Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Corona en andere virussen

Ik ben best wel bang voor virussen zoals corona. Wat doen jullie om dit tegen te gaan?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pooh bear

Pooh bear

02-03-2020 om 15:50

Pluk

Je heb gelijk hoor. Ik zou het ook handig vinden om te weten waar ze zijn. Denk dat het alleen achterhaalde info is. Want dan voel je je veilig omdat het nog niet in de buurt is. Maar dan weet je nog niet hoeveel mensen er in je omgeving nog op een test wachten of gewoon ongewenst rondlopen.

Bosbes

Bosbes

02-03-2020 om 18:40

Interessant Jippox

Dank voor je mededeling, want ik weet toevallig dat jij op de school werkt waar mijn beide kinderen naartoe gaan. Zo hoor je nog eens wat.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-03-2020 om 18:48

Bosbes

Hoeveel forummers hebben zichzelf nu al als coronaverdacht aangemerkt? Drie?

Da's best veel voor zo'n klein forumpje....

Amsterdamse

Amsterdamse

02-03-2020 om 19:10

Verschil gewone griep?

Ik begrijp het verschil niet tussen de gevolgen van deze griep en de griep die er ieder jaar is? Uit wiki:

’Elk jaar krijgen ongeveer 820.000 Nederlanders griep. Tijdens een gemiddelde griepepidemie in de winter gaan er in Nederland 250 tot 2.000 personen direct aan de griep of aan de gevolgen ervan dood.[1][2][3]’ Cijfers komen van RIVM.

Deze aantallen zieke mensen zijn helemaal (nog) niet aan de orde, op dit moment. En als het wel gebeurt, waarom zou de economie dan wel platliggen met dit specifieke virus? Dat ligt het met een gewone griepgolf ook niet, met 800.000 zieken. Dan zijn de ziekenhuizen ook gewoon open en er is geen mediacoverage zoals nu het geval is, per nieuw geval het nieuws halen.
Tenminste, ik heb nog nooit gemerkt dat dat in vorige jaren ooit aan de hand was. Behalve een ietwat onderbezette afdeling her en der, twee weken lang.

Oeh bosbes

Kun je iets zeggen waar ik je van ken?

Mijntje

Mijntje

02-03-2020 om 19:23

Jippox

Ik van jullie kraai op Facebook!
Maar ik ben Bosbes niet

bicyclette

bicyclette

02-03-2020 om 19:24

Amsterdamse

Een belangrijk verschil is dat we wel een griepprik hebben, maar geen coronaprik. Veel kwetsbare mensen (ouderen, mensen met chronische ziekte) halen ieder jaar de griepprik. Idem voor veel verpleegkundigen, artsen en andere mensen die in de zorg werken. Geen 100% bescherming, maar zorgt er wel voor dat veel mensen niet ziek worden.

Dit virus heeft vrij spel, iedereen kan ziek worden.

En zieke mensen hebben verzorging of verpleging nodig. Thuis of in het ziekenhuis. In China is veel medisch personeel ziek geworden (ondanks beschermende kleding). Dat kan in NL ook gebeuren. En we hebben al een tekort aan medisch personeel.

Zieke mensen in het ziekenhuis zijn ook een gevaar voor de andere patiënten. Als je in het ziekenhuis ligt vanwege chemo's of een harttransplantatie, dan kun je geen virus gebruiken. Zodra er mensen met corona in een ziekenhuis terecht komen, legt dat een grote druk op het systeem. Als het om kleine aantallen gaat, kunnen de ziekenhuizen dat wel aan. Als het echt hard gaat, zoals in Italië en China, dan barst het systeem. We hebben amper overcapaciteit.

Mijntje

Mijntje

02-03-2020 om 19:24

docent

De docent Nederlands van mijn oudste is ook in Noord-Italië geweest. De cijfers zullen binnenkort wel flink oplopen.

Niet allemaal tegelijk.

Amsterdamse “ En als het wel gebeurt, waarom zou de economie dan wel platliggen met dit specifieke virus?”
Van de gewone griep is er ook altijd een beetje een economische dip, maar dat merken we niet zo.
Van deze nieuwe is het waarschijnlijk dat meer mensen ziek worden omdat er helemaal geen resistentie is. Daarom wordt geprobeerd om de uitbraak te controleren. Dat is dus iets anders dan de uitbraak tegen gaan.
Ziek worden is niet erg (daar bouwen we resistentie mee op), maar niet allemaal tegelijk graag.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-03-2020 om 19:28

Amsterdamse

"Deze aantallen zieke mensen zijn helemaal (nog) niet aan de orde, op dit moment. En als het wel gebeurt, waarom zou de economie dan wel platliggen met dit specifieke virus? Dat ligt het met een gewone griepgolf ook niet, met 800.000 zieken."

OK, daar gaan we weer...

Als dit virus de komende maanden 800.000 mensen besmet dan moet daarvan 20%, zijnde 200.000 worden opgenomen in het ziekenhuis. Daarvan moet de helft, dus 100.000 in intensive care voor (naar ik begrijp) zeker 2 weken.

We hebben in Nederland 2000 intensive care bedden die nu al behoorlijk vol zijn en 37000 ziekenhuisbedden die ook grotendeels vol zijn o.a. met die 'gewone' griepgevallen.

Begint je al iets te dagen????

Wat denk je dat er gebeurt als die 100.000 IC patienten geen IC behandeling krijgen? Wat dacht je van 100.000 doden?

En dat is bij 800.000 besmettingen. Deskundigen gaan ervan uit dat de werkelijke besmettingen op kunnen lopen tot 40-70% van de bevolking. Dat is zo'n 10 miljoen.

Snap je nu dat de directeur van de RIVM begint te zweten als iemand hem iets over capaciteit vraagt?

Bij zelfs een matige epidemie van Corona stort onze ziekenzorg in elkaar en is het aantal doden niet te overzien. Hetzelfde geldt *overal* in de wereld.

De enige hoop is het virus zo te onderdrukken met lockdowns e.d. dat de ziekenhuizen de vloed aankunnen. En dan nog moeten we zo'n 2% doden incasseren.

Heb ik het zo goed uitgelegd?

Mijntje (ot)

Ja jou ‘ken’ ik. Maar jij hebt geen kinderen op ‘mijn’ school.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-03-2020 om 20:11

Japan sluit alle scholen

Japan, met 256 besmettingen en 6 doden, heeft vandaag alle scholen gesloten.

Hoe eerder je dat doet hoe groter het effect.

Amsterdamse

Amsterdamse

02-03-2020 om 20:20

20%?

Hoe kom je aan die cijfers dat 20% van de zieken moet worden opgenomen in het ziekenhuis? Uitzieken van de griep kan ook gewoon thuis. En hoezo de helft daarvan ook nog op de IC? Ik kan nergens die cijfers terugvinden.

https://www.ntvg.nl/artikelen/het-intensieve-griepseizoen-van-2018
Uit dit artikel haal ik dat in 2018 ongeveer 16.000 mensen opgenomen werden jn het ziekenhuis. Er waren 900.000 mensen ziek door griep.

‘Tijdens piekweken van de griepepidemie in februari en maart consulteerden in Nederland tegen de 170 per 100.000 mensen de huisarts wegens griepachtige klachten. Het betrof vooral kleine kinderen tot 4 jaar en ouderen.1 Meer dan 70% van de neuskeelwatten van de patiënten in deze piekweken bleek positief voor het influenzavirus. Veel patiënten moesten worden opgenomen vanwege complicaties van influenza, meestal longontsteking. Dit betrof naar schatting 16.000 personen. Ook overleden er tijdens de uitbraak naar schatting 9500 mensen, wat meer is dan gebruikelijk in het griepseizoen.’

Kan de rest niet lezen want moet inloggen.

Hier bijvoorbeeld

https://www.statnews.com/2020/01/30/limited-data-may-skew-assumptions-severity-coronavirus-outbreak/

"Officially, an estimated 20% of cases in China are severely ill, according to the World Health Organization. "

Cijfers van eind januari in China. Klinkt wel logisch dat het om hospitalisatie gaat, gezien het aantal nieuwe ziekenhuizen dat met spoed in China uit de grond gestampt werd.

Met een beetje zoeken vind je vast nog wel een ander artikel met dit percentage maar dan over opname.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-03-2020 om 20:35

Amsterdamse

"Uit dit artikel haal ik dat in 2018 ongeveer 16.000 mensen opgenomen werden jn het ziekenhuis. Er waren 900.000 mensen ziek door griep."

Ja, lieverd, maar dit *is* geen griep. Dit is het Coronavirus! Bij het Coronavirus moet ca. 20% opgenomen worden waarvan ca. 10% in de intensive care.

Bijvoorbeeld in Italie:

https://abcnews.go.com/Health/wireStory/italys-health-system-limit-virus-struck-lombardy-69331977

De cijfers zijn in werkelijkheid niet zo 'vast':

"Still, the north's intensive care sections of hospitals are still able to handle their case loads, the head of the national Civil Protection agency, Angelo Borrelli, told reporters Monday evening. Some 9% of people diagnosed with the COVID-19 need intensive care, Borrelli said."

9% dus...

Het zou zo fijn zijn als iemand gewoon eens zou reageren met een welgemeend "mijn god!"

En vergeet niet dat dit hier ook gaat gebeuren als het zo doorgaat.

Nou vooruit dan

'Het zou zo fijn zijn als iemand gewoon eens zou reageren met een welgemeend "mijn god!"'

Mijn god, wat een paniekzaaierij om niets.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-03-2020 om 20:39

AnneJ

"Cijfers van eind januari in China. Klinkt wel logisch dat het om hospitalisatie gaat, gezien het aantal nieuwe ziekenhuizen dat met spoed in China uit de grond gestampt werd."

Dat noemen we hier een hospice. Alleen zit in een Nederlands ziekenhuis de deur niet van buiten op slot. Bovendien zitten er geen tralies voor de ramen.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-03-2020 om 20:41

Sydney

Als het nou ongeveer zo uitpakt als ik het voorspel, ga je dan nog iets van sorry tegen me zeggen? Of haat je me dan alleen nog maar intenser?

Lees dan dat artikel over Italie gewoon eens. Waarom zou het hier anders lopen?

Het loopt nu al anders!

Het Beatrixziekenhuis in Gorinchem, dat gisteren op slot ging, is deels al weer open. Paniek om niks dus.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-03-2020 om 20:56

Sydney

Italie (het Lombardije gebied) zit in dag 12
Nederland zit pas in dag 5

Het virus heeft even tijd nodig om op gang te komen. Maar dankzij de influx van toeristen die terug keren uit Italie gaat dat ongetwijfeld helemaal goedkomen.

Dankzij het bijna criminele optreden van het RIVM wordt het virus hier bijna niets in de weg gelegd. Ik hoop van harte dat we die directeur als dit ooit achter de rug is gaan vervolgen voor grove nalatigheid de dood van talloze mensen tot gevolg hebbende.

Als op dit forum mensen al ontdekken dat ze zelf of hun geliefden besmet zijn, hoe zal het dan in de rest van Nederland zijn?

Mijn god!

Ad, als het meevalt en niet minstens 40% van de Nederlandse bevolking ziek wordt en de IC's niet overbelast worden, houd jij dan voor de sceptische forummers en pasta party?

skik

Angela67

Angela67

02-03-2020 om 20:59

ad hombre

wat me nou tegenvalt is dat je zoveel waardeoordelen noteert over het RIVM ('crimineel'). Jij vindt dat zij het anders moeten doen, maar je mag best minder forum voor 'democratie' taal gebruiken. En ja jij kunt lezen en ja je bent vast hoogopgeleid. maar ga dan bij het rivm werken als je het zo goed weet. Nederlands is geen bananenrepubliek.
gr Angela

Ad Hombre

Ad Hombre

02-03-2020 om 21:07

Angela

"En ja jij kunt lezen en ja je bent vast hoogopgeleid. maar ga dan bij het rivm werken als je het zo goed weet."

Ik mag geen mening hebben als ik daar niet werk? Meen je dat serieus? Die mentaliteit breekt ons op. Het gaat niet om wat je zegt, het gaat om wie het zegt!

"Nederlands is geen bananenrepubliek."

Ik zou dat oordeel nog even uitstellen.

DIt is wat de WHO ervan zegt:
"With early, aggressive measures," he said, "countries can stop transmission and save lives."

Zie jij ergens early aggressive measures?

https://abcnews.go.com/International/global-death-toll-coronavirus-outbreak-nears-3000-us/story?id=69330366

V@@s

V@@s

02-03-2020 om 21:09

Is er nog ergens een kaartje?

Met waar de besmettingen in Nederland nu zijn?

Verder vraag ik me ook af waarom besmettingen meestal pas na de tweede test gemeld worden. Om een indruk te geven over hoe het zich verspreidt is de eerste test ook wel genoeg.

V@@s

Dat vind ik ook discutabel. Meld het gewoon na een eerste positieve test. Nu heb ik het idee dat we als 'publiek' steeds mijlen ver achter lopen.

Marinet

Marinet

02-03-2020 om 21:19

nog een vraag van mij

Ik ben zoals gezegd boven de 60, heb diabetes en niet een hele stabiele gezondheid. Ik woon in Delft. Ik zeg mijn eigen afspraken al af.
Maar ja, ik heb een zoon van 18 die gedeeltelijk thuis woont en in Utrecht studeert en daar soms bij zijn vriendin slaapt in een studentenhuis. Maar dus ook veel in het ov zit.

Wat moet ik nu? Ik kan toch niet die jongen vragen niet naar zijn opleiding of zijn vriendin te gaan? Hoewel ik die neiging dus wel een beetje heb maar hij vindt dat het allemaal wel meevalt en dat kan ik me op zijn leeftijd voorstellen,

Aan de andere kant: stel dat ik het oploop via hem en daardoor ziek word of doodga, dat lijkt me ook vreselijk voor hem om als wetenschap mee te dragen.

Bosbes

Bosbes

02-03-2020 om 21:31

Jippox (ot)

Sorry dat jij als een (van de heel weinigen) niet anoniem meer bent bij mij, dat is volgens mij ook gebeurd via jullie kraai van een paar jaar geleden. Check anders de vrienden van de vogel even, niet alleen Mijntje, maar ook ik sta ertussen (huidige profielfoto: met rood t-shirt).
Ik ben even vergeten hoe ik wist dat je op die school werkte.
En ik durfde jouzelf tot nu toe niet op facebook te vragen, omdat het toch een beetje impertinent leek. Als jij wil: prima!

Bosbes

Stuur je verzoek

Emmawee

Emmawee

02-03-2020 om 21:32

Marinet

Ik zou in jouw geval 2 meter afstand houden van je zoon. Niet zo gezellig, maar wel zo veilig.

Marinet

Marinet

02-03-2020 om 21:40

Emmawee

Ja dat heb ik ook al zitten denken. Vandaag nog wel een knuffel gegeven trouwens. En is het eigenlijk niet een wassen neus als je toch in een huis woont waar je dezelfde badkamer gebruikt, bij elkaar aan tafel zit, deurknoppen deelt etc.

We wassen wel steeds goed onze handen, maar ja je kan toch niet de hele dag zaken af lopen te nemen met een doekje, pff je zou er ocd van krijgen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.