Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


Isabella70

Isabella70

10-06-2023 om 17:37 Topicstarter

S.ndra schreef op 10-06-2023 om 17:11:

In havermout zitten wel minder koolhydraten dan in volkorenbrood. 2 sneeën volkorenbrood is 27 gr koolhydraten, 30 gr havermout is 18 gr koolhydraten.

Ok, op die manier. Twee sneetjes brood zijn natuurlijk zwaarder maar je bedoelt dat je verhoudingsgewijs er minder van eet. 
Maar neem aan dat je die havermout dan in melk neemt, of in yoghurt? Yoghurt heeft minder koolhydraten maar melk toch best wel wat. 

Isabella70

Isabella70

10-06-2023 om 18:56 Topicstarter

ik denk dat ik IF toch wel weer een beetje ga proberen erin te krijgen. 
Ik hoef dan eigenlijk alleen de melk uit de koffie te laten, want dat is wat ik meestal nuttig de eerste uren van de dag. 
Toen ik IF deed dronk ik mijn koffie zwart, makkelijk. Nu een nieuw apparaat en erg lekker is de koffie eruit niet, maar hij schuimt ook automatisch melk en dat is weer wel erg lekker. 
Toch maar eens vaker proberen die weg te gaan laten. (Om te proberen, want ik weet nog wel dat ik IF, light versie, erg fijn vond en het me erg goed deed. Inmiddels al weer een hele tijd geleden. 

dan

dan

11-06-2023 om 08:05

S.ndra schreef op 10-06-2023 om 14:08:

Ik heb een tijdje IF gedaan en was daar heel tevreden over. Ik deed 8:16, gecombineerd met koolhydraatarm eten. Maar toen kwam de vakantie met de kinderen en raakte ik eruit en ik kwam er niet meer in. Daar baal ik wel van.
Ik ben nu begonnen om weer mijn eten bij te houden en wat meer koolhydraatarm te eten. Dat valt me nog niet mee. Op zich heb ik er geen moeite mee, maar mijn gezin doet niet mee en dat vind ik soms best lastig. Ik doe nu ‘s ochtends havermout en tussen de middag koolhydraatarm brood of groentesoep en ‘s avonds gewoon eten met het gezin. En ik heb mijn koffiegewoontes aangepast. Ik tel koolhydraten. Mijn doel was 50 gr per dag, maar dat haal ik bij lange na nog niet. Onder de 100 gr moet ik al best moeite voor doen. Nu nog het avondeten aanpassen. Daarna ga ik dan weer het ontbijt skippen en na het avondeten niet mee eten. Dat werkte heel goed.


Het is inderdaad lastig als je gezin niet meedoet want op zich zijn er wel veel koolhydraatarme recepten te vinden die erg lekker lijken. Ik moet mijn man ook niet alles voorzetten maar een aantal recepten zou ik eventueel wel wat kunnen aanpassen, denk ik. Soep gaat er hier altijd prima in, dat is geen probleem. 

Bijzonder weekend gehad, we hebben letterlijk koelte gezocht bij een camping met zwembad, het was heerlijk. Heb natuurlijk wel wat meegesnoept met de mannen maar dat moet kunnen. Ik heb mijn stappen wel gered (18.000 per dag) maar dan zie ik toch aan mijn "hartpunten"  in google fit dat ze (en dat klopt) niet zo intensief waren. 

Ik denk wel dat wat ben aangekomen maar dat mag best in zo'n weekend met veel warmte en plezier.

Hadden van school wel een raar bericht, het kamp wordt verplaatst naar begin november......dat zou beter voor de groepsvorming zijn. De kinderen zitten dan verdomme in groep 8, dus dan hadden ze in groep 3 op kamp moeten gaan als het voor de groepsvorming is. Al jaren gaat groep 8 in juni ivm het weer en de afsluiting van het jaar. 

Isabella70

Isabella70

12-06-2023 om 13:49 Topicstarter

Jeetje Decembermamma, heb je altijd 18000 stappen? Wat veel, zeker met dit weer. Bij mij gaat echt het licht uit boven de 30 graden, ik word er letterlijk ziek van. Ik let dan niet meer zo op eten en zeker niet op stappen. Gemiddelde hier is dus weer flink gedaald. 
Fijn dat je plezier hebt gehad! 

dan

dan

12-06-2023 om 14:10

Decembermamma schreef op 12-06-2023 om 12:16:

Bijzonder weekend gehad, we hebben letterlijk koelte gezocht bij een camping met zwembad, het was heerlijk. Heb natuurlijk wel wat meegesnoept met de mannen maar dat moet kunnen. Ik heb mijn stappen wel gered (18.000 per dag) maar dan zie ik toch aan mijn "hartpunten" in google fit dat ze (en dat klopt) niet zo intensief waren.

Ik denk wel dat wat ben aangekomen maar dat mag best in zo'n weekend met veel warmte en plezier.

Hadden van school wel een raar bericht, het kamp wordt verplaatst naar begin november......dat zou beter voor de groepsvorming zijn. De kinderen zitten dan verdomme in groep 8, dus dan hadden ze in groep 3 op kamp moeten gaan als het voor de groepsvorming is. Al jaren gaat groep 8 in juni ivm het weer en de afsluiting van het jaar.

Je hebt het steeds goed gedaan dus een weekend ietsjes minder maar wel veel plezier is ook prima. 

Wel apart, het verplaatsen van het kamp naar november, hier was dat ook altijd ergens in juni, eerder een soort afsluiting van de basisschool periode. 

dan

dan

12-06-2023 om 14:11

Isabella70 schreef op 12-06-2023 om 13:49:

Jeetje Decembermamma, heb je altijd 18000 stappen? Wat veel, zeker met dit weer. Bij mij gaat echt het licht uit boven de 30 graden, ik word er letterlijk ziek van. Ik let dan niet meer zo op eten en zeker niet op stappen. Gemiddelde hier is dus weer flink gedaald.
Fijn dat je plezier hebt gehad!

Ik kan ook slecht tegen hoge temperaturen en ook mijn darmen zijn daar niet blij mee. Wel wezen sporten na het werk, dat ging prima. Ik drink veel water momenteel (maar niet teveel hoor, is ook niet gezond).

Isabella70 schreef op 12-06-2023 om 13:49:

Jeetje Decembermamma, heb je altijd 18000 stappen? Wat veel, zeker met dit weer. Bij mij gaat echt het licht uit boven de 30 graden, ik word er letterlijk ziek van. Ik let dan niet meer zo op eten en zeker niet op stappen. Gemiddelde hier is dus weer flink gedaald.
Fijn dat je plezier hebt gehad!

Nee maar in het weekend zit ik wel vaak rond de 20.000.

dan schreef op 12-06-2023 om 14:10:

[..]

Je hebt het steeds goed gedaan dus een weekend ietsjes minder maar wel veel plezier is ook prima.

Wel apart, het verplaatsen van het kamp naar november, hier was dat ook altijd ergens in juni, eerder een soort afsluiting van de basisschool periode.

Nou precies een afsluiting ze gaven als argument dat begin schooljaar goed voor de groepsvorming is. Euhm tja een groep die dan al voor het 5e jaar samen is.

Isabella70

Isabella70

12-06-2023 om 21:01 Topicstarter

dan schreef op 12-06-2023 om 14:11:

[..]

Ik kan ook slecht tegen hoge temperaturen en ook mijn darmen zijn daar niet blij mee. Wel wezen sporten na het werk, dat ging prima. Ik drink veel water momenteel (maar niet teveel hoor, is ook niet gezond).

Nou, als je gewoon nog sport nu, dan is dat toch super. 
Ik was voor de vorm wel naar medische fitness gegaan, maar meer om mezelf wat wijs te maken. Eenmaal daar alweer spijt dat ik gegaan was, en niet veel kunnen doen. 
Zelfs wandelen wil niet lukken met dit weer. Hond wil ook echt niet haha. Normaal super actief, nu begint hij na 5 minuten al in de riem te hangen, wil niet meer. 
Nu heb ik wel een openluchtzwembad vlakbij, dat zou ik moeten gaan doen als het zo warm is. Maar dat kan door een wond ook even niet. 

Ik zie dat ik toch nog 10.000 stappen heb vandaag, hoe dat kan is me een raadsel. (Gisteren maar 4000) 

Decembermamma schreef op 08-06-2023 om 09:49:

[..]

Ik ben wel een grote eter......


Ik was ook een grote eter (een heel bruinbrood tussen de middag of 's avonds een kleine kilo vlees was écht geen uitzondering)

Kom ik weer even terug op mijn eerdere reactie: de toegevoegde suikers.
Toen ik daar mee gestopt was...man, kon op een paar stukken brood de dag door komen.
Een goed stuk vlees gaat er uiteraard nog wel in maar ik eet aanzienlijk minder.

Chips is ook zo'n voorbeeld. Nu at én eet ik dat al erg weinig, maar vroeger moest de zak altijd leeg.
Nu leg ik weleens de zak op de bank, raak 'm dan vaak niet eens aan (toch op één of andere manier geen zin in) en áls ik 'm open trek dan kom ik hooguit tot de helft.

Ik blijf in overtuiging dat (het stoppen met) die toegevoegde suikers op één of andere manier meer effect heeft dan ik verwacht had en dus ook aanzienlijk minder eet.

Henricus schreef op 13-06-2023 om 10:46:

[..]


Ik was ook een grote eter (een heel bruinbrood tussen de middag of 's avonds een kleine kilo vlees was écht geen uitzondering)

Kom ik weer even terug op mijn eerdere reactie: de toegevoegde suikers.
Toen ik daar mee gestopt was...man, kon op een paar stukken brood de dag door komen.
Een goed stuk vlees gaat er uiteraard nog wel in maar ik eet aanzienlijk minder.

Chips is ook zo'n voorbeeld. Nu at én eet ik dat al erg weinig, maar vroeger moest de zak altijd leeg.
Nu leg ik weleens de zak op de bank, raak 'm dan vaak niet eens aan (toch op één of andere manier geen zin in) en áls ik 'm open trek dan kom ik hooguit tot de helft.

Ik blijf in overtuiging dat (het stoppen met) die toegevoegde suikers op één of andere manier meer effect heeft dan ik verwacht had en dus ook aanzienlijk minder eet.

Ik was nooit een grote eter, maar heb dezelfde ervaring na het stoppen met toegevoegde suikers en sterk beperken van koolhydraten. Je hongergevoel, met name de snaaitrek verdwijnt. Je hebt geen mistig hoofd meer, minder moe enz

dan

dan

13-06-2023 om 12:56

Henricus schreef op 13-06-2023 om 10:46:

[..]


Ik was ook een grote eter (een heel bruinbrood tussen de middag of 's avonds een kleine kilo vlees was écht geen uitzondering)

Kom ik weer even terug op mijn eerdere reactie: de toegevoegde suikers.
Toen ik daar mee gestopt was...man, kon op een paar stukken brood de dag door komen.
Een goed stuk vlees gaat er uiteraard nog wel in maar ik eet aanzienlijk minder.

Chips is ook zo'n voorbeeld. Nu at én eet ik dat al erg weinig, maar vroeger moest de zak altijd leeg.
Nu leg ik weleens de zak op de bank, raak 'm dan vaak niet eens aan (toch op één of andere manier geen zin in) en áls ik 'm open trek dan kom ik hooguit tot de helft.

Ik blijf in overtuiging dat (het stoppen met) die toegevoegde suikers op één of andere manier meer effect heeft dan ik verwacht had en dus ook aanzienlijk minder eet.

Chips at ik ook altijd erg veel, zeker als ik moe was. Nu mag ik van mezelf japanse mix of gemengde noten, is wel een stuk gezonder. 

Isabella70

Isabella70

13-06-2023 om 14:09 Topicstarter

Henricus schreef op 13-06-2023 om 10:46:

[..]


Ik was ook een grote eter (een heel bruinbrood tussen de middag of 's avonds een kleine kilo vlees was écht geen uitzondering)

Kom ik weer even terug op mijn eerdere reactie: de toegevoegde suikers.
Toen ik daar mee gestopt was...man, kon op een paar stukken brood de dag door komen.
Een goed stuk vlees gaat er uiteraard nog wel in maar ik eet aanzienlijk minder.

Chips is ook zo'n voorbeeld. Nu at én eet ik dat al erg weinig, maar vroeger moest de zak altijd leeg.
Nu leg ik weleens de zak op de bank, raak 'm dan vaak niet eens aan (toch op één of andere manier geen zin in) en áls ik 'm open trek dan kom ik hooguit tot de helft.

Ik blijf in overtuiging dat (het stoppen met) die toegevoegde suikers op één of andere manier meer effect heeft dan ik verwacht had en dus ook aanzienlijk minder eet.

Een kleine kilo vlees 😅

Ja, die toegevoegde suikers… Ben ik nu ook weer voor groot gedeelte mee gestopt. (lukt niet helemaal met dit weer, ijsje gehad en ook 0,0 bier met suiker) 

In verleden vaker gedaan en onderschrijf jouw ervaring zeker. Enorm verschil! 
Alleen…hoe hou je het vol? 
Hoe lang lukt jou dat al? 
Ik blijf het vroeg of laat toch een hele kluif vinden, suiker is zo enorm geïmplementeerd in samenleving. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.