Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


Isabella70

Isabella70

10-06-2023 om 00:38 Topicstarter

Lastig Max, dat aankomen door medicatie is niet mals.

Zelf wil ik gezonder leven/zijn. Hier (nog) geen duidelijk gerelateerde aandoeningen (partner overigens wel dus dat motiveert wel flink) maar kan ook niet zeggen dat ik me erg fit/gezond voel. (Ik denk dat ons gemiddeld eetpatroon vroeg of laat toch wel tot klachten leidt) Hoop dat dat (weer) beter wordt door (weer) gezonder leven/eten. 
(nu paar weken bezig en voel me al best beter, ontlasting is ook enorm verbeterd haha) 
Afvallen zou wel fijn zijn (buikomtrek is te groot) maar me fitter voelen staat toch echt voorop. 

Dat zijn echt weinig koolhydraten, hou je het goed vol?  Hoe doe je dat met vezels, heb je daar geen tekort aan? 

Isabella70 schreef op 10-06-2023 om 00:38:

Lastig Max, dat aankomen door medicatie is niet mals.

Zelf wil ik gezonder leven/zijn. Hier (nog) geen duidelijk gerelateerde aandoeningen (partner overigens wel dus dat motiveert wel flink) maar kan ook niet zeggen dat ik me erg fit/gezond voel. (Ik denk dat ons gemiddeld eetpatroon vroeg of laat toch wel tot klachten leidt) Hoop dat dat (weer) beter wordt door (weer) gezonder leven/eten.
(nu paar weken bezig en voel me al best beter, ontlasting is ook enorm verbeterd haha)
Afvallen zou wel fijn zijn (buikomtrek is te groot) maar me fitter voelen staat toch echt voorop.

Dat zijn echt weinig koolhydraten, hou je het goed vol? Hoe doe je dat met vezels, heb je daar geen tekort aan?

Ik zal je eerlijk zeggen, ik had als kind al prikkelbare darmsyndroom met vreselijke koliekaanvallen om de paar maanden. Op een gegeven moment was ik alleen maar moe en werden de aanvallen zo frequent dat ik er soms 3 in de week had a 48 uur per aanval.

Sinds ik keto en 75% carnivoor doe, 1 maaltijd per dag, heb ik sinds februari geen enkele aanval meer gehad. Geen enkele keer buikpijn en sinds ik in ketose ben, voel ik me energieker, niet meer opgeblazen,  ben niet down meer, bloeddruktabletten en diabetes medicatie af kunnen bouwen, een HB van 9.2, voldoende ijzer ( ondanks dat ik een zwaar tekort had moeten hebben in mijn positie) enz.

Ik "predik" niet dat iedereen dit "moet" hoor, maar schreef in eerdere draadjes al mee en het afvallen lukte nooit, zo frustrerend.

Hier ook voornamelijk fit, gezondheidswinst, maar ook stuk eigenwaarde, je best willen doen, stukje uiterlijk .

dan

dan

10-06-2023 om 09:50

Isabella70 schreef op 09-06-2023 om 20:19:

[..]

Je snoepte sowieso al niet veel?
Ik ben echt wel van het zoet, dol op chocolade vooral.

Ook in bijv muesli zitten veel koolhydraten.
Wij eten hij warme maaltijd bijna altijd wel een koolhydraatrijk product, als het geen pasta is dan is het rijst, of brood, wraps etc.
En bij koolhydraatarm kun je dan bijv een pizzabodem maken als bovenstaand recept. En pasta vervang je door courgettini


Snoepen, zoet, bij buien eigenlijk. Ik hou best van chocolade maar als ik het een poosje niet eet, dan mis ik het ook niet. 

Muesli eet ik 's ochtends door de yoghurt omdat het toch iets meer vult, zeker op de dagen waarop ik werk. Vanaf het moment dat ik ontbijt totdat we (officieel) pauze hebben, zit 5 uur en dat is toch best lang. Ik doe er dan vaak ook nog een schep proteïnepoeder doorheen maar niet op mijn vrije dagen. 

Zelf heb ik geen bezwaar tegen courgettini maar ik denk niet dat ik daarmee moet aan komen bij mijn man. Wat ik wel kan doen is een laag lasagnebladen vervangen door plakken courgette, dat merkt hij minder, haha.

dan

dan

10-06-2023 om 09:53

Max88 schreef op 10-06-2023 om 01:06:

[..]

Ik zal je eerlijk zeggen, ik had als kind al prikkelbare darmsyndroom met vreselijke koliekaanvallen om de paar maanden. Op een gegeven moment was ik alleen maar moe en werden de aanvallen zo frequent dat ik er soms 3 in de week had a 48 uur per aanval.

Sinds ik keto en 75% carnivoor doe, 1 maaltijd per dag, heb ik sinds februari geen enkele aanval meer gehad. Geen enkele keer buikpijn en sinds ik in ketose ben, voel ik me energieker, niet meer opgeblazen, ben niet down meer, bloeddruktabletten en diabetes medicatie af kunnen bouwen, een HB van 9.2, voldoende ijzer ( ondanks dat ik een zwaar tekort had moeten hebben in mijn positie) enz.

Ik "predik" niet dat iedereen dit "moet" hoor, maar schreef in eerdere draadjes al mee en het afvallen lukte nooit, zo frustrerend.

Hier ook voornamelijk fit, gezondheidswinst, maar ook stuk eigenwaarde, je best willen doen, stukje uiterlijk .

Ik kan me goed voorstellen dat je dit doet als je zo'n duidelijk verschil merkt qua gezondheid. Ik zal zo meteen eens wat meer info opzoeken hierover. Misschien kan ik ook wat dingen toepassen want ondanks dat ik echt wel mijn best doe qua voeding (en sinds kort ook sporten) voel ik me nog niet echt energieker. 

dan

dan

10-06-2023 om 10:02

Max88 schreef op 09-06-2023 om 22:43:

[..]

In principe voor altijd omdat de diabetes altijd blijft ook al zijn de waardes goed. Ik doe het onder begeleiding van een diabetesverpleegkundige die ook diabetes diëtist is en met mijn POH. Dus alles wordt ook steeds getest.

Ik zit nu op de 5-10 gr koolhydraten. Als ik op mijn streefgewicht zit dan mag ik proberen om iets te versoepelen naar bv tot 20 gr koolhydraten. Dan kan ik weet wat groentes toevoegen bv. En stel alles gaat goed dan 20-50,gr maar nooit meer dan dat ivm de diabetes.

Ik wil nog tenminste 20 kg kwijt, liefst 23, maar mijn leeftijd en omstandigheden werken niet mee, dus of dat volledig realistisch is weet ik niet😀

Ik ben door 27 jaar antidepressiva veel aangekomen. De diabetes had ik al verhoogd risico op door 2x zwangerschapsdiabetes.

Zijn jullie meer aan het afvallen voor gezondheidsrisico, of anders zoals preventief, esthetisch, lekkerder in je vel?

Wel goed om je te laten begeleiden door mensen die weten wat goed voor je is inderdaad. Ik denk dat (te)veel mensen zelf wat aanrommelen met van alles.

Mijn reden om af te vallen is vooral omdat ik veel te zwaar ben, bijna obesitas, en om me fitter te voelen. Om die reden ben ik ook gaan sporten. Ik verwacht niet dat ik ooit weer het gewicht krijg dat ik had als 20 jarige maar zo'n 20 kg eraf zou toch wel wenselijk zijn. En natuurlijk is het leuk als je kleding goed staat ipv dat je eruit ziet als een michelin mannetje, wat nu nog het geval is, ik ben me rot geschrokken van de foto's waarop ik een maand geleden te zien was.

Isabella70

Isabella70

10-06-2023 om 11:37 Topicstarter

Max88 schreef op 10-06-2023 om 01:06:

[..]

Ik zal je eerlijk zeggen, ik had als kind al prikkelbare darmsyndroom met vreselijke koliekaanvallen om de paar maanden. Op een gegeven moment was ik alleen maar moe en werden de aanvallen zo frequent dat ik er soms 3 in de week had a 48 uur per aanval.

Sinds ik keto en 75% carnivoor doe, 1 maaltijd per dag, heb ik sinds februari geen enkele aanval meer gehad. Geen enkele keer buikpijn en sinds ik in ketose ben, voel ik me energieker, niet meer opgeblazen, ben niet down meer, bloeddruktabletten en diabetes medicatie af kunnen bouwen, een HB van 9.2, voldoende ijzer ( ondanks dat ik een zwaar tekort had moeten hebben in mijn positie) enz.

Ik "predik" niet dat iedereen dit "moet" hoor, maar schreef in eerdere draadjes al mee en het afvallen lukte nooit, zo frustrerend.

Hier ook voornamelijk fit, gezondheidswinst, maar ook stuk eigenwaarde, je best willen doen, stukje uiterlijk .

Wat heftig Max. En wat super fijn dat dit werkt voor jou. Wat een spectaculaire resultaten! Hoop enorm dat het blijft werken! 
Het is idd een kwestie van de juiste knopjes vinden voor jezelf, een hele puzzel vaak. 
Hier ook allerlei klachten maar toch ook weer niet zo frequent dat ik er echt iets mee kan/moet, maar stel ook wel graag dingen uit en denk graag dat ‘het wel goed komt’. En hoop nu dat eea door betere voeding meer in balans komt. 
Bedoel je dat je maar 1 maaltijd eet per dag of dat je de richtlijnen aanhoudt bij die ene maaltijd? 

Klopt, omad ( one meal a day) doe ik ongeveer 5x per week nu. 
Pas meegedaan met een vastenchallenge van 48 uur maar weet niet of ik dat herhaal; het had niet het voorspelde effect, al was het goed te doen.

Om meteen Dan te beantwoorden: 
Toen ik alle suiker en brood/pasta/rijst uit mijn lijst haalde, voelde ik op dag 6 een kentering.  In plaats van te suffen op de bank stond ik in de keuken schoon te maken op een avond rond 22.00 u 
Die energie had ik nooit en zeker niet in mijn diabetestijd. 
De echte verandering zette door na 8 weken ( 1e acht weken kun je ketogriep hebben, de gewenning van je lijf op de veranderde voeding), ik was niet meer somber en dat was echt zo'n fijn gevoel: voor het eerst in 30+ jaar dat rotgevoel uit je lijf zonder bijwerkingen van medicatie ( aankomen, effecten op lever/nieren enz). 
Nogmaals het moet bij je passen en wie weet kun je er iets of helemaal niets mee. Doe wat werkt voor jou en wat je kunt volhouden. In ben een hartige klant maar kreeg suikercravings die niet te weerstaan waren en toen dacht ik, nu moet ik er wat mee, dit ben ik niet.

Voorbeeldje van mij van uit de eetmeter: ik vul alles van te voren in zodat ik zie waar ik moet besparen of nog ruimte heb:
 Kilocalorieën 550-1100, per dag verschillend maar niet boven de 1200

Vet 50-75 per dag

Eiwitten 75-110 per dag

Koolhydraten 4-10 per dag 

Eieren noemt mijn begeleider superfood,  ik heb eens per week ook een dag dat ik enkel gekookte eieren eet naast de normale 2 a 3 per dag. Dat is best wel oersaai, maar het zijn dé dagen dat ik echt gewicht verlies.

Sorry dat ik lang van stof was🙈  😁

Isabella70

Isabella70

10-06-2023 om 13:11 Topicstarter

Één maaltijd per dag, dat is ook heftig! 
Maar ongelofelijk het effect op je klachten, kan me voorstellen dat je er heel wat voor over hebt. 
Wat was het voorspelde effect van dat vasten? 48 uur, wat lang, knap ook hoor! 
Hier nooit langer dan een uur of 18, 20. 
Nu durf ik helemaal niet te vasten (of iets heftigs als koolhydraten fors minderen) juist omdat ik me verre van fit voel. Bij jou werkt het dus juist andersom. Mmhh, wel wat om over na te denken. 
Nu ik (zoveel mogelijk) slechte suikers skip, eet ik ook echt meer eieren. Misschien heb ik er wel al 10 gehad deze week, echt veel voor mij. 

dan

dan

10-06-2023 om 13:46

Max88 schreef op 10-06-2023 om 12:41:

Klopt, omad ( one meal a day) doe ik ongeveer 5x per week nu.
Pas meegedaan met een vastenchallenge van 48 uur maar weet niet of ik dat herhaal; het had niet het voorspelde effect, al was het goed te doen.

Om meteen Dan te beantwoorden:
Toen ik alle suiker en brood/pasta/rijst uit mijn lijst haalde, voelde ik op dag 6 een kentering. In plaats van te suffen op de bank stond ik in de keuken schoon te maken op een avond rond 22.00 u
Die energie had ik nooit en zeker niet in mijn diabetestijd.
De echte verandering zette door na 8 weken ( 1e acht weken kun je ketogriep hebben, de gewenning van je lijf op de veranderde voeding), ik was niet meer somber en dat was echt zo'n fijn gevoel: voor het eerst in 30+ jaar dat rotgevoel uit je lijf zonder bijwerkingen van medicatie ( aankomen, effecten op lever/nieren enz).
Nogmaals het moet bij je passen en wie weet kun je er iets of helemaal niets mee. Doe wat werkt voor jou en wat je kunt volhouden. In ben een hartige klant maar kreeg suikercravings die niet te weerstaan waren en toen dacht ik, nu moet ik er wat mee, dit ben ik niet.

Voorbeeldje van mij van uit de eetmeter: ik vul alles van te voren in zodat ik zie waar ik moet besparen of nog ruimte heb:
Kilocalorieën 550-1100, per dag verschillend maar niet boven de 1200

Vet 50-75 per dag

Eiwitten 75-110 per dag

Koolhydraten 4-10 per dag

Eieren noemt mijn begeleider superfood, ik heb eens per week ook een dag dat ik enkel gekookte eieren eet naast de normale 2 a 3 per dag. Dat is best wel oersaai, maar het zijn dé dagen dat ik echt gewicht verlies.

Sorry dat ik lang van stof was🙈 😁


 Nee hoor, het maakt voor mij veel duidelijk. Echt keto zal het voor mij niet worden maar ik heb inmiddels een aantal recepten opgezocht die me zeker aanspreken, paar soepen en paar lunch recepten. 

Ik probeer ook al zoveel mogelijk in te vullen van tevoren maar dat is via een andere app, die gekoppeld is aan mijn app van de sportschool. 

Bij die app is het doel: vetten 50 gram, eiwitten 56 gram en koolhydraten 205 gram. Die laatste wijkt wel erg veel af van wat hierboven staat, de rest scheelt niet heel veel, zie ik wel. Wel is mijn advies volgens die app 1491 calorieën. Meestal kom ik er wel aan, soms zit ik er wat overheen doordat ik toch wat meer eet dan gepland, vooral 's avonds bij het eten. 

dan

dan

10-06-2023 om 13:48

Isabella70 schreef op 10-06-2023 om 13:11:

Één maaltijd per dag, dat is ook heftig!
Maar ongelofelijk het effect op je klachten, kan me voorstellen dat je er heel wat voor over hebt.
Wat was het voorspelde effect van dat vasten? 48 uur, wat lang, knap ook hoor!
Hier nooit langer dan een uur of 18, 20.
Nu durf ik helemaal niet te vasten (of iets heftigs als koolhydraten fors minderen) juist omdat ik me verre van fit voel. Bij jou werkt het dus juist andersom. Mmhh, wel wat om over na te denken.
Nu ik (zoveel mogelijk) slechte suikers skip, eet ik ook echt meer eieren. Misschien heb ik er wel al 10 gehad deze week, echt veel voor mij.


Ik eet ook meer eieren sinds ik op mijn voeding let en vooral bij de lunch, het is lekker, vult prima en je kunt er vele kanten mee uit. 

inderdaad, je kunt ze ook overal in verwerken, ik gebruik ze ook wel eens om wat meer t binden bv. 

Het voorspelde effect was een boost op je afvallen en hoe je je lichamelijk en mentaal voelt ( uit de ervaring van mensen die meededen of al eerder dit hadden gedaan). Ik kon het prima volhouden, maar ik had voor mijn spijsvertering/darmen een week nodig om dat weer oké te krijgen en ik was er niets van afgevallen.  Dan vind ik het een "te groot offer" en voor mij niet helpend. Het is idd uitproberen en je gebruiksaanwijzing leren kennen en dit was t niet voor mijn lijf.

Ik heb een tijdje IF gedaan en was daar heel tevreden over. Ik deed 8:16, gecombineerd met koolhydraatarm eten. Maar toen kwam de vakantie met de kinderen en raakte ik eruit en ik kwam er niet meer in. Daar baal ik wel van.
Ik ben nu begonnen om weer mijn eten bij te houden en wat meer koolhydraatarm te eten. Dat valt me nog niet mee. Op zich heb ik er geen moeite mee, maar mijn gezin doet niet mee en dat vind ik soms best lastig. Ik doe nu ‘s ochtends havermout en tussen de middag koolhydraatarm brood of groentesoep en ‘s avonds gewoon eten met het gezin. En ik heb mijn koffiegewoontes aangepast. Ik tel koolhydraten. Mijn doel was 50 gr per dag, maar dat haal ik bij lange na nog niet. Onder de 100 gr moet ik al best moeite voor doen. Nu nog het avondeten aanpassen. Daarna ga ik dan weer het ontbijt skippen en na het avondeten niet mee eten. Dat werkte heel goed.

Isabella70

Isabella70

10-06-2023 om 15:55 Topicstarter

Hoi S.

Isabella70

Isabella70

10-06-2023 om 15:59 Topicstarter

Hoi S.dra, ik heb ook een tijdje IF gedaan en ook een tijd combi met minder koolhydraten, beviel toen erg goed. 
Maar in havermout zitten toch niet minder koolhydraten dan in (volkoren) brood? 
Groentesoep wil ik ook wel vaker in gaan passen, erg lekker, eet het nu eigenlijk nooit. (En het is zo makkelijk) 
Lastig idd als je gezin niet meedoet. 

In havermout zitten wel minder koolhydraten dan in volkorenbrood. 2 sneeën volkorenbrood is 27 gr koolhydraten, 30 gr havermout is 18 gr koolhydraten.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.