Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Corona en andere virussen

Ik ben best wel bang voor virussen zoals corona. Wat doen jullie om dit tegen te gaan?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Amsterdamse

Amsterdamse

02-03-2020 om 21:44

Crisisbeheersing, overleg en bevoegdheden

Even iets anders mbt het coronavirus, dit vind ik weer interessant (heb voor een veiligheidsregio gewerkt
Wie doet en beslist wat:

https://www.argumentenfabriek.nl/media/3534/coronavirus.pdf

https://www.argumentenfabriek.nl/nl/nieuws/informatiekaart-quarantaine-isolatie-covid-19-coronavirus/

Tumtum

Tumtum

02-03-2020 om 22:03

@Jippox

Begint de naam van jouw school met een M?

Ik herken de situatie namelijk. En we hebben -behalve een mail - niets meer van school gehoord. Dus onduidelijk is wat er nu verwacht wordt. Kinderen kunnen gewoon naar school morgen?

Tumtum

Nee, andere school dus....

Tumtum

Tumtum

02-03-2020 om 22:20

Dank

Thanks. Ik weet niet of ik nou “gelukkig” moet zeggen

Maar gedoe is het zeg. Wat een gevolgen heeft het allemaal.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

02-03-2020 om 22:34

Praktisch vraagje

Alle scholen dicht. Wie blijft er dan bij de kinderen ? Ouders ? En als die ouders in de zorg werken ?

Pluk

Pluk

02-03-2020 om 22:36

Nee

Niet alle scholen dicht, wel alle kinderen thuis houden die naar een risicogebied zijn geweest. Zo heel veel zijn dat er niet, maar ze kunnen wel een hele keten van besmettingen in gang zetten.

Pluk

Pluk

02-03-2020 om 22:38

Ondertussen

Ben ik na 1 dag thuis er wel weer klaar mee. Gelukkig ben ik echt nog ziek, anders zou ik morgen gewoon lekker naar mijn afspraken gaan denk ik.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-03-2020 om 04:11

Ondertussen in Iran

Misschien dat dit filmpje iemand de ogen opent. Ik kan de bodybags niet tellen. Jullie?

Iran meldt ca 50 doden tot vandaag, maar in dit ene ziekenhuis ligt al minstens een veelvoud. Dit is wat er gebeurt als Corona de ziekenhuiscapaciteit overschrijdt.

https://twitter.com/sallyeal/status/1234634806899748866?s=20

De schaal van dit virus is echt veel groter dan iedereen denkt. Is dit een sterftecijfer van 1%?

Neeheee

'Nederland zit pas in dag 5'

NEEEEEE AD, de vrouw in Rotterdam was op 22 februari al ziek. En dat heb ik al geschreven in dit draadje.. STOP MET ONZIN UITKRAMEN.

Emmawee

Emmawee

03-03-2020 om 07:31

Ja maar Sidney

Op diezelfde 22 februari was er nog geen diagnose gesteld en was er hier volgens de officiële lezing nog geen Corona. Waarom moet je hier nou zo van CAPSLOCKEN?
Is jouw telling (vanaf 22 februari) nu opeens de enige juiste telling?

V@@s

V@@s

03-03-2020 om 07:35

Ziek ja

Maar had ze toen ook al dit virus? Of is ze pas in het ziekenhuis besmet?

Overigens vind ik het totaal zinloos om hier filmpjes te posten waar we de herkomst toch niet van kunnen nagaan. Dan is de vergelijking met hoe het zich verspreidt in bijvoorbeeld Italië en Duitsland logischer i.p.v. dramatische niet te controleren verhalen.

Mexicaanse griep

Wie heeft de cijfers can de verspreiding van de Mexicaanse griep? Wat was het dodental toen? Op basis waarvan was get toen een pandemie? En hoe stond het toen met de paniek?

Het enige wat ik mij kan herinneren is dat ik een oproep kreeg voor vaccinatie voor mijn kind en ik die toen uiteraard ben gaan halen. Verder ging het leven gewoon door?

Pluk

Pluk

03-03-2020 om 08:10

Onrustig

Ik heb een heel onrustig gevoel omdat er nu zo weinig naar buiten komt. De teller bij de rivm staat op 18 en iedereen weet dat dat niet meer klopt. Tegelijkertijd worden noodvoorzieningen ingericht. Ik heb het gevoel van stilte voor de storm en het gevoel dat er info wordt achtergehouden om paniek te voorkomen en dat vind ik heel erg irritant.

Flavia

Flavia

03-03-2020 om 08:14

Pluk

En als die informatie er nu gewoon nog niet is, of nog niet duidelijk is.
Je kan maar 1x informatie geven, corrigeren leidt tot verwarring, dan wacht je tot je iets zeker weet.
Bij mijn bedrijf wacht ik al sinds donderdag op een update voor onze klanten, zou er gisteren zijn maar heb ik nog niet gezien. Ik ga straks maar weer zeuren want de klant wil een antwoord.

Pluk

Pluk

03-03-2020 om 08:21

Dat geloof ik dus niet

Dat er niet meer info is. Ik snap wel dat er niet de capaciteit is om elke besmetting zo uitbreid naar buiten te brengen als ik hert begin. wekKer die teller kun je toch wel drie keer per dag aanpassen ipv 1 keer? Ik gok dat er straks weer een persconferentie komt.

Pluk

Pluk

03-03-2020 om 08:24

Uhm

Hieronder mijn post zonder autocorrectie:
Dat geloof ik dus niet.
Dat er niet meer info is. Ik snap wel dat er niet de capaciteit is om elke besmetting zo uitbreid naar buiten te brengen als ik het begin. Maar die teller kun je toch wel drie keer per dag aanpassen ipv 1 keer? Ik gok dat er straks weer een persconferentie komt.

Anemone

Anemone

03-03-2020 om 08:42

Crisiscommunicatie

Regel 1 bij crisiscommunicatie is: breng alleen feiten naar buiten die bevestigd zijn. Als er dus nog geen tweede testuitslag is, is de besmetting niet bevestigd en wordt die nog niet gecommuniceerd. Het lijkt dus logisch dat er straks ‘Ineens’ meerdere besmettingen gecommuniceerd worden, als die tweede testuitslagen bekend worden.

Dat heeft niks te maken met feiten achter houden of paniek voorkomen, maar met het feit dat er alleen wordt gecommuniceerd als iets 100% zeker is.

Pluk

Pluk

03-03-2020 om 08:50

Ik denk dus

Het doel van crisiscommunicatie is juist om de situatie te beheersen en paniek te voorkomen. En dat is wat er nu gebeurt en ik snap dat, maar vind ook dat we recht hebben op alle info. Dat wil zeggen hoeveel besmettingen waar. En ik denk dat dit nu haaks op elkaar staat.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-03-2020 om 08:57

Sydney

"NEEEEEE AD, de vrouw in Rotterdam was op 22 februari al ziek. En dat heb ik al geschreven in dit draadje.. STOP MET ONZIN UITKRAMEN."

Kan ik je eindelijk eens gelijk geven.

Overigens begon het in Italie al op 1 februari, maar om het een beetje real te houden was ik begonnen te tellen toen de cluster echt op gang kwam.

Triva

Triva

03-03-2020 om 08:58

Pluk

Misschien moet jij niet zo vaak die site checken dat je drie keer per dag een update wil...

Flavia

Flavia

03-03-2020 om 08:59

en in het verleden is gebleken dat de paniek uitblijft als je in 1x goed communiceert met feiten en niet met verwachtingen.

Een test kost tijd mogelijk uren tot dagen, dan moet de test nog een keer gedaan worden om te bevestigen.
Er zijn mogelijk maar een beperkt aantal laboratoria die die test nu uit mogen voeren omdat de andere labs nog niet gevalideerd zijn om dit uit te voeren. Dat beperkt de cappaciteit die, zeker weten, nu enorm opgeschaald wordt. Analisten trainen, apparatuur valideren, protocollen per lab schrijven en testen. Een ISO norm is leuk, maar moet nog wel met de apparatuur en omstandigheden van het lab gevalideerd worden.

Jo Hanna

Jo Hanna

03-03-2020 om 09:01

Logica

Ik mis de logica in bepaalde handelwijzen. Omdat ik het niet snap, voel ik dan wantrouwen. Bijvoorbeeld twee verhalen uit Helmond (ik woon in de regio):

In dit artikel vertelt de besmette vrouw dat het gezin uit eigen beweging in quarantaine is gegaan na terugkomst uit Italië en dat ze meermaals heeft moeten aandringen op een test. Uit jezelf snap je toch niet waarom dit laissez faire gedrag effectief kan zijn? Ik niet in ieder geval. Waarom leggen ze het beleid niet een keer goed uit?
https://tinyurl.com/v6axysz (helaas premium artikel, wel te lezen via Topics)

In dit artikel staat dat het Elkerliek ziekenhuis een van de ingangen sluit om verspreiding van Corona te voorkomen. Hoe werkt dat dan? Als in: nu moeten we met z’n allen door de andere ingang en hoesten we dus allemaal in elkaars nek? Hmm, dat zal de bedoeling niet wezen. Maar wat dan wel?
https://tinyurl.com/https-www-ed-nl-helmond-elke

Ik merk wel vaker dat met name politiek geladen nieuws veel vragen bij mij oproept die niet beantwoord worden. Dat geeft het gevoel dat de opgave niet in beeld is.

Groet,
Jo Hanna

Anemone

Anemone

03-03-2020 om 09:04

Pluk

Heb jij ervaring met crisiscommunicatie?

Pluk

Pluk

03-03-2020 om 09:04

Kom op

Al dat testen opleiden en zo is toch allang gedaan. Zo niet dan getuigt dat van een erg slechte voorbereiding.

Triva, er gaan hier geruchten in de buurt. Ik wil weten of ik mijn kind met slechte longen naar school kan laten gaan.

Pluk

Pluk

03-03-2020 om 09:05

Dat heb ik Annemone. Dus dat vind ik nu wel lastig.

tja

Hoe langer het duurt, hoe meer het erop lijkt dat het met de ineenstorting van het systeem hier nogal mee gaat vallen. Hier hè, Nederland. Niet Lombardije, niet Iran. Van 2 bekende besmettingen op vrijdag naar 19 (las ik vanochtend ergens) op dinsdag. Dat gaat nogal.

Laten we even de inschattingen duidelijk vastleggen. Ad ging ervan uit, en gaat dat vziw nog steeds, dat niet alleen het aantal (bekende) besmettingen in Nederland enorm gaat toenemen, maar dat dat ook zal leiden tot een fors aantal sterfgevallen, en tot een catastrofale overbelasting van de gezondheidszorg, en zelfs tot een zodanige ontwrichting van de maatschappij dat de verkrijgbaarheid van veel levensmiddelen in het geding komt.
Althans, zo heb ik zijn postings begrepen. En ik kan anders ook niet verklaren waarom hij grote hoeveelheden houdbare levensmiddelen heeft ingeslagen.

Mijn inschatting is dat het aantal bekende besmettingen fors zal toenemen, dat er inderdaad sterfgevallen zullen zijn, dat de gezondheidszorg echter niet zal bezwijken en dat ook de supermarktschappen gewoon gevuld zullen blijven. Ook voorspel ik, anders dan Ad volgens mij doet, dat het gros van de onderwijsinstellingen gewoon open blijft.

Het zou nu natuurlijk logisch zijn om te wedden om een doos Indomie (smaak Mi Goreng), maar aangezien ik mijn naam- en adresgegevens op geen enkele manier prijs wil geven stuit dat op praktische bezwaren. Dus dan maar om de eer.

Peildatum wat mij betreft 1 juni. Als de boel dan nog niet is ingestort gaat het denk ik ook niet meer gebeuren, althans niet ten gevolge van dit virus.

Groeten,

Temet

Pluk

Pluk

03-03-2020 om 09:20

Testen

Wat Johanna beschrijft, dat heb ik ook. Mij bekruipt het gevoel dat er te weinig testen zijn. Of testcapaciteit. Waarom zo moeilijk doen over testen? Waarom is het testprotocol nog steeds zo krap? Wij vertonen de symptomen, zijn in meerdere gebieden geweest waar het nu flink groeit, maar die nog steeds niet officieel tot de risicogebieden behoren. Dus geen test. Ik vind dat raar en ook jammer, want ik wil niemand besmetten. En ik zou het ook prettig vinden om te weten of wij het al hebben gehad of niet. Het is namelijk zeker niet ondenkbaar.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-03-2020 om 09:28

Doctors warn of shortage of critical care beds

https://www.telegraph.co.uk/global-health/science-and-disease/coronavirus-doctors-warn-shortage-critical-care-beds/

"Professor Jon Bennet, chair of the BTS, told the Independent: “A severe coronavirus outbreak will be very challenging. I have tried desperately not to think about it because when you do it is a very worrying situation. We would be in serious trouble.”

Helen Buckingham, senior fellow at health think tank the Nuffield Trust, said if there was a "slow and steady" spread of coronavirus the NHS would cope.

"But if there was a short, sharp surge in pressure that would be much more difficult to manage. It's not easy to stand up a critical care bed at short notice. It's partly staffing but it's also about the equipment," she said. "

Kijk ook eens naar het grafiekje in het artikel dat aantoont dat Engeland helemaal onderaan bungelt qua IC bedden. Bijna helemaal onderaan, want twee plaatsen eronder staan wij. Arme wij.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-03-2020 om 09:33

Temet

"Ad ging ervan uit, en gaat dat vziw nog steeds, dat niet alleen het aantal (bekende) besmettingen in Nederland enorm gaat toenemen, maar dat dat ook zal leiden tot een fors aantal sterfgevallen, en tot een catastrofale overbelasting van de gezondheidszorg"

Dat lijkt me inderdaad vrijwel onvermijdelijk, vanwege de omvang van de import uit Italie. Hoe hard die curve omhoog gaat kan ik natuurlijk niet voorspellen. Bovendien moedigt het RIVM mensen aan om met milde symptomen thuis te blijven. Dat kan betekenen dat die pas in beeld komen wanneer (en als) ze ernstiger klachten gaan krijgen en bij het ziekenhuis aankloppen. (met een beetje pech ver achterin de rij)

"en zelfs tot een zodanige ontwrichting van de maatschappij dat de verkrijgbaarheid van veel levensmiddelen in het geding komt."

Dat lijkt me niet perse onvermijdelijk, maar wel degelijk mogelijk en de moeite waard om rekening mee te houden.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-03-2020 om 09:37

Weddenschap

"Het zou nu natuurlijk logisch zijn om te wedden om een doos Indomie (smaak Mi Goreng), maar aangezien ik mijn naam- en adresgegevens op geen enkele manier prijs wil geven stuit dat op praktische bezwaren. Dus dan maar om de eer."

Daar heb ik er dan wel een paar van over, dus geen enkel probleem. De omwisseling vinden we vast wel iets op. We spreken onherkenbaar met een mondkapje op af op een drukke publieke plaats.

"Peildatum wat mij betreft 1 juni. Als de boel dan nog niet is ingestort gaat het denk ik ook niet meer gebeuren, althans niet ten gevolge van dit virus."

Eens. Maar op hoeveel doden wilde je wedden?

(of wordt dat te macaber?)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.