Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Corona en andere virussen

Ik ben best wel bang voor virussen zoals corona. Wat doen jullie om dit tegen te gaan?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Op de middelbare school

Van mijn buurmeisje moeten nu alle kinderen die in risico gebieden op vakantie zijn geweest thuis blijven.

1 kind is al besmet, school heeft dit besloten met GGD en RIVM, is geen advies van de instanties maar omdat school het wil

mirreke

mirreke

06-03-2020 om 22:17

Ondertussen in Italië

Dit is een reeks in één document achter elkaar gezette tweets van Luca Dellanna, schrijver en wetenschapper, over de situatie in Italië. De eerste tweet schreef hij 5 dagen geleden, de laatste paar vandaag.

https://threadreaderapp.com/thread/1233938781616521216.html

Ad Hombre

Ad Hombre

06-03-2020 om 22:28

Mirreke

Doodeng en dan te bedenken dat we dat over een weekje of zo hier ook krijgen.

Hoorde pas een interview met de hoofdredacteur van de Volkskrant. Die vond dat er vooral niet iedere dag Corona nieuws op de voorpagina moest staan. Aan die hype deed hij niet mee, was ie veel te woke voor.

Hoe komen we aan dat soort mensen op zulke belangrijke plaatsen? Er is iets ernstigs mis met onze cultuur.

Beschuldigingen

Waarom toch Ad zulke beschuldigingen. Nu is iemand weer 'woke' die het volgen van het coronavirus ook wel eens naar de 2e pagina wil verplaatsen. Het is oud nieuws!
Alsof er verder niets te koop is!

Helemaal mee eens. Ik volg het nieuws over het Coronavirus dagelijks maar hoef het niet als eerste op mijn bord. Dat gaat wel vervelen.

Waarom storten we ons niet allemaal als lemmingen van de rotsen?

Emmawee

Emmawee

06-03-2020 om 22:39

Wat is daar nou weer woke aan?

Dat maakt jij er toch van? Of had de hoofdredacteur erg woke argumenten?

mirreke

mirreke

06-03-2020 om 22:47

Treffende tekst vond ik:

‘Our healthcare system is being destroyed by our refusal to feel vulnerable.‘

Nederland heeft dat blijkbaar ook. We geloven niet dat dit ons kan overkomen.

In het VK zijn inmiddels 20.000 mensen getest. Volgens mij gaat ook Nederland meer testen nu het advies is aangepast.

Marion Koopmans, o.a. adviseur van de WHO:
’There has been a lot of criticism of china generating rcredible info on this epidemic, now lets shift gears: can we get daily updates, sequences etc, from the rest of the world? I think it is our turn now‘

Kaaskopje

Kaaskopje

07-03-2020 om 02:29

Meel, granen, spaanse griep en al dies meer

vanaf de zomer mogen we geen muizen meer vergiftigen, dus ik zou alle voorraden wel muisproof verpakken.

Nou, Ad, dat je zoon opeens met informatie over de Spaanse griep kwam aandraven vind ik alleen maar positief. Had hij dat ook gevonden en interessant genoeg ook nog, als Sr hem niet in huis had opgesloten vanwege corona? Elk nadeel heeft zijn voordeel, dat blijkt maar weer.

Ik zou trouwens ook nog een voorraad natuurazijn en baking soda inslaan. Goed voor álles. Ook om je brood extra goed te laten rijzen.

Daarnaast veel blokken roomboter of margarine, zout, suiker cacaopoeder, eieren, diepvriesgroente en noedels. De cacao is om wat variatie in je zelfgebakken koekjes/cake te kunnen aanbrengen. Lekker hoor!

Emmawee

Je kunt er op wachten dat Links de schuld gaat krijgen van de Corona uitbraak. Ik lees tussen de regels wel enig complotdenken bij Ad. Ook op sociale media is dat terug te vinden.
Het is eigenlijk bijzonder dat moslims nog niet de schuld hebben gekregen.

Alkes

Er schijnt op social media wel iets rond te gaan over corona als teken van God, omdat we onze globale samenleving moeten indammen. Waarom God daar tegen zou zijn, weet ik niet. Misschien omdat we dan handel drijven met niet- en anders-gelovigen?

Ad, woke betekent wakker. Dat je je heel erg bewust bent van wat er allemaal speelt in de maatschappij. Lijkt me juist een hele goede eigenschap voor een hoofdredacteur. Er speelt namelijk meer dan corona.

Jo Hanna

Jo Hanna

07-03-2020 om 09:00

Oh, het is maar een steekproef

Het is helemaal niet de bedoeling dat we dat advies om thuis te blijven erg serieus nemen.

https://tinyurl.com/vn5hk9l

Groet,
Jo Hanna

Ad Hombre

Ad Hombre

07-03-2020 om 09:03

Sydney

"Ad, woke betekent wakker. Dat je je heel erg bewust bent van wat er allemaal speelt in de maatschappij. "

Dat weet ik, maar ik weet ook dat dat meestal (altijd?) een heel selectief bewustzijn is. Bewust van klimaatverandering en de discriminatie van steeds meer verschillende minderheden, maar totale ignorantie op het gebied van de 'oude' issues als ziekte, bedreiging en oorlog.

Dat kan de wereld zomaar ten ondergaan terwijl jij de verkeerde kant op kijkt.

Ad Hombre

Ad Hombre

07-03-2020 om 09:25

Tine Winkel

Hartelijk dank voor je advies. Is inderdaad een fijn plan. Iedere dag instant noodles bij het ontbijt gaat vast een keer vervelen.

Panasonic en bijbehorende producten besteld.

Mevr. Hombre is er ook blij mee.

Echt?

'Dat kan de wereld zomaar ten ondergaan terwijl jij de verkeerde kant op kijkt.'

Dus als ik de goede kant op kijk, vergaat de wereld niet? Je schat mijn invloed iets te hoog in, denk ik.

Emmawee

Emmawee

07-03-2020 om 10:32

Jo Hanna

Niet 'maar' een steekproef, maar *vooral* een steekproef.
Dat is wel echt een verschil.
Nergens staat dat je het advies niet al te serieus moet nemen. Het is alleen voornamelijk bedoeld om zicht te krijgen op de vraag of we het virus nog voldoende kunnen indammen.

Tine Winkel

Tine Winkel

07-03-2020 om 10:59

versgebakken brood

Ad, versgebakken brood verveelt ons na 16 jaar nog steeds niet. Zelfs met alleen wat boter (al dan niet gezouten - kijk even of je die nog ergens kunt krijgen) - als je deze epidemie overleeft (en dat hoop ik van harte), dan heeft ie je in ieder geval dit als goede uitkomst gegeven, dat je alle dagen HEERLIJK ontbijt... Wel kans dat de broodconsumptie in je gezin nogal toeneemt

rode krullenbol

rode krullenbol

07-03-2020 om 11:05

In aansluiting op bovenstaand bericht (#736)

Wie zelf brood bakt, doet er goed aan daarbij bakkerszout te gebruiken. Zo voorkom je een tekort aan jodium in je voeding (en lijf), want in bakkerszout zit extra jodium.

Rode krullenbol

Chrono

Chrono

07-03-2020 om 11:13

Jodium

Mijn brood bak ik juist zoutarm. Dus bakkerszout is geen optie, maar zo'n pot met jodiumsupplementen kost ook weer niet zoveel. Op zich een prima suggestie om bakkerszout te gebruiken, maar het hoeft niet persé om aan je jodium te komen.
Ah, dit wordt een kooktopic.

Jodium

Scheelt wel weer pillen slikken als de bom valt 😈

rode krullenbol

rode krullenbol

07-03-2020 om 11:27

Oh ja!

Speciaal voor iedereen als Ad Hombre:


https://youtu.be/TvoJq2gLu5A

Niki73

Niki73

07-03-2020 om 11:47

BBM

Inderdaad, Panasonic is de beste broodbakmachine. Koop er meteen een heel goede keukenweegschaal bij, tot op de gram nauwkeurig. Bakken is precisiewerk. Recepten op de verpakking kloppen niet altijd, de eerste tijd is echt experimenteren. Vraag ons ervaren bakkers maar om analyses en tips.

Jo Hanna

Jo Hanna

07-03-2020 om 13:23

Advies NB

Ik begrijp wel dat het er niet staat Emma. Maar ik weet beroepsmatig ook dat mensen vaak niet zo precies lezen en eerder een 'signaal' oppakken dan dat ze de diepte van de formulering ingaan. In dit geval bijvoorbeeld door het gebruik van bepaalde woorden:

Een advies = vrijblijvend. Ik kan besluiten het op te volgen of niet.
Een steekproef = een onderzoek (geen maatregel). "Ik zal eerst eens zien wat eruit komt. Ik doe nooit mee aan enquetes, vind ik niet belangrijk."

Deze woorden geven een vrijblijvende, relativerende boodschap af die haaks staat op formuleringen als 'vergaande maatregel'. Voor mij is de boodschap daardoor niet sterk, niet eenduidig genoeg. Hij bevat voor mij ook niet het belang, de verantwoordelijkheid die je neemt door het advies op te volgen.

Ik heb er vanochtend uitgebreid met iemand over gesproken en die begreep gewoon niet waarom het nodig was, het leek hem heel overdreven. Doordat ik me flink heb ingelezen, heb ik nu inzicht in het waarom. Toen ik hem uitlegde waarom het een heel logische maatregel is en dat het in ieders belang is om het advies op te volgen, snapte hij het. Die uitleg moet je op dit moment zelf bij elkaar googlen. Er zijn FAQ's waar veel en goede informatie in staat maar die bouwen geen stap voor stap argumentatie die inzicht geeft in het waarom. Dat denkproces moet je zelf doen. Ik heb er behoorlijk op moeten puzzelen om erachter te komen hoe een en ander in elkaar steekt. Mijn standpunt is: dat moet niet nodig zijn! Als we voor het effectief aanpakken van deze crisis afhankelijk zijn van of mensen zich hierin gaan verdiepen, kunnen we net zo goed meteen ophouden!

Ik sluit overigens niet uit dat de maatregel een effect kan hebben. Ik verwacht namelijk wel dat mensen er elkaar op zullen aanspreken en er elkaar op zullen aankijken als ze half ziek naar het werk komen of hun kind hoestend naar school sturen. Dan hangt het erg van de leiding binnen bedrijven en scholen af welke kant het opgaat. Als de lijn duidelijk wordt ondersteund, verwacht ik er wel enig effect van. Het is alleen zeer de vraag of het genoeg is.

Ik snap de logica van de maatregel. Hij vloeit rechtstreeks voort uit het voorgaande. Het klinkt redelijk en aannemelijk. Het zou moeten kunnen werken. Maar dan kijk ik naar Italie en vraag ik me af hoe goed de aannames aansluiten bij de werkelijkheid. Nog steeds heb ik er geen idee welke unieke Italiaanse of Nederlandse variabelen dooorslaggevend worden geacht bij de beoordeling van wat passende maatregelen zijn voor Nederland. Je zou toch zeggen dat wat in Italie gebeurt, in de overwegingen wordt meegenomen en wordt gebruikt om de eigen aannames te toetsen? Of ben ik dan heel naief en wederom pedant?

Groet,
Jo Hanna

Emmawee

Emmawee

07-03-2020 om 13:30

Eens Jo Hanna

Ik snap helemaal wat je bedoelt.
Het RIVM mist deskundigheid op het gebied van communicatie en sociologie. Daar maak ik mij ook zorgen over.

Jo Hanna

Jo Hanna

07-03-2020 om 13:49

"Dit wordt een kooktopic"

Ook wij zijn een nieuwe fase ingegaan , flink wat stappen voor de meute uit. En laten we hopen dat die niet zover hoeft te komen.

Ik ben niet zo praktisch trouwens. Als het op preppen aankomt, ben ik duidelijk een kneus.

Groet,
Jo Hanna

Ad Hombre

Ad Hombre

07-03-2020 om 13:53

Sydney

De wegkijker was de Volkskrant hoofdredacteur in dit geval. Die betaal ik mede en dan verwacht ik dat hij weet wat wel en niet belangrijk is.

Margaret

Margaret

07-03-2020 om 14:09

@Temet

#614 Veel plezier! Ik ben deel 1 aan het herlezen.

Tja Ad

Je bent niet de enige abonnee van De Volkskrant. Je kunt wel wensen dat de krant zich uitsluitend in jou bubbel bevind, maar dat is niet echt realistisch.

Uiteindelijk heb je hier altijd nog net zoveel meningen als inwoners.
En nee, jij kent je feiten, maar hoe je met de feiten omgaat daarover kun je, op goede gronden, over van mening verschillen.

Ik houd het hier liever wat praktisch en leefbaar. En ben tot nu toe wel tevreden met het beleid.
Ik zou ook wel wat meer willen laten testen maar ik vraag me dan af hoe betrouwbaar is die test eigenlijk? Of geeft het alleen een gerede kans dat het om het Coronovirus gaat.
Het is vooral een kwestie van kansberekingen.

En als je 100 procent veiligheid wil kun je beter direct naar 'uit'.

V@@s

V@@s

07-03-2020 om 14:38

Geen verdubbeling

Gelukkig komen we bij lange na niet in de buurt van de verdubbeling die eerder in dit (of het andere corona-draadje) werd voorspeld.

Ik snap alleen niet waarom het advies alleen voor Brabant geldt, terwijl er in zuid-Holland ook niet traceerbare besmettingen zijn.

Griepseizoen

https://www.nivel.nl/sites/default/files/nb_2017_2018_no_18.01.pdf

"De epidemie duurde in totaal 18 weken van 11 december 2017 tot en met 15 april 2018.
Opvallend dit seizoen warende lange duur (het op een na langste griepseizoen),....."

Met een beetje mazzel zijn we na 15 april, voor de veiligheid dan maar 1 mei, uit de ergste gevarenzone en kunnen we tot winter een relatief 'normaal' leven leiden. Alles kan doorgaan, zelfs het Songfestival.

"Eurovisiesongfestival 2020. Van: 21:00 dinsdag 12 mei
Tot: zaterdag 16 mei
Alle tijden zijn in Midden-Europese Tijd.

Jo Hanna

Jo Hanna

07-03-2020 om 15:12

Griepseizoen

Zouden ze dat niet kunnen onderzoeken in een lab, of dit virus zich bij hogere temperaturen nog kan handhaven? Als je dat zou kunnen vaststellen, betekent dat veel voor de opgave. Iemand daar ergens iets over gevonden?

Groet,
Jo Hanna

vlinder72

vlinder72

07-03-2020 om 15:22

Volkskrant

Heerlijk juist. Niet weer Corona op de voorpagina.

Het virus werd ook zeker niet genegeerd. Op pagina 3 en 4 waa het weer aan de beurt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.