Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


Ik ben de afgelopen weken meer gaan eten, het was omdat ik veel trek had. Dat was niet zozeer in het weekend waarbij wij sowieso vaak wat ongezonder aten maar meer door de week waarin ik een redelijke vast eetpatroon heb. Als je werkt zit je natuurlijk wat meer vast aan wat je in de broodtrommel doet. Dus nu een boterham extra in de trommel en een pakje crackers erbij. Ik had namelijk best een hongergevoel steeds. Wat me opvalt is dat ik afgelopen week rond 10 of 11 uur mijn lunch al op had en dan tot het avondeten ook niet echt trek had in iets anders dan nog een stukje fruit. 

Ondanks dat ik meer was gaan eten ben ik toch nog een halve kilo per week afgevallen. Wat best goed is aangezien ik nu echt weinig overgewicht meer heb. Volgens de bmi moet er nog ongeveer 10 kilo af, alleen die bmi houdt geen rekening met F/G cup borsten want tov gemiddeld ook al een paar kilo zal schelen. Ik ben tevreden. 

Maatje M voor shirtjes en maatje 40 qua broeken. Misschien wil ik nog richting 38.....dat zou stoer zijn.

dan

dan

02-07-2023 om 19:50

Ik heb het na de middag vaak moeite met tussendoortjes. Eet er dan teveel van. Ontbijt en lunch gaan prima, avondeten vaak ook wel maar daarvan durf ik soms teveel te eten als het iets is wat ik erg lekker vind. Na het avondeten eet ik meestal niks meer. 

jullie kennen de app kiesikgezond van het Voedingscentrum?
Ik vind 'm heel handig om te kijken of product x gezond is = binnen de schijf van 5 past en eventueel wat de alternatieven zijn. Zelfs de supermarkt kun je er in selecteren.

Je kunt dingen opzoeken maar ook de barcode scannen. 

Isabella70

Isabella70

03-07-2023 om 21:28 Topicstarter

Valeria schreef op 02-07-2023 om 07:46:

[..]

Wat vind jij gezond eten in een restaurant en waarom is dat fiks duurder? een salade erbij valt toch wel mee qua kosten? Meestal heb ik die sowieso al nodig bij een kleine portie hoofdgerecht.

Het verschilt per restaurant natuurlijk. 
Meestal vind ik een salade erbij wel prijzig, het wordt iig duurder ermee. Maar het ligt ook aan mezelf natuurlijk, ik kan ook vaker kiezen voor bijv  een maaltijdsalade. 
Ik bedoelde dat ik nu vaker pasta oid kies,  goedkoper dan bijv een vis maar wel flink minder gezond. (Ik heb jammer genoeg nog nooit gezien dat er volkoren pasta geserveerd werd) 

Isabella70

Isabella70

03-07-2023 om 21:41 Topicstarter

Ysenda schreef op 03-07-2023 om 06:45:

jullie kennen de app kiesikgezond van het Voedingscentrum?
Ik vind 'm heel handig om te kijken of product x gezond is = binnen de schijf van 5 past en eventueel wat de alternatieven zijn. Zelfs de supermarkt kun je er in selecteren.

Je kunt dingen opzoeken maar ook de barcode scannen.

Als kwaliteit van beoordelingen vergelijkbaar is met iets als nutri score dan is het knap waardeloos. 
ik vind het zelf ook niet zo lastig te beoordelen. Alles wat puur en onbewerkt is is in principe wel ok, bij elke bewerking boet je wel in op dat vlak. Transvetten en geraffineerde suikers maken het ongezonde feestje compleet. 
Verder heeft een gezond eetpatroon ook te maken met afwisseling, variatie en balans. En natuurlijk met persoonlijke voorkeuren, gevoeligheden of allergieën ed. 
Ik richt me bijv meer op mediterrane keuken ipv op schijf van 5. 
Partner hier heeft flink wat klachten en we zoeken naar het beste dieet voor hem, gewoon schijf van 5 is voor hem dan weer niet gezond wrs.  

Isabella70

Isabella70

03-07-2023 om 21:49 Topicstarter

Decembermamma schreef op 02-07-2023 om 09:15:

Ik ben de afgelopen weken meer gaan eten, het was omdat ik veel trek had. Dat was niet zozeer in het weekend waarbij wij sowieso vaak wat ongezonder aten maar meer door de week waarin ik een redelijke vast eetpatroon heb. Als je werkt zit je natuurlijk wat meer vast aan wat je in de broodtrommel doet. Dus nu een boterham extra in de trommel en een pakje crackers erbij. Ik had namelijk best een hongergevoel steeds. Wat me opvalt is dat ik afgelopen week rond 10 of 11 uur mijn lunch al op had en dan tot het avondeten ook niet echt trek had in iets anders dan nog een stukje fruit.

Ondanks dat ik meer was gaan eten ben ik toch nog een halve kilo per week afgevallen. Wat best goed is aangezien ik nu echt weinig overgewicht meer heb. Volgens de bmi moet er nog ongeveer 10 kilo af, alleen die bmi houdt geen rekening met F/G cup borsten want tov gemiddeld ook al een paar kilo zal schelen. Ik ben tevreden.

Maatje M voor shirtjes en maatje 40 qua broeken. Misschien wil ik nog richting 38.....dat zou stoer zijn.

Wat super goed Decembermamma! 
Van flink overgewicht naar een klein beetje, geweldig toch! 
Je mag wel heel trots zijn! 

Isabella70

Isabella70

03-07-2023 om 21:52 Topicstarter

dan schreef op 02-07-2023 om 19:50:

Ik heb het na de middag vaak moeite met tussendoortjes. Eet er dan teveel van. Ontbijt en lunch gaan prima, avondeten vaak ook wel maar daarvan durf ik soms teveel te eten als het iets is wat ik erg lekker vind. Na het avondeten eet ik meestal niks meer.

Heb je al eens gevast? 
Voor mij doorbrak dat goed patroon van hele dag doorsnaaien. 

Isabella70 schreef op 03-07-2023 om 21:28:

[..]

Ik bedoelde dat ik nu vaker pasta oid kies, goedkoper dan bijv een vis maar wel flink minder gezond. 

Maar is dat wel zo? Ik geloof dat niet zo. Wat er verder op het bord ligt valt meestal tegen. Gebakken aardappelen of friet, allerlei sauzen. En het vis/vleesdeel is altijd veel meer dan je eigenlijk nodig hebt. Ik neem zo'n gerecht juist als ik een keer minder gezond wil doen.

Met een pastagerecht heb ik genoeg koolhydraten (die heb ik nodig) en dan een salade erbij voor de groenten. En dan zorg ik dat ik hooguit 1 glas sap of frisdrank erbij neem, daarna water. 

Hoe vaak ga je nu eenmaal uit eten? Uit eten gaan is toch het ultime moment om te eten waar je trek in hebt? 

Decembermamma schreef op 04-07-2023 om 08:31:

Hoe vaak ga je nu eenmaal uit eten? Uit eten gaan is toch het ultime moment om te eten waar je trek in hebt?

Eerlijk gezegd vaker dan jij denkt waarschijnlijk.

Eetclubje: 1x per maand, even de stad in en geen zin om te koken, lunch, jubileum collega, verjaardagen, examenfeestjes. Op vakantie bijna elke dag.

Ik denk dat ik gemiddeld 1x per 2 weken zonder al te veel moeite haal. Er zijn ook peridoden dat ik 1x per week wel haal.


Isabella70 schreef op 03-07-2023 om 21:41:

[..]

Als kwaliteit van beoordelingen vergelijkbaar is met iets als nutri score dan is het knap waardeloos.
ik vind het zelf ook niet zo lastig te beoordelen. Alles wat puur en onbewerkt is is in principe wel ok, bij elke bewerking boet je wel in op dat vlak. Transvetten en geraffineerde suikers maken het ongezonde feestje compleet.
Verder heeft een gezond eetpatroon ook te maken met afwisseling, variatie en balans. En natuurlijk met persoonlijke voorkeuren, gevoeligheden of allergieën ed.
Ik richt me bijv meer op mediterrane keuken ipv op schijf van 5.
Partner hier heeft flink wat klachten en we zoeken naar het beste dieet voor hem, gewoon schijf van 5 is voor hem dan weer niet gezond wrs.

Nee, deze beoordelingen werken met de nutritional facts die op de achterkant staan en die wettelijk helemaal dicht getimmerd zijn over hoe je ze moet berekenen / meten.

Die nutriscore is bezopen. 

Ysenda schreef op 04-07-2023 om 10:52:

[..]

Eerlijk gezegd vaker dan jij denkt waarschijnlijk.

Eetclubje: 1x per maand, even de stad in en geen zin om te koken, lunch, jubileum collega, verjaardagen, examenfeestjes. Op vakantie bijna elke dag.

Ik denk dat ik gemiddeld 1x per 2 weken zonder al te veel moeite haal. Er zijn ook peridoden dat ik 1x per week wel haal.


Ah ja dan moet je inderdaad wel oppassen. 

Maar goed. Wij gaan denk ik elke twee aan drie weken uit eten. Ik merk dat ik dan echt alleen maar eet wat ik lekker vind. Maar dat betekend dus ook dat ik bijproducten zoals de friet lekker laat staan, die vullen en vind ik niet lekker. Runderstoof vind ik best lekker en had ik laatst besteld (de Griekse variant) na het invullen van dat gerecht op de app bleek het niet eens zoveel calorieën te hebben.

Overigens ben ik gelijk bij het plan ad te vallen gestopt met het drinken van frisdrank, alcoholische dranken dronk ik al nauwelijks dus een glas water bij het uit eten gaan is voor mij geen enkel probleem.

dan schreef op 02-07-2023 om 19:50:

Ik heb het na de middag vaak moeite met tussendoortjes. Eet er dan teveel van. Ontbijt en lunch gaan prima, avondeten vaak ook wel maar daarvan durf ik soms teveel te eten als het iets is wat ik erg lekker vind. Na het avondeten eet ik meestal niks meer.

Volgens mijn voedingsadviseur eet je dan dus te weinig bij ontbijt en lunch en moet je daar vooral gezonde dingen gaan toevoegen. Sinds ik dat doe heb ik nauwelijks nog aandrang om te overeten. Ik kan zelfs taart gewoon laten staan.

Ysenda schreef op 04-07-2023 om 10:56:

[..]

Nee, deze beoordelingen werken met de nutritional facts die op de achterkant staan en die wettelijk helemaal dicht getimmerd zijn over hoe je ze moet berekenen / meten.

Die nutriscore is bezopen.

maar ook met die basisgegevens op een verpakking - het wordt toch vooral bepaald door de combinatie van dingen die je eet? Even overdrijven: appels zijn gezond, maar als je alleen appels eet... 

Overigens heb ik een poosje heel nauwkeurig alles wat ik at, ingevoerd in die app van het voedingscentrum. Overall gaven ze dan vaak aan dat ik al mijn voedingsstoffen perfect op orde had, maar wel teveel dingen buiten de schijf van 5 at. Dan denk ik - hoe belangrijk is die schijf van 5 dan als ik wel alle nutrienten in de goede hoeveelheden binnenkrijg?

dan

dan

04-07-2023 om 11:54

Isabella70 schreef op 03-07-2023 om 21:52:

[..]

Heb je al eens gevast?
Voor mij doorbrak dat goed patroon van hele dag doorsnaaien.

Nee, nog nooit geprobeerd. Ik heb het alleen lastig in de middag. 's Avonds heb ik zelden behoefte aan iets te eten. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.