Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


Isabella70

Isabella70

06-08-2023 om 20:53 Topicstarter

Fijne vakantie Decembermamma!

Dan, hier ook minder! Veel stressoren en dan houd ik het toch niet vol allemaal. 
Het is niet dat ik het volledig loslaat maar het gaat ook zeker niet zoals ik graag wil. 
Wel vastbesloten het weer op te gaan pakken. Zoek wel even het beste moment, nu te moe. (Er komen hier even teveel dingen samen) 

Isabella70

Isabella70

06-08-2023 om 20:56 Topicstarter

TineWinkel schreef op 02-08-2023 om 08:52:

ja, maar - dat van die buikomvang - dat lijkt me toch ook heel erg van je lengte afhankelijk? Als je 1m60 bent is een buikomvang van 80 cm toch echt heel anders dan voor iemand van 1m85?

edit: kon het niet laten nog even te zoeken...

Overgewicht - Check je buikomvang met een touwtje | Mens en Gezondheid: Diversen (infonu.nl)

Ja, dat zal. 
Voor mij zijn het toch ook maar hulpmiddelen, uiteindelijk zie en voel je toch ook wel of je gezond (genoeg) bent?! Ik hoef maar naar mijn blubberbuik te kijken of het antwoord is daar 

dan

dan

07-08-2023 om 11:41

Isabella70 schreef op 06-08-2023 om 20:53:

Fijne vakantie Decembermamma!

Dan, hier ook minder! Veel stressoren en dan houd ik het toch niet vol allemaal.
Het is niet dat ik het volledig loslaat maar het gaat ook zeker niet zoals ik graag wil.
Wel vastbesloten het weer op te gaan pakken. Zoek wel even het beste moment, nu te moe. (Er komen hier even teveel dingen samen)


Ja, dat kun je soms zo even hebben en dan lukt het toch niet. Beter dan even op het gemak, inderdaad niet volledig loslaten. 

Vakantie hoeft geen reden te zijn om aan te komen. 
Vorig jaar zaten we ergens waar geen normaal ontbijt was, maar ondanks de chocoladebroodjes en zo zorgde het vele lopen ervoor dat ik nog afviel ook.
Je moet alleen niet denken 'nu mag het, want het is vakantie', want zo kom je nooit verder. Er is altijd wel iets. 'Nu regent het, nu mag ik thuisblijven', 'etentje, dus ik kan geen water drinken'. Enz. 

O nee maar ik weet gewoon dat het qua lope ln wel goed komt maar we hebben de hele vakantie maar 3 dagen een keuken ter beschikking.

dan

dan

10-08-2023 om 12:26

Ik zal er nu zeker aan moeten geloven om goed op mijn voeding te letten, bij de huisarts bleek dat mijn bloeddruk echt erg hoog is, moet volgende week terug komen. Dus de zoutpot achterwege laten en vooral alternatieven bedenken hiervoor. Nu strooi ik zelf nooit zout ergens overheen maar in veel produkten zit best al wat zout zoals bouillonblokjes en die gebruik ik als ik soep kook. Als ik kaas eet, dan met minder zout, dat soort aanpassingen. 
De chips zal ik nu zeker maar laten staan maar ik ben wel dol op een hartig tussendoortje na de lunch. 
Het kan zijn dat ik slaapapneu heb en heb al een consult staan in september bij de longarts. 

Isabella70

Isabella70

10-08-2023 om 12:43 Topicstarter

Getver dan! 
Slaapapneu komt vaak door overgewicht, grote kans dat je afvallen daar nog veel invloed op kan hebben. 
Partner hier was grote snurker en had net geen apneu. (onderzocht) Hij snurkt nu soms heel licht maar meestal slaapt hij nu geluidloos, ik mis zijn snurken soms echt 😂
(Maar blijf wel hopen dat hij volhoudt, ook nu eerste schrik van al zijn klachten wat meer gezakt is) 
Minder zout is ook weer goed voor de lijn en minder suiker weer goed voor bloeddruk. Succes! 
Heb hier nu aantal kruiden in tuin, met verse kruiden kun je veel lekkere dingen doen, wel vaak duur. 

dan

dan

10-08-2023 om 13:23

Isabella70 schreef op 10-08-2023 om 12:43:

Getver dan!
Slaapapneu komt vaak door overgewicht, grote kans dat je afvallen daar nog veel invloed op kan hebben.
Partner hier was grote snurker en had net geen apneu. (onderzocht) Hij snurkt nu soms heel licht maar meestal slaapt hij nu geluidloos, ik mis zijn snurken soms echt 😂
(Maar blijf wel hopen dat hij volhoudt, ook nu eerste schrik van al zijn klachten wat meer gezakt is)
Minder zout is ook weer goed voor de lijn en minder suiker weer goed voor bloeddruk. Succes!
Heb hier nu aantal kruiden in tuin, met verse kruiden kun je veel lekkere dingen doen, wel vaak duur.

Ja, de klad zat er wat in de laatste tijd maar zal er toch weer flink tegenaan moeten met het sporten en op mijn voeding letten. Op zich at ik wel gezond maar de laatste periode teveel ongezonde tussendoortjes, voel me ook moe en nergens zin in terwijl ik me een poosje geleden een stuk beter voelde. 

dan

dan

10-08-2023 om 13:26

Isabella70 schreef op 10-08-2023 om 12:43:


Heb hier nu aantal kruiden in tuin, met verse kruiden kun je veel lekkere dingen doen, wel vaak duur.

Op zich maakt prijs me niet zoveel uit maar ik ben niet zo goed in het bedenken welke kruiden bij welk gerecht horen. Heb wel wat potjes gedroogde kruiden in huis. 

dan schreef op 10-08-2023 om 12:26:

Ik zal er nu zeker aan moeten geloven om goed op mijn voeding te letten, bij de huisarts bleek dat mijn bloeddruk echt erg hoog is, moet volgende week terug komen. Dus de zoutpot achterwege laten en vooral alternatieven bedenken hiervoor. Nu strooi ik zelf nooit zout ergens overheen maar in veel produkten zit best al wat zout zoals bouillonblokjes en die gebruik ik als ik soep kook. Als ik kaas eet, dan met minder zout, dat soort aanpassingen.
De chips zal ik nu zeker maar laten staan maar ik ben wel dol op een hartig tussendoortje na de lunch.
Het kan zijn dat ik slaapapneu heb en heb al een consult staan in september bij de longarts.

Suiker houdt veel meer vocht vast dan zout. Opletten met zout is niet erg, maar weglaten is niet handig ivm natrium/jodium, mineralen die je hard nodig hebt. Weglaten van suiker is een beter idee, ook(!) fruitsuikers, want je lijf ziet het verschil niet).🙂

Isabella70

Isabella70

15-08-2023 om 02:08 Topicstarter

Max88 schreef op 15-08-2023 om 01:26:

[..]

Suiker houdt veel meer vocht vast dan zout. Opletten met zout is niet erg, maar weglaten is niet handig ivm natrium/jodium, mineralen die je hard nodig hebt. Weglaten van suiker is een beter idee, ook(!) fruitsuikers, want je lijf ziet het verschil niet).🙂

Weglaten van toegevoegde suikers is altijd een goed idee. Maar fruit laten lijkt me flink ongezond. Of bedoel je niet fruit met fruitsuikers? 

Fruit moet je niet weglaten, nee. Daar zitten namelijk allerlei dingen in die je óók nodig hebt.  Bij dingen als koekjes of frisdrank is dat niet. 

Fruit wordt redelijk overschat, of onderschat, als je ziet hoeveel mensen er soms van eten. Een smoothie bv bevat enorm veel suiker. Iemand die zegt veel fruit te eten, krijgt veel suiker binnen.
Als je af wilt vallen/ dm2/glucose tolerantie /insulineresistentie ( ook zonder overgewicht kun je dat hebben en dan val je niet af, wat je ook doet), dan is het beperken/weglaten van fruit een hele goede keuze; het scheelt veel suikerinname. 👍

Max88 schreef op 15-08-2023 om 10:38:

Fruit wordt redelijk overschat, of onderschat, als je ziet hoeveel mensen er soms van eten. Een smoothie bv bevat enorm veel suiker. Iemand die zegt veel fruit te eten, krijgt veel suiker binnen.
Als je af wilt vallen/ dm2/glucose tolerantie /insulineresistentie ( ook zonder overgewicht kun je dat hebben en dan val je niet af, wat je ook doet), dan is het beperken/weglaten van fruit een hele goede keuze; het scheelt veel suikerinname. 👍

smoothies en sap zijn gewoon suikerwater in een gezond ogende vermomming.

Fruit zoals het van struik of boom komt is wel onderdeel van gezonde voeding, met name de vezels blijven goed beschikbaar en die zijn nodig voor darmwerking etc.

Dus fruit weg laten is een niet door wetenschap ondersteunde visie. Beperken van de hoeveelheid in sommige gevallen wel, maar de meeste mensen eten by far te weinig fruit. 

dan

dan

15-08-2023 om 12:20

Max88 schreef op 15-08-2023 om 01:26:

[..]

Suiker houdt veel meer vocht vast dan zout. Opletten met zout is niet erg, maar weglaten is niet handig ivm natrium/jodium, mineralen die je hard nodig hebt. Weglaten van suiker is een beter idee, ook(!) fruitsuikers, want je lijf ziet het verschil niet).🙂

Er zijn nog genoeg producten waaraan al zout toegevoegd is dus helemaal zoutarm is sowieso amper mogelijk. Dit is ivm mijn vrij hoge bloeddruk

Ik probeer de middenweg te bewandelen op elk gebied dus met zout, suiker, vet enz. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.