Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


dan

dan

15-08-2023 om 12:22

Ysenda schreef op 15-08-2023 om 11:54:

[..]

smoothies en sap zijn gewoon suikerwater in een gezond ogende vermomming.

Fruit zoals het van struik of boom komt is wel onderdeel van gezonde voeding, met name de vezels blijven goed beschikbaar en die zijn nodig voor darmwerking etc.

Dus fruit weg laten is een niet door wetenschap ondersteunde visie. Beperken van de hoeveelheid in sommige gevallen wel, maar de meeste mensen eten by far te weinig fruit.

Sommige mensen zie ik inderdaad echt veel fruit eten, zelf eet ik 1 stuk fruit (of 2 kleinere) tijdens de pauze op het werk en 's ochtends vroeg een handje blauwe bessen in de yoghurt en soms nog wat ander fruit erbij, ook ongeveer een handje.

Smoothies en sap neem ik niet zo vaak. 

dan schreef op 15-08-2023 om 12:22:

[..]

Sommige mensen zie ik inderdaad echt veel fruit eten, zelf eet ik 1 stuk fruit (of 2 kleinere) tijdens de pauze op het werk en 's ochtends vroeg een handje blauwe bessen in de yoghurt en soms nog wat ander fruit erbij, ook ongeveer een handje.

Smoothies en sap neem ik niet zo vaak.

wat je vrij makkelijk kunt doen is het verhogen van je groente intake. Ipv  een boterham een salade nemen van sla, tomaat, komkommer en bv tonijn met een klein beetje olijfolie (1 of 2 gram). Een bakje worteltjes, paprika, en komkommer in de middag of de avond.

Advies voor fruit is 200g per dag, dat is ongeveer 1 grote sinaasappel maar voor de meeste mensen is meer helemaal geen probleem, alleen diabetici moeten opletten. Zeker niet als je fruit eet ipv bv een koek of snoep. 

dan

dan

15-08-2023 om 13:55

Ysenda schreef op 15-08-2023 om 13:52:

[..]

wat je vrij makkelijk kunt doen is het verhogen van je groente intake. Ipv een boterham een salade nemen van sla, tomaat, komkommer en bv tonijn met een klein beetje olijfolie (1 of 2 gram). Een bakje worteltjes, paprika, en komkommer in de middag of de avond.

Advies voor fruit is 200g per dag, dat is ongeveer 1 grote sinaasappel maar voor de meeste mensen is meer helemaal geen probleem, alleen diabetici moeten opletten. Zeker niet als je fruit eet ipv bv een koek of snoep.

Dit soort dingen doe ik nu inderdaad al iets vaker bij de lunch. Of ik neem soms een maaltijdsalade. Verder neem ik regelmatig een omelet met groente als lunch, soms nog brood erbij maar minder dan voorheen.

dan schreef op 15-08-2023 om 12:22:

[..]

Sommige mensen zie ik inderdaad echt veel fruit eten, zelf eet ik 1 stuk fruit (of 2 kleinere) tijdens de pauze op het werk en 's ochtends vroeg een handje blauwe bessen in de yoghurt en soms nog wat ander fruit erbij, ook ongeveer een handje.

Smoothies en sap neem ik niet zo vaak.

Wat is veel? (En een handje klinkt als 10 bosbessen, dat vind ik dan weer erg weinig.)

6 stukken fruit in plaats van brood of zo lijkt me wat extreem, maar ik vind sommige mensen tegenwoordig wel doorgeslagen in hun fruitangst. Die krijgen dan ook minder van de andere benodigde voedingsstoffen binnen die in fruit zitten, terwijl ze de eventuele koolhydraten zo verbranden als ze een extra rondje lopen. 

dan

dan

15-08-2023 om 15:03

Valeria schreef op 15-08-2023 om 14:35:

[..]

Wat is veel? (En een handje klinkt als 10 bosbessen, dat vind ik dan weer erg weinig.)

6 stukken fruit in plaats van brood of zo lijkt me wat extreem, maar ik vind sommige mensen tegenwoordig wel doorgeslagen in hun fruitangst. Die krijgen dan ook minder van de andere benodigde voedingsstoffen binnen die in fruit zitten, terwijl ze de eventuele koolhydraten zo verbranden als ze een extra rondje lopen.


Als ik er nog ander fruit bij doe in de yoghurt, vind ik 1 handje bessen wel genoeg. Is dit het enige fruit, dan neem ik wel wat meer. Zeker als ik tijdens de pauze op het werk ook een stuk fruit neem. 

dan

dan

15-08-2023 om 15:12

Ik hou meer van hartig dan van zoet, eet wel fruit maar dus geen hele grote hoeveelheden. 

Isabella70

Isabella70

15-08-2023 om 15:15 Topicstarter

Hier ook fruit fan! 
Eet het de laatste jaren wel dagelijks. 
Maar mijn plan is juist veel meer fruit te gaan eten. Ik eet er ook nooit teveel van. Naar mijn mening dan hè, ik merk die fruitangst zeker ook op, en volgens die mensen eet ik vast te veel. 
Dik ben ik ik niet van mijn fruit, wel van de koekjes, de chips etc. 
Hier een soort van omgekeerde detox dag, ter afsluiting van een periode die niet heel slecht ging (voor mijn doen) maar zeker ook niet goed. 
Morgen wil ik weer goed gaan starten, iig met veel fruit! 

dan

dan

15-08-2023 om 15:22

Isabella70 schreef op 15-08-2023 om 15:15:

Hier ook fruit fan!
Eet het de laatste jaren wel dagelijks.
Maar mijn plan is juist veel meer fruit te gaan eten. Ik eet er ook nooit teveel van. Naar mijn mening dan hè, ik merk die fruitangst zeker ook op, en volgens die mensen eet ik vast te veel.
Dik ben ik ik niet van mijn fruit, wel van de koekjes, de chips etc.
Hier een soort van omgekeerde detox dag, ter afsluiting van een periode die niet heel slecht ging (voor mijn doen) maar zeker ook niet goed.
Morgen wil ik weer goed gaan starten, iig met veel fruit!

Nu zijn er wel verse aardbeien van de landwinkel in huis, die zijn natuurlijk wel erg lekker dus best kans dat er morgen een flinke portie aardbeien door de yoghurt gaat, naast de blauwe bessen. Verder ben ik van plan om morgenmiddag op de fiets naar de afspraak bij de podoloog te gaan, is ongeveer 9 km fietsen op een gewone fiets. En waarschijnlijk straks nog een wandeling van ongeveer een half uurtje terwijl het mooi weer is. Eind deze week nog eens sporten maar dan vooral krachttraining, ook wat cardio om op te warmen. Ben sinds half mei 3,5 kg afgevallen, niet echt veel maar beter dan niks. Bij de sportschool is ook de mogelijkheid om een programma te volgen waarbij je een weekmenu krijgt maar ik hou er niet van om zoiets te doen, ik maak liever zelf een weekmenu gebaseerd op wat we beiden lekker vinden (wel gezonde maaltijden). 


Isabella70

Isabella70

15-08-2023 om 15:58 Topicstarter

Ik vind 3,5 kg wel veel! Zeker als er ook meer spieren bij zijn gekomen. Vergeet de weegschaal het gaat om verminderen van vet.
Ik vind fruit ontzettend lekker maar neem me niet genoeg de moeite het klaar te maken etc, net als met groente. Jaja, kleine moeite, maar er zitten al zo weinig uren in een dag! 
Maar ik ben echt van plan wat meer aandacht eraan te gaan geven. Heel veel fruit in huis altijd, kinderen eten super  veel, dus zou niet zo moeilijk moeten zijn…
Aardbeien vind ik echt super lekker. 

Isabella70

Isabella70

15-08-2023 om 16:00 Topicstarter

Oh dat is echt het laatste dat ik zou willen, menu van een ander. 
Ik weet ook prima wat gezond is maar organisatie, aandacht, energie erin stoppen daar gaat het soms/ vaak mis. 

dan

dan

15-08-2023 om 16:20

Isabella70 schreef op 15-08-2023 om 16:00:

Oh dat is echt het laatste dat ik zou willen, menu van een ander.
Ik weet ook prima wat gezond is maar organisatie, aandacht, energie erin stoppen daar gaat het soms/ vaak mis.

Op zich werkt het wel hoor, heb het een aantal jaar geleden ook nog gedaan met best goed resultaat. Maar ik voelde me wel erg gebonden, en vaak ook wat aparte combinaties hier en daar. Ik begin altijd erg vroeg met werken en dan vind ik yoghurt erg makkelijk, wat fruit en handje muesli erdoor en ik kan eten. In de winter durf ik wel eens havermout te eten met wat fruit erdoor en kaneel. De lunch wissel ik altijd erg af, bekijk per dag waar ik zin in heb (ben altijd thuis voor lunchtijd). 

dan

dan

15-08-2023 om 16:24

Isabella70 schreef op 15-08-2023 om 15:58:

Ik vind 3,5 kg wel veel! Zeker als er ook meer spieren bij zijn gekomen. Vergeet de weegschaal het gaat om verminderen van vet.
Ik vind fruit ontzettend lekker maar neem me niet genoeg de moeite het klaar te maken etc, net als met groente. Jaja, kleine moeite, maar er zitten al zo weinig uren in een dag!
Maar ik ben echt van plan wat meer aandacht eraan te gaan geven. Heel veel fruit in huis altijd, kinderen eten super veel, dus zou niet zo moeilijk moeten zijn…
Aardbeien vind ik echt super lekker.


Ik zou het erg fijn vinden als mijn bovenkleding wat losser zou zitten, daar merk ik nog niks van, broeken soms een beetje maar op een rare plek, net onder mijn billen, niet in mijn taille.

Heb zelf tijd genoeg om van alles klaar te maken maar had vandaag ook een maaltijdsalade mee van de supermarkt ipv zelf van alles bij elkaar te zoeken, dit was als lunch.

Als avondeten is het iets minder gezond, het zijn gebakken aardappels, wel met sla en rauwkost erbij, klein beetje dressing en misschien nog hard gekookt ei erbij voor mij. 

Ik werk sinds begin juni met een personal trainer voor voeding en beweging en haar idee van een dieet: dat is wat je dagelijks doet, dat is je dieet, daar moet je meer van de gezonde dingen gaan eten en daardoor eet je minder van de ongezonde dingen. En begin met vooral meer water te drinken. 
En alleen al door dagelijks op te schrijven en te wegen wat je echt eet eet je minder en gezonder. Ik ben nu 7kg kwijt, voornamelijk vet want mijn weegschaal geeft aan dat ik ongeveer 100g aan spieren ben verloren. 

dan

dan

15-08-2023 om 16:32

Ysenda schreef op 15-08-2023 om 16:25:

Ik werk sinds begin juni met een personal trainer voor voeding en beweging en haar idee van een dieet: dat is wat je dagelijks doet, dat is je dieet, daar moet je meer van de gezonde dingen gaan eten en daardoor eet je minder van de ongezonde dingen. En begin met vooral meer water te drinken.
En alleen al door dagelijks op te schrijven en te wegen wat je echt eet eet je minder en gezonder. Ik ben nu 7kg kwijt, voornamelijk vet want mijn weegschaal geeft aan dat ik ongeveer 100g aan spieren ben verloren.

Dat is een mooi resultaat, 7 kg. 

Op een of andere manier heb ik de afgelopen 2 dagen minder behoefte aan tussendoortjes na de lunch. Ik hou wel alles bij in een app die gerelateerd is aan de app van de sportschool maar ik weeg weinig tot niks af, dat zou misschien wel beter zijn om wel te doen. Ik doe wel mijn best meer water te drinken maar na het avondeten drink ik bijna niks meer, ik heb geen zin om 's nachts mijn bed uit te moeten als ik al zo vroeg moet opstaan. 

Ik heb eind deze maand weer mijn weegmoment bij de sportschool, tussendoor weeg ik me vrij weinig. Maar ik verwacht weinig spectaculairs, eerlijk gezegd. Denk dat het minder sporten van een paar weken geleden zeker wel terug te zien zijn bij de spiermassa. Dit is de eerste week na mijn vakantie dat ik weer 2 keer ga sporten. De week ervoor niet en tijdens mijn vakantie 1 keer per week en de weken erna ook zo.

Hier nu met DM-verpleegkundige/diëtiste(met expertise op gebied DM, via streng keto/75% carnivoor, OMAD en IF) 15 kg kwijt sinds begin maart. Voor het eerst dat ik gewicht verlies. De gewone dietistes/coaches kregen het niet voor elkaar en ik heb er een aantal versleten😉
Dat kon ook niet anders, met insulineresistentie kun je niet afvallen omdat je niet aan vetverbranding toekomt en al gaf ik dat aan, niemand wist de juiste weg( ik ook niet). 
Superblij, ik wil er nog 15 a 20 af.
Inmiddels vrij van DM mediatie, geen bloeddruk medicatie meer, binnenkort medicatie voor cholesterol er af, door de ketose mentaal goed in m'n vel.
Als ik richting streefgewicht zit kan er weer iets meer, bv wat groente ( hoog in koolhydraten dus nu niet handig). Fruit blijf ik af.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.