Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Niema

Niema

30-07-2015 om 09:42

Extra onderzoek naar vaccin baarmoederhalskanker


Antikwak

Antikwak

01-08-2015 om 01:40

Annej

Hier schrijf je dat je twee keer baarmoederhalskanker gehad hebt en zonder problemen kinderen. Maar eerder heb je het over 2x een uitslag pap3a, waarna je geen problemen meer gehad hebt. Ik denk dat het voor een correct beeld van de ernst van de ziekte, zonder een voorstadium van bmhk te willen bagataliseren, toch goed is te zeggen dat zelfs nu probleemloos kinderen krijgen na een diagnose bmhk onmogelijk is. Het is een nieuwe ontwikkeling dat die mogelijkheid er soms überhaupt is...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-08-2015 om 08:58

Pap3a

Is ook geen bmhk.

Antikwak

Antikwak

01-08-2015 om 10:29

Mijn punt

Ik denk dat Annej in haar vorige post wilde zeggen dat ze twee keer een voorstadium van bmhk gehad, in plaats van de kanker zelf. Pap3a kan, als behandeling nodig is, vervelend zijn, maar wordt nog gezien als lichte afwijking. Het gaat mij erom dat duidelijk is dat je na een diagnose bmhk echt niet zonder problemen kinderen kunt krijgen.

Bieb63

Je vat mijn woorden verkeerd op. Als ik schrijft dat het niet besmettelijk is, met daar voorafgaande een regel waarin ik een besmettelijke ziekte als BMR noem, wil ik niets anders aangeven dat de besmetting niet van gelijke orde is.
Gelukkig maar anders hadden we naast griep of waterpokkenuitbarsting ook andere epidemiën. Ik maakte een duidelijke scheiding tussen besmetting via de lucht of knuffels en de besmetting tijdens vrijen.
Als ik geloofde dat het virus niet besmettelijk zou zijn , waarom zou ik dan de condoom aanhalen als vorm van bescherming.

myrthe

myrthe

01-08-2015 om 11:36

flanagan

Wist je dat wratten ook uit de hpv familie afkomstig zijn? Denk je nu nog steeds zo licht over hpv en besmetting? En dan bedoel ik niet alleen genitale wratten? Daarom nogmaals, hpv werkt anders dan een normale soa. Lees je eens wat meer in.

Ondoordacht

Ik wordt indirect ondoordachtzaamheid verweten. Het feit is dat er te weinig zekerheid bestaat over de vaccinatie, de betrouwbaarheid, de lengte van de werkingof ook maar de bijwerkingen.
Ik werkte vroeger in de pharmacie en medicijnen werden pas op de markte gebracht als het volgens strikte regels gedurende 10 jaar werden gevolgd.
Wat mij een paar jaar geleden heeft verbaasd, is de snelheid waarmee de landelijke vaccinatie erdoor gedrukt werd. Door de stijging in bmhk-patiënten, werden de resultaten van andere landen erbij gehaald om dewerking van het middel goed te keuren. Niet voor niets waren meer dan gebruikelijk doktoren en huisartsen kritisch over het vaccin.
Het verbaasd mij ook niet dat men nu onderzoek gaan doen naar bijwerkingen.

We weten niet hoe lang het vaccin ons beschermd. Eigenlijk weten we er nog te weinig van af en vertrouwen we op wat het rivm zegt, uit angst voor de ziekte of omdat iemand in de vriendenkring erdoor getroffen is.
Als het vaccin volgens zeggen 70% afvangt, kan men nog wel het vaccin doorgeven maar wordt een vrouw niet ziek door nr 16 of nr 18. In geval van de andere 30% is het ook voor haar belangrijk liefs jaarlijks en anders om de twee jaar je te laten onderzoeken.

Juist om het aantal BHMK-patiënten te verlagen, zie ik meer waarde in een preventieve aanpak om verspreiding tegen te gaan zoals de grootscheepse campagnes tegen hiv, dan het vaccineren.
Hoe komt het zo dat er een stijging is, zodat een vaccinatierun is ontstaan?
De link met de kaart van nederland verrtoonde een opvallend verschil. Juist op de Bijbelbelt en omgeving waren er minder gevallen dan in de grote steden. Dat zet je toch even aan het denken. Heeft de leefstijl ermee te maken?
Kan de verspreiding ook op andere manieren tegen gegaan worden?
Iemand gaf aan dat een condoom maar 50% beschermd. Dat lijkt mij wat weinig, maar goed. Nog altijd wel 50% bescherming tegen die 30% virussen waar het vaccin niet voorkomt dat men kans loopt op bmhk.

Nu zag ik dat twee maanden geleden ook een draadje liep over dit onderwerp. Goh, Monique keeg er flink van langs omdat ze er niet zo overtuigd was als de anderen. Ook nu weer felle bewoording zoals ondoordacht, of het woorden in de mond leggen omdat een ander niet goed leest etc. En dat allemaal omdat je niet overtuigd bent dat het vaccin echt veilig bent.

myrthe

myrthe

01-08-2015 om 11:43

oh ja

Je kunt besmet zijn met hpv, er zelf niets van merken en dan weeer doorgeven. 80% van de volwassenen schijnt besmet te zijn met hpv, een aantal zelfs met meerdere varianten. Kijk maar eens op belgische sites over hpv. Die gwven zeer heldere info.

bieb63

bieb63

01-08-2015 om 15:05

flanagan

Ik ben het helemaal met je eens dat er misschien niet voldoende bekend is over evt. bijwerkingen (en dat komt o.a. dat het vaccin nog niet zolang bestaat). Ik begrijp dan ook best dat niet iedereen zomaar tot vaccineren overgaat. Maar ik vind wel dat áls je overweegt dat niet te doen, je goed moet weten waar je het over hebt.
En als jij zwart op wit hier schrijft dat het niet besmettelijk is, dan kan ik er niets anders van maken dan dat jij dat denkt c.q. niets daarover weet. Natuurlijk is het ánders besmettelijk dan vele andere virussen. Situaties waar je helemaal geen invloed over hebt (bijv. door de lucht). Maar het is wél heel gevaarlijk als jij e.e.a. beredeneert vanuit je eigen ouderwetse gedachte in combinatie met de (nog....) ouderwetse gedachte van je dochter. Jij weet echt niet wat je dochter later gaat doen (en al helemaal niet wat haar evt 'eerste en enige' partner doet of heeft gedaan). Uiteraard zullen mensen uit de biblebelt minder risico lopen, zal daar de besmetting gemiddeld een stuk lager liggen, omdat daar vaak maar 1 seksuele partner speelt (althans, dat denkt men... en die aanname is JUIST gevaarlijk)

Veel lager?

http://www.zorgatlas.nl/gezondheid-en-ziekte/ziekten-en-aandoeningen/kanker/aantal-gevallen-baarmoederhalskanker/

Ik vind de verschillen eerlijk gezegd niet zo groot. Het varieert dus van 0,5-1,2 per 10.000 vrouwen die bmhk ontwikkelen. Geen reden om met een mug op een olifant te schieten.
Dat is ook op grote afstand van borstkanker waar op het moment al 1 op de 9 vrouwen mee te maken krijgt.

Antilwak

Antilwak

01-08-2015 om 15:41

Annej

Je begrijpt toch wel dat 1 op de 9 vrouwen gedurende haar leven borstkanker krijgt en dat 0,5-1,2 vrouwen per jaar bmhk krijgen? Bmhk komt wel minder voor dan borstkanker, maar wel vaker op jonge leeftijd en de overlevingskansen liggen een stuk lager. Alle reden om met een kanon op die ziekte te schieten hoor! Verder is er niets mis met kritisch naar vaccins kijken. Ik vind het wel zorgelijk dat mensen gevaarlijke fabeltjes over een levensbedreigende ziekte gaan lopen verkondigen. Terwijl ze gezien de eerdere draadjesover dit onderwerp echt wel beter moeten weten...

Voor mij

Het is allemaal zo ontzettend belangrijk dat we met elkaar gaan haarkloven over de details of condooms nou wel in alle gevallen een besmetting met hpv weet te voorkomen en of er dan wel een reden is om toch maar te gaan vaccineren als implicatie.
Haarkloverijen.
De grote lijn is al eerder besproken en Flanagan refereert daar ook in het algemeen aan.
Er is op een veel te onzorgvuldige manier een vaccin in de ether gegooid waarvan niet duidelijk is of het bijwerkingen heeft en wat voor dan. En of het wel werkt en hoe lang dan.
Mag je dan even passen aub?

Dus

Extra onderzoek is zeer welkom. Maar heeft vast ook beperkingen. Hoe je het allemaal al dan niet kunt bewijzen.

bieb63

bieb63

01-08-2015 om 16:28

Annej

Dat is allemaal zo. Maar dat neemt nog steeds niet weg, dat je je, VOOR je beslissingen neemt, WEL inleest hoe je het kan oplopen enz. Denken dat het niet besmettelijk is, of ' braaf' denken te zijn is mij veel te naief. En daardoor dus ook gevaarlijk on je besluitvorming. Risico's inschatten heeft 2 kanten.

Je weegt anders Bieb

Voor jou gaat het blijkbaar om hoe het precies zit. En ja, hpv kan algemeen voorkomen en best wel regelmatig toch besmettelijker zijn dan je dacht maar er komt maar in een beperkt gevallen kanker uit voort. Het lichaam ruimt het meestal gewoon op. Het is altijd nog genuanceerder en nog preciezer. Het is ook maar welke site je leest.
Hoe precies het uiteindelijk zal zijn is ook niet 100 procent uit te vogelen. En dan maar op die details blijven inspelen verlies je de grote lijn.
Condooms vangen een groot deel af. Vaccinatie is nog niet duidelijk omdat het ook om een ziekte gaat die zich pas op de lange termijn ontwikkelt.
Ik snap het wel. Iedereen wil toch dat alle aandacht uitgaat naar haar deel van het verhaal.
Echter als je bedenkingen hebt ben je gelijk in de hoek gezet van de kwakdenkers.

Antikwak

Antikwak

01-08-2015 om 17:46

Goh Annej

Volgens mij begrijp je niet helemaal waar het om gaat. Je wordt niet in de hoek van kwakdenkers gezet, omdat je kritisch naar een vaccin kijkt; wel makkelijk om de Calimero te kunnen spelen, maar (weer) niet helemaal eerlijk. Er zijn een hoop feiten over (het ontstaan) van bmhk bekend. En helaas ook een hoop fabeltjes die hardnekkig op dit soort fora blijven circuleren, omdat het voor mensen moeilijk is om buiten het eigen referentiekader te denken. Dat snap ik inderdaad wel. Een samenvatting van de onzin:
- condooms bieden als enige bescherming tegen besmetting met HPV (pertinent onwaar)
- na 2x een diagnose bmhk is het best mogelijk probleemloos kinderen te krijgen
- de verhouding kans op bmhk vs borstkanker is ong. 1 op 10.000 tegenover 1 op 9.
- gewoon een braaf meisje blijven, en je hebt niets te vrezen (ik ga niet eens beginnen te vertrekken hoe walgelijk stigmatiserend deze aanname is).

Het zou toch mogelijk moeten zijn een eerlijke discussie te voeren zonder dat het nodig is eerst allerlei onwaarheden te ontmaskeren? Dus het over een afweging te hebben tussen het gebruik van het vaccin met mogelijke bijwerkingen en het eerlijke verhaal over de ziekte? Jammer dat dit laatste kennelijk niet mogelijk is.

Afwegen antikwak

Op de een of andere manier heeft iedereen toch een eigen gewicht voor zaken en de neiging om de tegenwerpingen van de ander te ridiculiseren of te relativeren.

http://www.ouders.nl/artikelen/moet-ik-mijn-dochter-nu-wel-of-niet-laten-inenten

"Onder andere omdat we niet wisten of 'onrustige uitstrijkjes' nu wel of niet onder baarmoederhalskanker in de statistieken komen."

Liever gaan we dan over de definities haarkloven. Je had geen echte kanker met pap3a.

Ik wil helemaal niet generaliseren dat je na kanker nog makkelijk een paar kinderen krijgt.

Dat leidt af van de discussie waar het over gaat.

Er zijn signalen dat er mogelijk ernstiger gevolgen kunnen optreden na vaccinatie.
Maar daar mag het niet over gaan zonder dat we eerst weer over al of niet vaccineren gaan discussieren of elkaar op scherp zetten.

Ik ben juist blij dat het LAREB de signalen serieus neemt ik vraag me alleen af hoe je dat goed kunt onderzoeken want je komt steeds dezelfde bottleneck tegen dat het moeilijk aan te tonen is hoe het verband er wel of niet is als er zich een medisch probleem voordoet na vaccinatie.

Daar zou ik het graag over willen hebben. Maar misschien is dat ook wel net zo lastig omdat de meningen uiteraard overal over verdeeld zijn.
Uiteindelijk is het blijkbaar toch een kwestie van vertrouwen en 'geloof' en niet van wetenschap.

Vertrouwen

http://www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Algemeen_Actueel/Uitgaven/Infectieziekten_Bulletin/Jaargang_25_2014/December_2014/Inhoud_december_2014/Vaccineren_vanzelfsprekend_of_niet_De_ontwikkeling_van_een_monitoringsysteem_om_de_acceptatie_van_het_Rijksvaccinatieprogramma_te_evalueren

Het vertrouwen in vaccinatie neemt bij mij wel toe als er gericht onderzoek gedaan wordt naar de bijwerkingen die ik als een risico zie waarom je een afweging moet maken.
Voor mij komt de betrouwbaarheid van vaccinatie dichterbij hoe meer bijwerkingen ook serieus genomen worden en er misschien zelfs wel maatregelen genomen kunnen worden om schade te voorkomen op grotere schaal.

Uiteindelijk blijft het toch een kwestie van vertrouwen en 'geloof'. Je kunt als individue niet alles weten en hebt alleen je eigen ervaring en die van je familiegeschiedenis en omgeving. Dus je moet maar gokken hoe betrouwbaar het allemaal is.

Er spelen ook grote belangen mee en het blijft mensenwerk.
En je kunt dus niet alles voorkomen, ook niet op grote schaal, zie de DES affaire. Uiteindelijk neem je zelf wel de belangrijke beslissingen voor jezelf en je kinderen.

Hopelijk geholpen door betrouwbare informatie, in dit geval het initiatief van het LAREB om toch meer onderzoek te doen naar de mogelijkheid dat slaapziekte een gevolg kan zijn van het hpv vaccin.

Zie je hoe je toch in een kringetje rond blijft draaien? Het is gewoon een moeilijk onderwerp. Waar je ook niet uitkomt als je alles dooranalyseert tot op de ogenschijnlijke feiten.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-08-2015 om 19:18

Zie andere titel

Ik denk dat discussies een stuk prettiger verlopen als er wat minder ingekleurd wordt. Scheelt ook een stuk over en weer gefutiliteiterij.
En de definities voor bmhk zijn heel helder:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/111881-pap-3b-pap-4-en-pap-5...

Pap3a is niet waar deze discussie over gaat.

Nog sterker Ginny

http://shotofprevention.com/2013/12/05/victims-katie-couric-neglected-to...

Je kunt pap 0 hebben en toch kanker hebben.

Antikwak

Antikwak

01-08-2015 om 19:58

Grappig

Annej, je laat perfect zien hoe iemand niet in staat is informatie te verwerken die niet in haar referentiekader past. In de eerste plaats zijn wat onrustige cellen op de baarmoederhalsmond nog geen kanker. Pap 3a is dan ook nog eens een relatief kleine afwijking. Als iemand met in eerste instantie de uitslag 3a toch bmhk blijkt te hebben (komt nauwelijks voor), wordt de uitslag veranderd: die persoon heeft dan een "valse" uitslag gekregen. Maar goed, we gaan even uit van de door jouzelf verzonnen defenitie van bmhk: iedereen met een afwijkende uitslag heeft de ziekte. Een aantal postings later beweer je met droge ogen dat bmhk nauwelijks voorkomt: maar zo'n 1 op de 10000 vrouwen per jaar krijgt de diagnose. Nu jouw defenitie opeens niet meer zo goed uitkomt, ga je opeens weer gebruik maken van de formele defenitie: immers als we iedereen met een pap3a- uitslag ineens tot de bmhk- patiënten moeten gaan rekenen, verhonderdvoudigd de incidentie opeens... Ik ben misschien aan het muggenziften, maar vind oprecht dat het hier niet over futiliteiten gaat. Je kunt met dit gedraai van cijfers en definities simpelweg geen eerlijke discussie voeren.

Dat is niet alleen muggeziften

"Maar goed, we gaan even uit van de door jouzelf verzonnen defenitie van bmhk: iedereen met een afwijkende uitslag heeft de ziekte. "

Die verzin je zelf. Blijkbaar is het een aangename hobby of zo om tekst zo weer te geven dat iemand er gekleurd op staat.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-08-2015 om 20:22

Wat Antikwakje zegt staat nog steeds

Wel of niet vaccineren is een persoonlijke keuze. Maar die keuze maken op basis van oneigenlijke argumenten is het domste dat je kunt doen.
Dat is waar het hier mank op loopt AnneJ

AnneJ,

Bedankt voor de link naar het artikel op OOL (2010).
Prettig dat ik niet alleen sta in mijn denkwijze naar de aanpak van het rivm en het zodoende niet prettig vind dat materie van een virus in de bloedbaan wordt gebracht zonder gedegen onderzoek.

Ja Ginny

Waar het mij om gaat is dat je uiteraard zoveel mogelijk feiten op een rijtje hebt maar dan weet je nog niet of je een goede beslissing neemt. Het is geen wegstrepen.
En dan kun je eindeloos over de precieze betekenis gaan miepen maar dat gaat je niet helpen.
En dat is hier in deze draad ook niet de vraag.
Hoewel de verleiding groot is.
De voors'en tegens zijn wat mij betreft ook al meer dan voldoende behandeld in de link daarover op OOL.

Extra onderzoek is nodig om tegemoet te komen aan de meldingen van mogelijk extreem belastende bijwerkingen. Daar zou het over moeten gaan. En dan niet gelijk ontkennen dat zoiets bestaat.
Lastig onderwerp.

Naar aanleiding van de documentaire en meldingen


https://www.youtube.com/watch?v=GO2i-r39hok

Het onderzoek is geinitieerd naar aanleiding van berichten uit Denemarken, maar als ik me goed herinner ook Ierland, van meisjes die getroffen werden door een paar syndromen na vaccinatie. Daar is een arts actief bezig met het zoeken van de relatie maar ook hulp bij het herstel van deze meisjes.
Want hoe het ook komt. Het wordt te weinig gediagnosticeerd dat jongeren moedheidssyndroom, gewrichtsklachten en nog wat verschijnselen hebben waardoor ze ernstig gehandicapt zijn.
Dat zie je ook in de film.

Het Lareb zegt daarover het volgend:
"Wat is de aanleiding van dit onderzoek?
De Deense geneesmiddelautoriteit heeft aan de Europese Commissie gevraagd om de twee aandoeningen ‘complex regional pain syndrome’ (CRPS, een chronische pijn aandoening in armen en benen) en het ‘postural orthostatic tachycardia syndrome’ (POTS, een aandoening waarbij de hartslag abnormaal versnelt na opstaan uit een zittende houding en waarbij symptomen als duizeligheid en flauwvallen, hoofdpijn en pijn op de borst kunnen optreden) uitgebreider te
onderzoeken en aan te geven of dit een bijwerking is van het vaccin.
Zijn deze aandoeningen ook in Nederland gemeld? Hoeveel?
Op dit moment zijn er geen aanwijzingen dat deze aandoeningen in Nederland zijn gezien. Op korte termijn zullen hierover cijfers verschijnen."

Het is ernstig om te zien hoe vrouwen (dodelijk) ziek kunnen zijn door cervixcarcinoom. Maar het is ook ernstig om te zien hoe jongeren ziek kunnen zijn al dan niet door vaccinatie met het hpv vaccin.
En als die relatie er is, al is er een minimale kans op, dan wil je dat echt wel weten voor je eraan begint.
Maar bijvoorbeeld worden POTS en CRPS waarschijnlijk niet als zodanig gediagnosticeerd in Nederland laat staan dat ouders en kinderen die diagnose kunnen vermelden als ze melding doen van een bijwerking.
Maar het Lareb is ook van plan om actief ziektegeschiedenissen van mensen na te vragen bij henzelf en dat lijkt me goed.

Sorry Niema,

Door het reageren op een regel in de eerste alinea van je topic, heb ik je draadje een wending gegeven waar je niet bij gebaat bent. ( als ik het draadje in juni eerder had gezien, had ik niet gereageerd.)

Maar het zijn nog niet eens de kort na een vaccinatie optredende kwalen zoals 22 uur slapen dat mij weerhoudt. Het is het onbekende op latere termijn, na het toedienen van materie hpv- virus.

Nu schreef Myrthe dat er ook wratten zijn die tot die hvp- familie behoren. Interessant voor de lijst met eventuele bijwerkingen. Wie weet, wordt er bij de gevaccineerde vaker wratten geconstateerd ondanks dat deze pubers met gympen aan de gymvloer betreden?
Nu zijn wratten niet zo erg, die lepelt een dokter er zo uit, als je er last van hebt.

1142 klachten in 10 jaar tijd is niet veel. Maar klopt dit getal wel? Zoals op dit forum in meerdere draadjes over hvp, klachten weinig serieus genomen worden, zo kan dat in de praktijk ook verkeren.
Het is te vroeg om anderen te bekritiseren, maar de drempel wordt wel hoger.
Wie iets durft te melden, kan geconfronteerd worden met grappen over de overgang. Dan houd je je ervaring wel snel voor je, lijkt mij.

Antikwak,

Het gaat mij niet om bijwerkingen die op korte termijn weer verdwijnen, ik zou sommige bijwerkingen op de koop toeneme, net als een stijve arm bij de BMR- prik, als het maar 100% bescherming bood.
Maar dat doet het voor 30% niet.

Daarnaast vrees ik dat een aantal gevaccineerde meiden denken beschermd te zijn zodat er nog meer de 5- jarige controllles passeren. (Nu slaat al een kwart een oproep af.)

Als de info op links op mens en gezondheid niet zouden kloppen, waren ze al gecorrigeerd.
Dus in mijn ogen biedt een condoom de meeste bescherming tegen verspreiding.

Antikwakje

Antikwakje

01-08-2015 om 23:02

Oké

Dan vind je de informatie op "mens en gezondheid" leidend. Moet iedereen zelf weten. Ik snap persoonlijk echt niet dat je wat betreft de gezondheid van je kinderen niet voor kwalitatief goede bronnen gaat. Hoewel de auteur van het artikel "Funkyfish" een goede gynaecoloog zou kunnen zijn (lijkt me niet waarschijnlijk gezien een latere reactie en de nickname), ga je daar toch niet vanuit? In de link van Ginny van dezelfde site staat trouwens ook foutieve informatie.

Dus nog een keer: condooms bieden geen bescherming tegen de verspreiding van HPV, de kans wordt per vrijpartij alleen wat kleiner. Om verspreiding tegen te gaan, zul je aan totale seksuele onthouding moeten doen... Vaccinatie biedt, zoals het er nu naar uitziet, na onthouding de beste bescherming. Ook ik vind het goed dat eventuele bijwerkingen goed onderzocht worden. Ik ben ook niet voor verplichte vaccinatie of iets dergelijks. Maar waarom je argumenten van een keuze voor of tegen vaccinatie onder andere af laat hangen van een of andere vage auteur en in dit geval foutieve informatie begrijp ik niet. Waarom dan geen afspraak met een gynaecoloog gemaakt om je eerst echt goed te laten informeren? Ik kan het niet rijmen: aan de ene kant de begrijpelijke zorg voor een nieuwe vaccinatie, maar aan de andere kant nonchalance wat betreft de voorlichting over de ziekte.

Bijwerkingen

http://medischcontact.artsennet.nl/archief-6/Tijdschriftartikel/150041/Alles-wijst-op-breed-effect-HPVvaccinatie.htm

Het duurt nog wel iets langer voor we weten of het vaccin ook effectief is in het terugdringen van cervixcarcinoom maar er zijn na de start al veel gegevens verzameld.

Hopelijk wordt door de grote aantallen in de studies ook duidelijk of er specifieke bijwerkingen zijn waar je aandacht aan zou moeten geven. Gezien het experimentele karakter van de introductie is de praktijk uiteindelijk de graadmeter voor de effectiviteit.

"Bijwerkingen
Wereldwijd zijn de preventieve vaccins inmiddels toegediend aan enkele miljoenen meisjes en jonge vrouwen. De introductie in Nederland ging gepaard met monitoring van incidenten en bijwerkingen door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). In 2012 werden de eerste resultaten van monitoring door het RIVM en onderzoek beschreven in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde.1 Er kwamen geen ernstige vaccingerelateerde bijwerkingen naar voren. De meest voorkomende bijwerking bestond uit een reactie rond de prikplaats (82,4%) gevolgd door algemene verschijnselen waaronder spierpijn, moeheid of hoofdpijn (78,7%). Kort na de vaccinatie kwam (bijna) flauwvallen regelmatig voor (0,17 per 100 doses). Ook in het Verenigd Koninkrijk, waar het bivalente vaccin grootschalig is toegepast, zijn geen nieuwe zeldzame bijwerkingen aan het licht gekomen. Inmiddels is de monitoring van bijwerkingen overgenomen door Lareb."

Flanagan

"Prettig dat ik niet alleen sta in mijn denkwijze naar de aanpak van het rivm en het zodoende niet prettig vind dat materie van een virus in de bloedbaan wordt gebracht zonder gedegen onderzoek." Je weet dat vaccinaties niet in de aders gespoten worden maar in het spierweefsel en dat het hpv-virus bij besmetting niet eens in het bloed aanwezig is?

"ik zou sommige bijwerkingen op de koop toenemen, net als een stijve arm bij de BMR- prik, als het maar 100% bescherming bood.
Maar dat doet het voor 30% niet." Het vaccin beschermt 100% tegen de twee virussen die 70% van de kankergevallen veroorzaken. Da's wat anders dan dat het vaccin maar voor 70% beschermt.

"1142 klachten in 10 jaar tijd is niet veel. Maar klopt dit getal wel? Zoals op dit forum in meerdere draadjes over hvp, klachten weinig serieus genomen worden, zo kan dat in de praktijk ook verkeren." Mijn dochter moest na een vaccinatie overgeven. Ik weet dat aan wagenziekte vanwege de heenrit en wilde gewoon doorlopen, maar wij moesten meekomen naar het kantoortje om mijn dochter te laten onderzoeken en de spuugpartij als bijwerking te laten registreren.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.