Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Corona en andere virussen

Ik ben best wel bang voor virussen zoals corona. Wat doen jullie om dit tegen te gaan?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Natte doekjes

Zelf doe ik aan natte doekjes Marinet. Eigenlijk denk ik dat te steriel ook niet goed is.

Marinet

'Wat ik niet begrijp cq weet: wanneer kan er getest worden? De GGD monitort nu mensen en als ze symptomen vertonen gaan ze in isolatie. Maar waarom niet meteen testen en dan meteen in isolatie? Of kan dat niet? Nu kan men intussen mensen besmetten'

Testen heeft geen zin als je te weinig virus (of antistoffen) in je bloed hebt. Dan geeft de test een vals-negatieve uitslag. Heb je een hoop geld uitgegeven voor niks. Het is dus beter om te wachten tot iemand koorts heeft. Dan heeft diegene pas voldoende virus in het bloed om een correcte uitslag te krijgen.

Pluk

Pluk

01-03-2020 om 14:18

Vakantie

Ik begrijp niet waarom kinderen die op vakantie in een risico gebied zijn geweest niet gewoon een weekje thuis moeten worden gehouden. Dat zou voor mij al veel logischer zijn dan afwachten tot ze ziek worden en dus al anderen hebben besmet.

Bosbes

Bosbes

01-03-2020 om 14:28

nog een geweldig handenwas-filmpje!

Deze is erg leuk, door een Iraanse acteur gemaakt kennelijk.

Muziek is van Brahms <3


https://www.youtube.com/watch?v=cgaL-XV_7BM

vlinder72

vlinder72

01-03-2020 om 14:36

Pluk

Wellicht omdat er nauwelijks kinderen zullen zijn die net toevallig daar op vakantie waren. Weekje Iran? Naar milaan (lombardije)? Naar wuhan geweest?

Het zullen er maar heel weinig zijn.

Pennestreek

Pennestreek

01-03-2020 om 14:37

Bosbes

Ad is er met één getrouwd (psycholoog) en die doet blijkbaar net zo hard mee aan de hysterie...

Ad Hombre

Ad Hombre

01-03-2020 om 14:41

Pluk

"Ik begrijp niet waarom kinderen die op vakantie in een risico gebied zijn geweest niet gewoon een weekje thuis moeten worden gehouden. Dat zou voor mij al veel logischer zijn dan afwachten tot ze ziek worden en dus al anderen hebben besmet."

Dat kan alleen maar betekenen dat ze geen idee hebben waar ze mee bezig zijn.

In Vietnam hebben ze direct alle scholen gesloten, heftig, maar het helpt wel:

https://www.voanews.com/science-health/coronavirus-outbreak/vietnam-sharply-divided-coronavirus-school-closures

Je kunt je afvragen of hun medecommunisten in China hen misschien even apart hebben genomen en ingefluisterd hoe ernstig het echt is.

Pluk

Pluk

01-03-2020 om 15:02

Weinig

Juist als er weinig kinderen in die gebieden zijn geweest is het effect van thuis houden groot. Als dan ook de ouders zoveel mogelijk thuis blijven, beperk je de besmettingen aanzienlijk. Dus ik snap de logica niet. Ad klinkt wat hysterisch, vind ik ook, maar ik merk dat ik wel dezelfde denkwijze heb.

Bosbes

Bosbes

01-03-2020 om 15:18

Ad, tweede

Ad, helaas ging je nog niet in op mijn welgemeende bezorgdheid.
(Pennestreek, nu je het zegt, maar het gezin van een huisarts neemt vaak ook een andere huisarts - lijkt me ook verstandig als je een psycholoog nodig hebt)

Waar ben je nu concreet, voor jezelf, bang voor? Dat jij of (een deel van) je gezin dood gaan?
Of voor minder vreselijke dingen maar heel veel ongemak (in quarantaine moeten, gewone leven ontwricht).

Ik ben oprecht benieuwd wat je paniek nu precies is.

Welnee

'Het gaat harder dan ik verwachtte.'

Nee, het gaat langzamer dan je hoopte.

Bosbes

Bosbes

01-03-2020 om 15:44

oehoe, tien, wauw hoor!

Fantastisch Ad, wel tien, tíen mensen hebben een virus, PANIEK! Sla eten op voor een jaar! De ramp gaat starten!
Heb je ook voor een jaar paracetamol voor jou, je vrouw en zonen, of waren de schappen al leeg?
EEN RAMP IS GESTART!!

Ad Hombre

Ad Hombre

01-03-2020 om 15:46

Bosbes

"Waar ben je nu concreet, voor jezelf, bang voor? Dat jij of (een deel van) je gezin dood gaan?"

Inderdaad, maar ik heb mijn maatregelen genomen, dat scheelt hopelijk. Maatregelen die de meesten van jullie nu belachelijk vinden. Dus mogelijk overleven we het met z'n viertjes, maar de periode die we gaan krijgen wordt voor niemand aangenaam.

"De patiënt in kwestie verbleef tussen 21 en 28 februari op de intensivecareafdeling van het hospitaal in Gorinchem, aldus de mededeling. In die periode was er onder het RIVM-protocol geen aanleiding de patiënt te testen op het coronavirus, stelt de verklaring."

Ik zeg wel vaker dat de regeltjescultuur ons de kop gaat kosten, maar ik had nooit gedacht dat dat letterlijk zou gebeuren. Ik dacht meer dat we door het buitenland weggeconcurreerd zouden worden, maar nee...

Ad Hombre

Ad Hombre

01-03-2020 om 15:48

Sydney

"Nee, het gaat langzamer dan je hoopte."

Don't shoot the messenger.

Chrono

Chrono

01-03-2020 om 15:54

Geen paniek

Geen paniek! Er is pas 1 ziekenhuis afgesloten!

Pluk

Pluk

01-03-2020 om 16:19

Onduidelijk

Ik vind het nieuwe advies onduidelijk. Moeten mensen met klachten zich nu sowieso melden of alleen als ze uit een risicogebied komen? Hier wel klachten, zeg maar niveau redelijke griep, trap op en af lukt nipt, met luchtwegklachten, maar ik weet nu eigenlijk nog niet of ik nu wel moet melden. Ook man is ziek en oudste zoon hoest (is wel werken nu, zou dus nu eigenlijk ook niet meer mogen?)

Advies minister Bruins - NOS.nl

"Minister Bruins: blijf bij luchtwegklachten een dagje thuis

Minister Bruins voor Medische Zorg adviseert mensen die in China, Zuid-Korea, Iran en Singapore zijn geweest, uit voorzorg thuis te blijven bij luchtwegklachten. ook bij lichte klachten. Dat advies geldt ook voor mensen die in deze provincies in Noord-Italië waren: de Aosta-vallei, Piëmont, Lombardije, Trentino-Zuid-Tirol, Friuli-Julisch-Venetië, Veneto, Emilia-Romagna en Ligurië.

In de persconferentie leek de minister het te hebben over iedereen met lichte klachten. Op de site van het RIVM wordt dit advies toegespitst op "mensen die in een van de gebieden zijn geweest waar het coronavirus heerst".

Nou keek ik even op de site van het RIVM, de bron uiteraard, maar daar staat zoveel op, en het advies staat vast ergens, maar niet duidelijk waar, dat ik deze maar gekopieerd heb.

Dus alleen als je lichte klachten hebt en je komt uit een besmet gebied, inmiddels uiteraard ook de Tilburgse carnaval of het ziekenhuis in Gorinchem of de kinderopvang en het ziekenhuis, de school in Amsterdam/Diemen. Kortom, als je in aanraking had kunnen komen met een besmet iemand, DAN meldt je je bij huisarts of GGD, en doe dat dan telefonisch.

Verder denk ik dat je wat consequenter dan anders thuis blijft met griepachtige klachten. Dat zal iedereen inmiddels begrijpen al komt het altijd slecht uit. Je steekt de rest namelijk aan en dat levert meer zieken op. Met nu zelfs het risico op een wat ernstiger virus.

Lol

'maar de periode die we gaan krijgen wordt voor niemand aangenaam.'

ROFL

Marinet

Marinet

01-03-2020 om 17:54

Wat zeg jij dan van mijn workshop geven aanstaande vrijdag? Of van hier gewoon de stad in gaan (Delft)? Ga jij zelf dan naar je werk morgen?

Pluk

Pluk

01-03-2020 om 18:03

Ad duikt 200 dagen onder met zijn gezin, dus die zegt vrijwel zeker ‘niet doen”. Ik zou het zelf met een zwakke gezondheid ook niet doen trouwens. Nu lijkt het misschien nog wat overdreven, maar als het aantal besmettingen flink groeit volgende week dan is het heel normaal om te cancellen. Ik zou er trouwens ook als bezoeker nu niet naartoe gaan. Wel kleine meetings met collega’s, maar geen grotere groepen en geen ov.

Pluk

Pluk

01-03-2020 om 18:10

Oke

Dank annej, makkelijk te vinden is het idd niet. En inderdaad spraken ze elkaar tegen. Ik bel morgenochtend de ggd of huisarts wel even. Gelukkig hebben de kinderen de eerst uren vrij.

Ad Hombre

Ad Hombre

01-03-2020 om 18:30

Marinet

Wat Pluk zegt.

Emmawee

Emmawee

01-03-2020 om 18:56

Eenvoudige extra tips die het RIVM m.i. niet zouden misstaan

1. Het is belangrijk om in geval van besmetting contacten te kunnen herleiden. Vermijdt daarom onnodig contact met onbekenden en / of houd goed bij waar je bent geweest en met wie je contact hebt gehad.
2. Neem sowieso geregeld je temperatuur op. (Dus niet alleen als je in contact bent geweest met een besmet iemand). Blijf bij stijging van je temperatuur i.c.m. luchtwegklachten zoveel mogelijk thuis.
3. Schud geen handen.
4. Volg bovenstaande adviezen zeker wanneer je de afgelopen tijd in één van de risicogebieden bent geweest.

Dit zijn eenvoudig te volgen richtlijnen die volgens mij geen paniek veroorzaken en wel extra problemen kunnen voorkomen.

Hier geen paniek of grote zorgen, iedereen gaat morgen weer gewoon naar school en werk. Op mijn werk hebben we te maken met een oudere doelgroep, maar we volgen de aanwijzingen van het RIVM en de GGD en zeggen voorlopig nog geen activiteiten af. (Ik wil deze wel uitbreiden met het advies om geen handen te schudden.)
Ik denk wel dat de problemen groter zijn dan bij 'gewoon' griep. Ten eerste omdat de besmettingsgraad hoger is, ten tweede omdat het niet 'in plaats van' griep komt en ten derde omdat we sowieso al personeelstekorten hebben in de zorg.

Belangrijk dus om te voorkomen dat mensen besmet worden met dit virus. Een vriend van ons heeft een transplantatiehart, mijn zus moet komende week geopereerd worden aan haar hart en ik ken nog wel en een lijst mensen die in de risicogroep vallen.

En ja, je moet ergens aan overlijden als je oud bent, maar dan graag wel met de juiste zorg omringd en niet alleen in een noodbedje omdat alle ic-bedden bezet zijn en medisch personeel te ziek is om te werken.

Van mij mogen de adviezen en voorzorgsmaatregelen dus best wat verder gaan dan nu.

Ad, vraagje?

Ad, als ik goed heb opgelet lag het sterftepercentage bij Sars destijds hoger dan bij het huidige virus. Een ramp in deze contreien is destijds uitgebleven. Waarom komt die ramp dan nu wel?

Groeten,

Temet

Vraagje dus

Tikfout in de kopregel.

Vervolgvraag: had je destijds ook voor 200 dagen eten in huis gehaald?

Groeten,

Temet

Oho

'Het Beatrixziekenhuis in Gorinchem is uit voorzorg gesloten vanwege het coronavirus. Een ernstig zieke vrouw die daar een week (!) heeft gelegen, had het virus onder de leden zonder dat het ziekenhuis dat wist. '

Oho, het virus is dus al veel langer in Nederland dan we dachten.

Ad, kom er maar in!

Wilgenkatje

Wilgenkatje

01-03-2020 om 19:28

Pien

Je post is al een tijdje terug, en ben het helemaal met je eens. Een mens kan ook te vaak te veel berichten binnenkrijgen. Alsof we in een real live show zitten 😩

Word er heel zenuwachtig en depri van, gewoon door de stemming die er heerst.
Vanochtend sprak ik een kennis die al jaaaren in het ziekenhuis werkt, verpleging. Ze gaat bijna met pensioen. Volgens haar is ‘ gewone griep’ besmettelijker en lopen de situaties dan soms ook op tot zeer ernstig en dodelijk. Maar dat wordt dan niet zo nadrukkelijk gecommuniceerd als wat er nu gaande is.
Niet dat dit niet ernstig is, maar de dramatiek vindt zij overdreven.

Het is een kunst om als beleidsmakers het juiste te doen en wijs te communiceren.

Ad Hombre

Ad Hombre

01-03-2020 om 19:44

Temet

De R0 is nu veel hoger (infectierate).

Of het minder dodelijk is dan SARS in een situatie met overbelaste zorg valt nog te bezien.

Ad Hombre

Ad Hombre

01-03-2020 om 19:46

Sydney

De patiënt lag niet in isolatie. Hoeveel medisch personeel is besmet?

MoederVan3

MoederVan3

01-03-2020 om 20:05

Ik heb het op moeten zoeken, maar volgens wikipedia is dit de definitie van R0:

Het basaal reproductiegetal (R0) van een infectieziekte is het gemiddeld aantal secundaire besmettingen die veroorzaakt worden door een primair geval in een bevolking zonder immuniteit en in afwezigheid van profylactische maatregelen.

De WHO spreekt voor COVID-19 over een R0 van 2-2,5.
Voor de volledigheid heb ik ook opgezocht welke R0 de WHO gaf voor SARS: 3.

Dus nee, de R0 is niet hoger. Wat wel veranderd is, is de positie van China in de wereld. In 2003 was het een groeiwonder. Nu is het 1 van de grootste wereld economieën, met ontzettend veel contacten met het buitenland.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.