Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


Wij hebben zondag voor het eerst sinds (ik denk zeker een jaar) weer pizza gegeten. Een echte slechte van de domino's, ik heb hem helemaal op en wist dat dit qua calorieën 3 maaltijden was. Later in de avond ook heel veel trek en dus nog een bakje chips gepakt. 
Er was overigens ook wel een reden, we waren allemaal moe van een hele dag buiten en wilden niet koken maar hadden ook trek. Toen ik gisteren keek bleek ik zelfs nog calorieën over te hebben (ik had er meer verband die dag dan gegeten).
Soms moet zo'n uitspatting kunnen.

En dan ga de dag erna weer gewoon verder waar je was qua eten! 

Isabella70

Isabella70

24-10-2023 om 12:44 Topicstarter

Blijft wat dubbel hoor, want heb toch het gevoel dat ik weer terug bij af ben en dat zegt de weegschaal ook 
Blijkbaar kan ik zo’n uitspatting (nu) niet zo goed hanteren en mijn lijf ook niet (meer). 
Maar positieve blijft dat ik er echt wel spijt van heb (tot voor kort niet meer) en ik dit voorlopig dus niet meer wil, hoop dat ik volgende x wat meer oplet. 

Isabella70

Isabella70

24-10-2023 om 20:43 Topicstarter

Ik begin er wel wat in te komen, weer opstarten na mislukkend etentje kost geen moeite meer, wel fijn! Vandaag geluncht met gekookte eitjes en wat rauwe wortels en paprika, avondeten pasta met zalm en spinazie en een salade erbij. Lekker! Tussendoor koffie met melk en proeven van kippensoep die ik gemaakt heb. En als toetje altijd mijn yoghurt, altijd dezelfde yoghurt met wisselend fruit en mijn vaste muesli. (Zelfgemaakt en precies zoals ik ‘m wil inmiddels)

Isabella70

Isabella70

24-10-2023 om 21:43 Topicstarter

Mmhh, heb eens mijn eiwitten van vandaag globaal geteld, dacht eigenlijk dat ik er wel veel had gehad maar dat valt toch wel tegen, kom niet aan het minimum dat aanbevolen is. Zo wordt het natuurlijk niks met mijn spieren! 
Maar poeh, lastiger wel dan ik dacht. 

Waarom eet je muesli als toetje,,?

Isabella70

Isabella70

24-10-2023 om 22:18 Topicstarter

Decembermamma schreef op 24-10-2023 om 22:03:

Waarom eet je muesli als toetje,,?

Om kort te gaan: oa dus om wat meer eiwitten/ voedingsmiddelen binnen te krijgen. (Ik eet overdag niet zoveel) Omdat ik het lekker vind, omdat het een gewoonte is, en vaak zo uitkomt met mijn wisseldiensten. Ik ben vaak laat thuis en heb dan nog honger en neem dat dan meestal. Ik noem het toetje omdat ik het vaak eet ergens ná warme maaltijd. 

Isabella70 schreef op 24-10-2023 om 21:43:

Mmhh, heb eens mijn eiwitten van vandaag globaal geteld, dacht eigenlijk dat ik er wel veel had gehad maar dat valt toch wel tegen, kom niet aan het minimum dat aanbevolen is. Zo wordt het natuurlijk niks met mijn spieren!
Maar poeh, lastiger wel dan ik dacht.

 Waarschijnlijk zat je al gewoon goed met je gekookte eieren en yoghurt. Als je er meer van neemt dan je nodig hebt, word je er ook weer dikker van immers. Meteen na het krachttrainen eiwitrijk eten is beter voor je spieropbouw, las ik laatst. Als je te veel eiwitten gaat eten terwijl je niet hebt gesport, is de kans groot dat het dan gewoon wordt omgezet in vet.

dan

dan

25-10-2023 om 13:09

Isabella70 schreef op 24-10-2023 om 21:43:

Mmhh, heb eens mijn eiwitten van vandaag globaal geteld, dacht eigenlijk dat ik er wel veel had gehad maar dat valt toch wel tegen, kom niet aan het minimum dat aanbevolen is. Zo wordt het natuurlijk niks met mijn spieren!
Maar poeh, lastiger wel dan ik dacht.

Dat is bij mij ook zo, de ene keer kom ik er makkelijk aan, evenals bij vetten maar de dag erna is het soms wel puzzelen. In dat geval neem ik maar wat kaas. Zeker als ik nog niet aan mijn dagelijkse hoeveelheid calorieën zit. Of wat noten maar daarvan eet ik er snel teveel. 

dan

dan

25-10-2023 om 13:14

Vanochtend na het werk weer eens op de loopband gestaan in de sportschool. Had het programma vetverbranding gekozen en weer wat hellingen. Ik moest er toch weer wat in komen, niet qua stappen maar qua hellingen. Daarna nog een toestel gedaan voor de buikspieren. Morgen heb ik weer groepsles clubpower dus de andere toestellen daarom niet gedaan. 

dan

dan

25-10-2023 om 13:19

Isabella70 schreef op 24-10-2023 om 22:18:

[..]

Om kort te gaan: oa dus om wat meer eiwitten/ voedingsmiddelen binnen te krijgen. (Ik eet overdag niet zoveel) Omdat ik het lekker vind, omdat het een gewoonte is, en vaak zo uitkomt met mijn wisseldiensten. Ik ben vaak laat thuis en heb dan nog honger en neem dat dan meestal. Ik noem het toetje omdat ik het vaak eet ergens ná warme maaltijd.

Ik denk dat het vooral van belang is om te kijken wat bij je past, ook ivm je werk. Zo hou je het beter vol om gezonder te leven.

Isabella70

Isabella70

25-10-2023 om 13:41 Topicstarter

Valeria schreef op 25-10-2023 om 12:53:

[..]

Waarschijnlijk zat je al gewoon goed met je gekookte eieren en yoghurt. Als je er meer van neemt dan je nodig hebt, word je er ook weer dikker van immers. Meteen na het krachttrainen eiwitrijk eten is beter voor je spieropbouw, las ik laatst. Als je te veel eiwitten gaat eten terwijl je niet hebt gesport, is de kans groot dat het dan gewoon wordt omgezet in vet.

Dat dacht ik, maar ik kwam toch echt niet aan minimale 0,8 per kg. Toch wel goed om te weten want dat zal dan wel vaker zo zijn. (Ik eet niet iedere dag eieren) 

Gister dus nog een lapje kaas en lapje kipfilet genomen De laatste tijd drink ik geen kefir meer, ga dat weer kopen dat scheelt weer flink met eiwitten.

Isabella70 schreef op 25-10-2023 om 13:41:

[..]

Dat dacht ik, maar ik kwam toch echt niet aan minimale 0,8 per kg. Toch wel goed om te weten want dat zal dan wel vaker zo zijn. (Ik eet niet iedere dag eieren)

Gister dus nog een lapje kaas en lapje kipfilet genomen De laatste tijd drink ik geen kefir meer, ga dat weer kopen dat scheelt weer flink met eiwitten.

ik kom er ook moeilijk aan, dus ik mik zo'n 15 g whey protein door mijn kwark. Omdat het uit melk komt proef je het ook niet. Als shake krijg ik het echt niet weg.

Isabella70

Isabella70

25-10-2023 om 15:34 Topicstarter

Ysenda schreef op 25-10-2023 om 14:50:

[..]

ik kom er ook moeilijk aan, dus ik mik zo'n 15 g whey protein door mijn kwark. Omdat het uit melk komt proef je het ook niet. Als shake krijg ik het echt niet weg.

Ja dat is ook een idee. Is toch de bedoeling dat ik ook wat spieren krijg 

dan

dan

25-10-2023 om 16:22

Ysenda schreef op 25-10-2023 om 14:50:

[..]

ik kom er ook moeilijk aan, dus ik mik zo'n 15 g whey protein door mijn kwark. Omdat het uit melk komt proef je het ook niet. Als shake krijg ik het echt niet weg.

Dat doe ik soms ook door de yoghurt of kwark maar vooral om de ochtend tot de pauze op het werk goed door te komen zonder al teveel trek. Tussen mijn ontbijt en de pauze zit 5 uur dus best lang. Is mijn eigen schuld dat ik zo vroeg aan het ontbijt zit, sommige collega's nemen hun yoghurt mee en eten dit tussendoor op. Ik drink tussendoor wel veel water en thee. 

Isabella70 schreef op 25-10-2023 om 15:34:

[..]

Ja dat is ook een idee. Is toch de bedoeling dat ik ook wat spieren krijg

Maar dan is trainen belangrijker dan veel eiwitten eten. Als je veel traint en je eet niet genoeg eiwitten, komen die spieren ook wel. Je krijgt niet ineens wel spieren door eiwitten als je niet genoeg traint. Dus ik zou me eerst op die beweging richten. Dat lijkt me persoonlijk ook makkelijker dan alles uitrekenen en afwegen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.