Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Corona en andere virussen

Ik ben best wel bang voor virussen zoals corona. Wat doen jullie om dit tegen te gaan?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ad Hombre

Ad Hombre

01-03-2020 om 09:08

"Nog één vraag: zou je niet juist bij de eerste slachtoffers willen horen, nu de capaciteit van de ziekenhuizen nog groot genoeg is?"

Ja, dat zou een strategie kunnen zijn. Het probleem daarmee is dat de incubatietijd kan uiteenlopen van 2 tot wel 27 dagen. Dus met een beetje pech landt je alsnog in de IC file.

En dan moet je maar net een besmette weten te vinden om je te besmetten. Die zijn allemaal veilig opgesloten in huis of in het ziekenhuis.

MoederVan3

MoederVan3

01-03-2020 om 09:15

Selectie

Bij grote catastrofes waarbij er te veel patiënten zijn voor de capaciteit wordt er selectie aan de poort gedaan. Mensen met weinig overlevingskans, bijvoorbeeld door een ernstig onderliggend lijden, worden dan niet of alleen palliatief behandeld. Klinkt keihard, maar ik ben er van overtuigd dat zo'n scenario wel degelijk klaar ligt. Waarschijnlijk hou je dan een patiëntengroep over die minder lang van de IC-capaciteit gebruik maakt. Isolatie faciliteiten kan je naar mijn idee vrij vlug bijmaken. Grootste knelpunt is de beschikbaarheid van medisch personeel.
Ik kan me er nog steeds niet erg druk om maken. Ik volg de aanwijzingen van de deskundigen, al weet ik dat ze niet alles vertellen. Maar ze zijn wel de deskundigen. Ze hebben er meer verstand van dan wij bij elkaar.

Jo Hanna

Jo Hanna

01-03-2020 om 10:46

Minder luchtvervuiling

De NOS meldt dat de luchtvervuiling in China drastisch verminderd is. Dat is ook een behoorlijke factor bij overlijden heb ik wel eens begrepen. Als het flink uit de klauwen loopt met Corona eindigen we misschien wel met lagere sterftecijfers ipv hogere. Vlak ook de vermindering van verkeersdoden door quarantaine niet uit.

Groet,
Jo Hanna

Zus

Zus

01-03-2020 om 11:32

controleverlies

Ik heb het idee dat de angst voor het coronovirus niet zozeer met het aantal zieken en doden te maken heeft, maar met het verlies van controle over de situatie. Er zijn veel meer verkeersdoden, doden door luchtvervuiling, ongelukjes in huis, maar dat 'we' niet vatbaar zijn voor deze relativering komt volgens mij doordat je zelf inschat dat JIJ niet onder een auto zult lopen. Want je kunt (denk je) voorzichtig zijn in tegenstelling tot het onzichtbare virus doorgegeven door mensen waaraan je niet kunt zien of ze besmettelijk zijn. Afhankelijk van hoeveel controle je over het virus denkt te hebben, bepaalt misschien hoe bang je bent ervoor.

Zus

Zus

01-03-2020 om 11:34

Wellicht dat bange mensen daarom gaan hamsteren en thuis blijven zodat zij nog controle (denken te) hebben over de situatie.

Rozebottel

Rozebottel

01-03-2020 om 11:37

Handgel

De handgel schijnt hier en daar uitverkocht te zijn en is via internet voor woekerprijzen te bestellen.
Waarom denken mensen dat antibacteriele (!) handgel een betere bescherming biedt tegen het virus dan gewoon goed wassen met water en zeep?

Ad Hombre

Ad Hombre

01-03-2020 om 11:43

MoederVan3

"Grootste knelpunt is de beschikbaarheid van medisch personeel."

Inderdaad. Daar hebben we namelijk nu al een tekort aan.

En dan is er nog dit:

https://www.latimes.com/world-nation/story/2020-02-25/doctors-fighting-coronavirus-in-china-die-of-both-infection-and-fatigue

Dokters en verplegers die zelf ziek worden wat de behandelcapaciteit nog verder reduceert. In Wuhan trekken ze gewoon een blik personeel uit andere provincies aanrukken. Dat land is gigantisch. Helaas zijn wij straks omringd door landen waar het net zo erg is als bij ons. Die houden hun artsen liever zelf.

Laten we hopen dat de beschermingsmaatregelen voor de medische staf in Nederland perfect geregeld zijn.

"Ik kan me er nog steeds niet erg druk om maken. Ik volg de aanwijzingen van de deskundigen, al weet ik dat ze niet alles vertellen. Maar ze zijn wel de deskundigen. Ze hebben er meer verstand van dan wij bij elkaar."

Ze willen vooral niet dat de massa in paniek raakt, dat kun je overal zien ('de paniek is erger dan het virus'). Als je echte deskundigen hoort en goed luistert naar wat ze zeggen dan is het allemaal heel erg zorgelijk.

Uit de NY Times:

"Dr. Peter Jay Hotez, an expert on global health at Baylor University, emphasized to me the need to support front-line health workers and keep them from becoming infected.

“If we see a situation in the U.S. like we saw in Wuhan — more than 1,000 cases among hospital workers and five or six deaths — it’s game over,” he said. “Health workers lose confidence, and things start to fall apart.”"

Wat zou hij toch bedoelen met 'game over'?

'En dan moet je maar net een besmette weten te vinden om je te besmetten. Die zijn allemaal veilig opgesloten in huis of in het ziekenhuis.'

Je spreekt jezelf zo tegen! Of iedereen raakt besmet en jouw scenario komt uit (en jij ligt eerste rang op de IC) of niemand lukt het om een besmettingshaard te vinden, en alles komt goed.
KIES!

Floria

Floria

01-03-2020 om 12:07

Ja sydney

Als je toch niemand kunt vinden om je te besmetten omdat ze allemaal opgesloten zitten, wat is het grote gevaar dan precies?

Marinet

Marinet

01-03-2020 om 12:11

Tine Winkel

aw wat lief. Ik dacht gewoon te bestellen bij de Albert Heijn. Ik heb een ffp3 masker besteld maar komt pas donderdag, het desinfectiemiddel woensdag. Maar... zou dat allemaal al nodig zijn? Ik zie hier niemand op straat met een masker op.

Marinet

Marinet

01-03-2020 om 12:13

ggd

Wat ik niet begrijp cq weet: wanneer kan er getest worden? De GGD monitort nu mensen en als ze symptomen vertonen gaan ze in isolatie. Maar waarom niet meteen testen en dan meteen in isolatie? Of kan dat niet? Nu kan men intussen mensen besmetten

Pluk

Pluk

01-03-2020 om 12:18

Twee gedachten

Ik hink op twee gedachten. Soms denk ik dat we beter een paar dagen kunnen duiken en afwachten wat er gebeurt. Tegelijk denk ik dat dat weinig zin heeft en dat je bereid moet zijn om echt lange tijd het isolement op te zoeken om het virus te vermijden. En daar ben ik niet toe bereid, met kinderen die toetswekwn en binnenkort eindexamen hebben. Ad gaat er helemaal vanuit dat het leven in Nederland toch helemaal stil komt te liggen. Ik heb hoop dat dat niet zo is. Het rivm zegt nu dat je pas besmettelijk bent als je klachten krijgt. Als dat zo is, dan beperkt dat het aantal mensen dat je kunt besmetten.

MoederVan3

MoederVan3

01-03-2020 om 12:22

Geen invloed

Ad,
Ik heb geen invloed op alle dingen die jij noemt. Dus dan kan ik me verschrikkelijk zorgen maken, maar dat helpt niet. Ik leef in Nederland, waar moet ik heen vluchten? Ik kan mijn voorraden wat aanvullen, maar als de maatschappij desintegreert ten gevolge van deze crisis, dan kan ik daar niets aan veranderen. Dus waarom paniek zaaien. Mijn ouders hadden nog jaren na de Cuba crisis blikken kaakjes in de kast staan (ver over de uvd). Als toen echt een globale nucleaire oorlog was uitgebroken en het een grote chaos was geworden met het recht van de sterkste. Denk je dat die paar blikken kaakjes van pas waren gekomen? Natuurlijk niet.
Het zelfde geldt voor deze crisis.
Ik heb vertrouwen in de maatregelen van de overheid. Ik hoop dat ze voldoende zijn om in ieder geval chaos te voorkomen. 1 van de manieren is paniek indammen.

Ad Hombre

Ad Hombre

01-03-2020 om 12:28

Sydney en Floria

"Als je toch niemand kunt vinden om je te besmetten omdat ze allemaal opgesloten zitten, wat is het grote gevaar dan precies?"

RK overweegt om als eerste besmet te raken om de piek voor te zijn. Dan moet je dus *nu* een besmette persoon zoeken. Op dit moment zitten die allemaal veilig thuis of in het ziekenhuis.

Als je wacht tot mensen massaal besmet raken mis je de piek niet.

Ben ik nou zo slim, of...

Jo Hanna

Jo Hanna

01-03-2020 om 12:31

Game over

Dat is niet zulk precies taalgebruik. Het is de vraag wat de ‘game’ is waar het antwoord over gaat. Helaas vermeldt het artikel dat niet. Ik ga ervanuit dat de game die nu gespeeld wordt is: voorkomen dat het virus zich ongecontroleerd verder verspreidt. Als dat ‘game over’ is, komt pas het volgende level: zo weinig mogelijk doden. Natuurlijk is het risico op meer doden groter als het virus ongecontroleerd gaat verspreiden maar op dit moment kun je niet objectief beweren dat alle is lost’ als dat gebeurt.

Rustig aan Ad: het is niet niks en ik snap heel goed dat jij handelt naar wat er zou kunnen gebeuren. Maar het worst case scenario hoeft niet te gebeuren. Daar moeten alle wissels voor op rampspoed staan en dat is in feite net zo onwaarschijnlijk als dat alles goed gaat en het over twee weken over is.

Groet,
Jo Hanna

Ad Hombre

Ad Hombre

01-03-2020 om 12:33

Pluk

"Tegelijk denk ik dat dat weinig zin heeft en dat je bereid moet zijn om echt lange tijd het isolement op te zoeken om het virus te vermijden. En daar ben ik niet toe bereid, met kinderen die toetswekwn en binnenkort eindexamen hebben. Ad gaat er helemaal vanuit dat het leven in Nederland toch helemaal stil komt te liggen."

Ik denk eerlijk dat dat onvermijdelijk is en dan lach je om die toetsweken (als je nog kan lachen). In de tussentijd zijn twee weekjes 'ziekte' (waarbij ze ook kunnen studeren) echt geen ramp.

Het probleem is dat je actie moet ondernemen voordat het iedereen duidelijk is dat het foute boel is. Dus het voelt als over/paniekreactie. Anders loop je een reeel risico dat je te laat bent. Het breukpunt is nu, het einde van de voorjaarsvakantie als iedereen terugkomt en sommigen uit Italie...

Cijfers

https://www.businessinsider.nl/coronavirus-genezingen-besmetting-doden-trend-februari-2020/

De meeste ziektegevallen en sterfte hebben nog steeds betrekking op China.

Zo is de stand nu:

"Actieve gevallen van het coronavirus

Onderstaande tabellen laten zien dat er bij iets meer dan 44 duizend actieve gevallen ruim 8 duizend als serieus of kritiek worden beschouwd, ofwel 18 procent.

Kijk je naar het aantal gesloten zaken, dan is het aantal doden (2.859) afgezet tegen het aantal genezen personen relatief hoog: 7 procent. Hoe dit verhoudingsgetal zich ontwikkelt, is echter afhankelijk van de ontwikkeling van het aantal kritieke gevallen. Vooralsnog valt dus niet goed te zeggen waar de sterftekans op uitkomt."

Marinet

Marinet

01-03-2020 om 12:34

Concrete vraag

Ik woon dus in Delft, ben over de zestig, diabetes patient. Laatste heb ik niet veel last van maar mijn gezondheid is niet heel stabiel.
Nu moet ik aanstaande vrijdag een workshop geven, in een redelijk openbare ruimte (zaal achter een lunchroom) aan een team van mensen die veel in contact zijn met andere mensen (jonge medewerkers kinderopvang).

Workshop is al maanden van te voren gepland, heel gedoe om mensen bij elkaar te krijgen (voor velen is vrijdag een vrije dag)

Ik kan daar niet gaan staan met een FFP3 masker natuurlijk.
Wat zouden jullie doen?

Ad Hombre

Ad Hombre

01-03-2020 om 12:34

Jo Hanna

"Helaas vermeldt het artikel dat niet. Ik ga ervanuit dat de game die nu gespeeld wordt is: voorkomen dat het virus zich ongecontroleerd verder verspreidt. Als dat ‘game over’ is, komt pas het volgende level: zo weinig mogelijk doden. "

Daar heb je gelijk in. Het is de vraag wat hij daarmee bedoelt.

Maatregelen Marinet

Wat je in elk geval kunt doen is met de groep de te nemen maatregelen doornemen. Niezen in je elleboog. Geen hand geven, bespreek wat mogelijke alternatieven.
En houdt zelf zo'n twee meter afstand en zeg dat ook, vanwege mijn kwetsbaarheid houdt ik zo'n 2 meter afstand.
En houdt desinfectiedoekjes bij de hand.
Het is te vroeg om er vanuit te gaan dat er onder je publiek al besmette mensen zijn, maar je verkleint de kans nog verder.

Pluk

Pluk

01-03-2020 om 12:39

Hmmm

Een groot deel van mij gaat met Ad mee, merk ik. Intussen lig ik in bed met koorts, verkoudheid en keelpijn. Zou een beetje ironisch zijn als ik het al heb en ik me druk zit te maken over de komende weken.

Ad Hombre

Ad Hombre

01-03-2020 om 12:41

MoederVan3

Ik heb al eerder uitgelegd dat je de piek die er de komende week aankomt voor je eigen bestwil moet mislopen. Als je dan niet besmet bent kun je de situatie opnieuw beoordelen en hopelijk constateren dat ik niet goed bij mijn hoofd ben.

Als het hier gaat zoals in Italie zitten we binnen 9 dagen op pakweg 1000 besmettingen en misschien een dozijn doden. Dan zijn de scholen dicht en de bedrijven in paniek. Bedenk dan wat de beste actie is met de kennis van dan.

Floria

Floria

01-03-2020 om 12:48

ja, of

" Dan moet je dus *nu* een besmette persoon zoeken. Op dit moment zitten die allemaal veilig thuis of in het ziekenhuis.

Als je wacht tot mensen massaal besmet raken mis je de piek niet.

Ben ik nou zo slim, of..."

Of, ja.
Volgens jouw redenering kunnen de besmette personen niemand besmetten. Waar gaat die piek dan vandaan komen?

Jaja, van de onontdekten, maar als die piek ook echt gaat komen heb je bij een rondje door de stad vast zo al een onontdekte te pakken.... dus om bij de eersten te horen kun je gewoon free hugs gaan uitdelen in de stad of zo.

Ad Hombre

Ad Hombre

01-03-2020 om 13:03

Mail van school

Zojuist mail van de basisschool van mijn jongste, een paar citaten:

"De scholen van de XXX volgen de suggesties en (dwingende) instructies van de lokale overheden, het RIVM en de GGD-YYY."

De directeur schrijft 'dwingende' instructies, het klinkt bijna of ze het er niet helemaal mee eens zijn! Fijn dat hij de common sense heeft om dat er even subtiel bij te zetten.

En verder:

"Desgevraagd heeft de RIVM ons bevestigd dat er geen reden is voor paniek of drastische maatregelen,dat er geen plannen zijn om bijvoorbeeld scholen te sluiten om besmettingen te voorkomen en dat uitsluitingen van bepaalde groepen leerlingen niet aan de orde is."

Met die 'groepen leerlingen' wordt natuurlijk bedoeld kinderen die op vakantie in Italie zijn geweest. Die mogen dus gewoon naast ons kind gaan zitten. Totaal onverantwoord!

Er is in ieder geval een kind ziek morgen, en hij heeft niet het coronavirus, maar hij is gewoon gezond 'schoolziek'.

Ad Hombre

Ad Hombre

01-03-2020 om 13:04

Floria

Ik ga jou niet overtuigen.

Bosbes

Bosbes

01-03-2020 om 13:04

eens met AnneJ, Marinet

Marinet, dat ben ik helemaal eens met AnneJ.
Die workshop zou ik zeker niet afzeggen. Maar geen handen geven, enige afstand houden, en na afloop goed je handen wassen volgens dit filmpje:


https://www.youtube.com/watch?v=WtLJB6PrcRg

Dat moet echt wel genoeg zijn, geen paniek

Marinet

Marinet

01-03-2020 om 13:10

AnneJ, Bosbes

Ja wat jullie zegt makes sense. Alleen: ontsmettingsdoekjes zijn niet meer te krijgen en medewerkers van de lunchroom zullen wel binnen een afstand van 1 meter bij me komen staan om te overleggen, orders op te nemen etc. En dat zijn mensen die de hele dag met andere mensen in contact staan, sowieso is zo'n lunchroom natuurlijk een soort broeikas.

pff ik heb aan de ene kant de neiging me een aantal weken totaal af te zonderen en aan de andere kant me gewoon overal in te storten in het kader van 'God zegene de greep"
Ik begrijp ook dat beiden ofwel door angst ofwel door roekeloosheid is ingegeven en dat verstandig handelen het beste is.

Bosbes

Bosbes

01-03-2020 om 13:12

aan Ad Hombre

Ad, ik zou een psycholoog consulteren, ik meen het serieus.

Probeer rustig te blijven. Een van de ergste dingen die voor jou kan gebeuren, is dat jouw hele gezin besmet raakt, en jullie ouders ook nog (misschien vergeet ik nog wat voor jou belangrijke personen, ten slotte ken ik je niet in het echt).
Dan hebben jullie een flink vervelende griep. Je kinderen waarschijnlijk alleen een verkoudheid, misschien een dagje lichte koorts erbij.
Mocht er inmiddels nog weinig medische zorg zijn, zoals jij voorspelt, dan zieken jullie allemaal heel vervelend thuis uit. Van de volwassenen (jij en je vrouw, jullie ouders, ..) zal ongeveer maximaal de helft ook nog een longontsteking krijgen.
Ontzettend kleine kans dat jullie dood gaan, hoewel jullie ouders daar uiteraard een grotere kans op hebben. Dat als altijd erg, hoe oud ze ook zijn.
Maar, eerlijke is eerlijk, mochten ze heel erg oud zijn, en ik weet dit zeg ik voor sommigen een beetje cru, maar je moet op een dag wel érgens aan dood gaan. Als het niet het komende half jaar is, misschien over 1,5 jaar aan een ellendige kanker.
Maar ook de oudere mensen kunnen best nog opknappen, zelfs met weinig medische zorg.

En de economie op zijn gat overleven we ook echt wel.

Ik meen het: bel een psycholoog voor een afspraak. Sterkte.

Floria

Floria

01-03-2020 om 13:17

"Er is in ieder geval een kind ziek morgen, en hij heeft niet het coronavirus, maar hij is gewoon gezond 'schoolziek'."

Stel dat cruciaal medisch personeel ook zo denkt?

Dat was in ieder geval een dilemma dat ik gisteren in een Engelse krant las: de scholen kunnen eigenlijk niet sluiten, want dan moet er teveel medisch personeel thuis blijven om die kinderen op te vangen.

vlinder72

vlinder72

01-03-2020 om 13:32

"Met die 'groepen leerlingen' wordt natuurlijk bedoeld kinderen die op vakantie in Italie zijn geweest. Die mogen dus gewoon naast ons kind gaan zitten. Totaal onverantwoord!"

Lombardije. Lombardije. Niet Italië.

De skigebieden waar kinderen misschien naar toe zijn geweest liggen in Trentino (minstens 300 km verder). Bovendien gaan de meeste kinderen niet skiën in Italië maar in Oostenrijk en Frankrijk.

Ik acht de kans dat in de klas van jouw bloedjes kinderen net toevallig naar de regio Milaan zijn geweest heeeeeeeel klein.

Doe een beetje rustig. De kans dat je morgen op weg naar school aangereden wordt door een auto is groter dan dat je morgen wordt besmet met Corona.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.