Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Corona en andere virussen

Ik ben best wel bang voor virussen zoals corona. Wat doen jullie om dit tegen te gaan?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ad Hombre

Ad Hombre

06-03-2020 om 14:06

Stijging

Vandaag zijn de infecties gestegen van 82 naar 128, oftewel 56%

We habben de laatste dagen groeipercentages van 40, 105 en 56 gezien. Dat doen andere landen echt veel beter.

Ad Hombre

Ad Hombre

06-03-2020 om 14:08

Foutje, Lavell

"De ernstige patienten krijgen ademhalingsmoeilijkheden. Een behoorlijk percentage (ergens tussen 5 en 15%) moet extra zuurstof krijgen. De groep ernstige gevallen (5 a 10%?)moet zelfs worden beademd"

Die tweede 'ernstige' moet 'kritieke' zijn.

Chrono

Chrono

06-03-2020 om 14:20

Vaccin

Ik hoop dat het klopt van dat vaccin, want dit COVID19 virus is vast verwant aan andere verkoudsheidvirussen. Daar kunnen ze ook niks tegen vinden.
@Ad: mooi voorraadje hoor.

Het einde der tijden

Ad "Een behoorlijk percentage (ergens tussen 5 en 15%) moet extra zuurstof krijgen. De groep ernstige gevallen (5 a 10%?)moet zelfs worden beademd. "
Ik geloof helemaal niks van die cijfers.

Maar zelfs als die cijfers correct zullen blijken te zijn: zuurstof en beademing zijn zeer eenvoudig te transporteren en toe te passen. Met de hand en een ballon zelfs. Ik neem aan dat, mocht het nodig worden (wat ik niet verwacht) dat een ieder met het juiste EHBO papiertje wordt opgeroepen te assisteren.
"maar ook daarvoor is de capaciteit aan zuurstof beperkt. "
Waarom denk je dat?
"Ziekenhuizen hebben centrale zuurstofsystemen met max 2 dagen voorraad heb ik begrepen."
Van wie heb je dat begrepen?
Al aan GGD's, verpleeghuizen, brandweer, ambulances, duikscholen en lassers gedacht? En aan de voorraad die er natuurlijk is?

Je zit met gegoochel met getallen je eigen paniek te maken.
Eerder is je al uitgelegd dat als de IC ruimte op is, het hele ziekenhuis tot IC ruimte verklaard kan worden.

Maar ondertussen: Een gewone piek van twee tot driehonderdduizend gevallen kunnen we aan. We zijn nog lang niet op dat niveau. Zelfs wereldwijd niet.

En ja, er bestaat een kans dat er in ieder geval verbetering van behandeling komt voordat het aantal van twee tot driehonderdduizend gehaald is.
Dan loopt de spanning helemaal als een ballon leeg.

Maar 100% zekerheid hebben we niet. Er zijn in ieder geval vooralsnog geen aanwijzingen die doen vermoeden dat de wereld zal vergaan of iets wat daarop lijkt en dat er sprake zou moeten zijn van alles opnieuw opbouwen.

Nou ja, tenzij je religieus bent natuurlijk.
De gelovigen van alle gezindten tellen de sprinkhanen bij de overstromingen en de virussen op en kunnen tot maar een conclusie komen.
En ze zeggen hetzelfde als jij: "Als het eenmaal zover is, zul je zien dat ik gelijk heb"

yeah, right

Jo Hanna

Jo Hanna

06-03-2020 om 14:43

waar besmet?

Het meest doorslaggevend is volgens mij waar deze mensen besmet zijn. Als al deze 128 mensen in Italië of China besmet zijn, is het risico op dit moment beperkt en ondersteunt dat de aannames van het RIVM. Gisteren waren er overigens dertien nog onherleidbare besmettingen, stond in een artikel in het ED/AD (interview met Marc Bonten, UMC en Ab Osterhaus). Ik weet niet hoe dat vandaag is. Maar ik ga er vanuit dat dat aantal zal groeien en dat we dan snel fase twee ingaan.

Groet,
Jo Hanna

mirreke

mirreke

06-03-2020 om 14:44

Emergency meeting v/d Europese ministers

heeft net plaatsgevonden, en ze geven nu een QA meeting/update.

Jo Hanna

Jo Hanna

06-03-2020 om 14:47

De NOS vermeldt het:

"Van de 128 gevallen zijn 101 patiënten in het buitenland besmet geraakt of gaat het om contacten van patiënten bij wie het virus al was vastgesteld."

Dat zijn dus 27 mensen die mogelijk in NL besmet zijn. Dat is nog niet zoveel maar als het huidige beleid in stand blijft, is er kans dat er dat snel meer worden.

Groet,
Jo Hanna

Ik zou niet anders willen

"Dat is nog niet zoveel maar als het huidige beleid in stand blijft, is er kans dat er dat snel meer worden."
Ik hoop maar dat het huidige beleid in stand blijft.
Het volledig op slot zetten van de maatschappij zou moeten duren totdat er een vaccin is. Als dat al komt. Lijkt me geen fijn vooruitzicht.

Jo Hanna

Jo Hanna

06-03-2020 om 15:06

Alles of niets?

Hoezo volledig op slot? Zijn er geen tussenvormen te verzinnen om met name de kwetsbaarste groepen te beschermen?

En in het best case scenario moet dat tot het zomer wordt. Is de klimaatverandering toch nog ergens goed voor.

Het worst case scenario, daar blijf ik maar even van weg. Ik word er niet vrolijk van en mijn donkerste speculaties gaan verder toch niemand het leven redden.

Groet,
Jo Hanna

Verzin het maar

Jo Hanna " Zijn er geen tussenvormen te verzinnen om met name de kwetsbaarste groepen te beschermen?"
Verzin het maar. Wat zou dat moeten zijn dan?

Ad Hombre

Ad Hombre

06-03-2020 om 15:12

Chrono

"Ik hoop dat het klopt van dat vaccin, want dit COVID19 virus is vast verwant aan andere verkoudsheidvirussen. Daar kunnen ze ook niks tegen vinden."

Let op. Dit is geen vaccin maar een anti-viral. Een vaccin activeert je eigen immuunsysteem. Een anti-viral gaat het virus (of de besmettingen) tegen. Deze middelen zouden het het virus onmogelijk maken om zich aan een cel te koppelen.

Wat je over verkoudheidsvaccins zegt klopt, dat dacht ik eerst ook. Maar recent las ik dat verkoudheid wordt veroorzaakt door zo'n 200 verschillende virussen, waaronder een paar van de Corona-familie.

Pharmaceutisch ebedrijven beginnen daar niet aan, want ze moeten dus 200 vaccins maken om volledige immuniteit te bereiken en dat is ze veel te duur. Maar het Coronavirus is er maar eentje, en een met een enorme impact. Dus de haalbaarheid en motivatie zijn veel hoger!

Er is hoop! (zeggen de reli's ook, he Miriam)

Ad Hombre

Ad Hombre

06-03-2020 om 15:13

Lavell

"Ik hoop maar dat het huidige beleid in stand blijft."

Je bent moediger dan ik.

mirreke

mirreke

06-03-2020 om 15:20

Duidelijker richtlijnen

Geen handen meer schudden! (rivm zegt nog steeds id richtlijnen dat handen schudden gewoon kan).
Geen bijeenkomsten meer van grotere groepen.
Advies per specifieke groep, zoals ouderen.

Toch overgaan op massaler testen. Testcapaciteit uitbreiden (wat ook dringend door de WHO wordt gevraagd). Dit is nodig om te volgen hoe het virus zich verspreid zodat evt. toch regio's kunnen worden afgesloten. Ook kun je daarmee mensen vinden die wel besmet zijn maar zich slechts nauwelijks ziek voelen en die ook niet binnen de huidige testvoorwaarden vallen. Want deze mensen die zich nu gewoon in het maatschappelijke verkeer zouden begeven, kunnen wel weer anderen besmetten.

Voor wie het interessant vindt: NextStrain is een bedrijf dat volgt waar de specifieke strains zich bevinden waaruit je kunt afleiding hoe het virus zich door Europa verspreidt, te zien via mutaties/overeenkomsten van het virus-DNA op de verschillende locaties.
Zij hebben mooie visualisaties waaruit je kunt afleiden welke route het virus (waarschijnlijk) heeft afgelegd.

https://nextstrain.org/narratives/ncov/sit-rep/2020-03-04

mirreke

mirreke

06-03-2020 om 15:21

pffff spellingcorrectie

verspreidt en afleiden (ipv afleiding).
Mijn reactie was bedoeld op de vraag van M. Lavell: Verzin het maar. Wat zou dat moeten zijn dan?

Geen succes

Hoe lang - hoeveel jaar - wou je dat allemaal volhouden dan Mirreke?
In feite pleit je voor het scenario dat Ad beschrijft: allemaal binnen blijven en voortaan alleen nog digitaal verkeer.
Behalve dan voor hen die gedoemd (of gezegend) zijn tot het koerierswerk.

Dat testen trouwens, daar ben ik niet voor.
Ik snap wel dat de WHO wil dat we meer over dat virus te weten komen, maar ik vind de inspanningen van zuid korea daarvoor genoeg.

Testen kost geld en (zorg)mankracht die je daarmee bovendien aan extra risico blootstelt. Niet handig.

Dit nog los van het feit dat binnen dit scenario de vals negatieven je beleid als kaartenhuis in elkaar doen storten (volgens mij is dat trouwens tot nog toe het hele probleem van het tussen de vingers door glippen van dit virus).

Hoe ernstig dit virus ook is voor de kwetsbaren (waar ik mijn hele familie met gemak toe kan rekenen wegens hun leeftijd dan/wel luchtweg- of auto immuun problemen), het is niet erg genoeg om er de hele maatschappij voor onbepaalde tijd voor op slot te doen.

Gewoon leven en gemiddeld genomen iets meer sterven.
Meer is het niet.

rode krullenbol

rode krullenbol

06-03-2020 om 16:18

In het kader van: als je iets doet, doe het dan goed.

Zo af en toe bekruipt mij het gevoel dat degene die hier op dit forum nu de trom roert over het Coronavirus één van mijn broers is. Nu ik zie wat hij/jij als een volwaardige noodvoorraad beschouwt, weet ik echter vrij zeker dat daarvan geen sprake kan zijn. Tenzij die broer in kwestie niet genoeg heeft opgelet gedurende de jaren dat wij de tot de jaren des onderscheids kwamen onder de hoede van onze ouders; ‘preppers’ avant la lettre. Anders had hij naar de volgende principes gehandeld.

Beter middelen in huis halen waarmee je water drinkbaar kan maken, dan flessen/pakken drinkbaar water. Dit scheelt niet alleen opbergruimte, maar bespaart eenieder eveneens de teleurstellende ervaring dat de hoeveelheid per definitie ontoereikend zal blijken te zijn, alsook aan bederf onderhevig.

Houdbare melk blijft minder lang goed dan poedermelk en neemt meer ruimte in beslag.

Let op de calorische waarde van de voedingsmiddelen. Geen rijstwafels met zeezout dus, maar pakken roomboter, suiker en volkoren meel zodat je daarvan t.z.t. zelf een goed vullende en ook nog eens smaakvolle boterkoek kan bakken. Desgewenst extra op smaak gebracht met gekonfijte citroenrasp en/of vanillesuiker.

Denk na over waar je wat neerzet. Geen zakken rijst op de vloer bijvoorbeeld! Daar stoot je geheid met je schoen een keer een gat in en dan wordt het nodeloos een rommeltje. Als je dan per se de rijst zo laag mogelijk wilt hebben staan vanwege het gewicht, doe het dan eerst over in blikken voorraadbussen. Dan is het ook beter beschermd tegen muizen, ratten of eender welke dierlijke concurrent.

Zorg ervoor dat alle producten zoveel mogelijk vezels bevatten. Die vullen de maag beter, zijn goed voor de stoelgang – iets waarmee je zeker rekening hebt te houden in tijden waarin het eventueel bar weinig van bewegen kan komen – en houden de honger langer op afstand. Ga dus liever voor volkoren beschuit dan voor de beschuiten die je in de gefotografeerde voorraadkast ziet staan (#684).

Potten pindakaas zijn een heel goed idee; maar let wel op het aantal! Zo eens wat potten is kwantitatief echt ver onder de maat!

Ingeblikt vlees als Cornet beef en Smak is niet erg gezond en gaat snel tegenstaan. Gedroogde peulvruchten zijn uitstekende vleesvervangers en bovendien op schier oneindige manieren te bereiden, indien men in voldoende mate de juiste gedroogde kruiden in huis haalt. Raadpleeg voor recepten maar eens wat kookboeken over de keuken in het Midden-Oosten.

Droge worst is voedzaam, blijft lang goed en verveelt minder snel, als je ervan houdt.

Cola en koffie behoren strikt genomen tot de categorie overbodige luxeproducten, maar vormen wèl een uitstekend ruilproduct/betaalmiddel, vanwege de verslaving eraan onder velen van ons. Gezien de verknochtheid eraan, is het de investering waard om voor één van de bekende merken te gaan i.p.v. de goedkopere huismerken.

Interen op je lichamelijke reserves kun je voorts proberen te ondervangen met voedingssupplementen als multivitamines. Deze zijn goed voor de broodnodige weerstand, die toch al onder druk komt te staan door de stress die gepaard gaat aan een epidemie/pandemie.

Doe aan stressvermijding en -reductie. Laat je in tweeërlei zin niet al te veel angst aanjagen door populisten. Tuin ten eerste niet in hun propaganda. Mocht je juist vrezen voor hun invloed, hou dan het volgende voor ogen: zij zijn weliswaar sinds jaar en dag uit op de omverwerping van het maatschappelijk bestel dat wij met z’n allen hebben opgebouwd, maar democratieën zijn sterker dan dictaturen. Zo leert de geschiedenis.

Rode krullenbol

Ad Hombre

Ad Hombre

06-03-2020 om 16:47

Kijk nou, een hele boel nuttig advies. Nou, je had wat goed te maken denk ik. Ik heb het geforward naar de kwartiermaakster. Thanks.

Veel dingen hadden we wel bedacht. We hebben zo'n waterfilter, voor water hoef ik maar een emmertje uit de sloot onder het raam te halen. Wel even koken. Dat water is een beetje voor de extra. Houdbaarheid is meestal oktober of half 2021. Melkpoeder liever niet, we hebben wel eipoeder, ook leuk. Die rijst was al verhuisd inmiddels en we hebben geen muizen.

Dit is trouwens het gedeelte food, maar we hebben ook behoorlijk wat non-food spullen. De vriesvoorraad staat er ook niet op.

Best leuk hoor dat preppen...

Niki73

Niki73

06-03-2020 om 17:10

Veel te weinig

Dat lijkt me meer een voorraadkast voor 1 maand dan voor een halfjaar, Ad. Heb je dat doorgerekend? Of zijn jouw jongens soms nog niet in het stadium dat ze puberhoeveelheden eten? Ik heb 2 vreetzakjes, met zijn drieën kook ik voor 5 personen. En alles gaat op. We eten een pond volkoren(!)pasta per maaltijd. Of een pond zilvervliestijst. Een volkorenbrood van 800 gram = 1 ontbijt voor ons drieën en 2 of 3 lunchboterhammen voor mij. Als de kinderen thuis lunchen, is 1 brood per dag lang niet genoeg.

Ik heb 20 kg volkorenmeel gehaald, dat is voor 40 broden (zolang er elektriciteit is, kan ik bakken). Dat gaat dus snel op. Wat begin je met 2 potten sandwichspread en 4 potten pindakaas? Ik zat eerder aan het tienvoudige daarvan te denken. Nou ja, als de pindakaas op raakt, worden het boterhammen met tevredenheid...

Er staat voor 3 weken nu 5 kg pasta en 5 kg rijst, 5 familiepakken aardappelpuree, en 3 kg muesli (kun je ook pap van koken). Potten groenten, blikken met vis, vlees en fruit, flink wat uien, knoflook en kolen (rood, wit), véél tomatenpuree en pesto. 2 pakken melkpoeder (elk voor 4 l melk), maar dat is wel weinig. Extra olie, een kilo droge kidneybonen als backup. Wat vlees in de vriezer, maar we eten vaak vegetarisch. Multivitamines en noodzakelijke medicijnen, ook extra paracetamol.
Ik ging hierbij uit van 3 weken, niet van 200 dagen.

RK, rantsoeneren kan wel even, maar interen is geen goed idee, mijn BMI is amper 20 en die van de kinderen nog lager.

Pennestreek

Pennestreek

06-03-2020 om 17:18

We hebben geen muizen

Wacht maar Ad, muizen en ratten weten jouw voorraad vast snel te vinden als overal elders alles op is. Misschien moet je ook nog een kat in huis halen?

rode krullenbol

rode krullenbol

06-03-2020 om 17:37

En ...

Een waakhond!

Ad Hombre

Ad Hombre

06-03-2020 om 17:54

Niki

Dat is niet alles. Als je me een mailadres geeft stuur ik de spreadsheet met de berekening.

Ad Hombre

Ad Hombre

06-03-2020 om 18:54

Lavell

"Maar zelfs als die cijfers correct zullen blijken te zijn: zuurstof en beademing zijn zeer eenvoudig te transporteren en toe te passen. Met de hand en een ballon zelfs. Ik neem aan dat, mocht het nodig worden (wat ik niet verwacht) dat een ieder met het juiste EHBO papiertje wordt opgeroepen te assisteren."

Tja, voor iemand die er de ballen verstand van heeft is alles mogelijk. Misschien wel mond op mond beademing.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3954608/

"In the event of a severe influenza pandemic, the need for life-saving mechanical ventilation will far outstrip the ability to provide it. According to planning assumptions from the Department of Health and Human Services (DHHS), in the United States alone, a severe influenza pandemic would infect 90 million people, hospitalizing nearly 10 million, with almost 1.5 million in ICU units and with nearly three quarters of a million people requiring mechanical ventilation [29]. According to Donald [15] report in the New York Times, there are 105,000 ventilators in the US, 100,000 of which are in use during a regular flu season, although these numbers are difficult to verify since there is no systematic reporting of ventilators or utilization rates and, according to McNeil, there is “a dispute between government health and security agencies about whether the size of the stockpile ought to be kept secret” that makes verification of the size of the federal stockpile difficult [15]. At the peak of a severe epidemic of moderate duration, the CDC’s modeling program FluSurge predicts that influenza patients would require nearly twice the total number of hospital beds, twice the total number of ventilators, and over 4½ times the total number of ICU beds in the US [12].

The effect of the material shortfall of available ventilators in a severe pandemic situation is likely to be compounded by the fact that the capacity to utilize existing equipment will be limited in such conditions. Many hospitals already function at or near their full capacity for ventilation [25]. Shortages of qualified workers to distribute and operate ventilators during a severe pandemic may also negatively affect ventilation capacity as available staff members become ill or are in the process of recovery from illness [2]. Any attempt to cope with ventilator rationing issues therefore cannot focus exclusively on the availability and distribution of machines. Attempts must also take seriously the effect of a severe pandemic, and of the response to it, on those who are required to provide care during and after the crisis."

Lees dat artikel en hou verder je mond over dat onderwerp, want iedereen die zich wel eens heeft verdiept in pandemieen weet dat dit het grootste risico is. Tijden de Spaanse griep hadden ze die techniek nog niet en stierven mensen bij bosjes. Nu kunnen we ze beademen wat veel mensen redt, maar die apparatuur en 'qualified staff' zijn zeer beperkt in capaciteit.

Dus *lijkt* het aantal sterfgevallen aanvankelijk mee te vallen, totdat de capaciteit tekortschiet en dan vallen we weer terug op de techniek van 1918 en de aantallen doden.

We zitten nu nog in het 'lijkt mee te vallen' stadium, maar dat zal niet zo lang duren.

Ad jr. kwam vanochtend met deze documentaire over de Spanish Flu aanzetten. Hebben we gezellig naar gekeken met z'n allen.


https://www.youtube.com/watch?v=UDY5COg2P2c

Ad Hombre

Ad Hombre

06-03-2020 om 18:59

Niki

"Dat lijkt me meer een voorraadkast voor 1 maand dan voor een halfjaar, Ad. Heb je dat doorgerekend? Of zijn jouw jongens soms nog niet in het stadium dat ze puberhoeveelheden eten?"

Wij eten gewoon niet zoveel. Wij zijn eerder met z'n vieren en koken voor 3...

Niki73

Niki73

06-03-2020 om 19:13

Handig

Dat jullie weinig eten. Zeker nu.

Ad Hombre

Ad Hombre

06-03-2020 om 19:15

Niki

"Ik heb 20 kg volkorenmeel gehaald, dat is voor 40 broden (zolang er elektriciteit is, kan ik bakken). Dat gaat dus snel op.."

Een broodbakmachine is wel een goed idee. Heb je advies voor een merk/model? En is dat meel houdbaar genoeg?

Ad Hombre

Ad Hombre

06-03-2020 om 19:16

"Een waakhond!"

Da's pas een idee. Enige nadeel is dat je daar dan ook eten voor moet opslaan. Als het eten op is kun je hem altijd nog opeten. Of hij jou...

Tine Winkel

Tine Winkel

06-03-2020 om 20:45

Bbm

Broodbakmachine: Panasonic SD 2501 of 2500. Volkorenmeel is, afhankelijk van de kwaliteit, tussen 3 maanden en een jaar houdbaar. Koop ook gist!

mirreke

mirreke

06-03-2020 om 21:19

En een oplader met zonnepanelen.

Voor als de hele bliksemse bende instort. En goede powerbanks.

En kleine privé windmolen.

Jo Hanna

Jo Hanna

06-03-2020 om 21:31

Nieuw beleid

Iedereen met milde klachten in Noord-Brabant thuisblijven:

https://nos.nl/artikel/2326094-rivm-wil-brabanders-thuishouden-en-bron-besmetting-achterhalen.html

Da's logisch. Nu er 27 inlandse besmettingen zijn die kennelijk vooral in mijn provincie hebben plaatsgevonden, moet het bewustzijn flink omhoog. Ik ben benieuwd of het wat uithaalt. Ik merk nog weinig urgentie in mijn omgeving. Mensen wuiven het merendeels nog weg: het zal wel los lopen. Als mensen niet gaan snappen waarom ze deze instructie moeten opvolgen, loopt het inderdaad los. Ik snap eigenlijk niet waarom ze die instructie niet meteen in het hele land hebben gegeven. Die inlandse besmettingenbwijzen erop dat de aaname dat mensen alleen besmettelijk zijn als ze flinke klachten hebben niet kloppen. Dat zeggen ze in feite ook door mensen te vragen al bij milde klachten maatregelen te nemen. Dat betekent dat die anonieme Brabanders die de afgelopen weken milde klachten hadden nog het hele land hebben doorgereisd.

Verder heb ik qua mogelijke maatregelen al een aantal keren de optie van de preventieve, tijdelijke, gefaseerde quarantaine van niet besmette risicogroepen genoemd. Daar moet je dan niet te lang mee wachten anders sluit je inmiddels besmette en niet besmette mensen samen op (in verpleeghuizen bijvoorbeeld). Tegen die tijd heeft het geen zin meer.

En verder denk ik dat het afgelasten van evenementen op enig moment ook gewoon in beeld komt. Als de cijfers gaan stijgen, komt daar heel veel druk op. Afhankelijk van de snelheid van de toename, zal er nog wel op meer voorzieningen druk komen te liggen, namelijk al die plekken waar mensen dicht bij elkaar zitten en lopen.

Groet,
Jo Hanna

Ad Hombre

Ad Hombre

06-03-2020 om 21:55

Jo Hanna

Dat maakt het iedereen van school/werk thuishouden wel een stuk makkelijker. Gewoon hoestend de telefoon opnemen. Goed voor mij als ze het in mijn provincie overnemen.

"Mensen wuiven het merendeels nog weg: het zal wel los lopen. Als mensen niet gaan snappen waarom ze deze instructie moeten opvolgen, loopt het inderdaad los."

Het lijkt alsof de overheid de taktiek volgt om iedereen zo lang mogelijk gerust te stellen. Nadeel is inderdaad dat niemand dan ook de adviezen serieus neemt.

Tot het echt misgaat en iedereen abrupt wakker schrikt. Het valt te hopen dat die zo gevreesde paniek dan nog eens dubbel zo hard uitbreekt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.