Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


Isabella70

Isabella70

25-10-2023 om 19:39 Topicstarter

Valeria schreef op 25-10-2023 om 19:19:

[..]

Maar dan is trainen belangrijker dan veel eiwitten eten. Als je veel traint en je eet niet genoeg eiwitten, komen die spieren ook wel. Je krijgt niet ineens wel spieren door eiwitten als je niet genoeg traint. Dus ik zou me eerst op die beweging richten. Dat lijkt me persoonlijk ook makkelijker dan alles uitrekenen en afwegen.

Ah! Ik dacht dat eiwitten eten genoeg was 

dan

dan

25-10-2023 om 20:18

Valeria schreef op 25-10-2023 om 19:19:

[..]

Maar dan is trainen belangrijker dan veel eiwitten eten. Als je veel traint en je eet niet genoeg eiwitten, komen die spieren ook wel. Je krijgt niet ineens wel spieren door eiwitten als je niet genoeg traint. Dus ik zou me eerst op die beweging richten. Dat lijkt me persoonlijk ook makkelijker dan alles uitrekenen en afwegen.


Ik neem aan dat je hiermee vooral krachttraining bedoelt? Of telt cardio ook mee? 

Valeria schreef op 25-10-2023 om 19:19:

[..]

Maar dan is trainen belangrijker dan veel eiwitten eten. Als je veel traint en je eet niet genoeg eiwitten, komen die spieren ook wel. Je krijgt niet ineens wel spieren door eiwitten als je niet genoeg traint. Dus ik zou me eerst op die beweging richten. Dat lijkt me persoonlijk ook makkelijker dan alles uitrekenen en afwegen.

die eiwitten zijn vooral bedoeld om je spieren te behouden terwijl je afvalt zodat je zuiver vet afvalt.

Isabella70

Isabella70

25-10-2023 om 20:24 Topicstarter

Ysenda schreef op 25-10-2023 om 20:19:

[..]

die eiwitten zijn vooral bedoeld om je spieren te behouden terwijl je afvalt zodat je zuiver vet afvalt.

Dat, maar voor mij persoonlijk gaat het ook echt om spieropbouw, dan zou ik nog meer eiwitten moeten nuttigen. 

dan

dan

25-10-2023 om 20:30

Ysenda schreef op 25-10-2023 om 20:19:

[..]

die eiwitten zijn vooral bedoeld om je spieren te behouden terwijl je afvalt zodat je zuiver vet afvalt.


Oke, ik hoorde bij het vorige weegmoment dat ik behalve vet ook wat spiermassa kwijt was geraakt, dat was wel jammer natuurlijk. In die periode had ik inderdaad beduidend  minder beweging gehad. Nu zorg ik ervoor dat ik weer meer beweging heb, dat kan in de sportschool zijn maar ook door te wandelen. En ik let daarnaast op mijn voeding. 

dan schreef op 25-10-2023 om 20:18:

[..]

Ik neem aan dat je hiermee vooral krachttraining bedoelt? Of telt cardio ook mee?

Als je dezelfde spieren heel lang achter elkaar gebruikt, groeien ze ook. Maar wat men onder cardio verstaat verschilt natuurlijk. De kinderen die ik training geef doen nog geen krachttraining; toch zie je ze gespierd worden. Die doen voornamelijk intervallen en tempowisselingen, zo'n 3-4 keer in de week (4,5 tot 6 uur), dus niet een paar herhalingen met veel kracht, en ook niet een uur wandelen met een lage hartslag.

dan

dan

25-10-2023 om 21:13

Valeria schreef op 25-10-2023 om 20:47:

[..]

Als je dezelfde spieren heel lang achter elkaar gebruikt, groeien ze ook. Maar wat men onder cardio verstaat verschilt natuurlijk. De kinderen die ik training geef doen nog geen krachttraining; toch zie je ze gespierd worden. Die doen voornamelijk intervallen en tempowisselingen, zo'n 3-4 keer in de week (4,5 tot 6 uur), dus niet een paar herhalingen met veel kracht, en ook niet een uur wandelen met een lage hartslag.


Wellicht valt spinning wel onder cardio en een uur stevig doorstappen ook, slenteren uiteraard niet. Als ik op de loopband ga, dan heb ik regelmatig wisselende hellingen en daarbij gaat mijn hartslag wel omhoog. Nog beter zou zijn als ik mijn tempo ook wat meer zou afwisselen maar dat is de volgende stap. 

Isabella70

Isabella70

26-10-2023 om 07:40 Topicstarter

Ik reken normaal nooit uit of weeg iets af. 
Ik had nu eenmaal mijn eiwitten globaal geteld, net zoals ik dat ook af en toe voor vezels heb gedaan. Puur om een globaal beeld te krijgen. En dat heb ik dus gekregen: te weinig eiwitten op een dag dat ik voor mijn doen best veel eiwitten at, dus wrs eet ik ze te weinig.  (Was ook uitkomst met vezels dus die heb ik verhoogd en ik let daar nu iets meer op) 

Iedere beweging zorgt voor sterkere spieren of onderhoud van die spieren. Accent ligt bij cardio natuurlijk anders dan bij krachttraining. 

Qu beweging gaat het hier Mwel goed vind ik. Vooruitgang is nog steeds erg minimaal maar dat is deels een heel bewuste keuze, heb veel last van bepaalde klachten en weet dat ze erger kunnen worden als ik te snel te veel doe. Rem mezelf steeds af. En deels is het een kwestie van weinig tijd.
Maar (langsaam) vooruitgang blijft wel het plan en daar heb ik die spieren natuurlijk wel voor nodig 

Hoi dames (en heren). Ik heb een gezond gewich, maar zou graag gezonder willen eten vanwege een chronische aandoening (endometriose). Ik hen veel buikklachten en hoop dat gezonde voeding een steentje kan bijdragen aan het verminderen daarvan. Zijn er meer mensen die zo'n soort reden hebben, dus naast afvallen of 'gewoon' gezonder leven?

dan

dan

26-10-2023 om 12:00

Index224 schreef op 26-10-2023 om 10:00:

Hoi dames (en heren). Ik heb een gezond gewich, maar zou graag gezonder willen eten vanwege een chronische aandoening (endometriose). Ik hen veel buikklachten en hoop dat gezonde voeding een steentje kan bijdragen aan het verminderen daarvan. Zijn er meer mensen die zo'n soort reden hebben, dus naast afvallen of 'gewoon' gezonder leven?


Bij mij is het gezonder leven om diverse redenen, uiteraard om een gezonder gewicht te krijgen maar ook om me in het algemeen beter te voelen (minder moe vooral), beter te slapen en zeker ook mijn bloeddruk omlaag te krijgen. 

Isabella70

Isabella70

26-10-2023 om 13:04 Topicstarter

Ik merkte in eerdere periodes dat ik gezonder at dat ik me mentaal en emotioneel zo veel beter voelde. Letterlijk door het gezonde(re) eten bedoel ik, niet via een omweg. (Bijv ik voel me beter over mezelf nu ofzo) 
Dat kan ik nu hard gebruiken, woelige periode! 
Verder heb ik een aantal chronische klachten, vooral aan bewegingsapparaat. Ook daarbij hoop ik dat gezonder eten kan bijdragen. Maar probeer/ hoop vooral sterker te worden fysiek om mijn zwakke plekken beter te kunnen opvangen. 
Het lukt me niet voldoende ruimte vrij te maken om echt goed aan de slag te gaan met de klachten. Daar is het te druk voor. Dus probeer ik langzaamaan mijn activiteiten niveau op te krikken. Soms ga ik te snel en dan spelen mijn klachten weer heviger op.De laatste tijd gaat het echt goed, relatief. En langzaamaan probeer ik ook meer rust te creëren in mijn leven om andere keuzes te kunnen gaan maken,  wil bijv meer gaan zwemmen en ook iets van yoga gaan doen. 
Voor nu lukt dat nog niet erg en probeer ik vooral te roeien met riemen die ik heb. Dus bijv het huishouden leuker maken en meer als een workout benaderen. Of de wandeling met hond actiever maken. 

dan

dan

26-10-2023 om 15:46

Ja, ik merkte een aantal jaar geleden, toen ik ook gezonder at door oa bloedarmoede, dat ik me beter voelde. Het doet zeker wat met je als je gezonder eet en leeft. 
Helaas blijf ik nu nog steeds erg moe, ondanks gezonder eten en meer bewegen. Zodra het slapen beter gaat, zal dat vast schelen. 

dan

dan

27-10-2023 om 11:57

Nu zit ik op -10 kg, al een erg mooi resultaat en ik hoop dat mijn gewicht geleidelijk aan blijft dalen, het hoeft niet super snel te gaan, het moet wel vol te houden zijn. 
Ik heb weer een afspraak staan voor een nieuw slaaponderzoek begin december, dit is om te zien hoe het tegen die tijd is met de slaapapneu. En ik heb gisteren contact opgenomen met iemand die oa acupunctuur doet, ik hoop dat dit zal helpen bij mijn vermoeidheidsklachten. Het zou zo fijn zijn weer wat meer energie te hebben. 

ik ben de oliebollenkraam voorbij gelopen!! Mag ik een schouderklopje?!

dan

dan

27-10-2023 om 16:11

TineWinkel schreef op 27-10-2023 om 15:31:

ik ben de oliebollenkraam voorbij gelopen!! Mag ik een schouderklopje?!

Ja hoor, hier ook al een oliebollenkraam in het centrum. Gelukkig voor mij is hij nog niet open als ik na het werk naar huis fiets. En naderhand nog eens terug, daar heb ik meestal geen zin in (ik ben soms nogal gemakzuchtig).

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.