Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Corona en andere virussen

Ik ben best wel bang voor virussen zoals corona. Wat doen jullie om dit tegen te gaan?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ad Hombre

Ad Hombre

02-03-2020 om 08:08

MarSy

Ja, het sterftecijfer gaat niet omlaag maar sterk omhoog!

"Overigens had mijn vader vorige week longontsteking, niet opgenomen in het ziekenhuis, gewoon antibiotica gekregen en weer beter geworden, ook een risico? Moet hij ook getest op corona?"

Ik ben geen dokter maar dit zou ik hoopgevend vinden, Corona trekt zich niets aan van antibiotica. Hou hem bij het ziekenhuis vandaan zolang verantwoord.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-03-2020 om 08:09

Triva

Je bent een grote meid. Kies zelf.

Chrono

Chrono

02-03-2020 om 08:20

Triva/Paasei

Ja, ik heb zeker de griepprik gehaald. Maar dat helpt nu natuurlijk niet.
En Paasei, dat klinkt ook niet fijn... zelf mag ik idd over een paar weken onder het mes. Dan mag ik niet ziek zijn. En ik krijg dan nogal zware weerstandsverlagende medicatie. Dus dit gedoe komt me extreem slecht uit.

Triva

Triva

02-03-2020 om 08:28

Chrono

Ik doelde meer op mensen als de schoonouders van Tango.

Pluk

Pluk

02-03-2020 om 08:43

Thuis blijven

Wij hebben van de huisarts het advies gekregen allemaal thuis te blijven. We voldoen niet aan het protocol voor een test, maar dat kan anders worden als de risicogebieden officieel ook worden uitgebreid, met gebieden waar nu het virus al is en flink groeit (en 1 van ons is geweest), maar die nog niet op de officiele lijst staan.

Pluk

Pluk

02-03-2020 om 08:44

Maar

We moeten wel thuis blijven omdat drie van ons klachten hebben.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-03-2020 om 08:47

Pluk

Sterkte joh. We leven met je mee.

bicyclette

bicyclette

02-03-2020 om 08:48

Syndey

Waarom ben je zo veroordelend?

Je lijkt het slecht te kunnen verdragen dat iemand hier op een andere manier dan jij naar kijkt. Waarom zo op de man spelen? Je kunt toch ook gewoon accepteren dat er verschillende opvattingen/inschattingen zijn, zonder hatelijk (kinderachtig) te doen?

bicyclette

bicyclette

02-03-2020 om 08:48

Pluk

Dat is balen, sterkte!

Pluk

Pluk

02-03-2020 om 08:50

Niet erg

Ik vind het niet erg hoor, ben eigenlijk wel bij dat ik nu een reden heb om de kinderen thuis te houden. Verder voelt het gewoon als een griepje (en dat is het waarschijnlijk ook, maar je zou maar de hele boel aansteken met corona).

Emmawee

Emmawee

02-03-2020 om 08:57

Beterschap Pluk!

Verstandig van de huisarts om t.o.v. de rivm-richtlijnen alvast een kleine vlucht vooruit te nemen. De situatie in Gorinchem laat m.i. toch zien dat we met deze richtlijnen net iets teveel achter de feiten aanliepen.

Chrono

"Ja, ik heb zeker de griepprik gehaald. Maar dat helpt nu natuurlijk niet."

Misschien toch wel. Een griepprik zal natuurlijk een besmetting met het coronavirus niet voorkomen, maar het voorkomt wel de situatie dat je besmet wordt met het coronavirus terwijl je ook al ziek bent door de griep, in welk geval die coronabesmetting ook meteen gevaarlijker wordt.

Groeten,

Temet

Chrono

Chrono

02-03-2020 om 09:02

Oh ja

Daar heb je een punt Temet!

Paasei

Paasei

02-03-2020 om 09:35

Zo denk is ik ook

Ik heb uiteraard ook de griepprik gehad. Die overigens nooit elk risico uit sluit. Verder ben ik niet zo paniekerig; de kans dat ik borstkanker krijg (1 op de 7 vrouwen inmiddels) is nog altijd groter. Als voorbeeld.

Ik ben wel bang voor de gevolgen. Afgesloten ziekenhuizen. Verplichte quarantaine, of je nu besmet bent of niet. Wij gaan binnenkort even op vakantie, vliegen naar een (zover ik weet) nog Corona-vrij eiland. Maar wat als ons hotel ineens toch in quarantaine moet? Of de luchthaven sluit en we niet naar huis kunnen? Ben trouwens benieuwd welke verzekering dat dekt..

Ad Hombre

Ad Hombre

02-03-2020 om 10:04

Paasei

"Wij gaan binnenkort even op vakantie"

Maak je geen illusies, dat gaat niet door.

Flavia

Flavia

02-03-2020 om 10:12

tot nog toe zijn er geen reisrestricties afgegeven. Zelfs niet naar de betrokken gebieden in Italie.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-03-2020 om 10:20

Flavia

Je weet wel wat ik inmiddels van de ambtenarij vind, maar reizen naar de echte hotspots in Italie wordt wel afgeraden (nogal wiedes, die zijn afgesloten):

https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/italie/reizen/reisadvies

De ministeries en het RIVM schijnen alleen geinteresseerd te zijn in het voorkomen va paniek. Dat lukt voorlopig heel goed!

Pluis

Pluis

02-03-2020 om 11:09

Living on the edge

Ik geloof dat we het toch niet tegenhouden, dus ik heb zoon gisteravond gewoon naar zijn vriendin laten gaan die terugkwam van de wintersport in Italië. Ze zijn pril verliefd en hebben elkaar heel erg gemist. Ik had echt het hart niet om hem te verbieden te gaan. Vooral ook omdat ik niet denk dat ik ze de komende twee weken ook nog uit elkaar hou. En hem vragen om fysiek afstand te houden leek mee ook wat kansloos .
Man en ik gaan komend weekend een paar dagen weg. Met het vliegtuig. Vooralsnog geen plannen om dat te cancellen. Als de wereld er tegen die tijd anders uitziet merk ik het vanzelf.

Ben ik nou heel stom bezig? Volgens mij niet. Zoals ik al zei, volgens mij ontlopen we het toch niet.

Angela67

Angela67

02-03-2020 om 11:31

pluis

Ik zou zelf onderscheid maken tussen diverse soorten risico's.

Dat verspreiding niet tegen te houden zou zijn is een uitgangspunt wat valide lijkt. Maar als dat betekent dat je een vliegreis+korte vakantie door moet brengen in soort quarantaine-achtige omstandigheden én het risico loopt dat je niet naar huis kunt als je dat wilt dan zou ik dat zonde vinden van geld/vakantiegevoel én van impact op persoonlijk leven.

Dus liever een andere keer samen op stap én niet het risico lopen dat je niet terugkunt en de impact daarvan op je gezin. Niet uit paniek-overwegingen maar gewoon omdat je niet goed weet wat men elders voor (draconische?) maatregelen neemt waar je niet op zit te wachten.

gr Angela

Pluis

Pluis

02-03-2020 om 11:45

Angela

Tja, geen verzekering die dit dekt, dus toch wel heel erg zonde van het geld. Los van dat ik al maanden heel erg toe ben aan dit uitstapje. En op dit moment is er op de plek van bestemming nog niks aan de hand.
Ik ga ervan uit dat als wij niet terug kunnen mijn familie de thuisblijvende pubers wel in de gaten houdt. Hoewel ze ook prima voor zichzelf kunnen zorgen. Alleen wordt het lastig met de hond, zij moeten (voorlopig) gewoon naar school. Maar dat lossen we dan wel op. We houden in geval van nood gewoon contact via de telefoon.

Paasei

Paasei

02-03-2020 om 13:13

Precies Pluis

Wij gaan ook gewoon. En ik ben ook het meest bang voor die draconische maatregelen. Temperatuur controle op het vliegveld, je hotel niet uit mogen, etc. Maar idd de verzekering dekt niet en zolang er geen negatief reisadvies is -en dat is er niet- kunnen we ook niet omboeken. Denk wel dat we veel ruimte hebben in het vliegtuig. Er zijn vast mensen die wel uit angst afzeggen. De Ad's van deze wereld, zeg maar..

Wat helpt is dat wij, buiten mijn man's werk, geen echte problemen hebben als we onverhoopt langer zouden moeten blijven. Voor de kat wordt gezorgd en de kinderen hebben ons niet meer nodig. En man's werkgever kan best even zonder 'm.

Pluis

Pluis

02-03-2020 om 13:29

Ach

wij zitten niet in een hotel maar in een B&B, dus dan wordt quarantaine toch best lastig. En als we niet terug zouden kunnen vliegen omdat we snotteren nemen we wel een trein. Duurt wat langer, maar dan komen we ook wel thuis.
Wij zijn ook prima misbaar op ons werk, maar dat heeft niks te maken met wel of niet gaan, als we thuis in quarantaine moeten of als er op het werk een besmetting is (niet ondenkbaar bij mij - gezondheidszorg) dan ben ik er tenslotte ook niet.

Pluk

Pluk

02-03-2020 om 15:16

Geen plaatsen

RIVM geeft van de nieuwste besmettingen geen plaatsnaam. Dat is nu blijkbaar aan de GGD's?

Nou

Vandaag is er op de school waar ik werk (totaal ca 1700 leerlingen) een leerling ziek naar huis vertrokken (koorts, hoesten) die vorige week in Noord Italië blijkt te zijn geweest.
Fijne ouders ook die zo'n kind naar school sturen. Benieuwd hoe dit verder gaat...
Morgen ga ik toch gewoon maar weer werken.

Pooh bear

Pooh bear

02-03-2020 om 15:24

Pluk

Ja dat viel mij ook al op. Maakt het wel minder duidelijk.
Maar neem aan dat het steeds minder uit maakt. Het verspreid zich steeds meer. En die testen lopen ook wat achter. Zijn volgens mij nog heel veel zieken waar de resultaten nog niet bekend zijn.

Pluk

Pluk

02-03-2020 om 15:24

Waar?

Waar ongeveer in nl?

Pluk

Neem aan dat je dat aan mij vraagt? Midden van het land.

Pluk

Pluk

02-03-2020 om 15:25

Handig

Ik vind het toch belangrijk om te weten waar de besmettingen zijn. Je moet toch je afwegingen kunnen maken als ouder, overnemer, werknemer of werkgever.

Pluk

Pluk

02-03-2020 om 15:26

Jippox

Inderdaad was die vraag voor jou. Thx

Tango

Tango

02-03-2020 om 15:37

Griepprik

Ja, schoonouders hebben voor zover ik weet wel griepprik gehaald. Vallen dan ook dik in de risicogroep. Ik begrijp dan ook best dat zij bang zijn hiervoor, of met name mijn schoonmoeder dan. Schoonvader is wat relaxter meestal.
Probleem vond ik vooral dat ze de kinderen zo opzadelen met deze stress en daarnaast al steeds alleen maar over de meest akelige ziektebeelden spreken (ook weer schoonmoeder) met alle details erbij. Ik heb maar besloten even een tijdje niet te gaan met de kinderen. Man mag even alleen gaan.

Overigens zonet ook richtlijnen van mijn werk ontvangen:
Geen handen geven, na elk huisbezoek handen wassen of tissues gebruiken (kan ik die nog ergens kopen???) Niezen en hoesten in de elleboog en papieren zakdoeken gebruiken.
Bij klachten bellen met de huisarts of GGD.
Gewoon de RIVM richtlijnen dus. Maar dat geen handen geven zal even wennen worden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.