Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


dan

dan

04-07-2023 om 12:02

Ysenda schreef op 04-07-2023 om 11:02:

[..]

Volgens mijn voedingsadviseur eet je dan dus te weinig bij ontbijt en lunch en moet je daar vooral gezonde dingen gaan toevoegen. Sinds ik dat doe heb ik nauwelijks nog aandrang om te overeten. Ik kan zelfs taart gewoon laten staan.

Misschien wel maar ik zit al heel vroeg in de ochtend aan het ontbijt dus ben blij dat ik een schaaltje yoghurt met fruit en muesli weg krijg. 

Hierdoor ben ik ook vroeg aan het lunchen, vaak rond 11 uur al en duurt de tijd tot het avondeten daardoor erg  lang. 

dan schreef op 04-07-2023 om 11:54:

[..]

Nee, nog nooit geprobeerd. Ik heb het alleen lastig in de middag. 's Avonds heb ik zelden behoefte aan iets te eten.

maar uit je volgende berichtje lees ik dat je bijna tegen heug en meug je ontbijt wegwerkt? Voor IF skip je dan het ontbijt? Zit je om 11 uur aan een brunch, rond 15 uur ook wat bammen en dan om 18.30 avondeten...

dan

dan

04-07-2023 om 12:21

TineWinkel schreef op 04-07-2023 om 12:18:

[..]

maar uit je volgende berichtje lees ik dat je bijna tegen heug en meug je ontbijt wegwerkt? Voor IF skip je dan het ontbijt? Zit je om 11 uur aan een brunch, rond 15 uur ook wat bammen en dan om 18.30 avondeten...

Yoghurt is wel te doen. Maar ik vrees dat ik teveel trek zal krijgen in de loop van de ochtend terwijl het dan nog kan geen pauze is. Heb lichamelijk werk. 

Een paar keer per week, het streven is 3 keer, ga ik na het werk gelijk sporten, dat duurt meestal een uur. 

dan schreef op 04-07-2023 om 12:02:

[..]

Misschien wel maar ik zit al heel vroeg in de ochtend aan het ontbijt dus ben blij dat ik een schaaltje yoghurt met fruit en muesli weg krijg.

Hierdoor ben ik ook vroeg aan het lunchen, vaak rond 11 uur al en duurt de tijd tot het avondeten daardoor erg lang.

Dan neem ik dus gewoon nog een eetmoment daartussen, bijvoorbeeld 2-4 boterhammen om 15.30 als ik door sporten pas om 19.30 kan eten. Ik eet eigenlijk nooit tussendoortjes, maar genoeg om 7.15, 11.30, 15.30, 19.30.

dan

dan

04-07-2023 om 14:12

Valeria schreef op 04-07-2023 om 14:07:

[..]

Dan neem ik dus gewoon nog een eetmoment daartussen, bijvoorbeeld 2-4 boterhammen om 15.30 als ik door sporten pas om 19.30 kan eten. Ik eet eigenlijk nooit tussendoortjes, maar genoeg om 7.15, 11.30, 15.30, 19.30.


Ik zit rond 4.30 uur aan het ontbijt (moet vroeg beginnen), om 9.30 uur pauze waarin ik meestal fruit eet. Afhankelijk van het wel of niet sporten, lunch ik rond 11 of 12 uur. Die is doorgaans toch vrij uitgebreid en afwisselend. Avondeten is rond 18 uur. Ik drink tussendoor veel water. 

TineWinkel schreef op 04-07-2023 om 11:30:

[..]

maar ook met die basisgegevens op een verpakking - het wordt toch vooral bepaald door de combinatie van dingen die je eet? Even overdrijven: appels zijn gezond, maar als je alleen appels eet...

Overigens heb ik een poosje heel nauwkeurig alles wat ik at, ingevoerd in die app van het voedingscentrum. Overall gaven ze dan vaak aan dat ik al mijn voedingsstoffen perfect op orde had, maar wel teveel dingen buiten de schijf van 5 at. Dan denk ik - hoe belangrijk is die schijf van 5 dan als ik wel alle nutrienten in de goede hoeveelheden binnenkrijg?

Alles is de combinatie. Het advies is wel niet meer dan 15% erbuiten. Deze app helpt dan wel om net iets betere keuzes te maken. Wat maakt dat je niet op 30% binnen komt, maar op bv 80. 

dan

dan

04-07-2023 om 16:01

Ysenda schreef op 04-07-2023 om 15:13:

[..]

Alles is de combinatie. Het advies is wel niet meer dan 15% erbuiten. Deze app helpt dan wel om net iets betere keuzes te maken. Wat maakt dat je niet op 30% binnen komt, maar op bv 80.

Ik hou ook in een app bij wat ik eet maar hier gaat het vooral om de hoeveelheden eiwitten, koolhydraten, vetten en het aantal calorieën dat aangeraden wordt om mijn doel te bereiken. Over het algemeen lukt dat prima, al zit ik er soms iets boven of onder maar daar maak ik me geen zorgen om. 

Isabella70

Isabella70

04-07-2023 om 16:29 Topicstarter

Ysenda schreef op 04-07-2023 om 15:13:

[..]

Alles is de combinatie. Het advies is wel niet meer dan 15% erbuiten. Deze app helpt dan wel om net iets betere keuzes te maken. Wat maakt dat je niet op 30% binnen komt, maar op bv 80.

Misschien moet ik de app aan mijn partner tippen haha. Hij komt soms met dingen thuis waarvan ik me echt afvraag waarom hij niet snapt dat het ongezond is. (Terwijl hij dus gezond wil eten en afvallen) Van de week weer allemaal kant en klare sausjes. 
Maar los van dat ik denk dat ik zelf wel weet wat gezond is ben ik ook veel te achterdochtig om mijn eetpatroon te monitoren via een app. 

Ysenda schreef op 04-07-2023 om 15:13:

[..]

Alles is de combinatie. Het advies is wel niet meer dan 15% erbuiten. Deze app helpt dan wel om net iets betere keuzes te maken. Wat maakt dat je niet op 30% binnen komt, maar op bv 80.

haha, nee, 30% binnen de schijf van 5 was het niet hoor. Maar veel beter dan 80 scoorde ik maar zelden. 

Isabella70

Isabella70

04-07-2023 om 16:33 Topicstarter

Valeria schreef op 04-07-2023 om 07:34:

[..]

Maar is dat wel zo? Ik geloof dat niet zo. Wat er verder op het bord ligt valt meestal tegen. Gebakken aardappelen of friet, allerlei sauzen. En het vis/vleesdeel is altijd veel meer dan je eigenlijk nodig hebt. Ik neem zo'n gerecht juist als ik een keer minder gezond wil doen.

Met een pastagerecht heb ik genoeg koolhydraten (die heb ik nodig) en dan een salade erbij voor de groenten. En dan zorg ik dat ik hooguit 1 glas sap of frisdrank erbij neem, daarna water.

Ja, bij een doorsnee restaurant krijg je er vaak allerlei ongezonds bij. 
Maar ‘witte’ pasta valt voor mij ook onder ongezond. Dus liever niet te vaak. 

Isabella70

Isabella70

04-07-2023 om 16:37 Topicstarter

TineWinkel schreef op 04-07-2023 om 16:30:

[..]

haha, nee, 30% binnen de schijf van 5 was het niet hoor. Maar veel beter dan 80 scoorde ik maar zelden. Terwijl het voedingscentrum volgens mij 90% binnen de schijf5 OK vindt.

Het Voedingscentrum vindt dat ook omdat het voor de meeste mensen (of binnen onze cultuur) nu eenmaal niet haalbaar is om minder ongezonde producten te consumeren. Het ontmoedigt mensen ook als doelen onhaalbaar zijn. Maar dat betekent zeker niet dat 10 of 20 % procent ongezond gezond is. Het valt misschien wel mee qua effect. Maar het blijven producten die voor je fysieke gezondheid niets toevoegen. (Maar op andere gebieden zeker wel) 

Isabella70

Isabella70

04-07-2023 om 16:40 Topicstarter

Eindelijk gelukt om melk uit koffie te laten hehe. Valt niet mee patronen te doorbreken op oudere leeftijd 
Hoop dat het in mijn systeem komt. 
Daardoor dus weer beetje gevast. Nog niet heel lang, dat kwam niet uit. Maar toch blij met een begin. 
En lekker koel vandaag, gepoetst, hekel aan maar muziek op en vinden  dat je sport helpt wel. 

Isabella70 schreef op 04-07-2023 om 16:37:

[..]

Het Voedingscentrum vindt dat ook omdat het voor de meeste mensen (of binnen onze cultuur) nu eenmaal niet haalbaar is om minder ongezonde producten te consumeren. Het ontmoedigt mensen ook als doelen onhaalbaar zijn. Maar dat betekent zeker niet dat 10 of 20 % procent ongezond gezond is. Het valt misschien wel mee qua effect. Maar het blijven producten die voor je fysieke gezondheid niets toevoegen. (Maar op andere gebieden zeker wel)

heb het net toch weer eens even gecheckt voor vandaag. Mijn hummus broodbeleg valt niet binnen de schijf van 5, omdat er te veel zout in zit. Maar als je mijn totale zoutconsumptie op een dag ziet is die te laag (!), want ik eet weinig brood, kaas etc. en voeg ook vrijwel niets toe tijdens het koken.

Ja, dan houdt bij mij het begrip voor 'binnen Schijf5' of erbuiten een beetje op...

Isabella70

Isabella70

04-07-2023 om 17:17 Topicstarter

TineWinkel schreef op 04-07-2023 om 16:54:

[..]

heb het net toch weer eens even gecheckt voor vandaag. Mijn hummus broodbeleg valt niet binnen de schijf van 5, omdat er te veel zout in zit. Maar als je mijn totale zoutconsumptie op een dag ziet is die te laag (!), want ik eet weinig brood, kaas etc. en voeg ook vrijwel niets toe tijdens het koken.

Ja, dan houdt bij mij het begrip voor 'binnen Schijf5' of erbuiten een beetje op...

Tine, ik denk dat de schijf van 5 enz echt bedoeld is voor de mensen die geen benul van gezond eten hebben. En dat zijn er nog best een hoop. (Ik jaren geleden ook wel, was er niet mee bezig) Mensen die denken dat een keer per week (ipv 3 x) frituur gezond is en dat gebakken vis telt voor een portie vette vis. En dat een danoontje erg gezond is voor kinderen enz enz. 

Isabella70

Isabella70

04-07-2023 om 17:20 Topicstarter

En voor de meeste mensen is beleg met veel zout nu eenmaal ongezond omdat ze gemiddeld al veel teveel eten.
Zelf maakt ook niemand me wijs dat mijn ansjovisjes niet gezond zijn, maar dat komt ook alleen maar omdat ik ook niet zoveel zout eet verder. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.