Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


Henricus schreef op 13-06-2023 om 10:46:

[..]


Ik was ook een grote eter (een heel bruinbrood tussen de middag of 's avonds een kleine kilo vlees was écht geen uitzondering)

Kom ik weer even terug op mijn eerdere reactie: de toegevoegde suikers.
Toen ik daar mee gestopt was...man, kon op een paar stukken brood de dag door komen.
Een goed stuk vlees gaat er uiteraard nog wel in maar ik eet aanzienlijk minder.

Chips is ook zo'n voorbeeld. Nu at én eet ik dat al erg weinig, maar vroeger moest de zak altijd leeg.
Nu leg ik weleens de zak op de bank, raak 'm dan vaak niet eens aan (toch op één of andere manier geen zin in) en áls ik 'm open trek dan kom ik hooguit tot de helft.

Ik blijf in overtuiging dat (het stoppen met) die toegevoegde suikers op één of andere manier meer effect heeft dan ik verwacht had en dus ook aanzienlijk minder eet.

Oke nee als ik dit lees was ik geen grote eter

Ik at voorheen 3 boterhammen lunch en ontbijt, beetje komkommer en verschillende soorten fruit en een ontbijtkoekreep. Een avondmaaltijd van aardappelen groente en (vega) vlees en dan een bord vol bij elkaar (1 a 2 aardappelen, portie vega/vlees en de rest groente) 1 keer per week een toetje. Verder in het weekend weleens wat ongezonder qua maaltijd of makkelijk een soepje.

Chips at ik vaak een bakje, en ook niet elke dag. Maar als ik een zak snoep kocht ging die op en dat gebeurde elke week weleens.

Bij mij lag het voornamelijk aan de beweging door mijn zittende beroep. Ik ben qua eten wel wat gaan veranderen hoor, ontbijt nu met 35 gram granola, banaan en skyr, lunch 2 boterhammen ipv 3 en geen kaas meer maar groentespread, 1 aardappel in plaats van 2 bij het avondeten. Geen ontbijtkoekreep meer maar een speculaasje en soms 2 of 3

Chips uit een uitdeelzakje en ook niet elke dag maar ik kan best veel eten terwijl ik nog afval.

hoppa ben echt afstand aan het nemen van de 80, 78,9 kg nu.

Decembermamma schreef op 13-06-2023 om 15:21:

[..]

Oke nee als ik dit lees was ik geen grote eter

Ik at voorheen 3 boterhammen lunch en ontbijt, beetje komkommer en verschillende soorten fruit en een ontbijtkoekreep. Een avondmaaltijd van aardappelen groente en (vega) vlees en dan een bord vol bij elkaar (1 a 2 aardappelen, portie vega/vlees en de rest groente) 1 keer per week een toetje. Verder in het weekend weleens wat ongezonder qua maaltijd of makkelijk een soepje.

Chips at ik vaak een bakje, en ook niet elke dag. Maar als ik een zak snoep kocht ging die op en dat gebeurde elke week weleens.

Bij mij lag het voornamelijk aan de beweging door mijn zittende beroep. Ik ben qua eten wel wat gaan veranderen hoor, ontbijt nu met 35 gram granola, banaan en skyr, lunch 2 boterhammen ipv 3 en geen kaas meer maar groentespread, 1 aardappel in plaats van 2 bij het avondeten. Geen ontbijtkoekreep meer maar een speculaasje en soms 2 of 3 .

Chips uit een uitdeelzakje en ook niet elke dag maar ik kan best veel eten terwijl ik nog afval.

Klinkt idd als veel wat je nog kunt eten, kijkend naar hoeveel(!) je bent afgevallen, das lekker!! Mooi dat je nu zelfs onder de 80 duikt! Gefeliciteerd! Hoe verhoudt jouw huid zich ( weet je leeftijd niet) tot het verlies van zoveel kilo's?

Ik ben inmiddels dik 7.5 kg kwijt, 9.5 cm taille en m'n bmi( niet dat die telt) met 2.9 punten omlaag.


Max88 schreef op 17-06-2023 om 15:44:

[..]

Klinkt idd als veel wat je nog kunt eten, kijkend naar hoeveel(!) je bent afgevallen, das lekker!! Mooi dat je nu zelfs onder de 80 duikt! Gefeliciteerd! Hoe verhoudt jouw huid zich ( weet je leeftijd niet) tot het verlies van zoveel kilo's?

Ik ben inmiddels dik 7.5 kg kwijt, 9.5 cm taille en m'n bmi( niet dat die telt) met 2.9 punten omlaag.


Mijn huid lijkt zich goed te houden hoewel ik wel vermoed dat wat ik nu vertrollen op mijn buik noem toch ook deels overtollige huid is.

dan

dan

17-06-2023 om 16:46

Volgende week heb ik weer de hele meting bij de sportschool maar volgens mij ben ik in gewicht nog niet heel veel afgevallen maar misschien wel in vetmassa of heb ik nu meer spiermassa. Omdat ik door de hogere temperaturen wat last heb van mijn darmen, eet ik nu minder dan gewoonlijk en drink meer water. Ik woog 104 kg toen ik de eerste keer gewogen ben, dat was op 10 mei. Het zou al heel mooi zijn wanneer ik weer op een getal kom met slechts 2 cijfers. 

dan

dan

18-06-2023 om 14:33

Vanochtend vroeg, sportschool was amper open, wezen sporten. Eerst wat cardiotraining en daarna rondje krachttraining. Wel een stuk koffiekoek gegeten (en zelf het kleinste stuk genomen) maar het ontbijt en de lunch waren wel gezond. 
Nu het, vandaag dan toch, een stuk afgekoeld is, heb ik geen last van mijn darmen. 

Isabella70

Isabella70

18-06-2023 om 16:25 Topicstarter

Wat gaan jullie goed!
Hier vind ik het nog te warm om echt wat te doen. Vooruitzichten blijven ook zo dus voorlopig blijft het wat overleven voor me denk ik. 
Relatief gaat het redelijk goed, vind ik toch. Heb nog 10.000 stappen gemiddeld in juni (mei 12.000) en dat valt me nog mee tov hoe ik me voel. 
Gezond eten, extra groente etc lukt me  zeker niet iedere dag maar toch vaker. En hoewel ik hier en daar wat dingen snoep (chipje, biertje) op feestjes ed is het voor mijn doen vrij matig.

dan

dan

18-06-2023 om 17:34

Het avondeten wordt iets minder gezond, een pizza (bezorgen) maar wel met groente en een kleiner formaat. Maar zoiets moet af en toe kunnen en zeker op bijzondere dagen. 

dan

dan

18-06-2023 om 17:37

Isabella70 schreef op 18-06-2023 om 16:25:

Wat gaan jullie goed!
Hier vind ik het nog te warm om echt wat te doen. Vooruitzichten blijven ook zo dus voorlopig blijft het wat overleven voor me denk ik.
Relatief gaat het redelijk goed, vind ik toch. Heb nog 10.000 stappen gemiddeld in juni (mei 12.000) en dat valt me nog mee tov hoe ik me voel.
Gezond eten, extra groente etc lukt me zeker niet iedere dag maar toch vaker. En hoewel ik hier en daar wat dingen snoep (chipje, biertje) op feestjes ed is het voor mijn doen vrij matig.

Morgen heb ik een groepsles gepland staan maar wel redelijk vroeg in de ochtend, dat scheelt wel. Vorige week heb ik de les geannuleerd want was moe en voelde me niet goed genoeg voor een flinke inspanning. Heb dan wel een andere training gedaan. 

Isabella70

Isabella70

18-06-2023 om 21:30 Topicstarter

Ah ja, natuurlijk het slimste om te doen, zo vroeg. 
Zou ik ook nog eens moeten gaan proberen. Maar ben echt geen ochtendmens en vroeg opstaan lijkt me heerlijk maar lukt bijna nooit, ook al niet door al mijn wisseldiensten. 
Komt wel een keer op mijn lijst! 
Ha, hier ook weer pizza…de vaste bloemkoolbodem weer. Meestal met wat tomatensaus, kaas, kappertjes, ansjovis, olijven, paprika, ui, rucola. Soms nog wat andere groente die we hebben liggen. Veel te lekker! Heb er wel nog een paprika los bij gegeten en een wortel. 

dan

dan

19-06-2023 om 11:31

Isabella70 schreef op 18-06-2023 om 21:30:

Ah ja, natuurlijk het slimste om te doen, zo vroeg.
Zou ik ook nog eens moeten gaan proberen. Maar ben echt geen ochtendmens en vroeg opstaan lijkt me heerlijk maar lukt bijna nooit, ook al niet door al mijn wisseldiensten.
Komt wel een keer op mijn lijst!
Ha, hier ook weer pizza…de vaste bloemkoolbodem weer. Meestal met wat tomatensaus, kaas, kappertjes, ansjovis, olijven, paprika, ui, rucola. Soms nog wat andere groente die we hebben liggen. Veel te lekker! Heb er wel nog een paprika los bij gegeten en een wortel.


Met wisseldiensten wordt het inderdaad wel anders. 

Zelf heb ik nu vakantie maar omdat ik altijd vroeg begin, ben ik op mijn vrije dagen en tijdens vakanties vaak ook erg vroeg wakker en raak meestal niet meer in slaap, dat ervaar ik vaak wel als een nadeel. Ook mijn man staat vroeg op maar toch nog later dan ik op mijn werkdagen. 

De spinningles ging prima, voor mij is dat fijner om wat eerder in de ochtend te kunnen doen, meestal ga ik op woensdag gelijk na het werk maar ik merk wel dat het dan toch minder lekker gaat, zeker als het erg druk was op het werk. Nu net sportpannenkoekjes gebakken en met wat ricotta en blauwe bessen als vervroegde lunch. 

dan

dan

21-06-2023 om 12:42

Vanochtend weer gewogen en gemeten. Ben 2,4 kg afgevallen in kilo's maar wel wat meer spiermassa en minder vetmassa. Wat wel raar is dat ik nu iets minder spiermassa heb in mijn benen terwijl ik al een aantal lessen spinning heb gevolgd en ook netjes het rondje apparaten doe waarbij elke spiergroep aan bod komt. Over ongeveer 6 tot 8 weken laat ik weer zo'n bodyscan doen, dat kan in de ochtend slechts op 1 tijdstip en dan ben ik meestal aan het werk of na de middag (dus nog eens terug) dus dat plan ik dan wel goed in zodat het voor mij goed uitkomt. 

Wat wel raar is dat ik nu iets minder spiermassa heb in mijn benen terwijl ik al een aantal lessen spinning heb gevolgd en ook netjes het rondje apparaten doe waarbij elke spiergroep aan bod komt.

Maar even heel simpel gedacht: als je zwaarder bent, moeten je beenspieren de hele tijd die extra massa dragen en worden dan dus continu getraind? 

Ik denk zoiets wel eens, als ik een flinke afstand met rugzak loop - je zal maar 10 kg zwaarder zijn dan ik, dan moeten je benen altijd dit gewicht dragen...

dan

dan

21-06-2023 om 13:43

TineWinkel schreef op 21-06-2023 om 13:03:

Wat wel raar is dat ik nu iets minder spiermassa heb in mijn benen terwijl ik al een aantal lessen spinning heb gevolgd en ook netjes het rondje apparaten doe waarbij elke spiergroep aan bod komt.

Maar even heel simpel gedacht: als je zwaarder bent, moeten je beenspieren de hele tijd die extra massa dragen en worden dan dus continu getraind?

Ik denk zoiets wel eens, als ik een flinke afstand met rugzak loop - je zal maar 10 kg zwaarder zijn dan ik, dan moeten je benen altijd dit gewicht dragen...


Ja, elke kilo (teveel) moet je toch mee slepen. En door zowel wekelijks het rondje krachttraining (soms 2 keer per week) en een aantal spinning lessen had ik juist verwacht wat meer spiermassa te hebben in mijn benen. Ach ja, ik blijf gewoon verder sporten en op mijn voeding letten, veel afwisseling erin en zo gezond mogelijk. Heb zojuist de afspraak al gemaakt voor de volgende bodycheck, in augustus. Er mag best wel wat tijd tussen zitten zodat het verschil wel goed merkbaar is. 

Isabella70

Isabella70

21-06-2023 om 14:55 Topicstarter

Wat goed Dan! Afgevallen en ook nog meer spieren, je gaat wel heel goed! 
Een keertje ergens minder spierkracht zou ik niet al te veel waarde aan hechten. 
Eet je wel genoeg eiwitten?
Het zou ook kunnen (denk ik) dat je spieren benen net wat overtraind hebt? Te snel eea opgebouwd, dan schieten spieren ook wel in weerstand mogelijk. 
Zo vroeg wakker, zeker met dit weer, lijkt me heerlijk! Dan kun je idd flink sporten en ook andere dingen doen voordat het warm wordt. Ik kom echt tot helemaal niks nu, doe het hoognodige met veel pijn en moeite. Gelukkig wil hond ook helemaal niet wandelen met dit weer, het is nu echt poepen en snel terug. 
Door energie tekort ga ik ook wel weer minder gezond snacken op werk, bleeh! Merk dat ook meteen aan mijn lijf! 
Maar voor vandaag nog iets lekkers voor mezelf gekocht (doe ik nooit) en dan wil ik toch weer strenger aan de bak, is weer helemaal versloft. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.