Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


Isabella70

Isabella70

08-06-2023 om 16:03 Topicstarter

Ik denk dat je met kant en klare dingen altijd wel  hoog in calorieën komt.
Zo ook met de pizza die ik straks ga eten 😁 (440 cal alleen voor de bodem die ik eet) maar ik heb er wel zin in! 
(en ga me een andere x maar eens bedenken of ik dit wel geregeld wil blijven eten 😁 zeker met nachtdienst ofzo ideaal. (dan ben ik alleen maar moe) 

dan

dan

08-06-2023 om 17:31

Als je zelf een pizza in elkaar draait, dan kun je ernaar kijken (als je daar zin in hebt) waar de minste calorieën in zitten want de ene bodem is de andere vast niet en zo ook met de rest van de ingrediënten. Maar een kant en klaar pizza is wel zo makkelijk als je moe bent. Die hebben we deze week ook gegeten, moet eens kunnen hoor. 

Isabella70

Isabella70

08-06-2023 om 18:15 Topicstarter

dan schreef op 08-06-2023 om 17:31:

Als je zelf een pizza in elkaar draait, dan kun je ernaar kijken (als je daar zin in hebt) waar de minste calorieën in zitten want de ene bodem is de andere vast niet en zo ook met de rest van de ingrediënten. Maar een kant en klaar pizza is wel zo makkelijk als je moe bent. Die hebben we deze week ook gegeten, moet eens kunnen hoor.

Ik heb nog niet vaak zelf pizza gemaakt maar ik begrijp dat het sowieso niet echt werkt met 100 % volkoren ofzo. (maar misschien wel met de helft?) 
Ik kijk normaal niet naar calorieën maar wel naar voedingswaarde en ga het liefst voor volkoren bij de meeste gerechten. 
Wel fijn dat de meeste producten ook EINDELIJK in een volkoren variant te krijgen zijn. 
Vriendlief heeft wel vaker een koolhydraatarme bodem gemaakt en die was echt verrassend lekker. Weet recept niet, zal hem eens vragen.

Zo’n bloemkoolbodem geeft toch een beter gevoel dan een gewone witte pizza, al weet ik dat het niet echt veel gezonder is, maar een goed gevoel is ook fijn! 

Ik ben wel trots op mezelf verder, eet steeds vaker door de dag ook al flink wat rauwkost, beter dan koekjes. En neem al wat meer mee naar werk om tussendoor te snacken, dat scheelt enorm. Ik probeer vooral om meer te eten, dat schiet er echt vaak bij in. 

dan

dan

08-06-2023 om 19:38

Isabella70 schreef op 08-06-2023 om 18:15:

[..]

Ik heb nog niet vaak zelf pizza gemaakt maar ik begrijp dat het sowieso niet echt werkt met 100 % volkoren ofzo. (maar misschien wel met de helft?)
Ik kijk normaal niet naar calorieën maar wel naar voedingswaarde en ga het liefst voor volkoren bij de meeste gerechten.
Wel fijn dat de meeste producten ook EINDELIJK in een volkoren variant te krijgen zijn.
Vriendlief heeft wel vaker een koolhydraatarme bodem gemaakt en die was echt verrassend lekker. Weet recept niet, zal hem eens vragen.

Zo’n bloemkoolbodem geeft toch een beter gevoel dan een gewone witte pizza, al weet ik dat het niet echt veel gezonder is, maar een goed gevoel is ook fijn!

Ik ben wel trots op mezelf verder, eet steeds vaker door de dag ook al flink wat rauwkost, beter dan koekjes. En neem al wat meer mee naar werk om tussendoor te snacken, dat scheelt enorm. Ik probeer vooral om meer te eten, dat schiet er echt vaak bij in.

Ik probeer ook zoveel de volkoren variant te pakken, helaas is mijn man daar niet dol op zoals op volkoren pasta maar dan neem ik vezelrijk. Bij lasagne neem ik wel de volkoren bladen hoor, daar zit toch saus over en dat ziet hij niet. Ik let ook veel op eiwitten en vezels. 

Op het werk eet ik nu ook meer fruit, dat was voorheen een stuk minder en ik zorg ervoor dat ik 2 flessen water (dopper) leeg heb voordat ik naar huis ga. 

Isabella70

Isabella70

08-06-2023 om 19:53 Topicstarter

dan schreef op 08-06-2023 om 19:38:

[..]

Ik probeer ook zoveel de volkoren variant te pakken, helaas is mijn man daar niet dol op zoals op volkoren pasta maar dan neem ik vezelrijk. Bij lasagne neem ik wel de volkoren bladen hoor, daar zit toch saus over en dat ziet hij niet. Ik let ook veel op eiwitten en vezels.

Op het werk eet ik nu ook meer fruit, dat was voorheen een stuk minder en ik zorg ervoor dat ik 2 flessen water (dopper) leeg heb voordat ik naar huis ga.

Ja, het is natuurlijk ‘gewoon’ een kwestie van meenemen maarja, ik deed het toch voorheen niet. Water trouwens wel, dat zit al heel lang in mijn systeem, dat schuurt ook echt dan als ik het een keertje vergeet. Maar thuis drink ik het weer veel te weinig….zit dus (nog) niet in mijn systeem. 
Hier gelukkig wel volkoren pasta want dat eet ik heel graag en vaak. Is ook wel het enige waar nooit gezeur over is, ohnee, ook niet over rijst en meestal ook niet brood. Maar mie vindt mijn dochter dan weer niet lekker volkoren. 

https://www.koolhydraatarmrecept.nl/koolhydraatarme-pizzabodem-van-fatheaddeeg/

Deze heb ik laatst gemaakt. Ik tel koolhydraten ipv kilocalorieën ivm streng keto/IF/omad.
Was zalig, ik neem dan 1/3 per keer en eet dan maar 2 gr koolhydraten in totaal.

Bij de notenshop hebben ze vrijwel de goedkoopste amandelmeel.

Isabella70

Isabella70

08-06-2023 om 22:38 Topicstarter

Ziet er bekend uit, is misschien het recept dat vriendlief maakte, was iig ook met mozzarella. Ik zal hem vragen. Was iig erg lekker. 
Dank voor tip van amandelmeel, had ik niet gedacht dat het daar goedkoper zou zijn. 

Koolhydraatarm heb ik ook een tijd gegeten, super voor de lijn. Maar voor nu is het voor mij te omslachtig, ik eet bijna nooit vlees, wel af en toe vis. En probeer langsaam meer vezels binnen te krijgen, is koolhydraatarm toch net wat lastiger weer, ik vind het met koolhydraten al een hele klus soms. 

dan

dan

09-06-2023 om 14:11

Isabella70 schreef op 08-06-2023 om 22:38:

Ziet er bekend uit, is misschien het recept dat vriendlief maakte, was iig ook met mozzarella. Ik zal hem vragen. Was iig erg lekker.
Dank voor tip van amandelmeel, had ik niet gedacht dat het daar goedkoper zou zijn.

Koolhydraatarm heb ik ook een tijd gegeten, super voor de lijn. Maar voor nu is het voor mij te omslachtig, ik eet bijna nooit vlees, wel af en toe vis. En probeer langsaam meer vezels binnen te krijgen, is koolhydraatarm toch net wat lastiger weer, ik vind het met koolhydraten al een hele klus soms.

Ja, dat vraag ik me ook af of dat niet bewerkelijker is, koolhydraatarm. Ik heb een app met voedingsadvies (gekoppeld aan de app van de sportschool) en die geeft een bepaald percentage aan koolhydraten, vetten en eiwitten aan en het aantal calorieën per dag, na sporten mag ik meer eten. 

Maar ik ben wel dol op brood en pasta en volgens mij zitten daar juist veel koolhydraten in.

Isabella70

Isabella70

09-06-2023 om 15:25 Topicstarter

dan schreef op 09-06-2023 om 14:11:

[..]

Ja, dat vraag ik me ook af of dat niet bewerkelijker is, koolhydraatarm. Ik heb een app met voedingsadvies (gekoppeld aan de app van de sportschool) en die geeft een bepaald percentage aan koolhydraten, vetten en eiwitten aan en het aantal calorieën per dag, na sporten mag ik meer eten.

Maar ik ben wel dol op brood en pasta en volgens mij zitten daar juist veel koolhydraten in.

Als je vlees en vis eet is het op zich niet bewerkelijk. Maar een andere manier van eten kost natuurlijk altijd wel even wat meer energie, omschakelen etc. 
Maar zonder vlees is het wel behoorlijk zoeken, vind ik. 
Ga ik misschien nog wel een x doen, mocht er meer ruimte komen hier. (die is er nu niet) 
Want voor je lijn werkt het wel echt als een speer. 
(en ik wil niet veel afvallen, maar partner hier mag nog best veel eraf) 

Hier ook dol op pasta en brood maar toch miste ik dat niet heel erg toen ik koolhydraatarm at. 
Maar goed, ik ben op zoveel dingen dol. Ook dol op chocolade, drop, taart etc maar dat mis ik nu ook niet. 
Niet alles wat je lekker vindt hoef je natuurlijk ook meteen en/of vaak te eten. 

dan

dan

09-06-2023 om 15:40

Isabella70 schreef op 09-06-2023 om 15:25:

[..]

Als je vlees en vis eet is het op zich niet bewerkelijk. Maar een andere manier van eten kost natuurlijk altijd wel even wat meer energie, omschakelen etc.
Maar zonder vlees is het wel behoorlijk zoeken, vind ik.
Ga ik misschien nog wel een x doen, mocht er meer ruimte komen hier. (die is er nu niet)
Want voor je lijn werkt het wel echt als een speer.
(en ik wil niet veel afvallen, maar partner hier mag nog best veel eraf)

Hier ook dol op pasta en brood maar toch miste ik dat niet heel erg toen ik koolhydraatarm at.
Maar goed, ik ben op zoveel dingen dol. Ook dol op chocolade, drop, taart etc maar dat mis ik nu ook niet.
Niet alles wat je lekker vindt hoef je natuurlijk ook meteen en/of vaak te eten.

Ik eet geen vis en amper vlees (vaker niet dan wel). Als ik geen brood zou eten, zou ik dat echt wel erg missen en het is niet zo dat ik er heel veel van eet, in de ochtend yoghurt met muesli en fruit dus eigenlijk alleen als lunch en soms ook niet. Pasta eet ik erg graag maar dat meestal hooguit 1 keer per week. 
Snoep mis ik ook niet trouwens maar ik ben meer fan van hartig. 

dan

dan

09-06-2023 om 15:44

Over een paar weken heb ik weer zo'n sessie in de sportschool waarbij alles gemeten wordt, ik heb het idee dat ik qua gewicht amper iets kwijt ben (kleding zit nog niet ruimer) maar misschien heb ik wel iets meer spiermassa nu door het sporten. En spieren wegen zwaarder dan vet, dacht ik. 

Isabella70

Isabella70

09-06-2023 om 20:19 Topicstarter

dan schreef op 09-06-2023 om 15:40:

[..]

Ik eet geen vis en amper vlees (vaker niet dan wel). Als ik geen brood zou eten, zou ik dat echt wel erg missen en het is niet zo dat ik er heel veel van eet, in de ochtend yoghurt met muesli en fruit dus eigenlijk alleen als lunch en soms ook niet. Pasta eet ik erg graag maar dat meestal hooguit 1 keer per week.
Snoep mis ik ook niet trouwens maar ik ben meer fan van hartig.

Je snoepte sowieso al niet veel? 
Ik ben echt wel van het zoet, dol op chocolade vooral. 

Ook in bijv muesli zitten veel koolhydraten. 
Wij eten hij warme maaltijd bijna altijd wel een koolhydraatrijk product, als het geen pasta is dan is het rijst, of brood, wraps etc. 
En bij koolhydraatarm kun je dan bijv een pizzabodem maken als bovenstaand recept. En pasta vervang je door courgettini 


Het valt mee, ik gebruik de voedingsmeter van het voedingscentrum. Ik zit op bijna carnivoor omdat in groentes ook erg veel koolhydraten zitten; fruit mag ik ook niet omdat er veel vruchtensuikers inzitten. 
Mijn voornaamste reden voor deze leefstijl is mijn diabetes/ insulineresistentie. 
Af en toe eet ik bv koolhydraatbeperkt brood op eiwitbasis, want in gewoon koolhydraatarm brood zit voor mij nog steeds teveel.
Of ik neem heel af en toe een koolhydraatarme cracker a 1.5 gr koolhydraten per cracker. Ik heb nu geen after diner dips meer, meer energie, betere waardes op alle gebied én ik val voor het eerst sinds 9 jaar standaard diëtisten af. 
Maar als je bv geen diabetes/insulineresistentie hebt dan kun je verl hoger in je koolhydraten zitten dan ik en toch afvallen.

Isabella70

Isabella70

09-06-2023 om 22:06 Topicstarter

Wat fijn Max dat het werkt!
Is het de bedoeling dat je dit voor langere tijd doet? 

Isabella70 schreef op 09-06-2023 om 22:06:

Wat fijn Max dat het werkt!
Is het de bedoeling dat je dit voor langere tijd doet?

In principe voor altijd omdat de diabetes altijd blijft ook al zijn de waardes goed. Ik doe het onder begeleiding van een diabetesverpleegkundige die ook diabetes diëtist is en met mijn POH. Dus alles wordt ook steeds getest.

Ik zit nu op de 5-10 gr koolhydraten.  Als ik op mijn streefgewicht zit dan mag ik proberen om iets te versoepelen naar bv tot 20 gr koolhydraten. Dan kan ik weet wat groentes toevoegen bv. En stel alles gaat goed dan 20-50,gr maar nooit meer dan dat ivm de diabetes. 

Ik wil nog tenminste 20 kg kwijt, liefst 23, maar mijn leeftijd en omstandigheden werken niet mee, dus of dat volledig realistisch is weet ik niet😀

Ik ben door 27 jaar antidepressiva veel aangekomen. De diabetes had ik al verhoogd risico op door 2x zwangerschapsdiabetes.

Zijn jullie meer aan het afvallen voor gezondheidsrisico, of anders zoals preventief, esthetisch,  lekkerder in je vel?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.