Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


Isabella70 schreef op 04-07-2023 om 16:33:

[..]

Ja, bij een doorsnee restaurant krijg je er vaak allerlei ongezonds bij.
Maar ‘witte’ pasta valt voor mij ook onder ongezond. Dus liever niet te vaak.

Ach, dat valt reuze mee als je de cijfers vergelijkt. Er zit méér in de volkorenpasta, maar niet niks in de witte pasta. Bovendien eet je nog veel meer op een dag, dus je hoeft niet álles uit die pasta te halen.

Je kunt beter witte pasta eten en dan geen snoep, dan volkoren pasta en wel snoep  

Maar ik sport dagelijks ongeveer 2 uur, dus een bord witte pasta doet me geen kwaad. Als je wil afvallen telt dat misschien net wat meer op dan volkoren pasta, maar ik eet sowieso vaker op een dag dus hoef ook niet alle voedingstoffen in 1 keer. Net zoals ook niet al mijn fruitmomenten fruit zijn dat optimaal vol zit - ik neem gewoon 3 soorten en aan het eind van de dag maakt het dan niet uit dat in het ene wat minder van dit zit dan in het andere.

Isabella70

Isabella70

04-07-2023 om 18:23 Topicstarter

Ja dat kan. Daarom is een (gezond) voedingspatroon ook zo persoonlijk. 
Ik sport niet ( beweeg wel redelijk veel) en eet niet zo vaak. Voor mij dus wel belangrijk om uit dat wat ik eet vezels en mineralen ed te halen. 

dan

dan

04-07-2023 om 19:10

Valeria schreef op 04-07-2023 om 17:40:

[..]

Ach, dat valt reuze mee als je de cijfers vergelijkt. Er zit méér in de volkorenpasta, maar niet niks in de witte pasta. Bovendien eet je nog veel meer op een dag, dus je hoeft niet álles uit die pasta te halen.

Je kunt beter witte pasta eten en dan geen snoep, dan volkoren pasta en wel snoep

Maar ik sport dagelijks ongeveer 2 uur, dus een bord witte pasta doet me geen kwaad. Als je wil afvallen telt dat misschien net wat meer op dan volkoren pasta, maar ik eet sowieso vaker op een dag dus hoef ook niet alle voedingstoffen in 1 keer. Net zoals ook niet al mijn fruitmomenten fruit zijn dat optimaal vol zit - ik neem gewoon 3 soorten en aan het eind van de dag maakt het dan niet uit dat in het ene wat minder van dit zit dan in het andere.

 

Dat is inderdaad wel zo. Ik sport ongeveer 3 uur per week (sportschool) dus een stuk minder. Eventueel kan ik via hen ook een programma volgen naast het sporten waarbij ik een schema krijg waarop staat wat ik per dag mag eten, een weekmenu dus. Ik probeer het nu nog een tijdje op mijn eigen manier maar als dat, naar mijn mening, te weinig vruchten afwerpt, dan neem ik het zeker in overweging. 

Isabella70

Isabella70

08-07-2023 om 23:34 Topicstarter

Paar dagen weg geweest, (te) veel gelopen (1 dag 24.000 stappen) en met eten niet altijd beste keuzes gemaakt. (Kwam ook door weinig puf met warme weer) Maakt wel dat ik er weer even helemaal klaar mee ben. Mijn lijf snakte vandaag echt naar beter spul, smaakte ook erg goed! Ik merk nu wel goed dat het gezondere eten in mijn systeem begint te komen en dat het gewoon niet goed voelt (veel) af te wijken. 
Partner nog minder goede keuzes gemaakt en hij leek er nog meer klaar mee te zijn dan ik, benieuwd of het stand houdt. Hij is wel  heel blij dat hij afgevallen is en zijn kleren vallen nu echt van zijn kont af. Hij ervaart dat hij fysiek echt meer kan nu. Ik hoop dat hij volhoudt. (en dus niet weer bij gaat komen iig) Hij heeft nog steeds flink overgewicht maar dit afvallen geeft natuurlijk al flink gezondheidswinst dus ik ben ook blij. 
Ook even gezwommen in zee, wat is dat toch fijn altijd! (Ik woon helaas te ver van een zee af om geregeld te gaan) 

dan

dan

09-07-2023 om 14:46

Isabella70 schreef op 08-07-2023 om 23:34:

Paar dagen weg geweest, (te) veel gelopen (1 dag 24.000 stappen) en met eten niet altijd beste keuzes gemaakt. (Kwam ook door weinig puf met warme weer) Maakt wel dat ik er weer even helemaal klaar mee ben. Mijn lijf snakte vandaag echt naar beter spul, smaakte ook erg goed! Ik merk nu wel goed dat het gezondere eten in mijn systeem begint te komen en dat het gewoon niet goed voelt (veel) af te wijken.
Partner nog minder goede keuzes gemaakt en hij leek er nog meer klaar mee te zijn dan ik, benieuwd of het stand houdt. Hij is wel heel blij dat hij afgevallen is en zijn kleren vallen nu echt van zijn kont af. Hij ervaart dat hij fysiek echt meer kan nu. Ik hoop dat hij volhoudt. (en dus niet weer bij gaat komen iig) Hij heeft nog steeds flink overgewicht maar dit afvallen geeft natuurlijk al flink gezondheidswinst dus ik ben ook blij.
Ook even gezwommen in zee, wat is dat toch fijn altijd! (Ik woon helaas te ver van een zee af om geregeld te gaan)

Hier vandaag wezen lunchen maar geen hele foute keuzes gemaakt. Wel tomaten roomsoep maar een kleinere portie. En geluk bij een ongeluk dat ze het stokbrood vergeten waren. Had er natuurlijk om kunnen vragen maar zo kwam ik ook niet in de verleiding er teveel van te eten. Wel het speculaasje bij de koffie opgegeten. 

Deze week is de sportschool een aantal dagen gesloten (baal enorm) en mede daardoor ook wat bewuster bezig geweest met mijn voeding. Al kan er natuurlijk wel gewandeld worden. 

dan

dan

09-07-2023 om 14:48

Het is zeker een stimulans om een paar minder goede keuzes weer snel te compenseren als er al wat kilo's af zijn en de kleding ruimer gaat zitten. 

Nou die zak Engelse drop die zoonlief had uitgekozen was geen fijne keuze, wel lekker! Gisteren dus een extra rondje gewandeld zodat ik nog steeds meer calorieën heb verband als dat ik at.

Isabella70

Isabella70

09-07-2023 om 15:34 Topicstarter

dan schreef op 09-07-2023 om 14:48:

Het is zeker een stimulans om een paar minder goede keuzes weer snel te compenseren als er al wat kilo's af zijn en de kleding ruimer gaat zitten.

Ja haha, hadden toen we samen weg waren wel weer even discussie over gezond eten, partner gaf aan te vinden gezond te eten nu. Want snoept niet (veel) meer. (Chips, drop, chocolade, skipt vaker taart op feestjes en toetjes bij uiteten, drinkt veel minder alcohol) en ik vond dat hij/we wel gezonder aten maar toch nog lang niet ‘gezond’/ te veel en te vaak uitzonderingen, toch die biertjes/ frietjes/ koekje/ pizza enz enz. 
En dat partner meer groente en fruit zou moeten eten om ‘gezond’ te kunnen eten. (Thuis eet hij het wel want ik koop en plan altijd veel maar met zo’n dagen weg komt er niet veel van) 

Maar goed ook wel gezegd dat ik discussie niet meer aanga want het is natuurlijk aan hem. Prompt kreeg hij weer enorme last van klachten, wrs door het eten die dag en bezwoer nooit meer ongezond te eten. 
Ik blijf het wel een beetje verdrietig vinden dat hij niet heeft voorkomen deze klachten te ontwikkelen. Maar goed, positief dan toch dat ze hem wakker schudden. Ik laat het verder los. 

Voor mij valt soep met room wel onder gezond, het is erg voedzaam.
Ik wil kijken of ik if weer wat kan oppakken. Vandaag 12 uur gevast, nog niet veel maar voor mijn doen (laatste tijd) wel en met warme weer ook rustig aan gedaan. Ik wil die 12 uur weer langsaam uit gaan breiden. 

Isabella70

Isabella70

09-07-2023 om 15:39 Topicstarter

Decembermamma schreef op 09-07-2023 om 15:33:

Nou die zak Engelse drop die zoonlief had uitgekozen was geen fijne keuze, wel lekker! Gisteren dus een extra rondje gewandeld zodat ik nog steeds meer calorieën heb verband als dat ik at.

Oef ja dat is ook wel heel lekker. 
Ik ben veel te veel lekkere dingen tegen gekomen laatste dagen

Vandaag ook erg lekker maar volkomen verantwoord. Rolmops gehad, veel fruit en voor straks pasta met zelfgemaakte pesto gepland en wat zalm. En veel rauwkost nog. En mijn vaste toetje: vette Griekse yoghurt met veel fruit en zelfgemaakte muesli met vanalles erin. 
Voel me sterk en vastbesloten om komende tijd gezond te gaan eten. 

Recentelijk is er een nieuwe richtlijn inzake obesitas en overgewicht. Waar men zich eerst richtte op de BMi is het nu een combinatie van BMI en de Buikomvang.

Op de website van het voedingscentrum kun je dit allemaal berekenen en doen, zoals ik al eerder heb aangegeven heb ik een flinke boezem welke bij het afvallen niet of minimaal gekrompen is. Ik heb vanmorgen voor mezelf de nieuwe berekening ingevuld van het voedingscentrum. Mijn BMI komt nog steeds uit op hoog maar mijn middelomtrek zit echt helemaal goed.

Voor mij is dus duidelijk dat die BMI heel weinig over me zegt!

Isabella70

Isabella70

02-08-2023 om 01:23 Topicstarter

Mooi Decembermamma!
Hier geen idee van bmi, ik weet al langer dat buikomtrek meestal belangrijker is en kijk alleen daarnaar. En die van mij is nog niet helemaal ok, dóór dus! 

ja, maar - dat van die buikomvang - dat lijkt me toch ook heel erg van je lengte afhankelijk? Als je 1m60 bent is een buikomvang van 80 cm toch echt heel anders dan voor iemand van 1m85?

edit: kon het niet laten nog even te zoeken... 

Overgewicht - Check je buikomvang met een touwtje | Mens en Gezondheid: Diversen (infonu.nl)

dan

dan

05-08-2023 om 13:53

Ik heb nu een aantal weken waarin ik best veel gesnaaid heb (helaas geen gezonde dingen). Eigenlijk had ik verwacht dat het afvallen wel wat beter zou gaan in combinatie met sporten maar het valt me best tegen. En dan zakt de motivatie ook weg. Eind augustus heb ik weer een weegmoment dus ik zal er toch weer ff flink tegenaan "moeten". 

eindelijk vakantie..... benieuwd hoeveel kilo eraan gaan komen

dan

dan

06-08-2023 om 18:54

Decembermamma schreef op 06-08-2023 om 15:55:

eindelijk vakantie..... benieuwd hoeveel kilo eraan gaan komen

Fijne vakantie!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.