Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


dan

dan

21-06-2023 om 19:33

Isabella70 schreef op 21-06-2023 om 14:55:

Wat goed Dan! Afgevallen en ook nog meer spieren, je gaat wel heel goed!
Een keertje ergens minder spierkracht zou ik niet al te veel waarde aan hechten.
Eet je wel genoeg eiwitten?
Het zou ook kunnen (denk ik) dat je spieren benen net wat overtraind hebt? Te snel eea opgebouwd, dan schieten spieren ook wel in weerstand mogelijk.
Zo vroeg wakker, zeker met dit weer, lijkt me heerlijk! Dan kun je idd flink sporten en ook andere dingen doen voordat het warm wordt. Ik kom echt tot helemaal niks nu, doe het hoognodige met veel pijn en moeite. Gelukkig wil hond ook helemaal niet wandelen met dit weer, het is nu echt poepen en snel terug.
Door energie tekort ga ik ook wel weer minder gezond snacken op werk, bleeh! Merk dat ook meteen aan mijn lijf!
Maar voor vandaag nog iets lekkers voor mezelf gekocht (doe ik nooit) en dan wil ik toch weer strenger aan de bak, is weer helemaal versloft.


Niet heel veel spiermassa erbij hoor maar toch wel wat. En iets minder vetmassa. Ik eet wel vrij veel eiwitten, zeker op dagen waarop gesport wordt. Ik heb een app waarin niet alleen de calorieën bijgehouden maar ook eiwitten, koolhydraten en vetten zodat ik nog bij kan sturen gedurende de dag. 

Ik zondig ook weleens hoor, had gisteren ineens trek in chocolade maar vandaag heb ik geen dingen gegeten die ik niet van plan was. Hooguit een ander beleg op het stokbroodje, eiersalade ipv gezond. 

Isabella70

Isabella70

22-06-2023 om 00:33 Topicstarter

Ja, dat zondigen bij mij wordt langzaamaan weer structureel altijd. Ik wéét ook wel dat ik het kan, heb afgelopen jaren wel langere periodes gehad waarbij ik echt maar heel incidenteel snoepte.
Na een poosje wordt dat dan wel gewoonte. Ik moet dus weer even gaan doorzetten. En hopelijk dan niet teveel sociale situaties waarin ik vind dat ik mee moet doen, want eenmaal weer snoepen blijf ik snoepen. 
Ik heb er wel weer zin in, om morgen te starten! Vandaag nog heerlijke, luxe chocolade gehad, dus kan er weer even tegenaan! 
Meer spiermassa is meer spiermassa, tempo maakt toch niet uit, zolang je vooruitgaat is het toch goed!

Partner hier valt flink af en is ook beduidend fitter al, heel fijn om te zien! 

Isabella70

Isabella70

22-06-2023 om 19:24 Topicstarter

Geen inspiratie op (wederom) dag 1, weinig origineel weer een omelet (die nogal mislukte dus een roerei werd) met veel groente en flink wat rauwkost erbij.
Ik had me verheugd op lage temperaturen vandaag maar dat viel tegen, wat een benauwdheid. Toch maar geprobeerd te negeren en flink stukje gewandeld met dochter en flink in tuin gewerkt. 

Isabella70 schreef op 22-06-2023 om 19:24:

Geen inspiratie op (wederom) dag 1, weinig origineel weer een omelet (die nogal mislukte dus een roerei werd) met veel groente en flink wat rauwkost erbij.
Ik had me verheugd op lage temperaturen vandaag maar dat viel tegen, wat een benauwdheid. Toch maar geprobeerd te negeren en flink stukje gewandeld met dochter en flink in tuin gewerkt.

Het is ook veel te warm om creatief te zijn. Ik zag laatst een omelet als wrap met bladspinazie, roomkaas en wat je maar lekker vindt, weinig werk  toch gezond 

dan

dan

23-06-2023 om 15:21

Isabella70 schreef op 22-06-2023 om 00:33:

Ja, dat zondigen bij mij wordt langzaamaan weer structureel altijd. Ik wéét ook wel dat ik het kan, heb afgelopen jaren wel langere periodes gehad waarbij ik echt maar heel incidenteel snoepte.
Na een poosje wordt dat dan wel gewoonte. Ik moet dus weer even gaan doorzetten. En hopelijk dan niet teveel sociale situaties waarin ik vind dat ik mee moet doen, want eenmaal weer snoepen blijf ik snoepen.
Ik heb er wel weer zin in, om morgen te starten! Vandaag nog heerlijke, luxe chocolade gehad, dus kan er weer even tegenaan!
Meer spiermassa is meer spiermassa, tempo maakt toch niet uit, zolang je vooruitgaat is het toch goed!

Partner hier valt flink af en is ook beduidend fitter al, heel fijn om te zien!

Dat is fijn om je partner te zien afvallen en te weten dat hij fitter geworden is. Helaas vindt die van mij dat niet dringend nodig, al heeft de huisarts een poosje geleden tegen hem gezegd dat hij veel te zwaar is. Ik baal ervan maar meer doen dan gezond koken (meestal toch) kan ik niet doen. We halen samen boodschappen omdat dit gewoon makkelijker en sneller gaat maar nu lijkt hij wel wat minder snoep, koek en chips in de winkelkar te gooien dus misschien is er toch nog hoop?

dan

dan

23-06-2023 om 15:26

Isabella70 schreef op 22-06-2023 om 19:24:

Geen inspiratie op (wederom) dag 1, weinig origineel weer een omelet (die nogal mislukte dus een roerei werd) met veel groente en flink wat rauwkost erbij.
Ik had me verheugd op lage temperaturen vandaag maar dat viel tegen, wat een benauwdheid. Toch maar geprobeerd te negeren en flink stukje gewandeld met dochter en flink in tuin gewerkt.

Hier ook wel eens last van mislukte omeletten, dan inderdaad maar roerei, het is toch best gezond met al die groenten en rauwkost erbij, vind ik. Vanavond wordt het courgettesoep uit de vriezer (die ik er woensdag vers ingestopt heb) met bruine broodjes.

We waren gisteren en vanochtend nog op hotel maar op zich heb ik best redelijk gezonde keuzes gemaakt. Sorbetijs gekozen ipv gewoon ijs (wel wat slagroom dus dat was minder goed), omelet met brood als lunch, gewone koffie ipv cappuccino. Wel minder water gedronken dan gewoonlijk dus dat haal ik nu weer wat in. Ik vind het echt niks om steeds overal naar het toilet te moeten.

Hier ook nog stukje gewandeld, moest nog wat ophalen in het centrum en besloot lopend te gaan ipv met de fiets. 

Isabella70

Isabella70

23-06-2023 om 18:30 Topicstarter

dan schreef op 23-06-2023 om 15:21:

[..]

Dat is fijn om je partner te zien afvallen en te weten dat hij fitter geworden is. Helaas vindt die van mij dat niet dringend nodig, al heeft de huisarts een poosje geleden tegen hem gezegd dat hij veel te zwaar is. Ik baal ervan maar meer doen dan gezond koken (meestal toch) kan ik niet doen. We halen samen boodschappen omdat dit gewoon makkelijker en sneller gaat maar nu lijkt hij wel wat minder snoep, koek en chips in de winkelkar te gooien dus misschien is er toch nog hoop?

Partner hier is al lang ( veel) te zwaar. Hij probeerde wel vaker af te vallen maar hield het nooit lang vol en kwam dan snel weer bij. 
Nu heeft hij vervelende lichamelijke klachten die wrs gerelateerd zijn aan zijn overgewicht. Dat geeft hem blijkbaar wel voldoende motivatie. Hoop ik dan toch, zo lang als nu heb ik hem nog nooit zien volhouden. 
Liever had ik natuurlijk gezien dat hij de klachten vóór was gebleven maar niets meer aan te doen. 

dan

dan

23-06-2023 om 19:16

Isabella70 schreef op 23-06-2023 om 18:30:

[..]

Partner hier is al lang ( veel) te zwaar. Hij probeerde wel vaker af te vallen maar hield het nooit lang vol en kwam dan snel weer bij.
Nu heeft hij vervelende lichamelijke klachten die wrs gerelateerd zijn aan zijn overgewicht. Dat geeft hem blijkbaar wel voldoende motivatie. Hoop ik dan toch, zo lang als nu heb ik hem nog nooit zien volhouden.
Liever had ik natuurlijk gezien dat hij de klachten vóór was gebleven maar niets meer aan te doen.

Ja, ik begrijp het helemaal. Mijn man vraagt soms wel om de mayonaise wat aan te passen (als we friet eten of gebakken aardappels) door er magere yoghurt doorheen te doen. Ik vind het allemaal prima hoor maar als je de rest zelf niet aanpast, dan zal het niet helpen met die iets minder vette mayonaise. Een paar jaar geleden is hij wel wat afgevallen door gezonder te eten, meer water te drinken en minder te snoepen (en minder alcohol) maar na een poosje is het weer gedaan met de lol en gaat hij weer verder op de oude toer. 

Isabella70

Isabella70

24-06-2023 om 23:43 Topicstarter

dan schreef op 23-06-2023 om 19:16:

[..]

Ja, ik begrijp het helemaal. Mijn man vraagt soms wel om de mayonaise wat aan te passen (als we friet eten of gebakken aardappels) door er magere yoghurt doorheen te doen. Ik vind het allemaal prima hoor maar als je de rest zelf niet aanpast, dan zal het niet helpen met die iets minder vette mayonaise. Een paar jaar geleden is hij wel wat afgevallen door gezonder te eten, meer water te drinken en minder te snoepen (en minder alcohol) maar na een poosje is het weer gedaan met de lol en gaat hij weer verder op de oude toer.

Nouja, als hij stapje voor stapje slechte gewoontes inruilt voor gezondere kan hij ook nog wel ver komen. Sport hij? 
Het valt ook niet mee soms! 
Ik snap dat je ervan baalt, dat deed ik ook wel. 
Ik hoop ook echt dat partner hier het vol houdt, valt moeilijk in te schatten. 

Hier 2x uiteten deze week. (In niet al te gezonde restaurants) hoop dat ik het zelf ook niet al te bont ga maken! Ben van plan de rest van die dagen weinig/ niets te eten. (Start vasten?) Morgen lukt dat misschien niet omdat het zo warm wordt, als ik me niet lekker voel ga ik toch wat eten. Maar daarna wordt het weer koeler en kunnen mijn smoezen in de koelkast. 

dan

dan

25-06-2023 om 10:18

Isabella70 schreef op 24-06-2023 om 23:43:

[..]

Nouja, als hij stapje voor stapje slechte gewoontes inruilt voor gezondere kan hij ook nog wel ver komen. Sport hij?
Het valt ook niet mee soms!
Ik snap dat je ervan baalt, dat deed ik ook wel.
Ik hoop ook echt dat partner hier het vol houdt, valt moeilijk in te schatten.

Hier 2x uiteten deze week. (In niet al te gezonde restaurants) hoop dat ik het zelf ook niet al te bont ga maken! Ben van plan de rest van die dagen weinig/ niets te eten. (Start vasten?) Morgen lukt dat misschien niet omdat het zo warm wordt, als ik me niet lekker voel ga ik toch wat eten. Maar daarna wordt het weer koeler en kunnen mijn smoezen in de koelkast.


Wel lastig om uit eten te gaan in restaurants met weinig of geen gezonde keuzes. Dan maar proberen de dagen ervoor en erna zo gezond mogelijk te eten en zeker voldoende te drinken. 

Door het warme weer nu wat lichte buikpijn dus ik doe het automatisch al rustiger aan met eten. Wel schaaltje fruit gegeten. 

Mijn man sport niet en lijkt ook totaal niet gemotiveerd om iets aan zijn leefstijl te doen. Snaait enorm veel tussen de maaltijden door. Drinkt hooguit meer water nu het warm is. 

Helaas is hij niet geschrokken van de foto's waarop zijn buik duidelijk zichtbaar is. Dat was bij mij dus wel de reden om te gaan sporten en daarnaast meer op mijn voeding te letten.

Isabella70

Isabella70

25-06-2023 om 13:11 Topicstarter

Dan, man hier is zich echt wel bewust van veel te  dikke buik, heel erg zelfs. Ook al doet hij er soms luchtig over, dat is schijn.
Ik vind hem nog steeds super aantrekkelijk hoor, maar vind het voor hem zelf vervelend dat hij er last van heeft en natuurlijk maak ik me ook wel zorgen om zijn gezondheid. 
Hier alweer vergeten dat ik wilde vasten zucht en op automatische piloot melk in koffie gedaan. Dan ook maar eten, heb al wortel op dus ben blij met mezelf! 
Ook al best actief geweest en liggend flink wat oefeningen gedaan. Kost weinig energie en toch gevoel van goed bezig 

dan

dan

25-06-2023 om 13:32

Isabella70 schreef op 25-06-2023 om 13:11:

Dan, man hier is zich echt wel bewust van veel te dikke buik, heel erg zelfs. Ook al doet hij er soms luchtig over, dat is schijn.
Ik vind hem nog steeds super aantrekkelijk hoor, maar vind het voor hem zelf vervelend dat hij er last van heeft en natuurlijk maak ik me ook wel zorgen om zijn gezondheid.
Hier alweer vergeten dat ik wilde vasten zucht en op automatische piloot melk in koffie gedaan. Dan ook maar eten, heb al wortel op dus ben blij met mezelf!
Ook al best actief geweest en liggend flink wat oefeningen gedaan. Kost weinig energie en toch gevoel van goed bezig

Zeker goed bezig, ik heb alleen een klein stukje gewandeld maar dat kan ik niet meetellen, is nog geen 10 minuten heen en terug in totaal. Ik ben wel van plan om morgen na het werk gelijk door te gaan naar de sportschool dus zal straks mijn sportkleding alvast in de sporttas stoppen. Mijn streven is om deze week 3 keer te gaan maar 2 keer is ook prima. 

Isabella70

Isabella70

25-06-2023 om 13:36 Topicstarter

10 minuten wandelen met deze temperaturen vind ik al flink sporten hoor! 
Morgen minder warm en dan kunnen we weer wat meer aan de slag. 
Net passievruchten gegeten, wat zijn ze toch lekker, waarom eet ik ze niet vaker? Nu ik minder eet smaakt het nog veel lekkerder. 

Isabella70

Isabella70

01-07-2023 om 22:17 Topicstarter

Flink bezig in tuin dus behoorlijk wat beweging! Fietsen (wel met e bike maar toch.., ook wel door mijn klachten) naar tuincentrum, slepen met aarde, zware stenen. Het graafwerk ed kan ik helaas niet met mijn klachten, verder heerlijk bezig. Vandaag 15.000 stappen. 

Eten gaat redelijk goed, nog niet helemaal zoals ik wil. Ik vergeet het gezonde eten vaak compleet als ik ergens anders eet bijv restaurant Op zich is het daar natuurlijk ook gezond te doen. (Wel vaak fiks duurder) en veel wezen uiteten of bij anderen geweest. Wel alle toetjes geskipt, dat vind ik wel weer knap van mezelf. 
En ik blijf vergeten de melk uit koffie te laten. Ik slaap niet geweldig en strompel in ochtend met duffe kop zsm naar kop koffie. Morgen weer een poging. 
Morgen een feestje en deze x serveer ik allemaal gezonde hapjes, zin in! 

Isabella70 schreef op 01-07-2023 om 22:17:

 Ik vergeet het gezonde eten vaak compleet als ik ergens anders eet bijv restaurant Op zich is het daar natuurlijk ook gezond te doen. (Wel vaak fiks duurder) 

Wat vind jij gezond eten in een restaurant en waarom is dat fiks duurder? een salade erbij valt toch wel mee qua kosten? Meestal heb ik die sowieso al nodig bij een kleine portie hoofdgerecht.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.