Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


Isabella70

Isabella70

24-08-2023 om 07:54 Topicstarter

dan schreef op 23-08-2023 om 13:03:

Vanochtend eindelijk voor het eerst weer een getal zonder 3 cijfers op de weegschaal gezien, ben er nog lang niet maar toch erg blij.

Wat super dan! Wat een mijlpaal, fantastisch! 
Ben benieuwd of vriendlief hier ook al in dat stadium zit, zal eens gaan polsen. 

Leuk Decembermamma gespierder! 
Heb het idee dat ik ook wat gespierder word (mag ook wel want laatste jaren voelde ik me flink slapper maar vooral zwakker worden. Wil weer sterk worden! ) 

Onmogelijk momenteel om _niet_ te snoepen; doodop, nachtdienst, migraine, hoop stressfactoren, alles binnen handbereik en nog wel wat dingetjes. Toch niet gedaan! Zo trots op mezelf. 

dan

dan

24-08-2023 om 12:23

Isabella70 schreef op 24-08-2023 om 07:54:

[..]

Wat super dan! Wat een mijlpaal, fantastisch!
Ben benieuwd of vriendlief hier ook al in dat stadium zit, zal eens gaan polsen.

Leuk Decembermamma gespierder!
Heb het idee dat ik ook wat gespierder word (mag ook wel want laatste jaren voelde ik me flink slapper maar vooral zwakker worden. Wil weer sterk worden! )

Onmogelijk momenteel om _niet_ te snoepen; doodop, nachtdienst, migraine, hoop stressfactoren, alles binnen handbereik en nog wel wat dingetjes. Toch niet gedaan! Zo trots op mezelf.

Dan ben je desondanks toch goed bezig. Het is ook niet makkelijk, sommige dagen gaat het nu eenmaal beter dan andere. Dat zal bij iedereen zo zijn, denk ik. 

Isabella70

Isabella70

24-08-2023 om 19:52 Topicstarter

Joehaa, vriendlief zit ook onder de 100 nu! 
En dat vertelt hij me dan gewoon niet hè……Is echt heeeel lang geleden dat hij onder 100 kwam. 
Ik wist het natuurlijk ook wel want resultaat is flink zichtbaar. 
En ook fijn voor mij dat hij gewoon meedoet nu met gezond(er) eten, maakt het wel wat makkelijker en leuker. 

dan

dan

25-08-2023 om 11:36

Isabella70 schreef op 24-08-2023 om 19:52:

Joehaa, vriendlief zit ook onder de 100 nu!
En dat vertelt hij me dan gewoon niet hè……Is echt heeeel lang geleden dat hij onder 100 kwam.
Ik wist het natuurlijk ook wel want resultaat is flink zichtbaar.
En ook fijn voor mij dat hij gewoon meedoet nu met gezond(er) eten, maakt het wel wat makkelijker en leuker.

Dat is mooi en ook vooral fijn dat hij meedoet, scheelt inderdaad een hoop zowel qua stimulans als gemak (niet apart koken).

Zelf let ik nu op mijn koolhydraten (wel meer vet en eiwitten dan) maar mijn man eet wel gewoon aardappels, ik laat ze voor mezelf weg. Gisteren had ik pasta carbonara gemaakt met courgette pasta, was lekker. Voor hem had ik wat restjes uit de vriezer gehaald. En sommige maaltijden kunnen we beiden eten. Vanavond maak ik soep maar dan wel koolhydraat beperkt, daar kan hij ook van mee eten, hij heeft er tarwe broodjes bij en ik maak een tosti met brood waar minder koolhydraten in zitten. Het afvallen lukt nu sinds deze week wel een stuk beter, kan natuurlijk ook toeval zijn. 

Isabella70

Isabella70

25-08-2023 om 13:54 Topicstarter

Dan, koolhydraatarm zet idd vaak snel zoden aan de dijk. Kans is groot dat je daardoor afvalt, al kan je lichaam ook gewoon door het afvallen an sich in een staat van ‘makkelijk afvallen’ komen. 
Voor mij betekende minder koolhydraten  in verleden wel de laatste overtollige kilo’s eraf, maarja, ik ben ze natuurlijk wel weer bij gekomen.


Isabella70

Isabella70

25-08-2023 om 16:46 Topicstarter

Vandaag uiteten, zal vast wat minder verantwoord zijn. Daarom weinig gegeten vandaag, kefir, een grapefruit en wat melk (in koffie). (Mét wat cacaopoeder natuurlijk!) 
Ik zou helemaal tevreden zijn geweest als ik er ook wat rauwkost bij gegeten had, daar had ik echt geen puf voor.
Vandaar ook zéker geen koolhydraatarm voor mij. Je moet dan echt wel veel eten wil je aan je vezels komen, iig véél groente. 

dan

dan

25-08-2023 om 17:20

Isabella70 schreef op 25-08-2023 om 13:54:

Dan, koolhydraatarm zet idd vaak snel zoden aan de dijk. Kans is groot dat je daardoor afvalt, al kan je lichaam ook gewoon door het afvallen an sich in een staat van ‘makkelijk afvallen’ komen.
Voor mij betekende minder koolhydraten in verleden wel de laatste overtollige kilo’s eraf, maarja, ik ben ze natuurlijk wel weer bij gekomen.


Het is niet koolhydraatarm (dat vind ik te "streng") maar wel minder koolhydraten dan voorheen. Natuurlijk blijft het altijd opletten als je op den duur op je streefgewicht zit maar dat is altijd zo, zodra je weer gaat eten als voorheen, kom je terug aan. 

Ik eet dus ook gewoon fruit en vaker groenten bij de lunch. Maar ik probeer meer alternatieven te vinden bij het avondeten of tussendoortjes. 

dan

dan

25-08-2023 om 18:31

Binnenkort wil ik iets lekkers maken voor bij de koffie om te serveren op onze trouwdag, zie genoeg recepten voorbij komen maar dat is het probleem niet, ik vind het namelijk erg vervelend als ik daarvoor veel ingrediënten moet aanschaffen die ik gewoonlijk niet in huis heb. Ben op dat gebied wellicht een lastig portret.

dan

dan

27-08-2023 om 14:36

Ik ga het me makkelijk maken, er staat nog een pak cakemix in de kast en ga dat gebruiken, dan maar een dag zondigen. Is dat pak ook gelijk weer ermee opgeruimd. 

dan

dan

31-08-2023 om 12:55

Vanochtend gewogen en alle andere waardes bepaald, er is 3,7 kg af sinds 21 juni en in totaal zit ik nu op - 6,1 kg sinds 10 mei. Ben tevreden, mijn spiermassa was wel iets minder geworden maar dat trekt wel weer bij. Rond mijn vakantie heb ik amper gesport namelijk, ook weinig gewandeld. Ik weeg nog altijd veel te zwaar maar zie toch vooruitgang en daar gaat het tenslotte om. 
Mijn bloeddruk was echter weer veel te hoog dus mocht beslist niet intensief sporten. Nochtans gebruik ik minder zout en ik zou denken dat het ook wel iets beter zou gaan naarmate ik gewicht aan het verliezen ben. Thuismetingen zijn wel acceptabel gelukkig. 

Alles wat eraf gaat is toch mooi! Heel goed bezig dus.

Hier nu weer onder het gewicht van voor de vakantie dat is lekker is maar 200 gram maar toch. Vanavond een etentje dus ik verwacht morgen op de weegschaal toch weer wat zwaarder te zijn.

Ik was maandag bij de huisarts en ik bleek dus een longontsteking te hebben. Dat was even schrikken en verklaarde wel mijn belabberde gevoel na de vakantie. Mijn rugpijn kan ik daar dan denk ik ook wel naartoe herleiden. De huisarts vond me vreselijk afgevallen en vroeg mijn gewicht en ze kwam uit op een bmi van 27, "dat redden niet veel mensen zei ze" 

dan

dan

31-08-2023 om 17:31

Decembermamma schreef op 31-08-2023 om 15:02:

Alles wat eraf gaat is toch mooi! Heel goed bezig dus.

Hier nu weer onder het gewicht van voor de vakantie dat is lekker is maar 200 gram maar toch. Vanavond een etentje dus ik verwacht morgen op de weegschaal toch weer wat zwaarder te zijn.

Ik was maandag bij de huisarts en ik bleek dus een longontsteking te hebben. Dat was even schrikken en verklaarde wel mijn belabberde gevoel na de vakantie. Mijn rugpijn kan ik daar dan denk ik ook wel naartoe herleiden. De huisarts vond me vreselijk afgevallen en vroeg mijn gewicht en ze kwam uit op een bmi van 27, "dat redden niet veel mensen zei ze"

Dat klinkt niet fijn, een longontsteking en ik kan me voorstellen dat je daardoor inderdaad ook nog andere klachten hebt, beterschap.

Een BMI van 27 heb ik niet hoor en ik weet ook niet of ik dat ooit weer zal bereiken. Die van mij is nog 37 dus flink hoger. 

dan

dan

02-09-2023 om 12:40

Het is wel lastig als ik op mijn gewicht wil letten/afvallen en mijn man niet. Ik had gisteren een ovenschotel gemaakt en daarop bloemkoolpuree ipv aardappelpuree, ik had verwacht dat hij dit ook lekker zou vinden omdat hij van bloemkool houdt. Maar nee, hij wil persé aardappelpuree erover. Dat wordt de volgende keer dus helft aardappelpuree en helft met bloemkoolpuree. Gelukkig ben ik altijd vroeg thuis dus kan daardoor op tijd aan de voorbereidingen beginnen. Ik had deze week lasagne gemaakt met pompoenbladen, hier niet echt veel commentaar op gehad maar zal dit voor de zekerheid de volgende keer ook fifty-fifty doen, heb nog wat pompoenlasagne bladen kunnen invriezen voor 1 portie. De saus kan gewoon hetzelfde dus daar geen extra werk aan, dat scheelt.

Isabella70

Isabella70

02-09-2023 om 12:55 Topicstarter

Wat bij mijn lastige dochter nog weleens wilde werken was een andere naam geven aan een gerecht.
Dus niet zeggen: we eten lasagne. Want dat werkte dan ook weer het gezeur in de hand want lasagne werd verwacht en niet een nieuwe versie van jou. 
Maar zeggen dat er een nieuw probeersel was gaf meer ruimte. 
Of dubbele bakjes, eentje voor jou en eentje voor de rest. 
Beterschap Decembermamma! 

Isabella70

Isabella70

02-09-2023 om 13:15 Topicstarter

En het voor jezelf makkelijk maken en koolhydraten zoveel mogelijk apart serveren.
Dus overschotels met veel groente en dan wat aardappelpuree apart. Of een ander aardappelgerecht. 
Of gewoon nieuwe ovenschotels maken waarbij je geen rekening houdt met wens van partner vooral niet af te willen vallen (hij kan ook zelf koken toch)
Ik vond een stuk vis in oven vaak heel lekker met veel grof gesneden groente erbij, kruiden, wat kaas erover, vond vooral brie of geitenkaas erg lekker. Voor degene die echt niet zonder koolhydraten willen een stukje lekker brood erbij. Ook heel simpel bij soep of salade oid. 
Voor dochter maakte ik soms dressing apart met toch wat suiker (bijv honing) erin, voor mij dan alleen olijfolie met citroen. 
En soms voor mezelf de moeilijkste weg: tóch die lasagne maken die dochter wilde en zelf dan stoppen bij een ministukje en dan een grote salade erbij. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.