Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


dan

dan

07-10-2023 om 13:01

Isabella70 schreef op 07-10-2023 om 12:48:

Ja dat klopt natuurlijk wel allemaal wat jullie zeggen.
Maar ik vroeg me gewoon af of dat niet ook het succes van koolhydraatbeperkt is.
Toen ik zelf koolhydraatbeperkt at at ik denk ik per saldo veel minder calorieën.
Nooit geteld dus en ga ik ook niet doen.
Maar ipv gezonde boterham met salade werd het dan bijv een salade en per saldo kom je dan toch op veel minder uit, ook als je net wat meer eiwitten in die salade doet.


Alleen een salade is voor mij te weinig of het moet echt een maaltijdsalade zijn. Ik neem er gerust wat feta en zongedroogde tomaatjes bij en eventueel wat pitten van het een of ander, het moet wel smakelijk blijven want van een droog blad sla word ik echt niet blij. Soms neem ik er een cracker bij met bijvoorbeeld roomkaas en een ei of een boterham (vroeger at ik meer brood bij de lunch). Je moet je wel goed voelen bij welke leefstijl je ook kiest anders hou je het niet vol. Ik ben dol op ei en maak meerdere keren per week een omelet met diverse groenten erin, soms met 1 boterham erbij. De noten die ik anders vaak at als tussendoortje, heb ik nu ff geschrapt, daarvan eet ik er echt teveel per keer en zeker als ik moe ben. 

's Ochtends eet ik meestal yoghurt met blauwe bessen en ik gooi er gerust een halve schep eiwitpoeder in met een lekker smaakje zodat het nog meer vult, zeker als ik moet werken of wil wandelen. 

dan

dan

07-10-2023 om 13:15

Ysenda schreef op 07-10-2023 om 07:44:

[..]

Koolhydraatrijke producten zijn vaak heel ongezond van zichzelf, suiker is een koolhydraat.

Maar op zichzelf gezonde producten met veel koolhydraten zoals volkoren pasta, zilvervliesrijst, volkorenbrood of aardappels worden meestal gecombineerd met calorierijke producten. Omdat we dat associëren met dat opzich gezonde product krijgt het gezonde product een negatieve lading. Denk aan aardappels met jus, pasta met een romige saus en kaas en vlak het broodbeleg zeker niet uit, kaas, bewerkt vlees, zoetigheid of zelfs combinaties met onder dat beleg een laagje vettigheid.

Ander bijkomend ding is dat de porties die we er van nemen veel te groot zijn. We eten weinig groenten maar veel pasta of aardappels. Die verhouding zou juist andersom moeten zijn. Naast die boterham bij je lunch bv ook een salade of snoep groenten.

Tijdens een workshop over gezondere keuzes maken werd inderdaad verteld dat je grotere porties groente op je bord moet scheppen en minder aardappels of pasta. En ook alvast wat groente bij de lunch. Kan ook door bijvoorbeeld reepjes paprika op je brood te doen of plakjes komkommer. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden op internet. Ik at deze week elders een volkoren boterham met cottage cheese en snippers paprika, eenvoudig maar erg lekker. 

Isabella70

Isabella70

07-10-2023 om 13:49 Topicstarter

Oef dan, dat klinkt wel heftig. Waarom wacht je tot je man slaapt?

dan

dan

07-10-2023 om 14:01

Isabella70 schreef op 07-10-2023 om 13:49:

Oef dan, dat klinkt wel heftig. Waarom wacht je tot je man slaapt?

Als hij nog niet slaapt, bestaat de kans dat hij nóg slechter in slaap geraakt als ik naast hem lig te snurken. Hij is chauffeur en heeft zijn nachtrust dus wel nodig, ikzelf ook natuurlijk maar ik werk alleen in de ochtend, begin wel erg vroeg, en kan het daarna eventueel rustig aan doen thuis. Maar op den duur begint me het op te breken om soms te laat naar bed te gaan dus vandaar dat ik na lange tijd toch maar naar de huisarts gegaan ben. 

dan

dan

07-10-2023 om 14:10

Isabella70 schreef op 07-10-2023 om 00:32:

Ik werk in de zorg, hier is het ook (meer dan) puinhoop.
Dat is wel een behoorlijke uitdaging, om nog goed voor jezelf te zorgen dan.
Gelukkig worden we iig steeds gezonder qua eten, dat scheelt vast!
Dan, ik kieper mijn partner altijd op zijn zij, als hij per ongeluk op zijn rug beland, want dan snurkt, of iig snurkte, hij teveel. Kan je man dat niet doen
Nee, serieus, ik kan dat natuurlijk doen omdat ik belabberd slaap en dus alles meekrijg van partner

Wat betreft koolhydraten: zou niet ook meespelen dat er simpel veel calorieën zitten in koolhydraatrijke producten? In pasta bijv of brood.
Ik merk wel dat ik nu veel eet, wrs teveel. Maar ben al zo blij dat ik het snoepen al laat staan, ga na een tijdje vast minder eten.

Het snoep laten staan is toch ook al een mooie (en moeilijke) stap vooruit, verder zwem je toch ook nog en had je ook geen hond waarmee je wandelt? Zeker in drukke tijden is dat al heel wat. Zodra je het hopelijk weer wat rustiger krijgt, kun je je wat meer focussen op nog wat gezondere stappen vooruit. 


Isabella70

Isabella70

07-10-2023 om 14:20 Topicstarter

Poeh zeg. Geen ander bed of een betere bank? Voor je afvallen is slecht slapen ook funest dus je zit in een lastige cirkel vast. 
Ik ben wel blij met hoe het gaat! Ik probeer meer te zwemmen en mijn stappen gaan vooruit. Maar wat afvallen zou toch ook wel fijn zijn. (Weer bijgekomen) 
Toch maar eens minderen met koolhydraten, van plan om vanavond salade te eten ipv eindeloos heerlijke bollen 

dan schreef op 07-10-2023 om 13:15:

[..]

Tijdens een workshop over gezondere keuzes maken werd inderdaad verteld dat je grotere porties groente op je bord moet scheppen en minder aardappels of pasta. En ook alvast wat groente bij de lunch. Kan ook door bijvoorbeeld reepjes paprika op je brood te doen of plakjes komkommer. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden op internet. Ik at deze week elders een volkoren boterham met cottage cheese en snippers paprika, eenvoudig maar erg lekker.

Ik zit per dag rond de 1200 kcal. Ik wil afvallen en mijn gewone verbruik ligt zo rond de 1600-1700 kcal per dag. Dus moet ik daar onder zitten om af te vallen.

Ik weeg op dit moment mijn eten idd af en heb het gevoel dat ik de hele dag aan het eten ben.

Ik zal mijn gemiddelde dag beschrijven:

Ontbijt: 150 g magere kwark, 20g whey protein*, 100 g fruit: dv aardbeien, frambozen, bessen, 25 gr suiker arme cruesli.

tussendoor 1 appel, sinaasappel of iets exotisch als mangostone of dragonfruit

Lunch 100g ijsbergsla, 120g komkommer, 100 g tomaten, blikje van 80g tonijn (=50g tonijn en 2 heel blije katten), 40 g cottage cheese, 30 g zaden en pittenmix of augurk of olijfjes en dan 15 g ceasardressing of als die er niet is 6g olijfolie en wat azijn van de augurken met peper en wat zout. 

Tussendoor 2: knaaggroenten, wortel, tomaat, komkommer, paprika zo'n 150 g

Avondeten: minimaal 150g groenten, 100g zilvervliesrijst en max 125 g kipdijfilet. Dat kan in een curry zijn maar ook een plaat in de oven.

Nu wordt het winter en komen de stamppotten op tafel dan weeg ik 350 g af en komt er rauwkost bij.

Tussendoor 3: kwark of fruit, soms ongezouten nootjes of een plakje vleeswaar met een augurkje.

*ik doe krachttraining en wil vooral vet afvallen, om mijn spieren te behouden / op te bouwen heb ik zo rond de 80-100 g proteïne per dag nodig die kom ik de rest van de dag te kort en omdat ik meestal voor mijn ontbijt train voeg ik ze daar toe.

Ik drink voornamelijk water of thee, zo'n 3l per dag ongeveer 30-35ml per kg lichaamsgewicht. 

dan

dan

07-10-2023 om 15:34

Isabella70 schreef op 07-10-2023 om 14:20:

Poeh zeg. Geen ander bed of een betere bank? Voor je afvallen is slecht slapen ook funest dus je zit in een lastige cirkel vast.
Ik ben wel blij met hoe het gaat! Ik probeer meer te zwemmen en mijn stappen gaan vooruit. Maar wat afvallen zou toch ook wel fijn zijn. (Weer bijgekomen)
Toch maar eens minderen met koolhydraten, van plan om vanavond salade te eten ipv eindeloos heerlijke bollen

 De bank is niet geschikt om elke nacht op te liggen slapen, een ander bed is er wel maar dat wordt ook door onze zoon gebruikt als hij met vriendin een weekend hier zijn. Maar ik hoop dat de positietrainer goed zal helpen en de nachtrust van ons beiden een stuk beter zal worden. 

Welke bollen zou je anders erbij eten? Je moet je niet alles gaan ontzeggen hoor. Ik heb gisteren ook nog wat slagroomsoesjes gegeten maar wel een aangepast aantal en die in een bakje gedaan. Voorheen zou de hele doos leeg geweest zijn in 1 avond, wel samen met mijn man, nu waren er nog een aantal over. 

dan

dan

07-10-2023 om 15:46

Ysenda schreef op 07-10-2023 om 14:20:

[..]

Ik zit per dag rond de 1200 kcal. Ik wil afvallen en mijn gewone verbruik ligt zo rond de 1600-1700 kcal per dag. Dus moet ik daar onder zitten om af te vallen.

Ik weeg op dit moment mijn eten idd af en heb het gevoel dat ik de hele dag aan het eten ben.

Ik zal mijn gemiddelde dag beschrijven:

Ontbijt: 150 g magere kwark, 20g whey protein*, 100 g fruit: dv aardbeien, frambozen, bessen, 25 gr suiker arme cruesli.

tussendoor 1 appel, sinaasappel of iets exotisch als mangostone of dragonfruit

Lunch 100g ijsbergsla, 120g komkommer, 100 g tomaten, blikje van 80g tonijn (=50g tonijn en 2 heel blije katten), 40 g cottage cheese, 30 g zaden en pittenmix of augurk of olijfjes en dan 15 g ceasardressing of als die er niet is 6g olijfolie en wat azijn van de augurken met peper en wat zout.

Tussendoor 2: knaaggroenten, wortel, tomaat, komkommer, paprika zo'n 150 g

Avondeten: minimaal 150g groenten, 100g zilvervliesrijst en max 125 g kipdijfilet. Dat kan in een curry zijn maar ook een plaat in de oven.

Nu wordt het winter en komen de stamppotten op tafel dan weeg ik 350 g af en komt er rauwkost bij.

Tussendoor 3: kwark of fruit, soms ongezouten nootjes of een plakje vleeswaar met een augurkje.

*ik doe krachttraining en wil vooral vet afvallen, om mijn spieren te behouden / op te bouwen heb ik zo rond de 80-100 g proteïne per dag nodig die kom ik de rest van de dag te kort en omdat ik meestal voor mijn ontbijt train voeg ik ze daar toe.

Ik drink voornamelijk water of thee, zo'n 3l per dag ongeveer 30-35ml per kg lichaamsgewicht.

 

Je eet zeker niet te weinig en vooral ook gezond. Ik zit op 1432 cal per dag maar dat zal nog minderen naarmate ik meer gewicht verlies want voorheen zat ik iets hoger. De ene dag heb ik ook het gevoel dat ik steeds aan het eten ben maar de andere dag moet ik echt wel eens schipperen. Ik train niet heel veel eigenlijk, 1 keer per week groepsles krachttraining en nog 1 keer per week nadat ik op de loopband heb gestaan, binnenkort ook weer de spinning erbij maar dat is geen krachttraining. En verder het wandelen op de dagen waarop niet gesport wordt, dat is althans het streven. 

Hier ook voornamelijk water, op het werk ook nog thee en 1 beker koffie met melk, thuis ook water en op vrije dagen wel koffie in de ochtend. Op het werk eet ik tussendoor meestal fruit, heel soms yoghurt. 

Isabella70

Isabella70

07-10-2023 om 15:49 Topicstarter

Dan, gezonde bollen wel hoor, volkoren bollen. Helemaal prima maar wat minder kan misschien wel helpen toch wat af te gaan vallen en het dwingt me ook wat meer groente te eten. (Je moet toch wat eten
Ik neem me de tijd vaak niet en zo’n bolletje oid is snel gepakt en snel gegeten. 
Vandaag dus lunch met ruim 4 ons groente, poeh wat een werk om het weg te knagen. Wel heel lekker maar voor mij dus te arbeidsintensief om vaak te doen. (Wel plan het vaker te doen!) 
Ik ga me zeker niet alles ontzeggen, is niets voor mij! 

dan

dan

07-10-2023 om 15:56

Isabella70 schreef op 07-10-2023 om 15:49:

Dan, gezonde bollen wel hoor, volkoren bollen. Helemaal prima maar wat minder kan misschien wel helpen toch wat af te gaan vallen en het dwingt me ook wat meer groente te eten. (Je moet toch wat eten)
Ik neem me de tijd vaak niet en zo’n bolletje oid is snel gepakt en snel gegeten.
Vandaag dus lunch met ruim 4 ons groente, poeh wat een werk om het weg te knagen. Wel heel lekker maar voor mij dus te arbeidsintensief om vaak te doen. (Wel plan het vaker te doen!)
Ik ga me zeker niet alles ontzeggen, is niets voor mij!


Nee, je moet doen wat bij je past anders hou je het niet vol. En een volkoren bolletje is altijd nog een stuk beter dan tussendoor trek krijgen en naar de koek of chips grijpen. 

Ik ben dol op zelfgemaakte soep, daar zit ook al veel groente in. Eigenlijk zou ik dat ook best wat vaker als lunch kunnen nemen, eventueel bakje pureersoep want dat is niet zo'n grote portie, want ik hou wel van afwisseling hierin. 

Isabella70

Isabella70

07-10-2023 om 16:23 Topicstarter

Ysenda, klinkt idd intensief!

Soep, ja, lekker, zeker in winter. Laatste dagen weer makkelijk met kant en klaar (soep) terwijl een soepje maken niet veel werk hoeft te zijn. 

dan

dan

07-10-2023 om 16:26

Zelf heb ik binnen nu en een week meerdere momenten waarbij ik buiten de deur eet, ik zal zeker wel wat lekkers nemen en proberen zoveel mogelijk gezonde keuzes te maken want die zijn er echt wel genoeg. En me beslist niet volproppen, genoeg is genoeg. Eventueel 1 sneetje stokbrood bij de soep maar verder geen broodjes erbij. En bijvoorbeeld wel wat fruit als toetje maar niet ook nog ijs met saus en mousse. En bij het ontbijt in het hotel neem ik wel een lekkere volkoren boterham maar geen croissantje. 

Isabella70

Isabella70

07-10-2023 om 19:36 Topicstarter

Goede plannen dan! Hier ook wel goede plannen voor mijn dagen weg, maar of het bij plannen blijft…?

Ik moet zeggen dat ik er toch wel de voordelen van inzie, van zoveel groente. Nu 600 gr gehad vandaag,  voor mij echt veel. Het leuke is vind ik dat ik zo moe van al dat eten ben dat ik gewoonweg geen zin meer heb in iets anders. 
(heb echt wel wat anders gehad buiten de groente om maar niet zoveel) 
Dat scheelt! 
Ga toch eens kijken of ik dit vaker ingepland krijg, bevalt me wel. Nu begon ik de laatste weken wel vaker een maaltijd met wat rauwkost eerst maar niet zoveel als vandaag. Ook een uitgebreide salade gehad, erg lekker.

dan

dan

07-10-2023 om 19:46

Isabella70 schreef op 07-10-2023 om 19:36:

Goede plannen dan! Hier ook wel goede plannen voor mijn dagen weg, maar of het bij plannen blijft…?

Ik moet zeggen dat ik er toch wel de voordelen van inzie, van zoveel groente. Nu 600 gr gehad vandaag, voor mij echt veel. Het leuke is vind ik dat ik zo moe van al dat eten ben dat ik gewoonweg geen zin meer heb in iets anders.
(heb echt wel wat anders gehad buiten de groente om maar niet zoveel)
Dat scheelt!
Ga toch eens kijken of ik dit vaker ingepland krijg, bevalt me wel. Nu begon ik de laatste weken wel vaker een maaltijd met wat rauwkost eerst maar niet zoveel als vandaag. Ook een uitgebreide salade gehad, erg lekker.

Dat geloof ik goed, ik moest er ook enorm aan wennen om ook bij de lunch meer groente te nemen maar dat gaat nu al een stuk beter. Ik weet niet of ik aan 600 gram kom, denk het niet, het zijn vaak maar kleine beetjes per keer maar het is allemaal mooi meegenomen. Ik had als lunch nog wel een grote kom tomatensoep dus ja, dat zijn ook groentes natuurlijk (tomaat, ui, knoflook en nog basilicum). Ik probeer ook wel af te wisselen, heb nu kastanjechampignons in huis ipv gewone. Vast ook lekker door een omelet of pastasaus. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.