt. Kan natuurlijk ook simpel en zo gezond als je het hebben wil. (Ik maakte ze vaak met avocado en flink wat groente)
Nu eet ik bijna iedere dag yoghurt maar het verveelt me nooit, ik vind het echt super lekker. Griekse yoghurt, ik varieer wel met het fruit erin, topping is meestal hetzelfde. Ik maak meestal wat muesli zelf en doe er veel noten en zaden in en wat gedroogd fruit. 

Tussendoortjes daar worstel ik ook wel wat mee. Thuis eet ik gewoon wat er is, maar ga vooral op werk weleens mist in. Ik probeer er nu voor te zorgen dat ik gewoon genoeg mee neem voor als ik honger krijg maar heb niet altijd de tijd dat goed voor te bereiden. Ik hou het meestal simpel, wat fruit, gekookt eitje of idd wat noten.

dan

dan

10-09-2023 om 12:56

Isabella70 schreef op 10-09-2023 om 11:10:

We hebben hier een hele poos ook vaker smoothies gemaakt, ook voor ontbijt. Kan natuurlijk ook simpel en zo gezond als je het hebben wil. (Ik maakte ze vaak met avocado en flink wat groente)
Nu eet ik bijna iedere dag yoghurt maar het verveelt me nooit, ik vind het echt super lekker. Griekse yoghurt, ik varieer wel met het fruit erin, topping is meestal hetzelfde. Ik maak meestal wat muesli zelf en doe er veel noten en zaden in en wat gedroogd fruit.

Tussendoortjes daar worstel ik ook wel wat mee. Thuis eet ik gewoon wat er is, maar ga vooral op werk weleens mist in. Ik probeer er nu voor te zorgen dat ik gewoon genoeg mee neem voor als ik honger krijg maar heb niet altijd de tijd dat goed voor te bereiden. Ik hou het meestal simpel, wat fruit, gekookt eitje of idd wat noten.


Smoothies zou ik de avond ervoor al moeten klaarmaken, ik ben als eerste beneden en denk dat het niet op prijs gesteld zou worden als ik de blender aan zou zetten. Ik lust wel havermout en dat is op zich ook nog redelijk snel klaar te maken met eventueel wat fruit en kaneel er doorheen. Naar het werk (slechts 1 pauze, ben voor de middag alweer terug thuis) neem ik meestal fruit mee of bakje yoghurt op dagen waarop ik na het werk gelijk ga sporten. 

Op zich heb ik vaak wel van alles in huis dus mogelijkheden genoeg om iets gezonds klaar te maken voor de middagdip. Heb ook zelfgemaakte repen voorbij zien komen met noten en pure chocolade dus zal daar eens naar kijken. Of cake/muffins met blauwe bessen (van amandelmeel). Dit soort dingen kunnen vaak nog per stuk ingevroren worden. 

Voor de hartige trek zou ik het meer kunnen zoeken in de kaas of iets van rauwkost met wat pittige dip. Zal deze week weer een lekker stuk kaas halen (met minder zout). Daar doe ik best vrij lang mee, vind ik. 

dan

dan

11-09-2023 om 14:24

Net na de middag heb ik cake gemaakt met blauwe bessen, amandelmeel, kokosmeel ivm de koolhydraten, en nog wat ingrediënten. Heb er een plakje van genomen, is wel iets droger, en een klodder slagroom. De rest vries ik in en kan er af en toe een plakje uithalen. 

Isabella70

Isabella70

11-09-2023 om 14:41 Topicstarter

dan schreef op 11-09-2023 om 14:24:

Net na de middag heb ik cake gemaakt met blauwe bessen, amandelmeel, kokosmeel ivm de koolhydraten, en nog wat ingrediënten. Heb er een plakje van genomen, is wel iets droger, en een klodder slagroom. De rest vries ik in en kan er af en toe een plakje uithalen.

Klinkt lekker! Kokosmeel heb ik nog nooit gebruikt. Smaakt het naar kokos? Ben wel dol op kokos, rooster ook altijd wat kokos mee voor in muesli.
Recept! 

dan

dan

11-09-2023 om 16:16

Isabella70 schreef op 11-09-2023 om 14:41:

[..]

Klinkt lekker! Kokosmeel heb ik nog nooit gebruikt. Smaakt het naar kokos? Ben wel dol op kokos, rooster ook altijd wat kokos mee voor in muesli.
Recept!

Er moest maar weinig kokosmeel in, 50 gram en 180 gram amandelmeel. Verder 70 gram roomboter, 100 gram erythiritol (zoetstof) wat bakpoeder en vanillepoeder, dacht beiden 1 theelepel, 40 ml yoghurt, 75 gram blauwe bessen, 4 eieren

Het meel ed mengen, boter smelten, eieren loskloppen met de yoghurt en boter. Alles mengen en blauwe bessen (maar kan vast ook met ander fruit) erdoor mengen. Zo'n 50 minuten in de oven op 150 graden. Mijn cake werd niet heel hoog maar zou wellicht anders geweest zijn met een kleiner blik (dan dikkere laag beslag). De textuur van het beslag was vrij dik. Het was wel iets droog maar heb er een dot slagroom op gedaan.

Op internet zijn er veel recepten te vinden die koolhydraatbeperkt of -arm zijn. Ook recepten om van alles te bakken. 

Isabella70

Isabella70

14-09-2023 om 01:33 Topicstarter

Leuk, dankje!
Heb een tijd geleden vanalles geprobeerd, soms met best goed resultaat maar ben de recepten gewoon kwijt…
Dit klinkt wel heel lekker, hoewel ik nog niet goed weet wat ik van zoetstoffen moet denken.
Maar lekker met vanille! Zag dat ze die ook bij Holland & barret verkopen, toch weer eens dingen gaan proberen! (dan moet er wel veel geprobeerd worden, niet goedkoop) 
Hier gaat het goed! Nog niet helemaal zoals ik wil maar toch al heel wat stappen vooruit 
Groente kan meer, ik vind de tijd ervoor gewoon niet. (Waarom zijn dagen zo kort? ) Water drinken kan meer. (Of thee) 
Heb nog wel wat producten gehad die ik liever niet zou willen, omdat dat zo uitkwam bij anderen (witte rijst enzo en sausjes) maar heb al heel veel zaken afgeslagen! (Taart bij verjaardag, allerlei lekkers bij koffie enz) 
Bewegen gaat ook goed, ik beweeg nog steeds heel langsaam meer, zit nu op 12.000 stappen gemiddeld. Nog steeds geen toename van klachten dus blij. Voel me best fit! 

dan

dan

14-09-2023 om 15:13

Isabella70 schreef op 14-09-2023 om 01:33:

Leuk, dankje!
Heb een tijd geleden vanalles geprobeerd, soms met best goed resultaat maar ben de recepten gewoon kwijt…
Dit klinkt wel heel lekker, hoewel ik nog niet goed weet wat ik van zoetstoffen moet denken.
Maar lekker met vanille! Zag dat ze die ook bij Holland & barret verkopen, toch weer eens dingen gaan proberen! (dan moet er wel veel geprobeerd worden, niet goedkoop)
Hier gaat het goed! Nog niet helemaal zoals ik wil maar toch al heel wat stappen vooruit
Groente kan meer, ik vind de tijd ervoor gewoon niet. (Waarom zijn dagen zo kort? ) Water drinken kan meer. (Of thee)
Heb nog wel wat producten gehad die ik liever niet zou willen, omdat dat zo uitkwam bij anderen (witte rijst enzo en sausjes) maar heb al heel veel zaken afgeslagen! (Taart bij verjaardag, allerlei lekkers bij koffie enz)
Bewegen gaat ook goed, ik beweeg nog steeds heel langsaam meer, zit nu op 12.000 stappen gemiddeld. Nog steeds geen toename van klachten dus blij. Voel me best fit!

Ik ben ook geen fan van het toevoegen van zoetstoffen maar denk dat het zonder toch niet echt lekker is in die cake. Amandelmeel heeft een andere smaak dan baksels met gewone bloem. Volgende week wil ik weer wat bakken met amandelmeel. 

Is het niet mogelijk om bij de lunch wat rauwkost of sla te eten en dit van tevoren klaar te maken als je op het werk eet? Water drinken heb ik ook moeten leren, ik was een slechte drinker. Op het werk heb ik een dopper en ik wil voor de pauze altijd 2 doppers leeg hebben. 

Fijn dat bewegen goed gaat en dat je geen toename van klachten hebt. 

dan schreef op 14-09-2023 om 15:13:

[..]

Ik ben ook geen fan van het toevoegen van zoetstoffen maar denk dat het zonder toch niet echt lekker is in die cake. Amandelmeel heeft een andere smaak dan baksels met gewone bloem. Volgende week wil ik weer wat bakken met amandelmeel.


Ja dan zou ik dus liever kiezen voor gewoon suiker en geen echte alternatieven. De suiker is een natuurlijk product. En gewoon wat minder cake eten. Ben 45 kilo afgevallen maar heb er nooit aan gedacht andere soorten zoetstoffen te gaan gebruiken. Stukje fruit voor de zoete smaak doet ook wonderen.

dan

dan

14-09-2023 om 17:21

Decembermamma schreef op 14-09-2023 om 15:25:

[..]

Ja dan zou ik dus liever kiezen voor gewoon suiker en geen echte alternatieven. De suiker is een natuurlijk product. En gewoon wat minder cake eten. Ben 45 kilo afgevallen maar heb er nooit aan gedacht andere soorten zoetstoffen te gaan gebruiken. Stukje fruit voor de zoete smaak doet ook wonderen.

Het is cake van amandel- en ook kokosmeel met blauwe bessen erin maar misschien ook eens met ander fruit, ik doe er al minder zoetstof in dan op het recept staat. Het is voor als ik echt eens zoete trek heb en dat is meestal wanneer ik moe ben. Dan is het een kwestie van even een plakje laten ontdooien en opeten. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.