Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


Isabella70

Isabella70

19-10-2023 om 00:07 Topicstarter

Ik ben ook dol op brood. Maar merk dat ik het minder eet, ik begin wel weer een beetje in goede flow te komen, het loopt weer meer vanzelf allemaal. Fijn, dat is lang geleden, laatste maanden lukte het maar niet om daar weer te komen.
Zit wel sowieso wat beter in mijn vel en zorg ook emotioneel beter voor mezelf, dat scheelt allemaal wel enorm. 
Wat ook helpt is dat partner best goed mee doet. Ik hoef al zeker niet apart te koken. Dat scheelt echt veel werk. Vandaag bijv Griekse salade en daar heeft hij een boterham bij genomen en ik niet.
Morgen zoete aardappel frietjes in oven, geroosterde wortels, biefstuk met champignons en salade. Veel zin in (oh wat wordt eten toch lekker als je er bewuster mee bezig bent!) ik eet bijna nooit meer vlees dus wel zin in biefstuk.  

dan

dan

19-10-2023 om 14:57

Isabella70 schreef op 19-10-2023 om 00:07:

Ik ben ook dol op brood. Maar merk dat ik het minder eet, ik begin wel weer een beetje in goede flow te komen, het loopt weer meer vanzelf allemaal. Fijn, dat is lang geleden, laatste maanden lukte het maar niet om daar weer te komen.
Zit wel sowieso wat beter in mijn vel en zorg ook emotioneel beter voor mezelf, dat scheelt allemaal wel enorm.
Wat ook helpt is dat partner best goed mee doet. Ik hoef al zeker niet apart te koken. Dat scheelt echt veel werk. Vandaag bijv Griekse salade en daar heeft hij een boterham bij genomen en ik niet.
Morgen zoete aardappel frietjes in oven, geroosterde wortels, biefstuk met champignons en salade. Veel zin in (oh wat wordt eten toch lekker als je er bewuster mee bezig bent!) ik eet bijna nooit meer vlees dus wel zin in biefstuk.

Het scheelt zeker een hoop werk als je partner ook meedoet met een gezondere leefstijl. Ik heb al bami op en had er roerei bij, ik ben niet dol op vlees. Mijn man krijgt er wel vlees bij. Vanochtend heb ik weer een stuk kaas met minder zout gekocht, deze is toch een stuk lekkerder dan het stuk dat ik ervoor had gekocht. En een zakje gemengde noten maar een kleinere portie. 

Ik wil vanavond sporten, groepsles, en eet van tevoren wat zelfgebakken brood met salade. Morgenavond eten we courgettesoep, dat zit al kant en klaar in de vriezer, voor mezelf zelfgebakken brood erbij en voor mijn man stokbrood (zit ook in de vriezer). 

Isabella70

Isabella70

20-10-2023 om 07:49 Topicstarter

Hier lukt het zwemmen al weer minder, te druk. Was vast van plan geweest dat zeker 2x per week te doen, maar is echt lastig plannen en het is echt enorm druk weer hier. Moeilijk om los te laten maar is nu eenmaal even zo. 1x pw lukt vooralsnog wel. 
Het helpt ook niet zo dat zwembad niet naast de deur is, er gaat met reistijd erbij best wat tijd inzitten. 
Wel loop ik flink met hond, ook fijn. 

dan

dan

20-10-2023 om 14:50

Isabella70 schreef op 20-10-2023 om 07:49:

Hier lukt het zwemmen al weer minder, te druk. Was vast van plan geweest dat zeker 2x per week te doen, maar is echt lastig plannen en het is echt enorm druk weer hier. Moeilijk om los te laten maar is nu eenmaal even zo. 1x pw lukt vooralsnog wel.
Het helpt ook niet zo dat zwembad niet naast de deur is, er gaat met reistijd erbij best wat tijd inzitten.
Wel loop ik flink met hond, ook fijn.


1 keer per week is toch altijd nog beter dan helemaal niks en je loopt met de hond dus op zich toch in beweging. 

dan

dan

20-10-2023 om 15:33

ik heb net een kruidkoek gebakken, wel een met minder koolhydraten maar de smaak is prima, smaakt naar kruidnootjes. Als hij volledig is afgekoeld, stop ik hem in plakjes in de vriezer, speciaal voor de momenten waarop ik moe ben en snaaidrang heb. 

Isabella70

Isabella70

21-10-2023 om 03:07 Topicstarter

Wat leuk dat je zoveel bakt! 
Het liefst zou ik op mijn werk doen wat ik thuis doe: alle ‘zooi’ die ik tegenkom weggooien  
Bah, dropjes (oef) snoepjes, koekjes, er ligt weer zo veel uitnodigend…en dat met nachtdienst-weerstand (nul). Extra trots op mezelf dan toch dat ik het weersta! 
Ik eet thuis met nachtdienst wel standaard wat minder verantwoord, maar dat is dan maar zo. 
Na nachtdienst weer fanatiek verder! 

Hey dat is snoep van een ander! Daar blijf je dus vanaf! Zo doe ik dat tenminste. 

Hier thuis ook, dat snoep is van kind dus daar mag ik niet aankomen! 

dan

dan

21-10-2023 om 13:30

Isabella70 schreef op 21-10-2023 om 03:07:

Wat leuk dat je zoveel bakt!
Het liefst zou ik op mijn werk doen wat ik thuis doe: alle ‘zooi’ die ik tegenkom weggooien
Bah, dropjes (oef) snoepjes, koekjes, er ligt weer zo veel uitnodigend…en dat met nachtdienst-weerstand (nul). Extra trots op mezelf dan toch dat ik het weersta!
Ik eet thuis met nachtdienst wel standaard wat minder verantwoord, maar dat is dan maar zo.
Na nachtdienst weer fanatiek verder!

Ja, het bakken vind ik leuk en het ruikt ook zo lekker in huis, beker thee of koffie erbij. Ik wil verschillende lekkernijen, wel zo gezond mogelijk, in huis hebben voor de moeilijke momenten. Maar voor mij is het makkelijk om dit te doen (moet er wel zin in hebben uiteraard) want ik werk alleen in de ochtend, wel erg vroeg beginnen, dus ben voor de lunch nog thuis. Ik bedenk per dag waar ik zin in heb tijdens de lunch, dat kan een omelet zijn met groenten (heel vaak) maar ook een wrap met van alles erop/ertussen. Soep vind ik ook erg lekker als lunch, vaak is er op maandag nog soep over van de dag ervoor en dat eet ik op met een boterham of cracker, vaak nog rauwkost erbij. 

Nu heb ik al een paar dagen volle kwark met appel en kaneel gegeten als ontbijt, gisteren met wat noten erdoor. De appel met kaneel warm ik kort op in de magnetron, echt lekker zo, echt romig, en het vult behoorlijk. Rond de middag ook nog zo'n 3 kwartier gewandeld, hooguit wat gespetter over me heen gehad toen ik alweer bijna thuis was. Ik begin het wandelen toch steeds fijner te vinden en ik overweeg om mijn abonnement op de sportschool op te zeggen zodra dit afloopt, ergens in mei. Ik merk dat ik de groepslessen leuk vind maar ik vind het niet fijn om nog eens terug te moeten naar de sportschool als ik al lekker thuis ben. In december heb ik een aantal kortere werkdagen (uren opmaken) en dan is het haalbaar om een groepsles overdag te doen. Maar goed, het kan best zijn dat ik alsnog van gedachten verander en het abonnement laat doorlopen, het is nog geen mei.

dan

dan

21-10-2023 om 15:28

Isabella70 schreef op 21-10-2023 om 03:07:



Bah, dropjes (oef) snoepjes, koekjes, er ligt weer zo veel uitnodigend…en dat met nachtdienst-weerstand (nul). Extra trots op mezelf dan toch dat ik het weersta!

Ik ben dol op drop maar koop het niet vanwege mijn hoge bloeddruk. Hopelijk daalt die wel zodra ik wat meer op een gezonder gewicht kom. Ik hoop begin december op 10 kg minder te zitten (in totaal vanaf mei), dan heb ik namelijk mijn weegmoment weer bij de sportschool. Nu schommel ik steeds rond 8 of 8,5 kg eraf, had wat etentjes ed de afgelopen week. Alleen volgend weekend nog iets te doen elders maar verder weinig etentjes ed meer de komende tijd. 

Isabella70

Isabella70

21-10-2023 om 16:22 Topicstarter

Ik hoop ook voor je dat je bloeddruk gaat dalen dan!
Dol op drop maar dat wil ik nu dus echt niet eten. (maar geen zorgen Decembermamma, ik kom niet ongeoorloofd aan snoep van een ander
Hier morgen een etentje maar ik maak me daar inmiddels wat minder druk om. Gezonder eten zit nu beter in mijn systeem dus heb wel wat vertrouwen erin dat ik niet de slechtste  keuzes daarin ga maken. (Vertrouwen had ik tot voor kort niet meer) En dat ik sowieso geen toetje ga nemen, scheelt al zoveel! Misschien wel frietjes, maar dat vind ik voor een keer niet zo erg en dan compenseer ik met de andere maaltijden die dag. 

dan

dan

21-10-2023 om 17:18

Je moet inderdaad wel kunnen genieten van een etentje, je kunt ervoor kiezen om sommige dingen bewust niet te nemen maar ook om het wel te nemen en dit de dagen ervoor en erna weer te compenseren.

Ik had afgelopen zondag een etentje met allemaal tapas, heb die avond meer gegeten dan ik eigenlijk gepland had maar geen alcoholische dranken genomen. Moet kunnen zolang ik daarna weer de draad oppak met gezonder leven. Voor vandaag zit ik nog niet eens aan het aantal calorieën die ik dagelijks mag nemen. Dus dat worden nog wat kaasblokjes na het avondeten. Meestal neem ik na het avondeten bewust niks meer. 

Isabella70

Isabella70

22-10-2023 om 23:56 Topicstarter

Bleeh, toch teveel gehad bij etentje!
Gadver, nu helemaal opgeblazen. Wil ik niet meer! Ook teveel wijn en oa daardoor denk ik te weinig weerstand bij de koffie na en gewoon de koekjes erbij gegeten……
Goede nieuws is dat het dus niet ok voelt en ik echt vastbesloten ben dit een volgende x anders te doen. Partner was ook mee en ervaarde hetzelfde. 
Rest vd dag wel aangepast gegeten maar dit was toch to much. (Voorheen at ik wel vaker zo en vond ik het ok) 

oh, teveel eten bij een etentje en je dan gewoon beroerd voelen - herkenning! Ik probeer me dat nu altijd van te voren al heel goed te bedenken: ik kan die patatjes/toetje/taart nu wel ook opeten (want heel lekker), maar daar krijg ik vannacht (opvliegers) en morgen (brak door de slechte nacht) heel erg spijt van. Vaak weerhoudt dit schrikbeeld mij van 'over-eten'. Laatst met opzet echt weinig gegeten (maar wel hapjes mogen proeven bij de kinderen) - helemaal happy na afloop (en de volgende dag )

Isabella70

Isabella70

24-10-2023 om 09:54 Topicstarter

Ja Tine, ben wel weer even genezen 
Bij de etentjes bij mijn dagen weg kon ik me goed beheersen. Bij dit etentje hadden we wat hapjes samen, dat vind ik ook wel weer erg gezellig en uit gezelligheid eet ik dan flink mee en vergeet ook snel te matigen.
Maar goed, we gaan weer vrolijk door! 

dan

dan

24-10-2023 om 12:16

Isabella70 schreef op 24-10-2023 om 09:54:

Ja Tine, ben wel weer even genezen
Bij de etentjes bij mijn dagen weg kon ik me goed beheersen. Bij dit etentje hadden we wat hapjes samen, dat vind ik ook wel weer erg gezellig en uit gezelligheid eet ik dan flink mee en vergeet ook snel te matigen.
Maar goed, we gaan weer vrolijk door!

Dat had ik onlangs bij de tapas, dat ging in rondes en daardoor meer gegeten dan de bedoeling was. Maar zoiets moet eens kunnen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.