Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


dan

dan

07-10-2023 om 19:52

Ook met het maken van verse soep probeer ik zoveel mogelijk af te wisselen, courgettesoep is hier populair maar ik neem ook wel de vers pakketten van de supermarkt om eens iets anders te hebben zoals Indiase wortelsoep of pastinaaksoep. Hierbij vervang ik dan wel het bouillonblokje of doe er een minder in dan vermeld staat. Ook probeer ik meer met kruiden te werken. 
Volgende week wil ik gevulde courgette maken, soms maak ik wel eens gevulde paprika. Helaas is mijn man niet zo dol op dit soort dingen dus dat betekent 2 keer koken. 

net uit eten geweest, en net zoals de afgelopen 1,5 heb ik bij uit eten gewoon gegeten waar ik trek in had. Water erbij als drinken dat dan weer wel.

dan

dan

08-10-2023 om 07:38

Ik vind het wel wat lastig om alles te eten bij een etentje, misschien omdat ik nog niet heel veel ben afgevallen, ik moet zoveel moeite doen voordat er een kilo af is. Dus ik ga de gulden middenweg maar proberen te bewandelen, wel lekker eten en wat opletten wat ik neem en op tijd stoppen met eten. Meestal neem ik cola zero of in het begin nog koffie of misschien thee (brunch). Thuis drink ik wel genoeg water van tevoren en erna ook. 

Nou kijk ik maak natuurlijk nog wel de overweging "vind ik dit het waard" een dessert vind ik het niet waard, friet vind ik het ook niet waard. Dus dat heb in beiden tijdens het etentje ook niet op.

Maar vanavond wil mijn zoon zelf een toetje "maken" hij heeft 2 soorten ijs gekocht en frambozen, dat toetje gaat dus zeker wel gegeten worden ! 

dan

dan

08-10-2023 om 09:38

Decembermamma schreef op 08-10-2023 om 09:23:

Nou kijk ik maak natuurlijk nog wel de overweging "vind ik dit het waard" een dessert vind ik het niet waard, friet vind ik het ook niet waard. Dus dat heb in beiden tijdens het etentje ook niet op.

Maar vanavond wil mijn zoon zelf een toetje "maken" hij heeft 2 soorten ijs gekocht en frambozen, dat toetje gaat dus zeker wel gegeten worden !




Ja, dat is wel een goeie om te kijken wat je iets waard vindt. De friet laat ik sowieso liggen en geen brood Denk dat ik als toetje eerder chocolademousse zou nemen ipv ijs, dat vind ik nu soms toch te koud in mijn buik en krijg er soms ook last van.

dan

dan

08-10-2023 om 15:20

Denk dat ik het nog wel netjes heb gehouden, veel roerei genomen, ook wat salade en veel tomaten. Slechts 1 klein broodje bij de soep. Ook maar 1 keer naar dessertbuffet geweest en verder vooral thee en koffie gedronken. Maar de kans zit erin dat ik vroeg in de avond nog een rondje ga wandelen. 

dan

dan

13-10-2023 om 15:37

Nu nog 1 etentje voor de boeg dit weekend. Bij de lunch en ontbijt elders heb ik het ook vrij rustig gehouden. Op zich zijn dat voor mij niet de moeilijke momenten, ook het avondeten gaat best aardig. Maar tussen de lunch en het avondeten blijf ik het nog moeilijk houden. Ik denk dat dit toch deels te maken heeft met mijn slechte nachtrust. En hoop dat dit binnenkort wat zal verbeteren. Gisteravond om die reden niet wezen sporten maar vanmiddag wel bijna 3 kwartier gewandeld, dit staat voor dit weekend ook op de planning

Isabella70

Isabella70

14-10-2023 om 00:22 Topicstarter

Hier valt de schade ook wel mee van mijn dagen weg, denk/ vind ik zelf. Heb veel afgeslagen en het met momenten best gezond gedaan! (Beter dan ooit bij dagen weg denk ik) 
Hier niet de frietjes afgeslagen en ook wel een pizza gehad en teveel wijn.
Maar geen zoetigheid, was wel moeilijk want veel erg aanlokkelijk gebak dat er fantastisch uitzag.
En enorm veel gelopen dus dat compenseert dan wel weer wat. Hoop ik.

Dan, slecht slapen is echt funest (ken het) hoop dat het snel beter gaat! 

dan

dan

14-10-2023 om 09:23

Isabella70 schreef op 14-10-2023 om 00:22:

Hier valt de schade ook wel mee van mijn dagen weg, denk/ vind ik zelf. Heb veel afgeslagen en het met momenten best gezond gedaan! (Beter dan ooit bij dagen weg denk ik)
Hier niet de frietjes afgeslagen en ook wel een pizza gehad en teveel wijn.
Maar geen zoetigheid, was wel moeilijk want veel erg aanlokkelijk gebak dat er fantastisch uitzag.
En enorm veel gelopen dus dat compenseert dan wel weer wat. Hoop ik.

Dan, slecht slapen is echt funest (ken het) hoop dat het snel beter gaat!

Het vele lopen scheelt altijd al en inderdaad eventueel keuzes maken. Ik had woensdag risotto maar het was geen hele grote portie. Gisteravond wel een glas wijn gedronken, had er zin in. En ik hoopte daardoor ook beter te slapen. Ben idd iets beter uitgerust wakker geworden maar elke avond wijn drinken is niet mijn bedoeling.

Vandaag lijkt het mooi weer te worden dus kan op pad om te wandelen. Als het lekker gaat, breid ik mijn rondje altijd wat uit, hoeft niet heel veel te zijn maar alle beetjes helpen. Buiten wandelen vind ik fijner dan op de loopband in de sportschool maar het is wel goed om die optie achter de hand te hebben zodra het echt pokkeweer wordt.  Zeker omdat de sportschool vlakbij mijn werk is. 

dan

dan

14-10-2023 om 14:05

Eigenlijk heb ik slechts 1 moment waarop ik het vaak lastig heb met het maken van gezonde keuzes en de hoeveelheid en dat is alleen tussen de lunch en het avondeten in, na het avondeten neem ik meestal niks meer, heb er ook geen behoefte aan. Alleen na het 's avonds sporten neem ik soms wel een cracker met iets erop. 
Net voor de lunch heb ik 50 minuten gewandeld in een stevig tempo, daarna een gezonde lunch genomen met omelet met champignons en gemengde salade. Voor vanavond staat er lasagne op het menu, hier gaan altijd veel groentes in en ik wil "mijn" deel met courgette doen ipv lasagnebladen. Ik wil ook nog een portie overhouden om in te vriezen. 

Volgende week wil ik me wat meer verdiepen in gezonde tussendoortjes voor na de lunch of eens iets anders als ontbijt ipv altijd yoghurt met fruit. 

dan

dan

17-10-2023 om 16:29

De dagen hebben veel verschil, gisteren na de lunch helaas aan de chips gezeten, was moe (slecht geslapen) en dan pak ik daar helaas toch nog naar. Niet in huis halen helpt niet, als ik ze niet in de winkelkar leg, doet mijn man dat wel. Gelukkig wel gewandeld dus dat compenseert nog iets. Vandaag vrij, ik wilde gaan sporten maar heb langer geslapen dan verwacht dus niet gesport (groepsles) maar wel gewandeld.
 Ik had gisteren brood gebakken en dit vult echt goed, ik heb nu nog een sneetje liggen en de rest zit per 2 of 3 sneetjes verpakt in de vriezer. Ik heb meerdere varianten broodmix in huis dus dit ga ik de komende tijd zeker vaker doen. Straks eet ik geen warme maaltijd omdat ik op tijd de deur uit ben maar nog een sneetje zelfgebakken brood met wat salade, als lunch had ik een wrap met salade, ei, cottage cheese, zongedroogde tomaat en komkommer. Ook dat vulde behoorlijk waardoor ik weinig behoefte had aan tussendoortjes. Ik zag ook een recept voor ontbijtwafels (minder koolhydraten) maar helaas had ik hiervoor niet alle ingrediënten in huis dus die bak ik later deze week om vervolgens in te vriezen. Ik denk dat wat meer variatie in het ontbijt ook beter zal zijn, nu grijp ik altijd naar yoghurt met fruit omdat het snel en makkelijk is, soms wat chiazaad er doorheen.

Isabella70

Isabella70

17-10-2023 om 16:46 Topicstarter

Ja ach, hier ook 2 x mist in gegaan, zoals meestal met chocolade, dat is echt mijn ding. (En dan helaas geen klein stukje) 
Kunst is idd wel je daar niet totaal door te laten ontmoedigen en gewoon weer verder te gaan. Lukt me nu wel! 
Niet in huis hebben werkt bij mij toch wel voor 99%. (1 x ben ik de chocolade gaan kopen) 
Ik vind toch eigenlijk wel dat je man je hiermee mag gaan helpen, is toch wel het minste, is toch super goed zoals je bezig bent. (En uiteindelijk ook in zijn belang!) 
Partner hier wil wel helpen maar vergeet het regelmatig gewoon. Na een hele hoop gesoebat hier was ik het op een bepaald moment wel zat en nu gaat alles wat ik vind onmiddellijk vuilbak in. Dat helpt wel 
Partner kan uiteraard kopen wat hij wil maar het ergens wegleggen waar ik het niet prominent zie vind ik niet teveel gevraagd. 
Dat doe ik ook voor hem als ik toch eens iets koop want meestal wil hij zelf ook wel voor gezond gaan en afvallen. 
Lekker zelf brood bakken, staat al lang op mijn lijstje maar nog niet gedaan. 
Lunch vandaag: stuk komkommer, 2 paprika’s en 2 gekookte eitjes. Ik merk dat ik heel simpel ook erg lekker kan vinden, fijn bij weinig tijd. 
Straks  maakt partner vispotje en hij stelde zelf voor er nog een salade bij te maken, wordt nog wat met hem 

Daarom ben ik dus heel blij met de app van het Voedingscentrum daar hou ik precies bij wat ik eet en in de fit app hou ik bij wat ik verbrand. Gisteren 1900 kcal verbrand en met een bakje chips erbij 1525 kcal gegeten. 

Vandaag een toetje bij de maaltijd dat maakt na het avondeten mijn geconsumeerde kcal 1.494. Ik moet nog wandelen maar mijn verbrandde kcal zijn nu al 1.359. Dus als ik zou willen kan er vanavond nog wel een koekje bij maar denk niet dat ik trek heb. Heb de hele dag al een vol gevoel.

dan

dan

18-10-2023 om 13:09

Isabella70 schreef op 17-10-2023 om 16:46:


Ik vind toch eigenlijk wel dat je man je hiermee mag gaan helpen, is toch wel het minste, is toch super goed zoals je bezig bent. (En uiteindelijk ook in zijn belang!)
Partner hier wil wel helpen maar vergeet het regelmatig gewoon. Na een hele hoop gesoebat hier was ik het op een bepaald moment wel zat en nu gaat alles wat ik vind onmiddellijk vuilbak in. Dat helpt wel
Partner kan uiteraard kopen wat hij wil maar het ergens wegleggen waar ik het niet prominent zie vind ik niet teveel gevraagd.
Dat doe ik ook voor hem als ik toch eens iets koop want meestal wil hij zelf ook wel voor gezond gaan en afvallen.
Lekker zelf brood bakken, staat al lang op mijn lijstje maar nog niet gedaan.


Ik zou ook liever hebben dat hij mee zou doen en daardoor geen chips ed in de winkelkar zou gooien tijdens de weekboodschappen. Maar gelukkig zijn er genoeg dingen die hij snaait en die ik niet echt lekker genoeg vind om erdoor in de fout te gaan. Ik probeer alle gezonde dingen van mij in een doorzichtige voorraadbus te doen en die van hem in een doos waarbij ik niet gelijk de inhoud kan zien. Verder probeer ik de avondmaaltijd zodanig gezond te maken dat we er beiden van kunnen eten. Morgen maak ik bami en dan gebruik ik pasta met minder koolhydraten, die lijkt op tagliatelle of mie (die nestjes) zodra het gekookt is. Bij maaltijden met aardappels, groente en vlees laat ik voor mezelf de aardappels weg en eet vooral groente, ben toch niet zo dol op gekookte aardappels dus dat kost me geen moeite. 

Het brood bakken is me bevallen, dit wil ik er beslist in houden want ik ben dol op brood. Doordat het enorm vult, hoef ik er minder van te eten om een gevuld gevoel te krijgen. Ik wil ook nog andere dingen maken maar daar hoop ik volgende week mee te beginnen (moet wel alles in huis hebben ervoor).
De weegschaal ging vanochtend weer zachtjes aan de goede kant op. Het zou fijn zijn als er bij mijn volgend weegmoment bij de sportschool in totaal 10 kg af is, liefst vet natuurlijk. Het sporten bij de sportschool is nu iets minder maar ik wandel nog wel zoveel mogelijk, dus toch voldoende beweging. Maar er staan de komende weken wel een aantal sportmomenten gepland bij de sportschool zodat ik weer alle spiergroepen kan trainen. 

dan

dan

18-10-2023 om 13:14

Het lukt me wel steeds beter om na een slechte(re) dag, toch weer de draad op te pakken en op de juiste manier verder te gaan. Er zullen tenslotte altijd wel momenten komen waarbij het niet haalbaar is om die dag gezond te eten en dat is niet erg zolang we er niet in blijven hangen en weer volledig de fout in gaan. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.