Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


ik hoop nu op nog een kilo of 10 eraf dat zal niet zoveel meer schelen.

Isabella70

Isabella70

03-06-2023 om 22:25 Topicstarter

Decembermamma schreef op 03-06-2023 om 17:22:

[..]

Hier ben ik nu wel druk bezig mijn hele zomergarderobe te vervangen. Ben van 48 (xxl) naar 40/42 l /m gegaan. De oude kleding past gewoon in niet. Gelukkig zijn het gangbare maten maar leuke shirtjes vind ik moeilijk vinden heb nu wel flink wat jurken.

Das toch echt ongelofelijk, zo’n enorm verschil! Je zult wel een heel ander mens zijn, fijn ook om niet meer al dat gewicht te hoeven meezeulen! 
Je zult wel juist meer keuze hebben in kleding nu, lijkt me een stuk lastiger in xxl? Heb je lang die maat gehad, dan ben je het wellicht ook  gewend? 
Partner hier probeert ook gewicht te verliezen, hij heeft ook die maat, begint wel wat te slobberen nu. 

Isabella70

Isabella70

03-06-2023 om 22:26 Topicstarter

Decembermamma schreef op 03-06-2023 om 19:47:

ik hoop nu op nog een kilo of 10 eraf dat zal niet zoveel meer schelen.

Dat kan toch nog best een maat zijn of meer. 

Isabella70

Isabella70

07-06-2023 om 01:12 Topicstarter

Hier ook wel wat afgevallen geloof ik. (Iig weer wat van middel weg 
Voor mij geen ‘nieuw’ gewicht dus kleding had ik nog wel. (Nieuwe kleding ‘moeten’ kopen is natuurlijk wel leuk!) 
Begin weer langsaam te wennen aan gezondere eten. Dan smaakt alles ook weer zoveel beter! Hebben jullie dat ook? Een appeltje, gedroogde vijgen, wat noten, zo lekker! En zo zonde toch dat we onze smaak steeds laten verpesten door al dat ongezonde voedsel. Dat wil ik niet meer! 
Vandaag pastasalade met pesto, ook erg lekker. 

dan

dan

07-06-2023 om 12:31

Isabella70 schreef op 07-06-2023 om 01:12:

Hier ook wel wat afgevallen geloof ik. (Iig weer wat van middel weg
Voor mij geen ‘nieuw’ gewicht dus kleding had ik nog wel. (Nieuwe kleding ‘moeten’ kopen is natuurlijk wel leuk!)
Begin weer langsaam te wennen aan gezondere eten. Dan smaakt alles ook weer zoveel beter! Hebben jullie dat ook? Een appeltje, gedroogde vijgen, wat noten, zo lekker! En zo zonde toch dat we onze smaak steeds laten verpesten door al dat ongezonde voedsel. Dat wil ik niet meer!
Vandaag pastasalade met pesto, ook erg lekker.

Noten zijn inderdaad erg lekker, ik eet ze regelmatig en pastasalade met pesto heb ik afgelopen weekend nog gegeten (niet zelfgemaakt). Er zijn best veel lekkere dingen die ook gezond zijn of minder ongezond. Gisteren wel een pizza gegeten maar wel een kleinere en extra groente erop. En eigenlijk heb ik aan die kleinere pizza ook genoeg. 

Ben gisteren en vandaag weer wezen sporten maar het ging minder goed dan afgelopen week, kan eens gebeuren natuurlijk. Normaal gezien laat ik er liever een dag tussen maar het waren verschillende vormen van sport, gisteren krachttraining en vandaag spinning. 

Had paar weken terug een restje roti (wereldgerechten) ingevroren vandaag gegeten ivm de avondvierdaagse even een snelle hap. Na de maaltijd eens gekeken hoeveel calorieën erin zitten. Dat was even schrikken.

Isabella70

Isabella70

07-06-2023 om 23:37 Topicstarter

Decembermamma schreef op 07-06-2023 om 21:51:

Had paar weken terug een restje roti (wereldgerechten) ingevroren vandaag gegeten ivm de avondvierdaagse even een snelle hap. Na de maaltijd eens gekeken hoeveel calorieën erin zitten. Dat was even schrikken.

Oh echt? Waar zitten zoveel calorieën in dan? 
Het blijft toch vaak laveren, tussen gezond en makkelijk, snel. Ik zou vaker vers willen koken maar dat lukt lang niet altijd. 
Ik had de pesto in pastasalade ook niet zelf gemaakt. Dat wil ik volgende x wel doen, er gaat niets boven zelfgemaakte pesto vind ik. Ik had er wel flink wat groente in gedaan.
Ik had laatste dagen enorm weinig puf, dat valt vandaag gelukkig wel weer mee. 
Maar morgen Ivm tijdgebrek ook weer pizza. Niet zo heel gezond en flink wat calorieën, maar zo lekker makkelijk en lekker.  We gebruiken nu meestal de groentebodem van ah en dan met flink wat groente, ansjovis, rucola. Nadeel is dan wel weer meteen dat ik ‘m zo lekker vind dat ik altijd een hele pizza eet. Tsja. 

Isabella70 schreef op 07-06-2023 om 23:37:

[..]

Oh echt? Waar zitten zoveel calorieën in dan?

Ik denk dat het in de kruidenmix zakjes zit daar zal heel wat rotzooi in zitten, want in die 3 tomaten, 500 gram sperziebonen, 200 gram kipfilet en 200 gram kriel die in het gehele gerecht gaan zal het niet liggen. Er staat op het pak overigens 2-3 personen, maar per 100 gram is het dus 124 kilocalorieën. Maar als ik dan zie dat ik er 400 gram uithaal en dan hebben we al met 3 een keer ervan gegeten dan lopen de calorieën op. En dan vraag ik me wel af of de roti's zelf al meegerekend zijn in de calorieën.

Decembermamma schreef op 08-06-2023 om 07:07:

[..]

Ik denk dat het in de kruidenmix zakjes zit daar zal heel wat rotzooi in zitten, want in die 3 tomaten, 500 gram sperziebonen, 200 gram kipfilet en 200 gram kriel die in het gehele gerecht gaan zal het niet liggen. Er staat op het pak overigens 2-3 personen, maar per 100 gram is het dus 124 kilocalorieën. Maar als ik dan zie dat ik er 400 gram uithaal en dan hebben we al met 3 een keer ervan gegeten dan lopen de calorieën op. En dan vraag ik me wel af of de roti's zelf al meegerekend zijn in de calorieën.

Ja, dat is inclusief de roti.

Maar het lijkt me niet zo gek dat het aan de hoge kant is, als je zowel aardappel als zo'n pannenkoekje eet. De saus valt wel mee, want een deel daarvan blijft toch aan de pan of je bord zitten.

Valeria schreef op 08-06-2023 om 08:41:

[..]

Ja, dat is inclusief de roti.

Maar het lijkt me niet zo gek dat het aan de hoge kant is, als je zowel aardappel als zo'n pannenkoekje eet. De saus valt wel mee, want een deel daarvan blijft toch aan de pan of je bord zitten.

De aardappel is feitelijk maar 50 gram. Ik denk ook dat die pannekoek veel calorieën bevat want de tortilla's schrok ik laatst ook van.

Decembermamma schreef op 08-06-2023 om 09:22:

[..]

De aardappel is feitelijk maar 50 gram. Ik denk ook dat die pannekoek veel calorieën bevat want de tortilla's schrok ik laatst ook van.

Er staat bij de ingrediënten 6 pannenkoekjes (180g), dat valt dan weer mee per stuk. Maar je eet er al gauw 2. Dan zit je wel boven de 100g met de aardappeltjes erbij. 

Mij maakt dat niet zoveel uit, heb de koolhydraten wel nodig, maar ik denk je als je wil besparen en je geen grote eter bent je de aardappeltjes eruit moet laten.

Valeria schreef op 08-06-2023 om 09:39:

[..]

Er staat bij de ingrediënten 6 pannenkoekjes (180g), dat valt dan weer mee per stuk. Maar je eet er al gauw 2. Dan zit je wel boven de 100g met de aardappeltjes erbij.

Mij maakt dat niet zoveel uit, heb de koolhydraten wel nodig, maar ik denk je als je wil besparen en je geen grote eter bent je de aardappeltjes eruit moet laten.

Ik ben wel een grote eter. En met de pannenkoekjes heb je aan 2 echt niet genoeg. Die zijn mini en dan heb je dus echt 2 eetlepels vulling op want meer dan 1 past er niet in een pannekoek. We halen dus meestal nog wat extra wraps erbij. Maar als ik die niet meetel is het nog ontzettend veel calorieën. 50 gram aardappel is iets van 41,5 kcal dus dat zet geen zoden aan de dijk.

Wij hadden deze week burrito's met even kleine pannenkoekjes, dus daar moeten we ook extra wraps bij halen
Die aardappelen tellen juist wel mee als ze 41 kcal zijn. Evenveel sperciebonen is maar 12 kcal. Er zal meer in zo'n wrap zitten, maar als je die weglaat eet je geen wraps meer, maar gewoon AGV.  En waar in je vulling aardappel zit, zit geen groente. Bij de burrito's neem ik altijd minder vlees dan op de doos staat en schep wel 2 opscheplepels in een kleine wrap, maar dan is het groentegehalte eigenlijk nog steeds vrij laag. In een extra wrap (60g) past wel 200g kleingesneden groente, maar toen kon ik hem nog maar net dichtprikken met een satéprikker (en had geen saus, want was overgebleven wrap en dus eigenlijk best smakeloos).
Kortom, ik denk dat het ook door de verhoudingen groente-vlees-[aardappel/wrap] komt dat het sowieso best hoog zit, niet alleen door de wrap zelf. 

dan

dan

08-06-2023 om 12:22

Decembermamma schreef op 08-06-2023 om 09:22:

[..]

De aardappel is feitelijk maar 50 gram. Ik denk ook dat die pannekoek veel calorieën bevat want de tortilla's schrok ik laatst ook van.


Ja, dat vind ik dus ook tegenvallen en ik neem de volkoren variant. Ik eet die zo graag als lunch met van alles ertussen. 

Valeria schreef op 08-06-2023 om 10:26:

Wij hadden deze week burrito's met even kleine pannenkoekjes, dus daar moeten we ook extra wraps bij halen
Die aardappelen tellen juist wel mee als ze 41 kcal zijn. Evenveel sperciebonen is maar 12 kcal. Er zal meer in zo'n wrap zitten, maar als je die weglaat eet je geen wraps meer, maar gewoon AGV. En waar in je vulling aardappel zit, zit geen groente. Bij de burrito's neem ik altijd minder vlees dan op de doos staat en schep wel 2 opscheplepels in een kleine wrap, maar dan is het groentegehalte eigenlijk nog steeds vrij laag. In een extra wrap (60g) past wel 200g kleingesneden groente, maar toen kon ik hem nog maar net dichtprikken met een satéprikker (en had geen saus, want was overgebleven wrap en dus eigenlijk best smakeloos).
Kortom, ik denk dat het ook door de verhoudingen groente-vlees-[aardappel/wrap] komt dat het sowieso best hoog zit, niet alleen door de wrap zelf.

Heel bijzonder maar die van de burrito's zijn ietsje groter, daar kunnen we bij elkaar op een paar scheppen na alles in vullen. En dan gooien we de rest ernaast in de ovenschaal kaas erover en klaar.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.