Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Corona en andere virussen

Ik ben best wel bang voor virussen zoals corona. Wat doen jullie om dit tegen te gaan?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Precies Ad

'De patiënt lag niet in isolatie. Hoeveel medisch personeel is besmet?'

Allemaal! En alle andere patienten. En de bezoekers. En het meisje van het souvenirwinkeltje. En het ambulancepersoneel. Taxichauffeurs, toeleveranciers, schoonmakers.
Oh nee, niemand heeft nog verschijnselen ...

Pluk

Pluk

01-03-2020 om 20:26

Kinderachtig

Wat een kinderachtige reactie Sydney. En naief bovendien. Een week lang een zeer besmettelijke patient tussen andere kwetsbare patienten. Dat is geen situatie om grappen over te maken.

Niet met de doelpalen schuiven, Ad. Ik opper niet dat het huidige virus minder dodelijk is dan Sars. Ik wijs erop dat de boel hier destijds tijdens Sars tamelijk gewoon bleef doordraaien en vraag jou waarop jij je verwachting baseert dat nu een ineenstorting van de Nederlandse gezondheidszorg waarschijnlijk is (zo niet erger).

Is dat alleen omdat jij ervan uitgaat (ten onrechte, vziw) dat dit virus veel besmettelijker is dan Sars was?

Groeten,

Temet

MoederVan3

MoederVan3

01-03-2020 om 20:30

Pluk

Ja, inderdaad niet iets om mee te spotten.
Het lijkt onontkoombaar dat er medisch personeel besmet is.

Ad Hombre

Ad Hombre

01-03-2020 om 20:46

Temet

Vraag het aan de Chinezen hoe dat komt.

Ad Hombre

Ad Hombre

01-03-2020 om 20:48

Emmawee

Emmawee

01-03-2020 om 20:52

Temet

Er was toch nauwelijks SARS in Europa? En 0 gevallen in Nederland?
SARS was meer dodelijk, maar minder besmettelijk.
De personeelstekorten in de zorg zijn op dit moment groter dan in 2003. Het aantal ouderen is ook groter.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

01-03-2020 om 21:09

Pien

Je post is al een tijdje terug, en ben het helemaal met je eens. Een mens kan ook te vaak te veel berichten binnenkrijgen. Alsof we in een real live show zitten 😩

Word er heel zenuwachtig en depri van, gewoon door de stemming die er heerst.
Vanochtend sprak ik een kennis die al jaaaren in het ziekenhuis werkt, verpleging. Ze gaat bijna met pensioen. Volgens haar is ‘ gewone griep’ besmettelijker en lopen de situaties dan soms ook op tot zeer ernstig en dodelijk. Maar dat wordt dan niet zo nadrukkelijk gecommuniceerd als wat er nu gaande is.
Niet dat dit niet ernstig is, maar de dramatiek vindt zij overdreven.

Het is een kunst om als beleidsmakers het juiste te doen en wijs te communiceren.

Emmawee

Emmawee

01-03-2020 om 21:36

'gewone griep'

Wilgenkatjes, de gewone griep is inderdaad heel besmettelijk en ernstig. Daarom laat de risicogroep zich er vaak regen inenten. Dat kan niet tegen Corona.
Verder komt het Corona virus dus niet in plaats van de gewone griep. Maar erbij.
Dramatiek en hysterie is inderdaad niet helpend, maar informatie over wie wat en waar juist wel.

En de overheid kan nog zoveel informatie geven, tegen wantrouwende burgers kun je niet op. Er zullen altijd groepen zijn die vinden dat er teveel betutteling is, ofwel te weinig voorzorgsmaatregelen worden genomen.
Daar hebben we tegenwoordig de sociale media voor.

Bosbes

Bosbes

01-03-2020 om 21:41

ZmL is zo leuk!

NU bij Zondag met Lubach, het is echt heel goed (jaja, over Corona!)

Hij is leuk!


https://www.youtube.com/watch?v=O1YZ7XZSPvE

Arjen krijgt een briefje op zijn bureau.
Leest het.
Kijkt zorgelijk.
Geeft het briefje terug aan iemand buiten beeld.
En zegt dan: doe maar met salade, zonder kappertjes.

Ad Hombre

Ad Hombre

01-03-2020 om 22:32

Ik snap het

Net weer eens een tijdje TV gekeken en de wereld draait gewoon door. Dus ik snap jullie wel. Ik ben gek, of 95% van Nederland is gek. Da's een makkelijke keus, toch Ik twijfel ook heus wel eens aan mezelf. Ik moet wel gek zijn, maar toch, de stats liegen niet.

Ook in de tijd van SAR1, H1N1 en MERS waarschuwden ze steeds weer voor wat er zou gebeuren als de ziekenhuizen de epidemie niet meer aankunnen. Ik heb dat altijd onthouden als iets heel belangrijks in een pandemie en volgens mij gaan we dat meemaken in dit land en hebben ze het eerder dit jaar al meegemaakt in Wuhan en Iran en zijn ze zich rotgeschrokken.

Angela67

Angela67

01-03-2020 om 22:44

gek zijn of gek doen

je doet gewoon lekker gek, Ad, mallerd
gr Angela

Tango

Tango

01-03-2020 om 22:53

Italië

Wij waren net bij mijn schoonouders en met name mijn schoonmoeder liep zich behoorlijk druk te maken over het Corona virus. Nou zijn deze beide mensen ook niet heel gezond dus geloof ik zeker dat zij een groter risico lopen om ernstig ziek te worden of zelfs te overlijden als ze worden besmet, maar ze bleef er maar over doorgaan. Je zou er bijna ruzie van krijgen. Toen man ook nog vertelde dat onze dochter een vriendin heeft dit vanavond terug zou keren uit een wintersportgebied in Italië en dus nog even langs zou komen, was helemaal het hek van de dam. Het meisje moest vooral niet komen of dochter moest 2 meter afstand van haar houden en mocht vooral geen hand geven en al helemaal geen knuffel. Meisje heeft voor zover ik begrijp geen enkel ziekteverschijnsel. Dit had dochter al gevraagd omdat man ook maar bleef zeggen dat ze niet mocht komen. Dochter gaat over 2 maanden een buitenlandse stage lopen en schoonmoeder riep al dat die dan misschien niet door kon gaan omdat ze 2 weken in quarantaine zou moeten etc. etc.
Ik heb vervolgens maar verkondigd dat we naar huis gingen. Gesprekken bij mijn schoonouders gaan bij voorkeur over allerlei uiteenlopende en vaak niet al te prettige gezondheidsproblemen en ik ben er wel een beetje klaar mee dat dit gebeurt waar onze kinderen bij zijn. Oke, ze zijn 18 en 15 maar dan nog.
Overigens is vriendin net even geweest en de meiden bleven dus netjes buiten staan! Ik vond het niet nodig, man wel denk ik.
Ben ik nu te makkelijk of is man te voorzichtig? Ik weet het niet hoor.

Angela67

Angela67

01-03-2020 om 23:03

dat lijkt mij een eenvoudige no brainer

Als het eenvoudig is dan vermijden je dochter en die vriendin even een 'hug' als dat is wat ze normaliter doen? Ik hoop dat vriendin van je dochter zelf ook zo slim is om dat aan te houden en wellicht ook handen schudden laten.
En daar hoef je niet paniekerig over te doen, maar kleine moeite toch.
Ik vind zo'n vraag (die gewoon heel concreet en dichtbij is) niet zo moeilijk om te beantwoorden. Andere vraagstukken zijn moeilijker.
gr Angela

Ad Hombre

Ad Hombre

01-03-2020 om 23:05

Tango

Geef je man een zoen van me

Ad Hombre

Ad Hombre

01-03-2020 om 23:13

Seriously

Ik wil echt niet dat jullie ziek worden. Doe het voor mij en doe de komende week *heel* voorzichtig. Mijdt het OV en grote samenkomsten. Als je je ook maar een beetje ziek voelt *meld* je dan ook ziek. Dat kan echt wel een weekje van het jaar.

Als ik gelijk heb gaat het deze week in Italie helemaal mis en gaan ze door de kritische grens. Hopelijk begrijpen jullie volgende zondag beter waarom ik zo 'paniekerig' lijk.

Mijn voorspellingen voor de komende week:

- In Nederland springen er overal nieuwe clusters op rond terugkerende toeristen
- In Italie raken de ICU's en ziekenhuisbedden op en gaat het dodental hard stijgen als ze geen capaciteit uit het buitenland kunnen lenen

Pluk

Pluk

01-03-2020 om 23:21

School

Hier en mail van een van de scholen volgens de richtlijnen van het rivm, maar toch aan het einde het verzoek om bij klachten sowieso niet naar school te komen. Blijkbaar vinden ze de richtlijnen niet streng genoeg.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-03-2020 om 00:02

Pluk

Goed van ze.

Op Tweakers circuleert een 'leak' met een lijst van ziekenhuizen met geteste patienten waarvan de eerste test positief was + de verdachte longontstekingen.

Let op. Niemand kan je garanderen dat dit echt is, maar het ziet er voor mij wel degelijk echt uit. Ik kan me ook goed voorstellen dat iemand met zo'n lijst in zijn handen zit en denkt, fuck, dat moet het publiek weten.

https://pastebin.com/K98w9gqq

Totalen:
Pos 1e Covid19 Test 76
Verdachte Pneumonia gevallen 178

Als het klopt en de tweede test ook positief is, volgen er morgen heel wat aankondigingen. Misschien gaan de scholen wel gelijk dicht.

Dus, doe eens gek en hou je kind een dagje thuis! Een dagje maar!

Testen

Wat het mij zegt is dat zaken serieus genomen worden. Er zijn verdenkingen en er wordt getest.

https://nos.nl/artikel/2322413-ook-controle-op-coronavirus-bij-wekelijkse-griepmeting-nivel.html

Mogelijk heeft het hier mee te maken.
We horen het wel. Na de 2e test.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-03-2020 om 00:42

AnneJ

"Wat het mij zegt is dat zaken serieus genomen worden. Er zijn verdenkingen en er wordt getest."

Zeker, dat is positief.
Maar het zijn er zo verdomde veel en dit is pas dag 3...

Wat vind je zoon er eigenlijk van?

Zoon

Zoon slaapt want wil fit en gezond blijven. Extra goed gedronken en gezond gegeten.

Ik vraag niet naar zijn Coronabeleving.

Eerder in de week was hij daar nogal over in paniek, maar blijkbaar heeft hij dat wat weten te relativeren want ik hoor hem er niet meer over.

Zucht

'Maar het zijn er zo verdomde veel en dit is pas dag 3...'

Nee Ad, dit is niet pas dag 3. De vrouw in Gorinchem lag er al een week, dit is (minstens) dag 8 of 9. En wie weet hoeveel mensen er nog meer 'gewoon een griepje' hebben gehad de afgelopen weken.

@Pluk. Het was niet mijn bedoeling om lollig te doen. Maar de paniekzaaiende onzin van Ad maakt me opstandig. Zijn gedrag doet me denken aan volgers van Thierry Bodet, nadat duidelijk was geworden dat zijn tweet over Marrokanen niet klopte. Niet boos op Thierry wegens het versprijden van leugens, maar overtuigd van zijn gelijk, 'want het hád kunnen gebeuren'. Dat is een veel groter risico voor onze samenleving dan welk virus dan ook.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-03-2020 om 07:17

Sydney

"Dat is een veel groter risico voor onze samenleving dan welk virus dan ook."

Grappig dat je dat zegt, daar las ik net een artikel over!

Peter Sandman, Risk Communication Consultant, Princeton, New Jersey, on Human Reactions to Risk and Why Denial is a Bigger Problem than Panic:

https://nieman.harvard.edu/wp-content/uploads/pod-assets/microsites/NiemanGuideToCoveringPandemicFlu/CrisisCommunication/HowDoPeopleReactInAPandemic.aspx.html

TLDR: wat jij zegt is bullshit

Knor

Knor

02-03-2020 om 07:40

Ojee

Zoon gaat over een week naar NL om open dagen te bezoeken van vervolgopleidingen. Ben benieuwd of die wel doorgaan, en of het vliegtuig wel gaat.
Wat een toestand. Ik kan me deze paniek niet herinneren van de vorige virussen.

Triva

Triva

02-03-2020 om 07:51

Hmm

Ik vraag ne af of iedereen die zich druk maakt om corona wel gevaccineerd is tegen de griep? Ik wel. Ik hoor bij de risicogroep, maar maak me geen zorgen.

Oja ik mag van Ad niet met het ov maar ik mag van mijn werkgever niet met de auto, dat krijg ik niet vergoed. Van mijn arts mag ik ook niet met de auto...... Ziek melden?

Ad Hombre

Ad Hombre

02-03-2020 om 07:51

Knor

Daat gaat niet door.
Waar zit je trouwens?

Chrono

Chrono

02-03-2020 om 07:53

Nog steeds

Nog steeds eens met Ad.
Ik zit zelf ziek thuis dus ben redelijk veilig. 1 Kind had hoofdpijn vanmorgen, ook thuis. 1 Kind per direct gestopt met zijn opleiding (zat er al aan te komen) dus ook even thuis. En ik heb Man gevraagd zijn collega's niet te kussen 😊

En deze viroloog?

https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/viroloog-coronavirus-is-ernstig-maar-we-moeten-niet-overdrijven~ac0c5650/

Dit stond vandaag in het AD, zij heeft dus ongelijk volgens jou AD?

Overigens had mijn vader vorige week longontsteking, niet opgenomen in het ziekenhuis, gewoon antibiotica gekregen en weer beter geworden, ook een risico? Moet hij ook getest op corona?

Ad Hombre

Ad Hombre

02-03-2020 om 08:05

Ondertussen in Groningen

"Vindicat met 900 leden op wintersport naar Italië, ondanks coronavirus"

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/219401/Vindicat-met-900-leden-op-wintersport-naar-Italie-ondanks-coronavirus

Die zijn dit weekend teruggekomen op de RUG.
Iemand die op een universiteit werkt? RUN!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.